********************************************************************** VIP Direct 4/99 I-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Do druhe desitky (uvodnik) + Projekt ESIS II v CR + Intelektualni vlastnictvi (4) z knihy Release 2.0 od Esther Dyson + Teleworking = Telecommuting + Technologicka reseni problemu globalniho E-commerce + Pruzkum e-business v CR + Novinky a tipy VIP + Predstavujeme kolektivni cleny CEO + o VIP Direct ---------------------------------- Do druhe desitky, Vlastimil Vesely http://www.park.cz ---------------------------------- VIP Direct timto otevira druhou desitku vydani (pro poradek pripominam, ze prvni cislo VIP Direct dostali adresati v breznu lonskeho roku a prvni WWW stranky VIP se staly soucasti Site pred ctyrmi roky). Jak jsem slibil pred prazdninami, od srpna prechazime na mesicni interval zasilani, takze by jste meli dostavat do schranky jeste aktualnejsi obraz o deni, ktere se ve VIP snazime mapovat. V srpnu take vznikla nova informacni vetev VIP venovana projektu ESIS v CR (vice o tom dale v samostatnem bloku). Rijnove vydani by melo prinest prvni vysledky a doufame, ze i ctenari VIP Direct k nim prispeji svymi tipy a navrhy. Toto vydani VIP obsahuje odkazy na nekolik zahranicnich studii, ktere jsme pro vas vybrali a zpristupnili primo ve VIP. Mame v planu vam nabidnout dalsi zajimave studie ze zahranici vcetne ceskeho komentare. Predpokladame, ze tento typ informaci oceni predevsim zastupci komercniho sektoru, prip. velkych organizaci, pro ktere se planovani Internet strategii stava nezbytnosti. Priprava techto materialu vsak vyzaduje prece jen nadstandardni usili, rozhodli jsme se proto zvyhodnit cleny Centra pro elektronicky obchod (CEO), ktere se podili na provozu VIP. Nektere dokumenty tohoto typu tak budou dale pristupne jen v uzavrene zone (tyto budou viditelne oznaceny). Clenum CEO je od cervna tez k dispozici moderovana diskusni skupina VIP Forum, ze ktere vam casem priblizime nektere souhrnne informace. Podrobnosti o podminkach clenstvi v CEO najdete na www.e-commerce.cz/clenstvi.htm. P.S. Pokud mate v poslednich dnech potize s pristupnosti VIP na adrese www.park.cz, muzete misto ni pouzit vip.fce.vutbr.cz. Hledane dokumenty najdete ve stejnem miste adresaroveho stromu. Mrzi nas vznikle problemy, nejsou vsak zpusobeny nasi vinou. Delame vse proto, aby interni provider VUT co nejdrive zprovoznil vetev site, na ktere je www-park.cz umisten. ********************************************************************** ----------------------------------------------------------- Evropsky pruzkum rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) v CR http://www.park.cz/esis http://www.ispo.cec.be/esis ----------------------------------------------------------- Kancelar ISPO Evropske komise zahajila rozsireni evropskeho pruzkumu rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) na zeme stredni i vychodni Evropy a teritorium Stredomori. Prvni vysledky z tohoto regionu jsou jiz k dispozici v anglickem jazyce na vyse uvedene adrese. Rozsireni projektu zacalo v breznu 1999, doba trvani projektu je dva roky. Projekt je nazyvan ESIS II a tyka se 25 zemi. Prace probihaji decentralizovane. Pro kazdou zemi byl na zaklade vyberoveho rizeni Evropske komise vybran kontraktor, ktery garantuje projekt na narodni urovni. Pro CR byl vybran Ustav informatiky FAST Vysokeho uceni technickeho v Brne, ktery bude projekt realizovat ve spolupraci s Centrum pro elektronicky obchod. Oficialnim informacnim zdrojem pro projekt ESIS v CR je Virtualni informacni park, kde budou publikovany aktualni