*********************************************************************** VIP Direct 2/98 E-newsletter z oblasti Internet strategii, E-commerce a Online vzdelavani http://vip.fce.vutbr.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz *********************************************************************** V tomto cisle najdete: + zakladni vysledky 3.kola pruzkumu uzivatelu Internetu v CR a SR + ohlednuti za kampani Brezen mesic Internetu + prvni virtualni interview VIP - s Jirim Peterkou + nove vydani VIP E-commerce + Kapitalismus elektronickych trhu + novinky a tipy VIP + o VIP Direct ----------------------------------------------------- Zakladni vysledky 3.kola pruzkumu uzivatelu Internetu http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum ----------------------------------------------------- 11.brezna byl ukoncen sber dat pro 3.kolo pruzkumu, cerstve vysledky byly poprve predstaveny na konferenci Internet & Business LIVE (viz dale). Tyto zakladni vysledky zpodrobnuji uvodni informace o 3.kole vystavene na WWW. Kompletni vyhodnoceni vsech otazek vcetne grafu a interpretace je pro zajemce pripraveno v souhrnne vysledkove studii. V detailni analyticke studii je navic mozno si objednat analyzu hodnot z ruznych pohledu a jejich kombinaci, napr. + dle regionu + dle prijmove skupiny + dle vekove skupiny + dle typu organizace + dle dalsich pozadavku objednatele Nezapomente, ze jiz bylo zahajeno 4.kolo pruzkumu, i tentokrat budou z respondentu vylosovani vyherci vecnych cen. Vas zajem o kompletni vysledky 4.kola je mozne spojit s Vasi promotion v ramci Partnerstvi pruzkumu, kontaktujte organizatory - viz vyse uvedena WWW adresa. Dale uvedene vysledky jsou zaokrouhlene. Celkem respondentu 1008 ----------------------- Z CR 91% Ze Slovenska 9% Pohlavi ----------- muz 89,7% zena 10,3% Trvale bydliste --------------- Severni Morava 19% Praha 17% Jizni Morava 15% Vychodni Cechy 13% Zapadni a jizni Cechy 11% Severni Cechy 9% Stredni Cechy 7% Vychodni Slovensko 4% Zapadni Slovensko 4% Bratislava 1% Vek ------------ 15-24 46% 25-33 34% 34-42 12% 43-51 6% 52 a vice 2% ------------------- prumerny vek 28 let Rodinny stav ------------------- svobodni 67% zenati/vdane 31% rozvedeni 2% Nejvyssi dosazene vzdelani --------------------------- stredoskolske s maturitou 53% vysokoskolske technicke 21% vysokoskolske ostatni 14% stredni 8% zakladni 4% Hruby mesicni prijem -------------------- do 5000 25% 5001-10000 21% 10001-15000 28% 15001-20000 14% 20001-25000 5% 25001-30000 3% 30001-40000 2% nad 40000 2% Politicke sympatie ------------------ pravice 41% spise pravice 37% stred 13% spise levice 7% levice 2% Obor cinnosti organizace ----------------------------------- vysoke skolstvi, veda a vyzkum 35% informacni technologie 10% ostatni - sluzby 9% obchodni cinnost 7% stredni a zakladni skolstvi 6% ostatni statni a verejna sprava 4% ostatni - vyroba 4% telekomunikace 3% strojirenstvi 3% penezni a financni sluzby 3% informacni sluzby 3% marketing a reklama 3% stavebnictvi a reality 3% zdravotnictvi 3% media 2% energetika 2% doprava a spoje 1% Pristup k Internetu (souhrnne) ------------------------------ ze zamestnani 59% z domova 36% ze skoly 31% odjinud 7% ----------------------------------------------- Poznamka: bylo uvadeno i vice moznosti soucasne Pripojeni --------------------------- vytacenou linkou 42% pevnou linkou 58% Hod/tyden na Internetu ---------------------- mene nez 2 6% 2-4 22% 5-10 37% 11-20 19% nad 20 16% Pocty prijatych E-mailovych zprav (tydne) ----------------------------------------- do 5 32% 6-13 31% 14-25 16% 26-50 9% 51-100 6% nad 100 4% Pouzivane sluzby ------------------- E-mail 98% WWW 95% FTP 55% Telnet 30% E-konference 17% Newsgroups 13% IRC 11% jine 4% Dulezitost faktoru u WWW stranek -------------------------------- 1. Aktualnost 2. Rychlost pristupu 3. Struktura informaci a navigace 4. Jedinecnost informaci Problemy pri pouzivani Internetu -------------------------------------------- rychlost pristupu 73% slepe odkazy 45% nalezeni hledanych informaci 38% naklady na připojeni 23% nalezeni jiz navstivenych WWW dokumentu 11% vyuziti shromazdenych informaci 11% Vlastni zkusenosti s nakupem na Internetu ----------------------------------------- nemam, ale