********************************************************************** VIP Direct 5/99 I-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Nemusi prset jako v Silicon Valley (uvodnik) + First Tuesday, setkani sitopodnikatelu a investoru 5.10. v Praze + Intelektualni vlastnictvi (5) z knihy Release 2.0 od Esther Dyson + Internetova ekonomika a maloobchodni prodej online v cislech + Standardy pro elektronicke obchodovani na Internetu + Evropsky pruzkum rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) v CR + Novinky a tipy VIP + Predstavujeme kolektivni cleny CEO + o VIP Direct ---------------------------------- Nemusi prset jako v Silicon Valley http://www.park.cz ---------------------------------- V uvodniku z kvetna 1998 jsem psal mj. o absenci kapitalu na ceske Siti jako o jedne z barier dalsiho rozvoje. Od te doby vody domaciho Internetu rozcerilo nekolik fuzi, nicmene se nezda, ze by bylo snadnejsi najit investora pro financovani rozvojovych projektu. Na mysl se vkrada rada otazek. Lze vubec neco takoveho ocekavat? Ktera cast nasi ekonomiky nejvice stimuluje investice (sledovanim televiznich zprav mam nekdy dojem, ze tezky prumysl a uranove doly)? Kam vkladaji prostredky lide, kteri zbohatli napr. prodejem podilu svych uspesnych firem? Plni burza cennych papiru tu roli prostrednika, u ktereho se stretavaji podnikatelske napady s volnym kapitalem? O zdejsich pomerech dobre vypovida jiz preklad anglickeho venture capital zduraznujici, ze se jedna o kapital rizikovy. O cem jinem je podnikani a prosazovani novych myslenek? Jak to funguje za hranicemi? V unoru byl primo v srdci Silicon Valley zalozen soukromy fond (s testovaci laboratori) Frontier Internet Ventures, ktery ma v pristich ctyrech letech investovat az 100 mil. USD. Strategicke investice maji smerovat prave do zacinajicich high-tech firem, predevsim do vyrobcu internetovych zarizeni, vyvojaru aplikaci a poskytovatelu sluzeb. Jen o nekolik mesicu drive vznikla v Holandsku podobna iniciativa Twinning, ktera za necely rok sve existence investovala do 21 zacinajicich spolecnosti zamerenych na IT. Twinning zridila nekolik center a uzce spolupracuje s univerzitami a vyzkumnymi institucemi, kde vyhledava podnikave jedince se zajimavymi projekty a pomaha vytvaret efektivni tymy. O prvni kroky timto smerem se snazi i Centrum pro elektronicky obchod se zazemim VUT v Brne, jehoz clenove take stali pri zrodu ceskeho First Tuesday. V teto chvili je obtizne predpovidat, k cemu prvni First Tuesday 5.rijna v Praze povede. Mozna, ze pujde jen o neformalni setkani lidi ze dvou brehu, kteri na sebe drive ani nevideli. Mozna se rodi neco, co by mohlo casem prinest novou energii do rozpinani ceskeho Internetu (take jste mimochodem zvedavi, jak se rozepnou Internet tarify SPT v roce 2000?). Skoncim radeji s prislovim, ze nemusi prset, staci, kdyz kape. Neni nutne primo stavet bombasticky projekt ceskeho Silicon Valley, staci, kdyz jen o neco lepe zacne fungovat propojovani kapitalu a napadu talentovanych lidi. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------------ First Tuesday, setkani "sitopodnikatelu" a investoru 5.10. v Praze http://www.park.cz/firsttuesday http://www.firsttuesday.co.uk ------------------------------------------------------------------ Pred necelym rokem usporadalo v Londyne nekolik pratel a znamych, kteri spolu do te doby komunikovali hlavne pres E-konferenci, setkani, na nez pozvalo dalsi britske Web podnikatele, investory a lidi z Internet businessu. Schuzky se opakovaly kazde prvni utery v mesici (odtud nazev). Dnes ma First Tuesday 3000 clenu, vlastni WWW sluzbu a E-newsletter, ktery vychazi kazdy den. Jejich online diskusni forum je mistem, kde lze najit informace, praci nebo ziskat kapital na svuj projekt. 