informace a vysledky v ceskem jazyce. Jadrem iniciativy ESIS II je evidence projektu na podporu informacni spolecnosti. To jsou podle definice "projekty se socialni dimenzi vyuzivajici inovacnim zpusobem informacni a komunikacni technologie a poskytujici vzdaleny a interaktivni pristup uzivatelum k sirokemu spektru ucelu". Kazdy narodni kontraktor shromazduje informace o techto projektech v dane zemi pomoci dotazniku, ktere budou predany autorum a/nebo manazerum jednotlivych projektu. Shromazdena data budou plnena do databaze spolecne s evidenci osob a organizaci, ktere se na danych projektech podilely. Vyhledavaci mechanismus umozni verejnosti online pristup k databazi z ruznych uhlu pohledu. Kazde tri mesice bude evidence projektu aktualizovana. Krome seznamu projektu budou publikovany i dalsi zpravy, ktere budou pokryvat nasledujici oblasti: - regulace a liberalizace - iniciativy na podporu rozvoje informacni spolecnosti - kontakty na klicove osoby a organizace - hlavni sitove zdroje ve verejnem sektoru - statisticka analyza projektu na podporu informacni spolecnosti - indikatory WWW sluzeb - zakladni fakta a indikatory dane zeme Pokud jste realizovali, realizujete nebo budete realizovat vyznamny projekt, na ktery se hodi vyse uvedeny popis, a radi by jste jej prezentovali v celoevropskem meritku, muzete nam zaslat vyplneny dotaznik, prip. si dohodnout osobni setkani. Uvitame rovnez vase tipy na jine projekty, ktere bychom podle vaseho nazoru nemeli opomenout. Vsechna data o jednotlivych projektech budou spravovana jako duverna a budou pristupna pouze Evropske komisi. Jen v pripade vaseho souhlasu (viz zaverecna sekce dotazniku) budou odpovedi zarazeny do verejne pristupne databaze. Pristi vydani VIP Direct prinese opet cerstve informace. ********************************************************************** -------------------------------------------------------- Release 2.0, Intelektualni vlastnictvi (4), Esther Dyson http://www.park.cz/int-vla.htm -------------------------------------------------------- (... ctvrte pokracovani prekladu kapitoly o obchodnich modelech podnikani s informacnim obsahem ...) Konference s osobni ucasti Zive konference jsou kombinaci predstaveni, intelektualni sluzby a clenstvi. Organizator umoznuje lidem sejit se (urcity druh casove omezeneho clenstvi) a behem kratke doby osobne zazit vsechny typy intelektualniho procesu / hodnoty vcetne vymeny zkusenosti mezi spoluucastniky. ... Pravdou je, ze tyto akce se obtizne opakuji (proto take maji tu hodnotu). Kazda z nich vyzaduje odlisnou kombinaci prednasejicich, navstevniku, novych temat a nasich vystoupeni. ... Podpora produktu Podpora produktu si zaslouzi vlastni kategorii, protoze se stane v delsim casovem horizontu dulezitou soucasti prijmu vetsiny producentu software. Je take dulezita pro radu produktove orientovanych firem, jejichz produkty zahrnuji vetsi mnozstvi (elektronicky rizeneho) intelektualniho obsahu - napr. kancelarska technika. Potreba produktove podpory je duvodem, proc se producenti software obavaji piratstvi mene nez producenti zabavneho obsahu. Ten nevyzaduje technickou podporu. ... Producenti software vydelavaji stale mene na pocatecnim prodeji softwaroveho baliku a stale vice na produktove podpore. Vyzvou pro dodavatele je zajistit si tyto prijmy pro sebe a neprenechat je nektere z nezavislych firem. ... Vedlejsi produkty Toto je opravdu jednoducha idea zalozena na prodeji licencovaneho obsahu na trickach, krabicich od jidla, hrackach, prip. na prodeji samostatnych kusu zbozi. Ve vetsim meritku vede tento model k tomu, ze