chci vyzkouset 29% zatim nemam, ale chci vyuzivat 28% nemam ani zajem 24% mam 19% *********************************************************************** ------------------------------------------- Ohlednuti za kampani Brezen mesic Internetu http://vip.fce.vutbr.cz/iblive http://vip.fce.vutbr.cz/pohledy ------------------------------------------- Od poloviny unora do poloviny dubna se u nas konala rada odbornych akci venovanych Internetu, jejichz vyznam a dopad na verejnost bude mozne hodnotit asi az s vetsim odstupem. Jednou ze ctyr konferenci poradanych v ramci kampane byla Internet & Business LIVE zamerena cilene na strategie pro elektronicky obchod a online vzdelavani. Akce byla iniciovana poradenskou firmou DirectNet Consulting a organizovana ve spolupraci s BVV, Expandia Bankou a dalsimi partnery. Shrnuti otazek panelove diskuse, stejne jako vetsinu kompletnich prezentaci ve formatu MS PowerPoint, program, profily vystupujicich a ohlasy najdete na http://vip.fce.vutbr.cz/iblive Mate-li zajem ucastnit se priste podobne akce (pasivne ci aktivne), dejte nam vedet. O tyden drive (17.3.) se konala v Praze konference Internet ve statni sprave a samosprave. I zde probehla panelova diskuse k otazkam informacni spolecnosti - prispevek panu Pilneho (SPIS) a Dohnala (APP) najdete mj. v novem vydani sekce Pohledy na informacni spolecnost. Homepage konference je na http://www.obce.cz/konference/isss98/ Kampan byla zakoncena dubnovou konferenci Internet World, kde vystoupili panove zvucnych jmen - A.Meckler (zakladatel a prezident spoluporadajici firmy MecklerMedia), J.Rice (charismaticky prukopnik projektu Virtual Hospital) a dale predstavitele spolecnosti Digital, RealMedia a Excite. Blizsi informace na http://www.internetworld.cz *********************************************************************** --------------------------------------------- Urychlovac noveho veku aneb smet, moci, chtit Virtualni interview s Jirim Peterkou http://vip.fce.vutbr.cz/interview/peterka.htm --------------------------------------------- V prvnim virterview prinasi VIP rozhovor s legendou ceskeho Internetu + specifika Web publishingu a Internet zurnalistiky, role medii + zpoplatnovani informacnich sluzeb v CR, jazykova bariera + Internet jako prostredek demokratizace a/nebo hrozba zvetsujiciho se rozdilu mezi lidmi? + Internet a vzdelavani, moci jeste naznamena chtit, budouci podoba vysokoskolskych instituci + Autorska prava a etika, moznosti regulace + Vyznam Internetu pro ceskou ekonomiku, co na to stat? S kym by jste radi cetli virterview priste? ********************************************************************** --------------------------------- Nove vydani VIP E-commerce http://vip.fce.vutbr.cz/commerce --------------------------------- Obsahuje radu novych tipu na informacni sluzby zabyvajici se aktualnimi trendy E-commerce, EDI, otazkami standardu, E-bankingu apod. Najdete svetovy i cesky adresar pro online nakupy a clanek V.Matyase ml. o projektu Global Trust Register na univerzite v Cambridge. Ministerstvo prumyslu a obchodu vystavilo preklad vzoroveho zakona o elektronickem obchode - http://www.mpo.cz/f/fn.htm VIP poskytne informacni prostor pro projekt EU s nazvem Mall2000+. Jedna se o projekt zamereny na poskytovani online sluzeb na podporu malych a strednich podniku v mezinarodni spolupraci tri univerzit a ctyr komercnich firem. Blizsi informace budou zverejneny ve VIP pravdepodobne po prazdninach. *********************************************************************** -------------------------------------------------- Kapitalismus elektronickych trhu, Vlastimil Vesely Plne zneni na http://vip.fce.vutbr.cz -------------------------------------------------- Zahranicni osobnosti, ktere navstivily konference konane v ramci breznove Internet kampane, casto zminovaly prilezitosti nabizejici se nasi ekonomice vyuzitim elektronickych trhu. Z rady zivych i online diskusi vyplyva, ze nejvetsimi barierami je nedostatecna infrastruktura a chybejici kapital. Cesky Internet patri pritom spolu s madarskym, slovinskym a estonskym k tem nejrozvinutejsim ve vychodni Evrope a jde tedy o to presvedcit investory, ze tento trh je pro ne prave ten pravy. K tomu, aby