*********************************************************************** VIP Direct 4/98 E-newsletter z oblasti Internet strategii, E-commerce a Online vzdelavani http://vip.fce.vutbr.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347 *********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Vyzva ctenarum VIP Direct + 4.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu konci 19.rijna + Prilezitosti E-commerce ve stredni Evrope + Digitalni stat + Makroinformatika a informacni systemy + Cena pozornosti (uvodnik) + Novinky a tipy VIP + o VIP Direct --------------------------------------- Vyzva ctenarum VIP Direct --------------------------------------- VIP Direct je v soucasne dobe zasilan vice nez 2000 odberatelum. Radi bychom vam umoznili, abyste jeho obsah i aktivity okolo VIP mohli vice usmernovat prave vy - ctenari. Od pristiho vydani se budou pravidelne stridat online rozhovory s domaci a zahranicni osobnosti, ktere navazi na prvni "virterview" VIP s Jirim Peterkou. Mate moznost ovlivnit nas vyber, poslete nam vase tipy, prip. i temata, ke kterym bychom meli nase otazky v rozhovoru smerovat. Dale mame v planu publikovat ve VIP vase otazky a problemy tykajici se budovani E-commerce reseni ve vasi organizaci. Na jare bychom se pak pokusili usporadat zivou diskusi na nektere z temat a pozvat vas na ni. Zde je nekolik navodnych otazek, ke kterym bychom uvitali vase vyjadreni: - Mohou na Internetu male firmy opravdu konkurovat velkym? - Co brani tomu, aby jste mohli vase zbozi prodavat online? - Jak daleko je u vas od WWW prezentace k firemni WWW sluzbe? - E-mailovy kolaps aneb stihate odpovidat svym zakaznikum? - Znaji vasi zamestnanci podrobne strukturu firemniho WWW? - Kdo ma byt ve firme zodpovedny za rizeni projektu tvorby podnikove Internet strategie? - Dovoluje charakter vaseho zamestnani pracovat obcas doma? Vyuzivate toho? Pro veskerou komunikaci s nami (vcetne prihlaseni nebo odhlaseni VIP Direct) pouzivejte prosim vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz *********************************************************************** -------------------------------------------------- 4.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu konci 19.rijna http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum -------------------------------------------------- Sber dat pro 4.kolo pruzkumu skonci v pondelni poledne 19.rijna. Z respondentu bude vylosovan vyherce, ktery obdrzi hlavni cenu 10000 Kc. Prvni vysledky budou k dispozici zacatkem listopadu. Na objednavky vysledkovych studii zaslane do konce rijna bude poskytovana sleva 20%. Pokud Vam v dotazniku chybi otazka, na kterou by Vas zajimaly odpovedi respondentu, nevahejte nam ji poslat. Zvazime jeji zarazeni do pristiho kola. *********************************************************************** ---------------------------------------------- Prilezitosti E-commerce ve stredni Evrope http://www.novinky.cz/Index/Internet/1015.html ---------------------------------------------- Ve dnech 29. a 30. zari se konala ve Varsave mezinarodni konference Boosting Opportunities Through Electronic Commerce in Central Europe poradana spolecnosti EuroForum. Byla prilezitosti pro poznani soucasne reality Internet trhu predevsim v CR, Polsku a Madarsku a pro pochopeni, v cem se zminene regionalni trhy lisi, prip. co spolecneho je trapi. .. Je vzdy prijemne se osobne sejit s radou zajimavych lidi, ktere clovek zna jen z E-mailu a kterym jiz ve sve mysli prisoudil virtualni podobu (samozrejme uplne odlisnou od skutecnosti). Ukazalo se, ze by bylo prinosne navazat sirsi spolupraci napric nasimi narodnimi trhy a stat se tak spolecne vyznamnejsimi partnery investorum, pro ktere jsou tyto trhy samy o sobe zatim prilis male (napr. v oblasti vymennych bannerovych siti). .. Soucasti letosniho Invexu byla konference Invex Forum venovana mj. vztahu statu a podnikatelu v podminkach prechodu k informacni spolecnosti. Vladu zastupoval namestek mistopredsedy vlady Jan Mladek, ktery se jako snad vubec prvni vysoky vladni predstavitel prihlasil k informacni spolecnosti jako politickemu tematu a priorite vlady. Sledujme s napetim, zda to skonci jen u politickeho akcentu nebo se brzy dockame napr. online zpristupneni dalsich statnich registru obcanum. .. *********************************************************************** --------------------------------- Digitalni stat