reklama ma vetsi vyznam nez vlastni produkt. To znamena, ze vyrabite produkt, aby jste vyuzili reklamu (povedomi o informacnim obsahu). Neznamena propagaci produktu z duvodu zvyseni jeho pritazlivost a ceny. ... Reklama V soucasne dobe je vetsina tradicniho informacniho obsahu (casopisy, radia, televize) financovana reklamou. Ocekava se, ze reklama bude financovat i velkou cast obsahu na Webu. To asi bude, ale s prechodem k Webu se take zmeni princip samotne reklamy. Inzerenti budou platit za obsah, ktery upouta pozornost k jejich produktum nebo ktery pritahne potencialni zakazniky k Webu, kde s nimi mohou interaktivne komunikovat. ... Jednoducha masova reklama na Siti je plytvanim penez v porovnani s tim, kdyby jste zakaznikovi poskytovali konkretni informacni hodnotu nebo o nem ziskavali vice informaci. ... Jinymi slovy, a to plati i u jinych typu obsahu, reklama je cennejsi, kdyz je poskytovana jako sluzba, nez jako neco, co ma jen na chvili zaujmout vasi pozornost. Sponzorstvi Sponzorstvi je model, kdy sponzor/inzerent propaguje spise vlastni obsah nez samostatny produkt. Mnoho bohatych lidi a organizaci v dnesni dobe financuje tvorbu obsahu, protoze chce, aby existoval. Rada casopisu (zvlaste politickych) je sponzorovana lidmi, kteri chteji umoznit publicitu urcitym nazorum. Tyto casopisy obsahuji tez tradicni reklamu, aby snizily svoje naklady (nekteri sponzori tim vlastne propaguji sami sebe). ... Prodej kopii Mnoho technologickych firem pracuje na vyvoji nastroju, ktere maji umoznit tvurcum obsahu kontrolovat distribuci a uzivani jejich del, tzn. kopirovani, tisk, predavani apod. Problem je v tom, ze cena jednotlivych kusu je vetsinou tak nizka, ze transakcni naklady spotrebuji velkou cast prijmu. Dodavatele technologii na to odpovidaji systemy jako jsou digitalni penize nebo elektronicke penezenky, ktere se snazi uvest do praxe. Nepochybuji, ze nektera z technologii uspeje, ale nemyslim si, ze to bude fungovat tak dobre, jak drzitele autorskych prav doufaji. Zakaznici nechteji mit starosti s potvrzovanim kazde platby ani s pristupovymi hesly, ... (pokracovani opet priste) ********************************************************************** ------------------------------------------- Teleworking = Telecommuting, Rita Puzmanova http://www.park.cz/pohledy/puz.htm ------------------------------------------- Dva zamenitelne anglicke pojmy, ktere se rychle dostavaji do povedomi pracovniku v ruznych podnikatelskych odvetvich i ve sluzbach. Pro novy zpusob prace – prace na dalku (teleworking) ci “virtualni dojizdeni” (telecommuting) – zatim cestina nenasla jednodussi a jednoslovny termin. Principem je omezeni nutnosti dojizdet na pracoviste firmy a vykonavat prace v pevne danych hodinach a dnech v tydnu. Misto pevneho casoveho a mistniho rezimu umoznuje prace na dalku optimalizovat si individualne vykonavani prace podle vlastnich potreb z hlediska casu i mista (pracovnim mistem se nejcasteji stava domov). Podivejme se spolecne na vyhody i nevyhody tohoto noveho zpusobu organizace prace z hlediska dopadu na cloveka, podnikatelske i zivotni prostredi. Nevyhneme se samozrejme ani technicke strance reseni. ... Vse je o duvere, kterou je treba pestovat, moznostech a pristupech, ktere lze budovat a postupne zavadet do celofiremni praxe. O tom, ze se prace na dalku stale vice vyuziva, svedci i statistika Evropske unie, ktera uvadi, ze 3 % vsech pracovnich sil jiz tento zpusob prace aktivne vyuziva. Za posledni dva roky se pocet pracovniku na dalku zdvojnasobil a dnes se v zemich Evropske unie pohybuje kolem 4 milionu. Predpoklady do