**********************************************************************
                           VIP Direct #59
                          E-newsletter pro
informační ekonomiku, Internet a strategie elektronického obchodování
                            www.park.cz
                    E-mail: vip@FirstTuesday.cz
**********************************************************************

V tomto vydání najdete:
 + Evropské financování technologií informační společnosti
 + Wi-Fi a Modrý zub dle Gartnera a Forrester Research
 + First Tuesday: Central Europe Technology Fast50 má uzávěrku 15.7. 
 + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – EU direktiva k DPH pro 
    digitální zboží v platnosti, elektronický obchod v kandidátských 
    zemích, ADSL: jak hluboko klesáme, spam od premiéra aneb 
    odvrácená strana free mailu, levnější volání přes Ameriku, ...
 + o VIP Direct - změna znakové sady, jak se odhlásit, aj.


-------------------------------------------------------------------
Aktuálně o evropském financování technologií informační společnosti 
http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=287
-------------------------------------------------------------------

Referendum o vstupu do EU je za námi, avšak málokterá česká firma má 
zatím zkušenosti s tendery Evropské komise a s řízením projektů s její 
finanční podporou. Týká se to i mezinárodních projektů v kategorii 
technologií pro informační společnost (IST), které jsou již delší dobu 
jednou z tématických priorit podpory vědy a výzkumu EU v tzv. 
rámcových programech vypisovaných na pět let.

V první IST výzvě 6. rámcového programu (2002-2006), která měla 
uzávěrku koncem dubna, bylo podáno celkem 1473 návrhů projektů.  
K dnešnímu dni by již měli mít koordinátoři projektů u sebe souhrnné 
hodnotící zprávy, od července začínají v Bruselu první negociace 
jednoznačně přijatých projektů. Projekty na čekací listině přijdou na 
řadu jednání ve dnech 23.-24.7., poté by mělo být definitivně 
rozhodnuto o financovaní projektů z první IST výzvy a rozdělení více 
než miliardy EUR.
...
Zatímco do první výzvy směřovaly návrhy projektů především z oblastí 
e-business, e-government, e-learning, širokopásmového Internetu a 
vývoje znalostních systémů a aplikací pro zdravotnictví, bezpečnost a 
dopravu, ve druhé výzvě mají šance např. projekty z oblastí...

Plný text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku.


******************  SDĚLENÍ HLAVNÍHO PARTNERA VIP  ******************

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Integrace podnikových aplikací za pomocí Microsoft BizTalk Serveru  
http://www.microsoft.cz/akce/msdn_brozury/  
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 
V knize, kterou si lze stáhnout na výše uvedené adrese, najdete 
základní modely integrace aplikací a rozdíly oproti dřívějším 
postupům, popis vlastností Biztalk serveru a nástrojů, které jsou v 
tomto produktu integrovány. Ty umožňují vytvářet infrastrukturu pro 
výměnu obchodních dokumentů mezi aplikacemi i obchodními partnery, 
navrhovat a řídit obchodní procesy, vytvářet integrační komponenty a 
spolu s integračními adaptéry třetích stran tak realizovat rozsáhlé 
projekty integrující aplikace v rámci jedné organizace i mezi 
organizacemi. Ke stažení je k dispozici aplikace, na níž si lze 
vyzkoušet funkčnost BizTalk Serveru v praktických scénářích. V části 
věnované enterprise řešením jsou popsány způsoby a postupy integrace 
aplikací na bázi informačního systému SAP s využitím integračního 
adaptéru BizTalk Serveru pro SAP. 


*********************************************************************

---------------------------------------------------
Wi-Fi a Modrý zub dle Gartnera a Forrester Research
http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=286
---------------------------------------------------

Cestujete často s notebookem nebo kapesním počítačem a rádi byste si 
zpříjemnili čekání v restauraci nebo na letišti připojením se k 
Internetu a vyřízením své pošty? Nejste sami. Na nejrůznějších 
místech, kde se koncentruje větší množství lidí tohoto typu, vyrůstají 
ostrovy bezdrátové konektivity (anglicky hotspots), ke kterým se 
technicky může připojit kdokoli vybavený bezdrátovou kartou a 
nacházející se v dosahu. Pro tento způsob bezdrátového připojení se 
vžil název Wi-Fi (Wireless Fidelity) a díky relativně nízkým nákladům 
na vybudování takových míst veřejného přístupu mu někteří dávají do 
budoucna větší obchodní šance než mobilním sítím třetí generace. 
...
Bezdrátovými technologiemi se zabývala ve svém výzkumu i další  
z předních konzultačních firem, Forrester Research. Podle ní je 
podnikatelsky perspektivnější spíše technologie Bluetooth, jejíž role 
je odlišná. Na rozdíl od Wi-Fi je Bluetooth využíván především  
k bezdrátovému připojení periferií k hostitelským systémům (tedy aby 
se vaše kancelář nebo domácnost nezměnily v klubka propletených kabelů 
spojujících tiskárny, scannery apod. s jednotlivými počítači). Letos 
má být na trh dodáno mnohem více zařízení podporujících Bluetooth (40 
mil. mobilních telefonů) než produktů pro Wi-Fi (25 mil. zařízení). 
Pro Bluetooth je v současné době vyvíjeno přes tisíc nových produktů 
více než dvěma tisícovkami firem. 
...
Plný text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku.