http://www.pff.org/digital98.html --------------------------------- V zari 1997 provedla americka nadace The Progress & Freedom Foundation (PFF) pruzkum vyuzivani digitalnich technologii ve statni administrative jednotlivych statu USA. O rok pozdeji pak spolecne s casopisem Government Technology testovala, jakeho pokroku bylo dosazeno v danych kriteriich. Bylo vybrano celkem 41 indikatoru z nasledujicich oblasti: 1.Digitalni demokracie - co nejsirsi pristup obcanu k aktualnim pravnim informacim i institucim tak, aby se mohli co nejsnadneji podilet na verejnem deni 2.Vyssi vzdelavani - podpora uceni se, komunikace a administrativnich funkci (prihlasky, vyrizovani studentskych uveru) 3.Zakladni a stredni skolstvi - rozsireni vzdelavacich prilezitosti vcetne dostupnosti pocitacu a online pristupu k Internetu 4.Regulace podnikani - dostupnost regulacnich narizeni, veskerych formularu, moznost online konzultaci a vyplnovani veskereho "papirovani" pres Internet 5.Dane - umozneni platcum dane elektronicky komunikovat s organy k tomu urcenymi - tj. ziskavat informace, podavat danova priznani, apod. 6.Socialni sluzby - dostupnost online informaci o programech podpory socialnich skupin, moznost online prihlasovani do techto programu 7.Vymahani prava a soudnictvi - online pristup k soudnim vyrokum, pouzivani digitalni komunikace u policie, aplikace digitalnich podpisu v administrative 8.Dalsi iniciativy - aktivni snahy statnich organu podporovat rozvoj IT a motivovat statni zamestnance k pripojeni na Internet Kazdy indikator byl hodnocen 0 az 3 body dle toho, jakeho pokroku bylo od minuleho testovani dosazeno. Data byla ziskavana na zaklade informaci na WWW, prostrednictvim E-mailove komunikace, zaslanych tistenych materialu i osobnich rozhovoru. Pruzkumu se zucastnilo celkem 37 statu USA, coz je 74% respondence. Prumerny pokrok ve vyuzivani digitalnich technologii muze byt vyjadren na skale 0-100 posunem ze 44 bodu na 61 (tedy o 39%). Pro kazdou oblast je zpracovana podrobna analyza vcetne uspesne pripadove studie. Nezbyva nez doporucit tento material nasi vlade, aby jej pojala jako velkou inspiraci toho, kde vsude mohou byt IT a specialne Internet vyuzity k verejne sluzbe obcanum. *********************************************************************** -------------------------------------------------- Makroinformatika a informacni systemy, Petr Hujnak http://vip.fce.vutbr.cz/pohledy/huj.htm -------------------------------------------------- .. Vyvoj digitalnich technologii v elektronice a vypocetni technice vytvari prostor pro novy pristup k dodavce a uzivani informacnich sluzeb. Konvergence je centralni pro budouci rozvoj informacnich a komunikacnich technologii. Pojem konvergence ICT zahrnuje : 1.vzajemne propojeni a koexistence doposud odlisnych sitovych platforem a jejich premenu do homogenni komunikacni infrastruktury; 2.vznik integrovanych koncovych zarizeni spojujicich funkce klasickych zarizeni jako je televize, telefon a osobni pocitac; 3.globalizaci informacni infrastruktury a vznik novych sluzeb na ni zalozenych; 4.konsolidaci sluzeb spojenych se vznikem udaju, jejich upravou na miru, prenosem a dodavkou ke koncovemu uzivateli; 5.transfer informaci na globalni bazi a jejich sdileni za ucelem vytvoreni znalosti. .. Konvergence umozni vznik novych cest a prilezitosti podnikani, jako jsou napr. marketing, elektronicky obchod, home-shopping, vyroba, zasobovani a dodavky just-in-time, elektronicke publikovani, video-on-demand, elektronicke tendry, teleworking a prace ve virtualnich tymech, vyzkumne site, rizeni dopravy a vzdelavani. V souvislosti s konvergenci dojde k presunu podnikatelskych jednotek blize k uzivateli a ke komunikaci bez prostredniku (end-to-end). Dojde k presunu podnikatelskych jednotek do regionu s levnejsi produkci. Podniky vsech velikosti budou mit moznost pracovat regionalne ale i globalne, protoze dosah k zakaznikum v celem svete bude mozny. .. ************************************************************************ --------------------------------- Cena pozornosti, Vlastimil Vesely http://vip.fce.vutbr.cz --------------------------------- V posledni dobe mam pocit, ze pocet konferenci, seminaru a ruznych prezentaci prekracuje rozumne meze lidske vnimatelnosti. Na jedne strane je jiste uzitecne, ze je tolik aktivnich nositelu informaci a znalosti, kteri chteji ostatnim neco sdelit. Na strane druhe neni lehke