7. zari se setkani First Tuesday poprve rozsirila do 16 mest Evropy a Australie. Dle informaci jednotlivych organizatoru prekonavaly pocty ucastniku veskera ocekavani, zpravy hovori o celkem 1700 hostech. ... Dle jednotlivych organizatoru nedava mnozstvi zajmu pochyb, ze se setkani budou opakovat i pristi mesic. To se jiz na seznam pripoji dalsich 5 mest vcetne Prahy. First Tuesday Praha V utery 5. rijna v 19 hod se Praha stane dejistem dalsiho setkani "sitopodnikatelu" a venture capital investoru v ramci celoevropskeho konceptu First Tuesday. Prvni z neformalnich akci tohoto druhu v CR porada Virtualni informacni park spolecne s dalsimi iniciatory akce – spolecnostmi Globopolis, Inicia a Credo, v kavarne Globe na ulici Janovskeho 14, Praha 7. Chcete se zucastnit? Poslete nam na adresu vip@fce.vutbr.cz sve jmeno, nazev organizace, kontakt a par radku o sobe. Registrace je nutna z duvodu omezene kapacity prostoru, kde se setkani kona. Co od akce cekat? Neformalni setkani se zajimavymi lidmi, ktere muze prinest uzitecne informace, nove kontakty a mozna primo - potrebny kapital na dalsi rozvoj vaseho projektu (pro podnikatele), resp. zajimavou prilezitost pro zhodnoceni kapitalu (pro investory). Pro koho je urceno? Jak se pravi v tiskove zprave First Tuesday, kazdy se zajimavym napadem muze byt podnikatelem. Nikomu tedy neni predem upirano se akce zucastnit. Kazdy registrovany ucastnik bude viditelne oznacen barevne odlisenou visackou se svym jmenem. Podle zvyklosti z Londyna oznacuje cervena barva podnikatele (nositele napadu), zelena barva investory (penize), oranzova je vyhrazena pro media (pozornost). Aktualni informace najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. ********************************************************************** -------------------------------------------------------- Release 2.0, Intelektualni vlastnictvi (5), Esther Dyson http://www.park.cz/int-vla.htm -------------------------------------------------------- (... pate pokracovani prekladu kapitoly o obchodnich modelech podnikani s informacnim obsahem) Odmenovani tvurcu obsahu ... Autori tedy budou stale vice placeni za praci nez za sve vytvory. Jako jednotlivci totiz casto nebudou mit prostredky k ochrane a vymahani svych autorskych prav. Nekdy bude dokonce jejich zamerem poskytovat sva dila zdarma, nebot tim vejdou ve znamost a ta jim umozni ziskat praci nebo si nechat platit za verejna predstaveni nebo sluzby. Spatnou zpravou je snad to, ze ubude prilezitosti, jak zbohatnout na prodeji svych produktu. Dobrou zpravou je vsak to, ze Internet umozni najit jednotlivcum praci, ktera bude vyhovovat jejich podminkam lepe nez dlouhodoby zamestnanecky pomer. ... V novem systemu bude vas vydelek spise zaviset na tom, kolik usili jste vlozili do samotneho dila. Odmeny pujdou primo tvurcum, kteri budou dila nadale tvorit, jiz mene pak osobam nebo organizacim, ktere vlastni na produkt autorska prava. Jinymi slovy - pokud delate dobrou praci, budou vas muset dale platit, aby jste ji mohl delat dobre dal. A vy, na druhe strane, musite nadale pracovat. Sireni obsahu v ramci komunit Vsechny popsane obchodni modely vyuzivaji intelektualni vlastnictvi k poskytnuti sluzby nebo k upoutani pozornosti, kterou premenuji v unikatni intelektualni proces. Tyto modely jsou do urcite miry zalozeny na "moralnich pravech" na rozdil od autorskych prav - tj. na pravu spravovat integritu vasi prace a prosazovat vas jako autora. Chcete zhodnotit svoji tvorbu dila, prip. si nechat zaplatit za jeho zhodnoceni jinymi. ... V digitalnim svete je snadne dokonale reprodukovat obsah, obtiznejsi je domahat se autorskeho spojeni s dily, ktera nevlastnite. Take je snadne obsah mirne modifikovat pouzivanim casti jineho obsahu v novych dilech (napr. vymenit reklamu na plechovce Coca Coly za Pepsi Colu, zamenit tvar Madonny za vasi vlastni, spojit na zaznamu obraz osoby s hlasem jine osoby). To