se i u nas vytvorilo prostredi pro vznik inovacnich firem typu Vermeer, WebTV, Collabra nebo InSoft (koupene pozdeji Microsoftem nebo Netscapem), potrebuji ovsem investori na konkretnich prikladech videt, ze tento typ trhu funguje... K tomu nam jeste hodne chybi. Krome dobudovani telekomunikacni site a snizeni sazby za pripojeni je to predevsim existence volneho rizikoveho kapitalu (venture capital) v blizkem evropskem prostoru, ktery by mohl pomoci roztlacit slibne projekty tam, kam nedosahne financovani z rozvojových programů EU. Co take postradame, je aktivni a spolu komunikujici podnikatelska, technicka a univerzitni komunita podobna te v kremikovem udoli, ktera Internetu rozumi a ktera by spolupusobila jako katalyzator dynamického umistovani zdroju. V USA bezna predstava, jak jsou majitele malych perspektivnich firem obletovani andely kapitaloveho trhu, je nam bohuzel prilis vzdalena. V neposledni rade je zapotrebi informacnich pramenu, ktere by cilene mapovaly aktualni trendy v E-commerce a vzdelavanim tak pomahaly budovat a kultivovat tyto trhy. Rozvoj amerického Webu je do znacne miry ziven odvetvove zamerenymi E-konferencemi, diskusnimi skupinami (jejich stupen uzivani je u nas stale velmi nizky - viz vysledky naseho pruzkumu) a ruznymi typy E-periodik. ... Podnikatelsky uspech bude mj. zaviset na dosazeni kritickeho mnozstvi uzivatelu Internetu, rekneme 10% populace (soucasne odhady se u nas pohybuji okolo poloviny). To se neobejde bez jednotneho postupu komercni sfery a statu. Tady by mohl dulezitou roli sehrat SPIS, treba prave v oblasti shromazdovani a distribuce odbornych informaci mezi podnikatelskou a politickou elitu. Jednim z argumentu pro statni podporu rozvoje infrastruktury Internetu je stimulace oblasti venkova, kterym informacni site nabizeji radu prilezitosti. Ve mestech mohou lide snadno najit kontakty, skoly a informacni strediska, proto vzdy probihaji zmeny ve mestech rychleji nez na venkove. Internet je nyni pro venkov sanci zastavit silici tendence, ktere z nej cini oblast ekonomicky nevyhodnou, a naopak vyuzit kombinaci nizsich zivotnich nakladu a vzdaleneho pristupu k informacnim a financnim zdrojum. Par inspirativnich prikladu jiz existuje (napr. v severnim Skotsku) a mozne se k nim vratime v dalsim vydani. A to bude po volbach... *********************************************************************** ----------------------- Novinky a tipy VIP http://vip.fce.vutbr.cz ----------------------- + Globalni Bangemannova vyzva vybizi mesta celeho sveta prihlasit projekty v oblasti aplikace komunikacnich technologii pro svoje obcany a komunity - http://www.challenge.stockholm.se/ + Na serveru USIS najdete dokumenty Informacni politika CR, vecne zamery zakonu o ochrane osobnich udaju a o Statnim informacnim systemu (SIS) + 21 nejvyznamnejsich firem v IT zalozilo Sdruzeni pro informacni spolecnost (SPIS), prezidentem se stal Ivan Pilny (byvaly generalni reditel ceskeho zastoupeni Microsoft) + V CR probehla prvni SET transakce jako vysledek pilotniho projektu Komercni banky, IBM, I.S.C. MUZO a INET + 7.-9.rijna se kona v Ottawe konference OECD "A Borderless World", ktera ma navazat na lonskou konferenci v Turku v oblasti E-commerce + Na http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum/pruzkumy.htm naleznete nove odkazy na dalsi pruzkumy Internetu jako media ve svete + Adresar vyhledavacich sluzeb jednotlivych evropskych zemi najdete na http://www.iblnl.net/eurosearch *********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici aktuality z novych vydani Virtualniho informacniho parku (VIP - univerzitni WWW infocentrum zamerene na Internet strategie, E-commerce a Internet vzdelavani), http://vip.fce.vutbr.cz. Je zasilan nepravidelne (cca 1x za cca 2 mesice s ohledem na cetnost radnych WWW vydani) E-mailem. Kazde cislo obsahuje vyber nejzajimavejsich prirustku ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW, prip. dalsi aktuality k rozvoji informacni spolecnosti. Je urcen predevsim managementu velkych a strednich podniku, prip. mensich inovacnich firem, pracovnikum podnikoveho marketingu, PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum manazerskeho studia, prip. ostatnich ekonomickych smeru, a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate (do odvolani zdarma) automaticky na zaklade naseho predchoziho kontaktu a Vaseho zajmu o zminena temata. V pripade, ze jste se zucastnili jako respondenti 3.kola pruzkumu, dostavate automaticky pouze toto vydani. