********************************************************************** VIP Direct 8/99 I-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Milenium komunikace + Infoprostrednici aneb kdo bude uprostred + Internet business komunita se sejde 7.3. v Praze + Ukazky s komentarem ze zahranicnich publikaci ve VIP + VIP Telegraf aneb co je dulezite – direktiva EU pro elektronicky obchod, iniciativa eEurope, navrhy zakona o elektronickem podpisu, privatizace statniho podilu v SPT, definitivni dohoda o tarifu Internet2000, databaze kradenych vozidel MV, ... + Predstavujeme kolektivni cleny CEO - Logos a Mediafactory + o VIP Direct ------------------- Milenium komunikace http://www.park.cz ------------------- V dobe, kdyz vetsina z vas cte tyto radky, je jiz jasne, zda obavy z problemu Y2K byly prehnane, primerene nebo nedostatecne. Pokud vsak opravdu ctete tyto radky, tak strasne to asi nebylo :) Do zanru sci-fi by se spise hodila uvaha, zda si nase lidske organismy nenesou v sobe take urcitou chybu genetickeho kodu, ktera by mohla jednou zkomplikovat jejich vzajemnou komunikaci. Schopnost (a ochota) komunikovat bude totiz patrit ke stale vyznamnejsi kvalifikaci v pracovnim i soukromem zivote. A nepostaci jen zvladnuti elektronicke posty, SMS, mobilnich telefonu a pageru. Bude stale vice moznosti, jak komunikovat, a vetsi vyber s kym. Bude treba rozlisovat v jake situaci a pro koho volit dany kanal. Bude treba obezretneji volit slova, nez je zasleme (casto bez kontextu) na druhou stranu. Budeme muset vice myslet na to, co, komu, kdy a jak sdelujeme, aby jsme se pozdeji nedivili, co vsechno se najde v archivu. Specifickou zkusenosti bude zivot v Internet komunitach. Spolecne zajmy daji dohromady kompatibilni jedince z globalni a multikulturni vesnice, kteri by se jinak asi nikdy nepotkali. Online komunity jim otevrou dvere ke spolecnym zazitkum a k novemu stylu poznavani sveta, ktere jiz nebudou dany pouze mistem trvaleho pobytu. At jiz budete prelomove dny travit v halasnem veseli civilizacnich center a nebo nekde v soukromi daleko od poslednich vydobytku techniky, preji vam vsem, aby jste je stravili prijemnou komunikaci s temi, kteri jsou vam nejblizsi. Na bezchybny prechod do nuloveho letopoctu! ********************************************************************** ---------------------------------------- Infoprostrednici aneb kdo bude uprostred http://www.park.cz/kis/infopro.htm ---------------------------------------- Je otrepanou pravdou, ze Internet vyznamne prispiva ke zkracovani obchodniho retezce. Na prvni pohled vsak neni zrejme, ze dominance primeho prodeje ve stylu kazdy kazdemu je pouhou utopii. Tradicni zprostredkovatele pravdepodobne vyklidi pole (predpovida se, ze prejdou bud do sfery logistickych sluzeb nebo zaniknou), jejich mista ma obsadit nova generace tzv. infoprostredniku. Lze ocekavat. ze se stale vice internetovych firem bude pokouset vklinit mezi producenty a zakazniky. Infoprostrednik (infomediary) je podobnym zprostredkovatelem jako prodejna potravin, kde najdete pohromade zbozi, ktere by jste jinak museli nakupovat zvlast u kazdeho vyrobce. Odbornici odhaduji, ze rodina s prumernymi prijmy usetri rocne asi 1100 USD diky temto Web prostrednikum. Jesse Berst nabizi sedm hlavnich modelu, jak takovy infoprostrednik muze fungovat. Protoze k nazvum zatim neexistuji ceske ekvivalenty, zustanu vetsinou u originalnich terminu. 1. Vlastni WWW sluzba ... 2. Intermediaries neboli agregatori (aggregators) ... 3. Supermediaries ... 4. Metamediaries ... 5. Indimediaries ... 6. Communimediaries ... 7. Infomediaries ... Internet businessu se venoval i Matthew Symonds v cervnovem The Economist. V casti venovane nastupu infoprostredniku jsou zmineny tri argumenty pro dopad Internetu na obchodni procesy. Vyjednavaci sila se presouva od prodejcu ke kupujicim, nebot se radikalne snizuji naklady na zmenu dodavatele (konkurencni dodavatel je jen "kliknuti odsud") a zdarma je k dispozici obrovske mnozstvi informaci o produktech a jejich cenach. Na druhe strane se kupujici mohou citit zaskoceni touto moci, ktera se jim nyni dostava. Chteji mit moznost nakoupit na jednom miste, chteji presne informace a rady, kterym mohou verit. Prodejci vsak nejsou v pozici, kde by mohli nabidnout rady nedotcene vlastnim zajmem. Prave to otevira prilezitost pro treti strany - infoprostredniky. Internet redukuje transakcni naklady a stimuluje tak ekonomickou aktivitu. Bankovni transakce pres Internet stoji 27x mene nez pres bankovni terminal a 52x mene nez pres telefon. Vyrizeni letenky pres Internet stoji 2x mene nez pres cestovni kancelar. Tyto uspory jsou vsak dostupne jen velkym firmam (bankam, leteckym spolecnostem), ktere si mohou dovolit oslovit zakaznika primo. Infoprostrednici mohou dosahnout podobneho efektu spojovanim prodejcu a kupujicich. Rychlost, rozsah a pristupnost informaci na Internetu a nizke naklady na jejich distribuci a spravu vytvareji nove obchodni prilezitosti. Infoprostrednici mohou ... ********************************************************************** ----------------------------------------------------- Internet business komunita se sejde 7.3. v Praze Dalsi setkani partneru Centra pro elektronicky obchod http://www.park.cz/firsttuesday http://www.e-commerce.cz ----------------------------------------------------- V kvetnu 99 jsme zacali vystavovat ve VIP prvni informace o 5. ramcovem programu EU, kde muzete ziskavat zakladni informace o financovani I-commerce projektu z evropskych fondu. Asi o mesic pozdeji jsme zacali ve spolupraci s Centrem pro elektronicky obchod provozovat VIP Forum jako diskusni misto pro virtualni setkavani tech, kteri se profesionalne venuji Internet businessu. V lete byl zahajen projekt ESIS, jehoz cilem je mj. upozornit na ty projekty v oblasti Internetu, ktere mohou slouzit jako priklad k nasledovani, resp. jako projekty perspektivni a tudiz hodne spolufinancovani ze strany EU, resp. konkretnich investoru. Neformalni setkavani tvari v tvar ve stylu First Tuesday je, myslime si, dalsim logickym krokem, kterym chceme napomoci vytvoreni lepsich podminek pro rozvoj informacni ekonomiky v CR. First Tuesday je dnes celosvetovou komunitou citajici desetitisice nadsencu z rad Internet podnikatelu, venture capital investoru, konzultantu a zastupcu medii. Postupne se tak stava fenomenem umoznujicim spojovat lidi, kapital, zkusenosti, znalosti a technologie. Prave tady lze potkat lidi, kteri roztlaceji ekonomiku zitrka. Neformalni vecery porada v CR Virtualni informacni park VUT spolecne s firmami Credo Int. a Globopolis.com. Odbornym partnerem je Centrum pro elektronicky obchod. Prosincoveho vecera se v prazskem Meloun baru zucastnilo pres 160 hostu, tedy opet o neco vice nez v predchozich mesicich. V poradi jiz ctvrte ceske setkani First Tuesday se uskutecni v Praze 1. unora 2000. V pripade, ze se chcete zucastnit, nezapomente prosim vyplnit registracni formular. Registrace predem je podminkou z duvodu omezene kapacity prostoru, kde se setkani kona. Aktualni informace vcetne odkazu na fotografie z minulych setkani a na registracni formular najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. Brezen bude opet mesicem Internetu a 7. brezen bude opet prvni utery v mesici. Na tento den pripravuje Virtualni informacni park ve spolupraci s Centrem pro elektronicky obchod a dalsimi partnery celodenni akci s pracovnim nazvem Internet & Business LIVE a s podtitulem First Tuesday Extra. Tentokrat budou neformalnimu veceru predchazet odborne prezentace tykajici se analyz Internet trhu a konkretnich zkusenosti s IT venture kapitalem. Program bychom radi obohatili o miniprezentace vybranych projektu a moznosti financovani s prilezitosti si neformalne pohovorit. Nechcete-li si nechat ujit toto setkani, rezervujte si prosim tento den ve vasem diari, prip. se nam rovnou ozvete, pokud mate zajem o vystoupeni. Podrobnejsi informace najdete behem ledna ve VIP a VIP Direct. ********************************************************************** ---------------------------------------------------- Ukazky s komentarem ze zahranicnich publikaci ve VIP ---------------------------------------------------- VIP pro vas v dalsim roce pripravuje ukazky s komentarem z nasledujicich zahranicnich publikaci. Plne texty budou umisteny v uzavrene zone VIP pristupne partnerum Centra pro elektronicky obchod (CEO). Nektere extrakty budou tez zarazeny do VIP Direct. - Studie „Web portaly“ - Druha zprava americkeho Dpt. of Commerce o digitalni ekonomice - Opening Digital Markets (Walid Mougayar) - Destination Z, The history of the Future (Robert Baldock) - Net Gain (J.Hagel a A.Armstrong) a dalsi ********************************************************************** -------------------------------- VIP Telegraf aneb co je dulezite -------------------------------- + 7.12. dosahli ministri EU dohody o navrhu Direktivy pro elektronicky obchod. Jedna z klicovych casti dokumentu se tyka jurisdikce, pod kterou spadaji kontrakty uzavirane pres Internet. Mistem uzavreni kontraktu ma byt ta zeme, kde poskytovatel sluzby provozuje ekonomickou aktivitu prostrednictvim sveho staleho sidla bez ohledu na umisteni jeho serveru nebo postovnich schranek. Direktiva se nevztahuje na zeme mimo EU a musi byt jeste schvalena Evropskym parlamentem ve druhem cteni. http://europa.eu.int/comm/dg15/en/media/eleccomm/99-952.htm + Evropska komise vyhlasila nedavno iniciativu na podporu evropske ekonomiky „eEurope – informacni spolecnost pro vsechny“. Dokument obsahuje 10 prioritnich oblasti s vytycenymi cili pro nejblizsi roky. Hned druhou prioritou v poradi je levny pristup k Internetu, kde se vyslovne zminuje nutnost pristupu vsech operatoru k mistnim telekomunikacnim smyckam za nediskriminujicich podminek. Takto durazny pristup EU docela kontrastuje se schopnosti nasich statnich organu vynucovat konkurencni prostredi v nasich podminkach - napr. v oblasti tarifu Internet2000 (viz dale). Mezi dalsimi prioritami je take zpristupneni rizikoveho kapitalu pro rozvoj malych a strednich podniku v oblasti high-tech. http://www.park.cz/pohledy/e-europe.pdf + Situace v oblasti navrhu zakona o elektronickem podpisu se jiz pomerne vyjasnila. V soucasne dobe existuji dva navrhy zakona. Jeden byl iniciovan organizaci SPIS (zpracovan pod vedenim Doc. Smejkala) a je predkladan jako poslanecka iniciativa skupinou ctyr poslancu ruznych stran (Mlynar, Langer, Gross a Svoboda). Druhy navrh byl vytvoren pracovniky Uradu pro statni informacni system. Mezi obema skupinami bohuzel nedoslo k dohode o spolecnem navrhu. Dle vyjadreni odborniku Centra pro elektronicky obchod (CEO) je na tom z casoveho hlediska podstatne lepe navrh SPIS, ktery jako poslanecka iniciativa ma nadeji na pomerne brzke prijeti. Odbornici na elektronicky podpis vsak nalezli v tomto navrhu podstatne vecne chyby, ktere by v pripade prijeti zakona v teto podobe velmi znesnadnily prakticke pouzivani elektronickeho podpisu. Navrh USIS je z odborneho pohledu pomerne kvalitni, avsak doposud neprosel ani pripominkovym rizenim v resortech. Vzhledem k dulezitosti tohoto zakona pro rozvoj elektronickeho obchodu kontaktovala pracovni skupina CEO zastupce SPIS i USIS se snahou, aby se v teto oblasti spojily sily vsech odborniku k prijeti co nejkvalitnejsiho zakona. + Posledni neznama v tarifu Internet2000 je vyjasnena, nyni jiz nic nebrani jeho zavedeni. Nejvyznamnejsi poskytovatele pripojeni sdruzeni v NIX se dohodli s SPT Telecom na podilu z prijmu za impulsy vygenerovane jejich zakazniky (v zahranici jiz bezna praxe). Vypocet vyse provize je pomerne slozity a zavisly mj. na poctu pripojnych bodu (tzv. PoPu) a na objemu provozu. V celkovem souctu by se mela pohybovat mezi cca 5 az 25 procenty z castky, kterou za pripojeni zaplati na telefonnich poplatcich koncovi zakaznici. Po prechodnou dobu, nez bude zavadeni sluzby Internet2000 dokonceno, bude mozne pouzivat stavajici tarif Internet99. Nove podminky diskriminuji firmu Dattel (jedineho faktickeho konkurenta SPT v teto oblasti) a poskytovatele pripojeni vyuzivajici jeho prazsky uzel. Na oficialni vyjadreni Uradu pro ochranu hospodarske souteze ke stiznosti se ceka cca 9 mesicu, melo by vsak byt zverejneno v nejblizsich dnech. Vice v clancich J.Peterky, M.Antose a L.Veseleho. http://www.novinky.cz/Index/Internet/3320.html http://www.lupa.cz/komentare/ukaz.php3?k_id=656 http://www.isdn.cz/templ/clanek.phtml?cid=1599 + 13.12. rozhodla vlada na svem zasedani zahajit proces privatizace 51% statniho podilu v SPT Telecom. Nejprve ma byt vybran poradce, ktery navrhne konkretni zpusob privatizace. Casovym horizontem je polovina pristiho roku, coz je take doba, kdy se predpoklada prijeti noveho telekomunikacniho zakona. Casova souvztaznost s platnosti zmineneho zakona, ktery ma stanovit zakladni pravidla hry budouciho liberalizovaneho trhu, vsak zatim nebyla zminena. Vice v clanku J.Peterky. http://www.novinky.cz/Index/Internet/3290.html + Ministerstvo vnitra spustilo unikatni sluzbu nad policejni databazi "Patrani po