budoucna slibuji postupny vzrust na 15 milionu v roce 2002 a 40 milionu v roce 2007 (http://www.eto.org.uk/eito). Zeme vykazujici nejvyssi podil pracovniku na dalku ve srovnani s celkovou produktivni populaci jsou Dansko (temer 10 %), Nizozemi (9 %), Velka Britanie (7 %) a Finsko (pres 6 %). Jako ve vsem, co se tyka informacnich technologii, i v tomto pripade zaostava Evropa za Spojenymi staty. Tam je jednak dvakrat vyssi pocet domacnosti vybavenych pocitacem a modemem, a jednak je zamestnavatel podstatne ochotnejsi a schopnejsi poskytnout vzdaleny pristup k podnikove siti. Jak zmenit organizaci prace a zavest telecommuting? ... (ctete na WWW adrese uvedene v zahlavi tohoto bloku) Vhodny typ prace pro aplikaci telecommuting musi splnovat nasledujici kriteria: - prace musi byt ”prenosna” (vse potrebne k dane praci lze vzit domu nebo muze byt snadno dostupne komunikacnimi prostredky), - prace nevyzaduje prilis mnoho osobnich kontaktu se spolupracovniky, partnery nebo zakazniky, - prace ma dobre definovany zacatek a konec (vystupy), takze vsichni vedi, jaky je jeji ocekavany vysledek (zprava, studie, financni rozvaha apod.). ... ********************************************************************** --------------------------------------------------- Technologicka reseni problemu globalniho E-commerce http://www.park.cz/commerce/ec-policy.pdf --------------------------------------------------- Dvanact nadnarodnich firem z oblasti IT sestavilo zpravu doporucujici technologicka reseni pro osm klicovych problemu soucasneho E-commerce. Dokument Advancing Global E-commerce: Technology Solutions to Public Policy Challenges si muzete stahnout v sekci VIP E-commerce ve formatu PDF. Zprava je strukturovana do nasledujicich casti - ochrana soukromi - zdanovani - ochrana dusevniho vlastnictvi - ochrana pred zavadnym obsahem - bezpecnost - elektronicka autentizace - elektronicke platby - infrastruktura a technologie ********************************************************************** ------------------------------ Pruzkum e-business v CR http://www.brainsys.cz/pruzkum ------------------------------ Co si predstavuji pod pojmy e-commerce, e-business, e-shop odbornici, manazeri a majitele firem, kteri nakonec rozhoduji o aplikaci techto technologii? Nejsou to jen zaklinadla IT firem pro pojmenovani novych prilezitosti na trhu a pro vyuziti v marketingovych materialech? Jak jsou jejich organizace daleko s uvahami o zavadeni techto technologii, prip. zda jim uz realizovane projekty prinesly uzitek a jaky? To jsou nektere z otazek pruzkumu, ktery realizuje v ramci sve MBA disertacni prace Ing. Dalibor Wijas ve spolupraci s Centrem pro elektronicky obchod. Vysledky pruzkumu budou k dispozici ve VIP. ********************************************************************** ------------------ Novinky a tipy VIP ------------------ + Podminky vyberoveho rizeni o udeleni licence pro operatora treti site mobilnich telefonu si vyzvedlo (a 2.5 mil. Kc za ne zaplatilo) 13 zajemcu. Zavazne nabidky pak odevzdalo 8 konsorcii - jejich oficialni seznam CTU nezverejnil (vice v clanku J.Peterky). Vitez by mel byt znam do konce zari, za licenci zaplati pevnou castku - 1 mld Kc. http://www.mobil.cz/sluzby/DCS-1800/startovnicara.html http://www.novinky.cz/Index/Internet/2635.html + Zaverecna zprava k projektu EU Improving Business Search on Internet o vyuziti standardu XML k dispozici ve VIP E-commerce (DOC format) http://www.park.cz/commerce/xmlreport.doc + Chemopetrol nabizi k odprodeji domenu hokej.cz za prozatim nejvetsi castku v historii ceskeho Internetu. Vice v