porusuje nejen autorska, ale i "moralni prava". Myslim, ze tento problem asi vyresime pro Sit typickym zpusobem. ... Zrcadleni obsahu Dalsi problem "integrity obsahu" na Siti je zrcadleni (caching, mirroring). ... Problem intelektualniho vlastnictvi je zde samozrejme v tom, kdy by melo kesovani prejit ve formalni dohodu o zrcadleni mezi jednotlivymi vlastniky WWW sluzeb. ... Pokud se obsah WWW serveru poskytuje zdarma, problem se zjednodusi. At je jiz vsak zdarma nebo ne, je chranen autorskymi pravy. Da se vubec neco namitat proti celosvetove distribuci obsahu, ktery je k dispozici zdarma? Prinejmensim ve dvou bodech. ... Odkazovani Pouzivani odkazu (linking) je, muzete rici, zakladnim principem uspechu WWW sluzeb. Presto muze vest ke komplikacim v pripadech, kdyz nektera strana spoji odkazem cizi obsah s vlastnim tak, ze dana informacni souvislost muze zpusobovat druhe strane ujmu. ... Pouzivani ramcu Dalsim kontroverznim postupem je pouzivani ramcu (framing). ... To znamena, ze muzete v hlavnim okne zobrazit uzitecnou informaci z ciziho zdroje a "oramovat" ji okny, ktere ukazuji vasi vlastni reklamu nebo vyjadreni typu "neni pravda, ze". Tento postup je samozrejme naprijatelny, nebot zneuziva puvodni obsah, prip. presouva prijmy za reklamu. ... (Touto casti konci preklad kapitoly Intelektualni vlastnictvi z knihy Release 2.0. Priste se ke knize vratime naposledy prekladem jedne ze zaverecnych casti.) ********************************************************************** ------------------------------------------------------------ Internetova ekonomika a maloobchodni prodej online v cislech http://www.usatoday.com http://www.shop.org/research/summary.htm ------------------------------------------------------------ Cervnova studie texaske univerzity uvadi nekolik cisel za rok 1998. Z pruzkumu zalozeneho na rozhovorech ve vice nez 3000 firmach v USA vyplynulo, ze celkovy obrat prekrocil 300 mld USD (coz je srovnatelne s ekonomikou Svycarska) a pocet pracovnich mist v oblasti Internetu dosahl 1.2 milionu. Prumerny obrat na zamestnance je tak 250 tisic USD, zatimco mimo Internet je to pouze 160 tisic. Internetova ekonomika muze byt rozdelena do ctyr hlavnich sektoru - infrastruktura (hardware, napr. spolecnosti Cisco, Qwest), aplikace (software, napr. Microsoft, Oracle), zprostredkovatele (napr. TravelWeb, Yahoo) a elektronicky obchod (zbozi nakoupene online, napr. Amazon, IBM). Nejvetsi obrat je patrny v sektoru infrastruktury (vice nez tretina), nejvice pracovnich mist nabizi sektor elektronickeho obchodu. Studie shop.org se pro zmenu venovala maloobchodnim prodejum na Siti v roce 1998. Severoamericti obchodnici dosahli dle vysledku obratu necelych 15 mld USD, coz je asi pul procenta celkoveho maloobchodniho obratu. Pocet unikatnich navstevniku na jejich WWW sluzbach se zvysil od predchoziho roku o 300%, pocet online objednavek o 200%. 50 nejuspesnejsich obchodu pritom obsadilo skoro tri ctvrtiny trhu, nejuspesnejsich 10 pak vice nez 40%. Zajimave je srovnani obchodu, ktere existuji pouze online, a tech, pro ktere je Internet jen jednim z kanalu. Marketingovy rozpocet online obchodu spotrebuje 76% jejich obratu, zatimco u kombinovanych obchodu je to pouhych 13%. Pomer nakladu na marketing online a offline je u virtualnich obchodu 40:60, u kombinovanych obchodu 53:47. Osm tipu na uspesny maloobchodni prodej online najdete na adrese uvedene v zahlavi. ********************************************************************** --------------------------------------------------- Standardy pro elektronicke obchodovani na Internetu http://www.commercestandard.com --------------------------------------------------- Spolecnost Ziff-Davis prisla nedavno s iniciativou vytvorit svetove standardy pro elektronicke obchodovani na Internetu, ktere by zahrnovaly ty nejlepsi postupy a