********************************************************************** VIP Direct #61 E-newsletter pro informační ekonomiku, Internet a strategie elektronického obchodování www.park.cz E-mail: vip@FirstTuesday.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Co bude dál kolem Internetu do škol? (Jiří Peterka) + První volební mobilizace na internetu (Alvin Toffler) + 30.10. spolupořádáme European Investment Forum v Miláně + First Tuesday: podnikové efekty inovací a evropské IST projekty + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět: další připojení k Internetu zdarma a dokonce bez registrace, elektronická fakturace v ČR, výsledky průzkumu online nákupů, e-mailový marketing dle DoubleClick, seminář k dopadu nové legislativy na e-business, ... + o VIP Direct - změna znakové sady, jak se odhlásit, aj. --------------------------------------------------- Co bude dál kolem Internetu do škol? (Jiří Peterka) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=302 --------------------------------------------------- Toho nejpodstatnějšího si zatím téměř nikdo nevšímá. Proč se s penězi, které vláda alokovala na celý projekt a jeho pětiletý provoz, vystačilo jen na 3 roky, a ještě s připojením 3620 škol místo všech cca 6000 škol? ... Kdo rozhodl, že se místo přímého připojování škol k Internetu bude budovat nákladná celorepubliková páteřní síť (školský intranet), kterou stát do roku 2005 se vším všudy zaplatí, ale která je a nadále zůstane ve vlastnictví generálního dodavatele? To se pak nelze moc divit, že se nedostalo na všechny školy, když se místo původního, vládou schváleného zadání, budovalo navíc ještě něco úplně jiného. Bude se někdo odpovědný zabývat tím, proč vlastně došlo k tak zásadní koncepční změně v projektu a proč stát zaplatí soukromému subjektu všechny náklady na vybudování a provoz této sítě, za to že ji může po tři roky používat? ... Přemýšlí dnes někdo, co se stane v roce 2005, až skončí stávající etapa projektu a školy zjistí, že jim z projektu vlastně nic nepatří? Tedy kromě „drátů ve zdi", které jsou součástí sítí LAN a patří školám. Plný text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku. ********************************************************************* ----------------------------------------------------- První volební mobilizace na Internetu (Alvin Toffler) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=301 ----------------------------------------------------- Internet a další technologie umožňují nepřetržitý pohled na stále pečlivěji vybrané skupiny. Tím můžeme provádět mnohem sofistikovanější průzkumy veřejného mínění, které se nespokojují se zjednodušujícímu otázkami ano - ne. Respondentům mohou být pokládány mnohem složité otázky, například "jak čistý vzduch jste ochotni vyměnit za zmenšení nezaměstnanosti o x procent?" Organizátoři kampaní budou moci lákat mladé voliče nebo aktivisty novými způsoby. Místo nudných (a klamavých) proslovů a zjednodušujících komentářů k tématům se budou moci politici zítřka pokusit zaujmout a přilákat mladé voliče do svého tábora vzrušujícími počítačovými hrami. .... Tvrdí se, že jestliže se kyberpolitika rozvíjí jen pomalu, není to proto, že by lidé měli nedostatek informací, ale jednoduše proto, že se nezajímají o politiku. To je částečně pravda. Předpokládá to ale dvě věci. Za prvé, že dokonce i bez nových médií jsou informace jednoduše a bezpečněji přístupnější - to však neplatí v mnoha částech světa. A za druhé, že politická apatie je přetrvávající věc - což není. Historie překypuje příklady, kdy na první pohled apatická populace náhle vybuchla s hněvem, nadějí či jinou emocí. Plný text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku. ********************************************************************* ------------------------------------------------------------------ Po pražských European Investment Forum a Venture Academy do Milána www.FirstTuesday.cz/EIF (1) www.e-unlimited.com/EIF (2) ------------------------------------------------------------------ 29. září - 1. října spolupořádáme v milánském hotelu Starhotel Business Palace již 10. ročník prestižního European Investment Forum (EIF) a s ním spojených Sector Summits a Venture Academy, kterých se zúčastní podnikatelské, investiční a manažerské špičky z celé Evropy. Pro program v sekcích byla tentokrát vybrána tato témata - podniková řešení (CRM, datawarehousing, business intelligence, aj.), bezdrátové technologie a aplikace, digitální zábava a širokopásmové aplikace. Při registraci použijte kód "FTcz", účastníci ze střední a východní Evropy mají opět 33% slevu. Pro předchozí akci v Praze byly vybrány tyto české firmy - ANECT, ComGate, Globe Internet, ICZ, Kvados, LANGMaster International, Logos, Moravia IT, SODAT software, T-SOFT, Tiny Software a ZOOM International. Vyplnění přihlášky do výběru je bezplatné (na výše uvedené adrese 2). ********************************************************************* -------------------------------------------------------------- First Tuesday: podnikové efekty inovací, evropské IST projekty http://www.FirstTuesday.cz/Brno -------------------------------------------------------------- First Tuesday Brno 16. září 2003, 14 hod --------------------- 22. tradiční setkání bude součástí doprovodného programu Mezinárodního strojírenského veletrhu a bude se konat v Business centru II pavilonu E (vchod branou č.4 vedle Holiday Inn). Přednášky a panelová diskuse se budou zabývat podnikovými efekty technologických inovací s důrazem na trendy na telekomunikačním trhu (ADSL, bezdrátové sítě, WiFi), úskalí budování extranetu a podnikových portálů, budoucnost call center a teleworkingu a na praktický přehled bezpečnostních úskalí elektronického obchodu mezi podniky (B2B) aj. Vystoupí Milan Berka (GTS Czech), Ladislav Chodák (podnikatel a soukromý investor), Petr Hanáček (VUT v Brně), Michal Hanus (Logos), Petr Blažek (Královopolská kovárna), Ladislav Blažek (APEK), Josef Neumann (NextiraOne Czech) a Pavel Pospíšil (Computer Press). Vstup zdarma pro předem zaregistrované. First Tuesday Brno 7. října 2003, 15 hod --------------------- Invexový speciál se bude konat v Business centru II pavilonu E se zaměřením na účast českých firem v evropských IST projektech a na průzkum eEurope+ v kandidátských zemích. Na akci vystoupí ministr Vladimír Mlynář, o praktické rady a zkušenosti se podělí Jiří Kadlec (český delegát IST výboru), Jitka Krčilová (Ministerstvo informatiky) a zástupci firem, které zatím uspěly v 6. rámcovém programu EU. Na akci je otevřena registrace bez záruky, tj. účast bude včas potvrzena omezenému počtu pozvaných a vybraných ze všech registrovaných. Zájemci o účast nechť se registrují co nejdříve. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- VÝSLEDKY PRŮZKUMU ONLINE NÁKUPŮ OD GFK + GfK Praha nedávno realizovala rozsáhlý výzkum internetových nákupů s názvem ON-LINE SHOPPING. Dle jeho výsledků má s on-line nákupem zkušenost 66% internetových uživatelů (přitom 55% v posledním roce, což představuje přes 1,5 mil. uživatelů). Nejžádanějším zbožím zůstávají knihy a časopisy (zkušenost 35% nakupujících), dále oblečení (21%) a výpočetní technika (20%). Ze služeb jsou nejžádanější rezervace vstupenek na kulturu, rezervace ubytování a zájezdů. Nejčastějším způsobem platby zůstává v případě online nákupů dobírka (využilo 78% zákazníků), dále osobní nebo telefonický bankovní převod (16%) a bankovní převod přes Internet (15%). http://www.gfk.cz DALŠÍ DVA PROVIDEŘI INTERNETU