rozlisit ty, kteri vam maji opravdu co rici, a ty, kteri chteji upozornit pouze na logo visici v sale nebo zobrazene na sborniku. Ano, tyka se to te subtilni hranice mezi vykalkulovanou reklamou a prirozenou touhou presvedceni o pravde sveho nazoru nebo predani obecnejsi znalosti. Cela rada odbornych akci se dnes neobejde bez sponzoru, kteri si tim casto kupuji i prednaskovy cas. Akce tohoto typu jsou bezesporu uzitecne, trpi vsak jednosmernosti komunikace, navstevnikova pozornost je vlastne zakoupena sponzorujici firmou. Vstupujeme do interaktivniho sveta, kde se bude stirat rozdil mezi "hledistem" a "jevistem". Kazdy z nas (kdo o to stoji) bude mit vetsi svobodu (a odpovednost) volby informacniho kanalu a vetsi moznost obracet komunikacni tok (jinymi slovy smenovat svoji pozornost za pozornost druhe strany). Na Internetu na tomto principu uspesne funguji diskusni skupiny nebo elektronicke konference. Rezie vstupu/vystupu do/ze zvolene komunity je mala, pozornost navic staci vynalozit jen v case, kdy se vam to hodi. Ocekava se, ze rady a znalosti zde od ostatnich ziskane budou oplaceny stejnou menou. To mne privadi k myslence vystavet na podobnem principu i ziva setkani. Myslim tim poradat vedle monstroznich prednaskovych akci take male diskusni kluby, kde by tou nejvetsi hodnotou bylo samotne pozvani neboli oceneni ucastnika jako dustojneho partnera pro vzajemnou vymenu pozornosti. Neni tajemstvim, ze akce tohoto typu prinaseji ucastnikum mnohem vetsi prinos, a to i po strance ziskanych kontaktu nebo osobnich pratelstvi. Je treba jen dodat, ze vytvoreni a rozvijeni takove "kompatibilni" komunity neni prave jednoduche a (opet ve smyslu casu a pozornosti) levne. Zaujmout potencialni ctenare, divaky a navstevniky bude stale obtiznejsi, nebot informacni nabidka strme roste, zatimco kapacita jedince informace vnimat se vyrazne nemeni. Hodnota ziskane pozornosti se tak stava cennym zbozim, ktere je na trhu smenovano. A na tomto trhu hrajeme my vsichni. Jste si vedom(a) ceny svoji pozornosti? *********************************************************************** ----------------------- Novinky a tipy VIP http://vip.fce.vutbr.cz ----------------------- + Interactive Publishing a Ringier vyhlasily soutez pro evropska interaktivni vydavatelstvi. Organizatori vitaji nominace (vcetne tech ze zemi stredni a vychodni Evropy). Mezinarodni porota bude hodnotit uspesne pristupy, uroven inovace, design, uzivatelskou privetivost, obsah a interaktivitu. Vitez bude vyhlasen 12.listopadu na 5.rocniku konference Interactive Publishing za pritomnosti klicovych osobnosti evropskeho a americkeho vydavatelskeho prumyslu. + V sekcich Online marketing a Pohledy na informacni spolecnost najdete nove prirustky + Na http://vip.fce.vutbr.cz/kalendar/vzdelavani.htm naleznete aktualizaci materialu o online vzdelavani, pripravuje se dalsi pokracovani + Pro pristi rok chysta Profit znovu celostatni kampan "Brezen - mesic Internetu", budou se konat i druhe rocniky konferenci Enterprise Internet Strategy Forum a Prague Internet World + 14.zari vyprsela lhuta pro podani prihlasek do tenderu ESIS Phase II zamereneho na pruzkum rozvoje informacni spolecnosti v zemich stredni a vychodni Evropy a ve Stredomori. Z kazde z 25 zemi by mel byt vybran subjekt, ktery bude po 2 roky mapovat rozvoj informacni spolecnosti. + Pokud vas zajimaji moznosti ziskani rizikoveho kapitalu pro rozvoj vaseho podnikani, podivejte se na www.credo.cz. Najdete tam blizsi informace o konferenci Venture Capital v CR. + Byla dohodnuta spoluprace mezi VIP a serverem Novinky.cz, kde budou publikovany nektere z materialu VIP + 7.-9.rijna se konala v Ottawe ministerska konference OECD "A Borderless World", ktera navazovala na lonskou konferenci v Turku o E-commerce. Bude zajimave sledovat, jake zavazky na sebe vzala CR podpisem dokumentu. *********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici aktuality z novych vydani Virtualniho informacniho parku (VIP - univerzitni WWW infocentrum zamerene na Internet strategie, E-commerce a Internet vzdelavani), http://vip.fce.vutbr.cz. Je zasilan 1x za 2 mesice (s ohledem na cetnost radnych WWW vydani) E-mailem. Kazde cislo obsahuje vyber nejzajimavejsich prirustku ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW, prip. dalsi aktuality k rozvoji informacni spolecnosti. Je urcen predevsim managementu velkych a strednich podniku, prip. mensich inovacnich firem, pracovnikum podnikoveho marketingu, PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum manazerskeho studia, prip. ostatnich ekonomickych smeru, a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate (do odvolani zdarma) automaticky na zaklade naseho predchoziho kontaktu a Vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz o nem date vedet dal. Uvitame rovnez Vase rady a pripominky, co Vas nejvice zajima. Pokud vite o zajimavem informacnim projektu, napiste nam o tom. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Partnery tohoto vydani VIP/Direct jsou: INTERNET MENI VAS BUSINESS,JSTE NA TO PRIPRAVENI? DirectNet Consulting http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum/dirnet.htm ********************************************************************** Tvorba podnikovych Internet strategii, Online marketing, Pruzkumy Internetu, E-commerce, Web audit, Online vzdelavani, kombinace domacich i zahranicnich zkusenosti... To vse jsou oblasti, kde Vam nabizime partnerstvi. Nepovazujeme za hlavni pripojit Vas k Internetu nebo vytvorit WWW stranky - stejne jako pro Vas to neni hlavnim cilem. Nase projekty resi komplexni navrh informatizace Vaseho podnikani v prostredi globalnich informacnich siti a elektronickych trhu. Vice se dozvite na nasi homepage nebo kdyz nam napisete na directnet@txn.cz Brain Systems, http://www.brainsys.cz ************************************* Specializujeme se na oblast e-commerce. Nabizime reseni pro firmy, ktere chteji nabizet sve sluzby nebo vyrobky na Internetu formou elektronickeho katalogu, objednavkoveho systemu ci pomoci kompletniho Internetoveho obchodu. Take mame pripraveno reseni pro dealersky prodej, obchodni retezce, distribucni site nebo vnitrofiremni site resici nakup a prodej zbozi za pomoci EDI (Electronic Data Interchange) technologie. Dalsi informace a kontakt na http://www.brainsys.cz S EXPANDIA BANKOU MUZETE RYCHLE A BEZPECNE OBCHODOVAT PO INTERNETU Expandia Banka, http://www.ebanka.cz ****************************************************************** Expandia Banka je jedinou bankou v Ceske republice, ktera se zameruje vyhradne na poskytovani sluzeb primeho bankovnictvi. Diky vyuziti nejnovejsich informacnich technologii je svym klientum k dispozici 24 hodin denne a 365 dni v roce s nabidkou pruznych a pohodlnych sluzeb. Zakladem techto sluzeb je moznost pristupu k vlastnimu uctu a nakladani s financemi pres Internet, telefon a fax. Jako prvni financni ustav prinasi rovnez moznost zajisteni bezpecneho a rychleho placeni ve virtualnich obchodech a prevadeni financnich prostredku po Internetu. MOBILISACE: PODNIKATELE SI ROZVRACET NEDAME Profit, http://www.profit.cz *************************************************** Clanky o Internetu, http://www.profit.cz/internet.htm Mesta s pripojenim, http://www.profit.cz/mestasp/index.html Rok 2000, http://www.profit.cz/rok2000.htm Brezen mesic Internetu, http://www.brezen.cz Direct Internet Shopping Centre, http://www.disc.cz/ **************************************************** DISC je obchodni dum na Internetu. Jeho soucasti muze byt i Vas obchod. Nabizime komplexni zajisteni prezentace Vasich vyrobku nebo sluzeb a jejich nabidku na navstevovanem serveru na Internetu. Nabizime take propojeni Vasich stavajicich WWW prezentaci s moznosti vyuziti napojeni na nas Merchant Server metodou ByNow!, ktera zajisti logistiku prodeje primo z Vasi prezentace. Dalsi informace a kontakt na http://www.disc.cz/ Pepuv hudebni kramek - CD, MC, Video http://www.upepy.cz Comfor - vypocetni technika http://www.com4.cz Softwarehouse - software shop http://www.softshop.cz _____________________________________________________________________ ********************************************************************* VIP Direct 4/98, http://vip.fce.vutbr.cz/vipd 8.10.1998 (c) Vlastimil Vesely, vip@fce.vutbr.cz Vychazi 1x za 2 mesice K prihlaseni tohoto newsletteru staci vyplnit jmeno a E-mail na formulari umistenem na vyse uvedene WWW adrese nebo poslat E-mailovou zpravu na adresu vip@fce.vutbr.cz s Vasim jmenem i prijmenim v tele zpravy a s uvedenim retezce SUB v subjectu zpravy. Muzete se kdykoliv odhlasit zaslanim tehoz E-mailu s uvedenim retezce UNSUB v subjectu zpravy. Upozornujeme, ze nehodlame tento E-newsletter zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime Vase soukromi - Vase adresy nebudou k dispozici tretim stranam.