motorovych vozidlech". V soucasne dobe probiha zkusebni provoz s aktualizaci dat off-line. Databaze obsahuje vice jak 50000 aut, jejichz odcizeni bylo oznameno Policii CR v poslednich trech letech. Pro vyhledavani vozidel staci zadat SPZ, VIN /sedmnactimistne identifikacni cislo vozu/ nebo cislo motoru. Pokud je vozidlo v databazi kradenych aut, obsahuje odpoved vzdy ostatni polozky, navic typ vozidla a jeho barvu. Databaze neobsahuje ve vetsine pripadu automobily odcizene v zahranici. http://www.mvcr.cz/vozidla/default.asp + Na dale uvedene adrese najdete zdroj potencialnich nabidek k ucasti v IST projektech 5. ramcoveho programu EU. Czech Republic Information Society Technology Contacts 1999 je vystaven v podobe prohledavatelne podle klicovych slov jako vysledek projektu IDEALIST-EAST a FEMIRC-CZ s podporou Ministerstva skolstvi, mladeze a telovychovy. http://www.utia.cas.cz/idealist-east/ISTcontacts/home.htm http://www.park.cz/fp5 + Ministr vnitra ulozil 21.6.1999 „zpracovat komplexni analyzu soucasneho stavu a trendu vyvoje trestne cinnosti na useku informacnich technologii a Internetu vcetne navrhu reseni”. Vladimir Smejkal zpracoval pro Odbor organizace a rizeni MV text (viz dale uvedena adresa), ktery je nyni urcen k verejne diskusi. Prispevky lze posilat do 15.1.2000. http://www.mvcr.cz/casopisy/studie/diskuse/index.html + 30% podil ve spolecnosti Seznam ziska strategicky investor ze Svedska. + 12.-14. ledna se kona v prostorach VSE v Praze konference Business Intelligence a Knowledge Management spojena s vystavou, 29.2.-2.3. v prazskem Hiltonu 3. rocnik konference Enterprise Information Strategy Forum, 19.-21. cervna u slovinskeho Bledu 13. rocnik konference Electronic Commerce (The End of the Beginning) http://www.bikm.com http://www.eisf.cz http://ecom.fov.uni-mb.si + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Predstavujeme kolektivni partnery Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Logos, s.r.o., http://www.logos.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dodavatel exkluzivnich softwarovych reseni pro obchodni, financni, bankovni sektor a statni spravu. Jiz od sveho vzniku v roce 1994 se zabyva vyvojem informacnich technologii vcetne technologie Internetu a vyprofilovala se jako stabilni spolecnost s celou radou uspesnych projektu. Diky spolupraci s dalsimi spolecnostmi je Logos schopen nabidnout svym klientum vzdy optimalni reseni. Dulezitym technologickym partnerem je spolecnost Microsoft, avsak Logos vyuziva i jine technologie, jako napr. Oracle, Sybase, Netscape ci Borland. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Mediafactory s.r.o., http://www.mediafactory.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Dynamicka spolecnost, tvorici dalsi z klicovych center nadnarodni organizace Media Group - Agentur fur Neuen Medien GmbH orientujici se na Internet s cilem maximalniho vyuziti jeho informacniho potencialu jak pro sirokou verejnost tak pro cilove orientovane zajmove skupiny. Cilem je smerovani informaci do klicovych mist jejich efektivniho vyuziti s durazem na implementaci aktivnich prvku globalni komunikace do informacnich systemu. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). V soucasne dobe ma 13 kolektivnich a 41 individualnich partneru. Historie jeho aktivit zamerenych na oblast informacni ekonomiky je udrzovana na adrese (1). CEO je ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online, http://www.eto.org.uk. Pro svoje partnery (obdoba clenstvi), jejichz seznam najdete na adrese (2), provozuje E-konferenci VIP Forum s Web archivem a digest verzi, viz (3). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (4). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.htm (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.htm (3) http://www.e-commerce.cz/forum.htm (4) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, viz http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou vice nez 3200 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum statni spravy, podnikoveho marketingu, public relations a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vip@exmail.fce.vutbr.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s redakci pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 8/99 28.12.1999 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi kazdy mesic