zvysily duveryhodnost tohoto zpusobu obchodovani. Standardy se zatim tykaji jen obchodniho modelu Business to Consumer a obsahuji okolo 60 otazek, ke kterym se vyjadruje pres 200 odborniku z ruznych profesnich oblasti i regionu. Hlasovani prizvanych odborniku muzete ovlivnit i vy vlastni volbou - dokument je k dispozici verejnosti na adrese uvedene v zahlavi. Uzaverka hlasovani k prvni pracovni verzi byla 20.zari, druha verze se ocekava zanedlouho. Konecna verze ma byt uvolnena bezplatne v listopadu tohoto roku (zajemci ji najdou tez ve VIP), zamerem je kazdorocni aktualizace. Standardy se zabyvaji i definici "Internet Commerce", coz je a bude jablkem svaru na mnoha forech. Navrhovana definice by se do cestiny dala prelozit jako "aktivity vyuzivajici Internet a WWW, ktere primo zahrnuji financni transakci, tj. nakup/prodej produktu nebo sluzby, pri kterem je objednavka realizovana pres Internet/WWW". V tomto smeru zajimavym projektem v CR je certifikace elektronickych obchodu, ktery v zari zahajila Asociace pro elektronickou komerci. Blizsi informace na http://www.apek.cz/projektcert.html. ********************************************************************** ----------------------------------------------------------- Evropsky pruzkum rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) v CR http://www.park.cz/esis http://www.ispo.cec.be/esis/esis2/default.htm ----------------------------------------------------------- Koncem zari konci uvodni ze sedmi etap projektu ESIS, ktery dle zadani EU mapuje rozvoj informacni spolecnosti v CR. Jak jiz VIP informoval, klicovou casti pruzkumu jsou evidence projektu na podporu informacni spolecnosti (definici ISPO najdete na vyse uvedene adrese) a evidence iniciativ, ktere propaguji ideu informacni spolecnosti. Shromazdena data jsou plnena do databaze spolecne s daty o osobach a organizacich, ktere se na jednotlivych projektech a iniciativach podileji. V prvni etape je zamerem oslovit subjekty, ktere realizuji nejvyznamnejsi projekty a iniciativy v zemi a zpracovat prvni verze sesti vysledkovych zprav analyzujici regulacni ramec, sitovou infrastrukturu, indikatory WWW sluzeb aj. Vysledky budou aktualizovany kazde tri mesice. Jejich ceska verze bude k dispozici ve VIP, anglicka verze za vsechny zeme stredni a vychodni Evropy a Stredomori na Webu ISPO (viz adresa v zahlavi zpravy). ********************************************************************** ------------------ Novinky a tipy VIP ------------------ + SPIS predlozil k verejne diskusi zakon o elektronickem podpisu, ktery ma byt v rijnu predlozen vlade jako poslanecka iniciativa. Autory zakona jsou Doc. Smejkal a Doc. Mates. Kompletni text navrhu vcetne duvodove zpravy najdete tez ve VIP. http://www.spis.cz/ZEP/zep.htm + Dve nove nabidky na pristup k Internetu „zdarma“ obohatily cesky trh pripojeni - Video On Line a Contactel. http://www.volny.cz http://www.contactel.cz + Pozadu nezustava ani Internet On Line (IOL) – dcerinna spolecnost SPT Telecom a nejvetsi provider v CR s 36 tisici klienty. Spolecne nabidky s firmou Autocont (v cene pocitace jsou 2 roky pripojeni zdarma) a s Mladou frontou Dnes (pripojeni za symbolickou 1 Kc v pripade pravidelneho odberu denniku MFD) jsou rovnez alternativou hodnou zvazeni. http://www.autocont.cz/bodytext.asp?hid=89 http://www.idnes.cz/IdsKosile/MIMORADNE/IOLDNES/IOLDNES.asp?x=/inclu de/MIMORADNE/IOLDNES/uvod.htm + Je nejvyssi cas zajimat se o to, jaka bude tarifni politika SPT Telecom pro uzivatele ceskeho Internetu v pristim roce. Jinymi slovy, zda stat jako majoritni vlastnik (jehoz vlada se k podpore Internetu prihlasila v dokumentu Statni informacni politiky) vyuzije sveho prava na odstraneni nejvetsi bariery rozsirovani Site u nas. Zda se vsak, ze ma jiny zamer - svuj vetsinovy podil chce prodat jeste pred ukoncenim monopolu