*********************************************************************** VIP Direct 3/98 E-newsletter z oblasti Internet strategii, E-commerce a Online vzdelavani http://vip.fce.vutbr.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347 *********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Elektronicke bankovnictvi v CR + 2.WWW audit ceskych bank + 4.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu pokracuje + Nove vydani VIP E-commerce + Virtualni organizace + Online vzdelavani + Pockejte, to byl muj business (uvodnik) + Novinky a tipy VIP + o VIP Direct --------------------------------------- Elektronicke bankovnictvi v CR http://vip.fce.vutbr.cz/wwwaudit/eb.htm --------------------------------------- VIP exkluzivne prinasi vytah z analytickeho materialu o elektronickem bankovnictvi. Text obsahuje rovnez prehled nekterych bankovnich sluzeb a produktu v CR. ... Potencialne znacne nebezpeci pro banky spociva v automatizaci bankovnictvi (penezni automaty, platebni a cipove karty) a rozvoji novych informacnich technologii (GSM, Internet). Nejvetsimi konkurenty se pro banky stavaji spolecnosti zabyvajici se vyvojem a nasazenim informacnich technologii. Pro dodavatele technologie a majitele komunikacnich siti se tim naskyta nova strategicka moznost - nedodavat pouze technologii, ale primo si banku koupit. Analyticka zprava spolecnosti DTTI mimo jine predpovida zanik zhruba poloviny retailovych pobocek bank okolo roku 2000. Klasicke pujcovani zbozi (tj. penez) jiz nebude stacit a banky se pro udrzeni miry profitu musi angazovat ve sluzbach s vyssi pridanou hodnotou. V soucasnosti se totiz vetsiny z pridane hodnoty v novych distribucnich kanalech nezmocnuji banky, ale subjekty mimo bankovni prumysl – obchodnici z treti strany, maloobchodnici a zprostredkovatele... ... V novem pojeti bankovnictvi predstavuje hodnotova sit reakci na nebankovni konkurenci. Podstata tohoto pristupu spociva ve spolupraci bank s ostatnimi financnimi institucemi. Produktem je spolecna kompletni nabidka vseho, co klient muze v oblasti financi potrebovat. Americke banky chapou hodnotovou sit jako evolucni proces premeny od tradicniho bankovnictvi, pres virtualni bankovnictvi po hodnotovou sit. * Kvantitativni analyza homebankingovych produktu * Prehled bankovnich produktu poskytovanych homebankingem * Prehled telebankovych sluzeb v CR *********************************************************************** ---------------------------------------------- Druhy WWW audit ceskych bank http://vip.fce.vutbr.cz/wwwaudit/wabanky98.htm ---------------------------------------------- V kvetnu 1998 provedla poradenska spolecnost DirectNet Consulting dalsi audit WWW sluzeb ceskych bank. Navazala tak pritom na svuj minuly audit z obdobi rijen-listopad 1997. Motivem bylo opet porovnat hodnotu WWW sluzeb, ktere tyto instituce poskytuji verejnosti (a ktere jsou podrobovany znacne kritice) a nezavisle zhodnotit jeden z dulezitych parametru, ktere u nasich bankovnich instituci bedlive sleduji zahranicni investori. Hodnoceno bylo opet 12 instituci. Na rozdil od minuleho WWW auditu nebyly sledovany specializovane banky (stavebni sporitelny, exportni banka). Do hodnoceni dale nebyly zahrnuty banky v nucene sprave, v likvidaci nebo v konkursnim rizeni, Ceska narodni banka (jejiz Web je mimochodem velmi kvalitni), Konsolidacni banka, Foresbank (akvizice Union Banky). Oproti minulemu audity tedy pribyly ctyri instituce - Expandia Banka (dalo by se rici objev roku - nejen v CR), Moravia Banka, Banka Hana a Credit Lyonnaise. Kazda z bank ma moznost zverejnit na tomto miste svoje zamery ve vztahu k internetove verejnosti a svym (potencialnim) klientum - tj. co mohou uzivatele Internetu od jejich WWW sluzby cekat v nejblizsi dobe (do 1 roku). *********************************************************************** ----------------------------------------------------- 4.