**********************   SDĚLENÍ PARTNERA VIP   **********************

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
IDEAL-IST pomáhá vyhledávat partnery IST projektů
http://www.ideal-ist.cz
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Projekt IDEAL-IST je zaměřen na pomoc při vyhledávání partnerů do IST 
projektů rámcových programů EU. Navrhovatel projektu zadá svůj 
požadavek prostřednictvím web formuláře (zaměření návrhu projektu, 
zkušenosti hledaných partnerů a jejich role v projektu) a IDEAL-IST 
zajistí rozeslání nabídek všem organizacím, které si přihlásili odběr 
těchto informací dle zadaných kritérií. Zájemci se pak obracejí již 
přímo na navrhovatele projektu. IDEAL-IST pomohl v 5. rámcovém 
programu vyhledat partnery pro 1030 navrhovatelů z celé Evropy. Každý 
obdržel v průměru 24 nabídek ke spolupráci, zkontaktováno bylo přes 12 
tisíc organizací (10% všech podaných projektů). Do první IST výzvy 
6. rámcového programu bylo přes IDEAL-IST podáno 117 nabídek. 
Navrhovatelé obdrželi 4400 odpovědí ze 40 zemí. IDEAL-IST je v ČR 
zastoupen Ústavem teorie informace a automatizace Akademie věd ČR 
(ÚTIA), oddělení Zpracování signálů. Služba je poskytována zdarma.


*********************************************************************

------------------------------------------------------------------
First Tuesday: Přihlášky Central Europe Technology Fast50 do 15.7. 
http://www.fast50ce.com
http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=246
------------------------------------------------------------------

Deloitte & Touche Central Europe vyhlásila ve spolupráci s First 
Tuesday čtvrtý ročník soutěže Technology Fast 50 nejrychleji 
rostoucích technologických firem ve střední a východní Evropě (v 
návaznosti na celosvětové Fast 500). Soutěž je letos otevřena všem 
technologickým firmám (nestačí být pouhými dodavateli nebo 
distributory) samostatně působícím v regionu střední Evropy, jejichž 
výnosy za první z uvažovaných let (soutěžní kategorie se liší 
srovnáváním růstu obratu za poslední tři a pět let) byly nejméně 50 
tis. USD (pro pětileté období) nebo 30 tis. USD (pro tříleté období). 
Nejúspěšnější české firmy z minulých dvou ročníků najdete v tabulce 
článku na druhé z výše uvedených adres. Uzávěrka přihlášek byla 
posunuta na 15. červenec. 


**********************************************************************

--------------------------------------
VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět 
--------------------------------------

EU DIREKTIVA K DPH PRO DIGITÁLNÍ ZBOŽÍ V PLATNOSTI
 + Od července vstupuje v platnost nová direktiva EU, která všem 
    internetovým firmám ukládá povinnost účtovat DPH na všechno 
    digitální zboží prodávané na trhy EU prostřednictvím Internetu (viz 
    VIP Direct #57). Direktiva se vztahuje např. na software, download 
    hudebních nahrávek, transakce v online aukcích a také platby 
    poskytovatelům připojení. Pro firmy ze zemí EU nepředstavuje nic 
    nového (jsou s novým opatřením spokojeny), pro ostatní (především 
    americké) tím končí konkurenční výhoda, kterou doposud měly. Musejí 
    se přizpůsobit novým podmínkám a tak AOL stěhuje svoji evropskou 
    kancelář do Lucemburska, kde je příznivější daňový systém a eBay se 
    rozhodla platit DPH na menších trzích (Francie, Itálie) sama.  
    V Británii a Německu však povede změna k placení vyšších poplatků na 
    straně zákazníků.

ELEKTRONICKÝ OBCHOD V KANDIDÁTSKÝCH ZEMÍCH
 + Poslední výzkumy společnosti Aqute Research ukazují, že přístup na 
    Internet ve třinácti kandidátských zemích (tedy včetně Bulharska, 
    Rumunska a Turecka) bude mít do konce tohoto roku 15% populace. Do 
    čtyř let má penetrace vzrůst na 28%, což v absolutních číslech 
    znamená nárůst z letošních 25 mil. na 50 mil. v roce 2007. Nejvyšší 
    penetrace Internetu se očekává v Estonsku (58%), Slovinsku (43) a na 
    Maltě (42). Počet uživatelů nakupujících online zůstane dle Aqute 
    Research nízký. Koncem roku se očekává pouze 1,9 mil. nakupujících 
    uživatelů, což je necelých 8% online populace. Většina nákupů je 
    navíc tvořena nízkonákladovými položkami s celkovým objemem 183 mil. 
    EUR, z čehož více než 60% se uskuteční v Polsku, Maďarsku a ČR. 
    Ačkoli prodejní příležitosti pro zahraniční firmy jsou v našem  
    regionu omezeny (zpráva výslovně zmiňuje malé rozšíření kreditních 
    karet), přistupujícím zemím jako celku se přisuzuje značný potenciál 
    s velikostí online trhu na úrovni asi miliardy EUR. 
http://www.aqute.com