SPT! Vice v clanku J.Peterky. http://www.novinky.cz/Index/Internet/2792.html + Do zkusebniho provozu byla uvedena verejna cast meta-registru ARES, ktery tvori nadstavbu nad Obchodnim rejstrikem, Registrem ekonomickych subjektu, Zivnostenskym registrem a registrem platcu DPH a spotrebni dane. Vice v clanku J.Peterky. http://wwwinfo.mfcr.cz/ http://www.novinky.cz/Index/Internet/2659.html + 16.cervna vlada schvalila navrh opatreni pro podporu elektronickeho obchodu v CR. Jeho text je verejnosti dovedne skryt. Budeme se snazit zpristupnit vam jej ve VIP co nejdrive. http://www.vlada.cz/cgi- bin/sqwf1250.cgi/sqw/usnvlad/usntext.sqw?CID=8298 + ABC CR zverejnilo nove podminky vyberoveho rizeni na dodavatele auditu WWW navstevnosti s uzaverkou nabidek 15.zari. http://www.uvdt.cz/dyn.asp?id=hlavni-13 + CTK uvadi 13.5% podil uzivatelu mobilnich telefonu v ceske populaci - EuroTel 750 tis., RadioMobil 600 tis., s dennim prirustkem 1500, resp. 2000 novych klientu. Kazdym dnem je ocekavano rozhodnuti vlady o vitezi verejne souteze na provoz treti mobilni site v CR. Zavazne nabidky odevzdalo 8 konsorcii. http://www.ctu.cz + Letosni Invex-Computer se kona 4.-8.rijna. Doprovodny program otevira v pondeli kulaty stul na tema CR na ceste k informacni spolecnosti. Nechystate-li se do Brna, muzete vyuzit oficialni internetove vysilani z vystavy, ktere zajistuje Visual Connection ve spolupraci se spolecnostmi BVV a Cesnet. http://www.bvv.cz/invex http://tv.visual.cz + 12.-13.rijna se kona v Praze konference Management, inovace a rust podniku v CR z pohledu investora, 17.-19. listopadu v Zurichu 6.rocnik konference Interactive Publishing o online mediich http://www.credo.cz/konference/vc99.html http://www.interactivepublishing.net + 19.rocnik konference Datasem, ktery se kona v Brne 24.-26.rijna, ma na programu mj. prednasky Bezpecnost transakci na Internetu, Metavyhledavani na WWW s naslednym zpracovanim vysledku, Kontextova analyza dokumentu. http://www.fi.muni.cz/datasem + Kalendar vzdelavacich akci VIP Inzerujte bezplatne vase konference, seminare a verejne kursy - staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, viz http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou vice nez 2500 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum statni spravy, podnikoveho marketingu, public relations a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz o nem date vedet dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Predstavujeme kolektivni cleny Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Globopolis.com, http:// www.globopolis.com ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Globopolis.com is a content, community and commerce website consisting of localized, multi-lingual city guides to central and eastern Europe. Globopolis.com aggregates lifestyle, culture, travel and tourism information through a proprietary static database and partnerships with local content providers. It is the first, multi-lingual regional city guide site offering localized content; it will offer the most comprehensive regional lifestyle, cultural, tourism and travel guides available to covered cities. Globopolis.com's competitive advantage is that it consolidates the information gathering and decision-making processes by offering users the ability to execute transactions with a host of local and regional ecommerce partners. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). Je mj. clenem European Telework Online, http://www.eto.org.uk ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vip@exmail.fce.vutbr.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Upozornujeme, ze nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s redakci pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 5/99 24.9.1999 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi kazdy mesic