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu pokracuje http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum ----------------------------------------------------- Pokracuje 4.kolo pruzkumu, i tentokrat budou z respondentu vylosovani vyherci vecnych cen. Vas zajem o kompletni vysledky 4.kola je mozne spojit s promotion vasi organizace v ramci Partnerstvi pruzkumu, kontaktujte organizatory - viz vyse uvedena WWW adresa. *********************************************************************** --------------------------------- Nove vydani VIP E-commerce http://vip.fce.vutbr.cz/commerce --------------------------------- Obsahuje radu novych odkazu na domaci a zahranicni informacni zdroje zabyvajici se aktualnimi trendy E-commerce, EDI, otazkami standardu, E-bankingu apod. VIP poskytne informacni prostor pro projekt EU s nazvem Mall2000+. Jedna se o projekt zamereny na poskytovani online sluzeb na podporu malych a strednich podniku v mezinarodni spolupraci tri univerzit a peti komercnich firem. Blizsi informace budou zverejneny ve VIP pravdepodobne po prazdninach. *********************************************************************** ----------------------------------- Virtualni organizace http://vip.fce.vutbr.cz/virtorg.htm ----------------------------------- Komunikacni Internet strategie muze mj. vyustit v rozhodnuti prejit na formu virtualni organizace, jejiz princip je postaven na projektovem rizeni, minimalizaci provoznich nakladu a dynamickem alokovani zdroju. “Virtualni organizace je docasna sit nezavislych instituci, podniku nebo jednotlivych specialistu, kteri se pomoci informacnich a komunikacnich technologii spoji, aby vyuzili zrejme konkurencni vyhody. Propojeny vertikalne, prispivaji svymi klicovymi kompetencemi a vystupuji jako jedna organizacni jednotka." Datove a procesni modelovani virtualnich organizaci probiha na Ustavu informatiky VUT FAST. *********************************************************************** ----------------------------------------------- Online vzdelavani http://vip.fce.vutbr.cz/kalendar/vzdelavani.htm ----------------------------------------------- Uvitali by jste behem studia online kursy? Pripravuje se ve vasem podniku system interniho vzdelavani zamestnancu? Ve VIP najdete uvodni material o principech online vzdelavani, ktery vychazi ze zkusenosti pracovniku Ustavu informatiky VUT FAST. Povazujeme-li elektronicke obchodovani a perspektivu sitove digitalni ekonomiky za trendy, ktere ovlivni skoro kazdou oblast nasi prace a zivota vubec, pridejme k tomu vzdelavani. Ve svete, kde bude vladnout informacni hodnota, je totiz nezbytnosti permanentni vzdelavani a rekvalifikace. S klasickym zpusobem skolni dochazky to vsak bude mit pramalo spolecneho. Proc? Podivejme se na nekolik duvodu, proc by se mel zabyvat online vzdelavanim v podstate kazdy trzni subjekt... ...Co prinasi E-education * pristupnejsi, efektivnejsi, levnejsi (pokud nejsou splnena alespon dve z techto kriterii, neni velkym prinosem oproti klasickym formam studia * posun od didaktickeho vykladu k projektove orientovane praci * zmena pojeti studia (Internet jako interaktivni medium i jako novy prostredek vyuky) * individualizace vyukoveho procesu (lze se priblizit k idealu kazdeho vzdelavani - kazdy student muze mit individualni studijni plan) Oproti klasickym formam vyuky lze dosahnout velkych uspor z rozsahu (soucasne muze jeden kurs studovat neomezene mnozstvi studentu, coz v realne poslucharne neni mozne).  V tomto ohledu je vsak treba vzit na vedomi vyrazne vetsi investicni naklady nutne k prvotnimu vytvoreni daneho kursu a velikost potencialniho trhu s jeho omezenim vlivem jazykove bariery. V neposledni rade je treba zminit moznost kratkodobeho vyuziti kapacity spickoveho odbornika, resp. ucitele, jehoz ziva pritomnost pri vyuce neni mozna z duvodu casovych nebo financnich. *********************************************************************** ----------------------------------------------- Pockejte, to byl muj business http://vip.fce.vutbr.cz ----------------------------------------------- Mezi ve svete nejcasteji uvadene motivy online nakupu patri pohodli, vetsi vyber a dobre ceny (zajimave jsou na druhe strane - v CR nejcasteji uvadene bariery). Skladbu nakupovaneho zbozi jiz davno netvori jen pocitacove zamerene komodity, ale siroce pouzivane produkty  typu knihy, hudba, jidlo, kvetiny nebo hracky. S