ZDARMA, POPRVÉ I BEZ NUTNÉ REGISTRACE + Atlas a iDnes začaly nabízet bezplatné připojení k Internetu bez jakékoli registrace osobních údajů (stačí znát login, heslo a telefonní číslo). Oba portály využívají jako dodavatele konektivity Contactel. http://pripojeni.atlas.cz http://prilohy.idnes.cz/internet/internet.asp NORMÁLNÍ JE FAKTUROVAT ELEKTRONICKY + Cílem projektu SPIS s výše uvedeným názvem je sjednocení pravidel elektronické fakturace a následné prosazení a rozšíření používání elektronické faktury jako plnohodnotného daňového dokladu. Současná legislativa použití elektronických faktur dovoluje, denně jsou v ČR vytvářeny a přijímány stovky elektronických faktur. Nyní se připravují standardní postupy pro elektronickou fakturaci a probíhá připomínkování novely zákona o DPH dle směrnic EU. Na webu SPIS je otevřen online průzkum k tématu. http://www.spis.cz E-MAILOVÝ MARKETING PODLE DOUBLECLICK + DoubleClick, přední americká firma poskytující služby v oblasti internetového marketingu, publikovala studii o marketingovém využití e-mailu za druhé čtvrtletí 2003. Jejich Email Trend Report ukazuje pokračující stabilitu v několika ukazatelích. Poměr nedoručených zpráv klesl na 12%, poměr otevřených zpráv vzrostl na 39%, index CTR (click-through rate) se přiblížil 8%. DoubleClick na výsledcích dokládá účinnost legitimně zasílaných e-mailů jako efektivního nástroje marketingové komunikace, přestože citlivost uživatelů na počet přijímaných zpráv a na nebezpečí spamu roste. http://www.doubleclick.com/us/knowledge/documents/trend_reports/dc_q 203emailtrends_0308.pdf RAKOUSKÝ E-GOVERNMENT PORTÁL OBSAHUJE 200 ŽIVOTNÍCH SITUACÍ + Z 350 přihlášených projektů do soutěže eEurope 2003 o nejlepší e-government aplikaci se stala vítězem iniciativa rakouského federálního kancléřství, která je virtuálním průvodcem úřady a orgány státní správy. Projekt začal v roce 1997 pouze s deseti životními situacemi (např. narození dítěte, založení firmy apod. - viz VIP Direct #32), od té doby se portál rozrostl na 200 případů. Nyní poskytuje služby nejen rakouským občanům, ale i cizincům v zemi žijícím nebo pracujícím, integruje elektronický podpis, platbu a doručení služby. Systém se má dle oficiální publikace EU rozšiřovat také do ČR, Slovenska, Maďarska a Slovinska. http://www.help.gv.at ****************** SDĚLENÍ HLAVNÍHO PARTNERA VIP ****************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Microsoft IT Forum 2003 http://www.microsoft.com/cze/events/msitforum ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 10. - 14. listopadu se v Kodani koná jedna z největších konferencí pro IT odborníky v Evropě, kteří se zabývají návrhem, plánováním, nasazováním a správou IT infrastruktury. Na konferenci budou přednášky zaměřeny zejména na témata Administration & Management, E-Business, Infrastructure Solutions, Messaging & Mobility, Planning & Deployment, Security. Pro účastníky z ČR a SR je připravena výrazná sleva registračního poplatku. Pokud se do 22.9.2003 registrujete s využitím registračního kódu "ITF03EE20", bude vám účtován registrační poplatek 1.150 EUR (běžný poplatek 2.050 EUR, při včasné registraci 1.750 EUR). ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby zaměřené na informační ekonomiku a společnost, kterou provozujeme již od roku 1995. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou více než 8000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když tuto zprávu přepošlete vašim kolegům nebo známým. Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spamu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu uvedenou v následující patičce. VIP Direct #61 7.9.2003 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází v návaznosti na akce First Tuesday v ČR ISSN 1212-1347