ADSL: JAK HLUBOKO KLESÁME
 + Řecko, Portugalsko a Španělsko jsou považovány za nejméně rozvinuté 
    země EU v oblasti Internetu a telekomunikačního trhu, proto může být 
    poučné porovnat tamnější poměry s našimi, např. v nabídce ADSL. 
    Nabídka řeckého providera Forthnet zahrnuje měsíční poplatky 48 EUR 
    za rychlost 384/184 kbps, 73 EUR za 512/184 a 142 EUR za 1024/256 
    s tím, že se lze "upsat" na kvartál, půl roku nebo celý rok  
    (v takovém případě s cenami ještě příznivějšími). Laskavý čtenář 
    nechť si ceny přepočítá (a raději zapomene na paritu kupní síly). Do 
    měsíce bude jasné, zda se podařilo ministru Mlynářovi prosadit svoje 
    požadavky vůči Českému Telecomu a větší části české veřejnosti tak 
    zpřístupnit již běžné ADSL za dostupných podmínek.  
    http://www.forthnet.gr

ČESKÝ TELECOM JEDINÝM VLASTNÍKEM EUROTELU
 + Valná hromada Českého Telecomu schválila akvizici 49% podílu v 
    Eurotelu za 1,05 mld. USD a vyplacení dividendy ve výši 18,5 mld. 
    Kč. ČTc se tímto stává jediným vlastníkem společnosti Eurotel. 
    http://www.ct.cz/infocentrum/tiskove_centrum/tiskove_zpravy/clanek.p
    hp?tz=13062003_1

SPAM OD PREMIÉRA ANEB ODVRÁCENÁ STRANA FREE MAILU
 + V rámci referendové kampaně obdrželi všichni uživatelé free-mailové 
    služby Seznamu nevyžádaný mail s adresou spidla.vladimir@seznam.cz a 
    podpisem Vladimíra Špidly, který vyzýval k účasti v referendu o 
    vstupu do EU. Mail byl rozeslán Seznamem na objednávku agentury TTV, 
    která realizovala vládní zakázku na propagaci referenda. Pointy jsou 
    dvě. Jedna říká, že TTV se Seznamem se omluvili za chybu způsobenou 
    špatnou komunikací mezi sebou. Tou druhou je fakt, že  uživatelé 
    free-mailových služeb si budou muset zvyknout na občas zasílané 
    nevyžádané reklamní zprávy, které akceptovali v licenčních 
    podmínkách. Otevřenou otázkou zůstává, jak často bude "občas".

PLACENÁ ALTERNATIVA EUROTELU PRO SMS Z WEBU
 + Eurotel zavedl placenou alternativu k SMS zprávám zasílaným ze 
    svého webu, které byly doposud zdarma, avšak omezené na 60 znaků a 
    doplněné reklamou (viz VIP Direct #55). Inzerce prosté SMS jsou 
    zpoplatněny podle tarifu klienta. 
    http://www.eurotel.cz/site/cz/smsGateway/paidSms.html

LEVNĚJŠÍ VOLÁNÍ PŘES AMERIKU
 + Na českém trhu se objevuje další hlasová služba založená na 
    internetové telefonii, kterou nabízí Dyad Group. K terminaci hovorů 
    jsou využívány služby poskytované na plně liberalizovaném 
    telekomunikačním trhu v USA. Hovory po severní Americe se platí 
    paušálem, ceny hovorů do Evropy jsou pro české firmy rovněž 
    atraktivní (do ČR 2,10 Kč/min). Službu lze využít pro odchozí i 
    příchozí hovory. Jednorázový aktivační poplatek 990 Kč zahrnuje 
    telefonní adaptér (počítač ani modem nejsou třeba). Podrobnosti v 
    článku J. Peterky na níže uvedené adrese. 
    http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2847

______________________________________________________________________
**********************************************************************

------------
O VIP Direct
------------

VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních 
"přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby  
zaměřené na informační ekonomiku a společnost, kterou provozujeme již 
od roku 1995. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou 
více než 8000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled 
nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a 
další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve 
světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). 

VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. 
projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a 
odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru.

Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, 
když tuto zprávu přepošlete vašim kolegům nebo známým. Uvítáme rovněž 
vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce 
zajímá, příp. nám napište vaše tipy.

______________________________________________________________________
**********************************************************************

Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu 
nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené 
na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke 
kterým budeme přihlížet při personalizaci VIP Direct (již teď můžete 
využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně 
diakritiky). 

Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním 
E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo 
UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy 
není brán zřetel. 

Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných 
forem spamu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k 
dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně 
adresu uvedenou v následující patičce.


                            VIP Direct #59
                       1.7.2003 (c) VIP park.cz
                        http://www.park.cz/vipd
                      E-mail: vip@FirstTuesday.cz
               vychází ve spolupráci s First Tuesday CZ
                            ISSN 1212-1347