tim se meni i strategie online obchodu, jejichz snaha prilakat a udrzet si navstevniky (resp. zakazniky) je vede k uzavirani strategickych alianci (v ramci vertikalni i horizontalni integrace) a k vytvareni spolecnych vstupnich bran, tzv. portalu (portals). Portaly jsou nazyvany hojne navstevovana WWW mista (vyhledavaci sluzby, nakupni centra, zpravodajske servery apod.), kde se navstevnikovi nabizi cely souhrn rozmanitych sluzeb. Je samozrejme, ze tyto servery predstavuji ty nejvetsi prijemce online reklamy a jsou velmi perspektivnim nastrojem pro budovani dlouhodobych vztahu se zakazniky. O tom ostatne svedci i zajem investoru. Za klasicky priklad muze byt povazovan Amazon, ktery svuj uspesny model primeho prodeje knih nedavno rozsiril o nabidku hudebnich nosicu (stoji za to opravdu vyzkouset!). Nyni se spekuluje o tom, co zacne Amazon nabizet na svem portalu dal. Podobnym prikladem je britsky retezec supermarketu Tesco (i u nas pusobici a proto snad o to zajimavejsi), ktery rozsiril svoje portfolio o poskytovani pristupu k Internetu. Na rozdil od ryze virtualniho Amazonu postavilo Tesco svoji strategii na jiz vybudovane zakaznicke loajalite v realnem business prostredi a vsadilo na poskytovani dalsich provazanych sluzeb spojenych s nakupem ve svych supermarketech. TescoNet vsak neni prvnim firemnim online projektem. Jiz v roce 1996 mohli stali zakaznici objednavat zbozi na Tesco Web katalogu s tim, ze za 5 liber jim bude pristi den doruceno. Timto krokem muze firma maximalizovat zisk usporami z rozsahu a navic, jak predpovidaji britsti komentatori, napomoci pronikani Internetu mezi sirokou populaci, kterou nabidka pripojeni zaujme asi vice pri cetnych navstevach v supermarketu nez od specializovane technologicke firmy. Poskytovanim pristupu k Internetu ziska Tesco jeste neco velmi cenneho - vice informaci o preferencich sve klientely, coz bude vyhodou pri poskytovani personalizovanych sluzeb. To vse mi opet pripomina nadhernou knihu Vize roku 2020, ktera podava dalsi  priklady informatizace ekonomiky a zivotnich cyklu podnikoveho portfolia. S globalnimi informacnimi sitemi bude totiz kazdy business mnohem rychleji "starnout" a pokud podnikovy management nebude ve sve strategii pripraveny na dynamicky pohyb svych produktu a sluzeb po segmentech Bostonske matice, zbude mu uz jen onen pokrik z titulku. 9.8.1998, Vlastimil Vesely *********************************************************************** ----------------------- Novinky a tipy VIP http://vip.fce.vutbr.cz ----------------------- + Jak hodnoti evropska komise CR z hlediska pripravenosti v oblastech E-commerce + Pro Radu vlady CR pro vyzkum a vyvoj pripravila pracovni skupina pod vedenim J. Zlatusky studii Analyza podminek pro prechod Ceske republiky k informacni spolecnosti + Co dela vlada v Singapuru pro rozvoj Electronic Commerce a jak by mohl vypadat vladni Web + Tosovskeho vlada stihla prijmout dokument k informacni politice statu aneb Zakladni teze rozvoje informacnich systemu verejne spravy + Paegas Internet Call aneb prulom Internet telefonie v CR: Radiomobil jako jeden z prvnich v Evrope nabizi telefonovani pres Internet + Senat USA schvalil 12.5. navrh zakona resici regulaci spammingu + www.set.cz venovany tematice protokolu SET + www.novinky.cz, Novy denik na Siti z dilny Iva Lukacovice + na www.mapy.cz najdete mapy Prahy,Brna,Ostravy,Hradce Kralove,CR+SR + www.obce.cz, Online informace z mest a obci, denik verejne zpravy, pomoc pro zaplavove oblasti + 7.-9.rijna se kona v Ottawe konference OECD "A Borderless World", ktera ma navazat na lonskou konferenci v Turku o E-commerce *********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici aktuality z novych vydani Virtualniho informacniho parku (VIP - univerzitni WWW infocentrum zamerene na Internet strategie, E-commerce a Internet vzdelavani), http://vip.fce.vutbr.cz. Je zasilan 1x za 2 mesice (s ohledem na cetnost radnych WWW vydani) E-mailem. Kazde cislo obsahuje vyber nejzajimavejsich prirustku ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW, prip. dalsi aktuality k rozvoji informacni spolecnosti. Je urcen predevsim managementu velkych a strednich podniku, prip. mensich inovacnich firem, pracovnikum podnikoveho marketingu, PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum manazerskeho studia, prip. ostatnich ekonomickych smeru, a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate (do odvolani zdarma) automaticky na zaklade naseho predchoziho kontaktu a Vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz o nem date vedet dal. Uvitame rovnez Vase rady a pripominky, co Vas nejvice zajima. Chteli bychom dat prostor ve VIP take vam, nasim ctenarum. Pokud vite o zajimavem informacnim projektu, napiste nam o tom. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Partnery tohoto vydani VIP/Direct jsou: VAS PARTNER PRO VSTUP NA VIRTUALNI TRHY, DirectNet Consulting http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum/dirnet.htm *************************************************************** Tvorba podnikovych Internet strategii, Online marketing, Pruzkumy Internetu, E-commerce, Web audit, Online vzdelavani, kombinace domacich i zahranicnich zkusenosti... To vse jsou oblasti, kde Vam nabizime partnerstvi. Nepovazujeme za hlavni pripojit Vas k Internetu nebo vytvorit WWW stranky - stejne jako pro Vas to neni hlavnim cilem. Nase projekty resi komplexni navrh informatizace Vaseho podnikani v prostredi globalnich informacnich siti a elektronickych trhu. Vice se dozvite na nasi homepage nebo kdyz nam napisete na directnet@txn.cz Brain Systems, http://www.brainsys.cz ************************************* Vase problemy na nase bedra. Vyplati se Vam investovat do kvalitniho a systemoveho reseni. Neverite? Nabizime komplexni sluzby v oblasti Web Publishing a E-commerce, Internet, Intranet, Extranet a Workgroup aplikaci na miru. Web hosting - http://www.publisher.cz - WWW prezentace zdarma! WebPublisher - http://www.wp.cz - reseni pro stredni a vetsi firmy Obchodovani na Internetu - http://www.shopping.cz Dalsi informace a kontakt na http://www.brainsys.cz/ S EXPANDIA BANKOU MUZETE RYCHLE A BEZPECNE OBCHODOVAT PO INTERNETU Expandia Banka, http://www.ebanka.cz ****************************************************************** Expandia Banka je jedinou bankou v Ceske republice, ktera se zameruje vyhradne na poskytovani sluzeb primeho bankovnictvi. Diky vyuziti nejnovejsich informacnich technologii je svym klientum k dispozici 24 hodin denne a 365 dni v roce s nabidkou pruznych a pohodlnych sluzeb. Zakladem techto sluzeb je moznost pristupu k vlastnimu uctu a nakladani s financemi pres Internet, telefon a fax. Jako prvni financni ustav prinasi rovnez moznost zajisteni bezpecneho a rychleho placeni ve virtualnich obchodech a prevadeni financnich prostredku po Internetu. Direct Internet Shopping Centre, http://www.disc.cz/ ****************************************************************** DISC je obchodni dum na Internetu. Jeho soucasti muze byt i Vas obchod. Nabizime komplexni zajisteni prezentace Vasich vyrobku nebo sluzeb a jejich nabidku na navstevovanem serveru na Internetu. Nabizime take propojeni Vasich stavajicich WWW prezentaci s moznosti vyuziti napojeni na nas Merchant Server metodou ByNow!, ktera zajisti logistiku prodeje primo z Vasi prezentace. Dalsi informace a kontakt na http://www.disc.cz/ Pepuv hudebni kramek - CD, MC, Video http://www.upepy.cz Comfor - vypocetni technika http://www.com4.cz Softwarehouse - software shop http://www.softshop.cz _____________________________________________________________________ ********************************************************************* VIP Direct 3/98, http://vip.fce.vutbr.cz/vipd 10.8.1998 (c) Vlastimil Vesely, vip@fce.vutbr.cz Vychazi 1x za 2 mesice K prihlaseni tohoto newsletteru staci vyplnit jmeno a E-mail na formulari umistenem na vyse uvedene WWW adrese nebo poslat E-mailovou zpravu na adresu vip@dmms.cz s Vasim jmenem i prijmenim v tele zpravy a s uvedenim retezce SUB v subjectu zpravy. Muzete se kdykoliv odhlasit zaslanim tehoz E-mailu s uvedenim retezce UNSUB v subjectu zpravy. Upozornujeme, ze nehodlame tento E-newsletter zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime Vase soukromi - Vase adresy nebudou k dispozici tretim stranam.