clanku P.Matouska. http://www.novinky.cz/Index/Internet/2530.html + Studie a vysledky pruzkumu Digitalni demokracie v Evrope a The Quest for Electronic Government: A Defining Vision ke stahnuti z VIP E-commerce (PDF format). Pruzkum byl zameren na legislativu a zucastnilo se jej 436 uredniku ze vsech urovni statni spravy 14 zemi. http://www.park.cz/commerce/egov-survey.pdf http://www.park.cz/commerce/egov-vision.pdf + Pote, co ministr Peltram zamitl odvolani SPT Telecom vuci rozhodnuti CTU o legalnosti internetove telefonie v CR, Radiomobil znovu zprovoznil Paegas Internet Call pro levne volani do zahranici. Od tehoz dne nabizi Eurotel (jako dcerinna firma SPT) vlastni sluzbu NetCall-55. http://www.radiomobil.cz a http://www.eurotel.cz + Je pravdepodobne, ze telekomunikacni zakon vstoupi v platnost az 6 mesicu pred vyprsenim monopolu SPT Telecom, vice v clanku J.Peterky. http://www.novinky.cz/Index/Internet/2419.html + Zacatkem srpna byla dokoncena prvni verze paragrafoveho zneni zakona o elektronickem podpisu zpracovavaneho pod vedenim Doc.Smejkala a financovane SPIS. Za Centrum pro elektronicky obchod se na pripominkach k navrhu podileli Petr Hanacek a Vaclav Matyas ml. O dalsim vyvoji vas budeme informovat. + 7.-9. zari porada VUT a MU v Brne konferenci RUFIS o roli univerzit v informacni spolecnosti, 9.zari se uskutecni v prazskem Parkhotelu konference zamerena na soutezive zpravodajstvi (Competitive Intelligence) a rizeni znalosti, 13.-14. zari v Bratislave konference Internet '99 - Obchod bez hranic a 17.-19. listopadu v Zurichu 6.rocnik konference Interactive Publishing o online mediich http://www.vutbr.cz/rufis99 http://www.ci-km.com/ceske-vydani/ci-km-akce-podzim-1999 http://www.internet99.sk http://www.interactivepublishing.net + Kalendar vzdelavacich akci VIP Inzerujte bezplatne vase konference, seminare a verejne kursy http://www.park.cz/kalendar + Prazdniny pomalu konci, poteste svoje smysly polibkovou znelkou filmoveho festivalu v Karlovych Varech. http://www.idnes.cz/include/MIMORADNE/MFFKV99/auvid/zahajeniV/001zne lka.ram ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, viz http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou vice nez 2500 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum statni spravy, podnikoveho marketingu, public relations a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz o nem date vedet dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima a pokud vite o zajimavem informacnim projektu, napiste nam o tom. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Predstavujeme kolektivni cleny Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ EISF, http://www.eisf.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Poradenska firma orientovana na smysluplnou aplikaci informacnich a komunikacnich technologii v podnikove praxi. EISF se zameruje na integraci znalosti a zkusenosti vysoce kvalifikovanych osobnosti, zamerenych na specificke oblasti mozneho vyuziti informacnich technologii pro zapojeni ceskych podniku do globalni ekonomiky prostrednictvim sdileni znalosti a kooperace na tuzemske i mezinarodni urovni. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). Je mj. clenem European Telework Online, http://www.eto.org.uk ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vip@exmail.fce.vutbr.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Upozornujeme, ze nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s redakci pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 4/99 20.8.1999 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi kazdy mesic