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Partnery tohoto vydani VIP/Direct jsou: TVORIME INFORMACNI OBSAH PRO VAS BUSINESS, DirectNet Consulting http://vip.fce.vutbr.cz/pruzkum/dirnet.htm *************************************************************** Tvorba podnikovych Internet strategii, Online marketing, Pruzkumy Internetu, E-commerce, Web audit, Online vzdelavani, kombinace domacich i zahranicnich zkusenosti... To vse jsou oblasti, kde Vam nabizime partnerstvi. Nepovazujeme za hlavni pripojit Vas k Internetu nebo vytvorit WWW stranky - stejne jako pro Vas to neni hlavnim cilem. Nase projekty resi komplexni navrh informatizace Vaseho podnikani v prostredi globalnich informacnich siti a elektronickych trhu. Vice se dozvite na nasi homepage nebo kdyz nam napisete na directnet@txn.cz Brain Systems, http://www.brainsys.cz ************************************* Vase problemy na nase bedra. Vyplati se Vam investovat do kvalitniho a systemoveho reseni. Neverite? Nabizime komplexni sluzby v oblasti Web Publishing a E-commerce, Internet, Intranet, Extranet a Workgroup aplikaci na miru. Web hosting - http://www.publisher.cz - WWW prezentace zdarma! WebPublisher - http://www.wp.cz - reseni pro stredni a vetsi firmy Obchodovani na Internetu - http://www.shopping.cz Dalsi informace a kontakt na http://www.brainsys.cz/ ZACATEK FIBEXU ZNAMENAL OTEVRENI PRVNI VIRTUALNI BANKY V CR Expandia Banka, http://www.ebanka.cz *********************************************************** V tomto roce prichazi EB na cesky bankovni trh s nabidkou sluzeb primeho bankovnictvi. Poskytovani techto sluzeb je zalozeno na vyuziti modernich informacnich a komunikacnich technologii. Jednim z hlavnich komunikacnich kanalu pouzivanych pro spojeni klienta s bankou je zabezpeceny internetovy kanal. Jeho bezpecnost je zajistena sifrovacim standardem SSL3 s delkou klice 128 bitu a digitalnimi podpisy pouzivajici algoritmus RSA s delkou klice 1024 bitu, Sifrovani je navic doplneno autentizaci a certifikaci prenasenych dat. Microsoft, http://www.microsoft.com/siteserver/commerce ******************************************************* Microsoft uvadi na trh prvni integrovane reseni pro E-Commerce, ktere si snadno muzete upravit a uzpusobit ceskym podminkam - MS Site Server 3.0 Commerce Edition, vcetne podpory obchodovani business-to-business, EDI a SETu. Produkt zahrnuje tez komplexni spravu reklamy, personalizaci, publikacni system a podrobnou analyzu webu a jeho navstevniku. K dispozici je beta 3. Direct Internet Shopping Centre, http://www.disc.cz/ **************************************************** DISC je obchodni dum na Internetu. Jeho soucasti muze byt i Vas obchod. Nabizime komplexni zajisteni prezentace Vasich vyrobku nebo sluzeb a jejich nabidku na navstevovanem serveru na Internetu. Nabizime take propojeni Vasich stavajicich WWW prezentaci s moznosti vyuziti napojeni na nas Merchant Server metodou ByNow!, ktera zajisti logistiku prodeje primo z Vasi prezentace. Dalsi informace a kontakt na http://www.disc.cz/ Pepuv hudebni kramek - CD, MC, Video http://www.upepy.cz Comfor - vypocetni technika http://www.com4.cz Softwarehouse - software shop http://www.softshop.cz _____________________________________________________________________ ********************************************************************* VIP Direct 2/98, http://vip.fce.vutbr.cz/vipd 23.5.1998 (c) Vlastimil Vesely, vip@fce.vutbr.cz Vychazi 1x za 2 mesice K prihlaseni tohoto newsletteru staci vyplnit jmeno a E-mail na formulari umistenem na vyse uvedene WWW adrese nebo poslat E-mailovou zpravu na adresu vip@dmms.cz s Vasim jmenem i prijmenim v tele zpravy a s uvedenim retezce SUB v subjectu zpravy. Muzete se kdykoliv odhlasit zaslanim tehoz E-mailu s uvedenim retezce UNSUB v subjectu zpravy. Upozornujeme, ze nehodlame tento E-newsletter zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime Vase soukromi - Vase adresy nebudou k dispozici tretim stranam.