********************************************************************** VIP Direct #49 E-newsletter pro strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku www.park.cz E-mail: vip@FirstTuesday.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Práce doma, doma v práci + Zákazníci důvěřují online bankovnictví + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – 3 zájemci v tenderu na správu registru .CZ, novela telekomunikačního zákona, další FWA licence Eurotelu, Forrester Research o návratnosti investic do UMTS, Fórum o komutovaném připojení, Kvantum a Svět namodro na prodej, ministerský web proti byrokracii, ... + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Hlavním partnerem VIP, kterému děkujeme za podporu, je společnost Microsoft. Připomínáme možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou v rámci aktualizace vašeho profilu na adrese uvedené na konci tohoto newsletteru. ---------------------------------------- Práce doma, doma v práci http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=249 ---------------------------------------- Podle výsledků průzkumu společnosti Bonn Empirica pro výzkum komunikace a technologií se počet lidí v Evropě pracující z domova během posledních tří let zdvojnásobil na 20 milionů. Studie uvádí, že více než 10% zaměstnanců v EU pracuje z domova častěji než jednou týdně. Na druhé straně však jen dva ze sta pracují doma na celý úvazek. Největší počet těchto "teleworkers" v EU má Německo - 6 milionů, což odpovídá ztrojnásobení stavu z roku 1999. Přestože počet teleworkers v Evropě za poslední 3 roky dramaticky roste, vůči USA má Evropa stále co dohánět, neboť podíl teleworkers v americké populaci asi dvakrát větší. Podle Winston Group by třetina Američanů raději oželela zvýšení platu, jen aby mohla pracovat z domova. Výsledky jejich průzkumu říkají, že více než polovina Američanů si myslí, že vzdálená práce z domova by zvýšila kvalitu jejich života. Z Evropy využívají teleworking nejvíce Finové, podívejme se však na vyspělou Británii, která patří se svými čísly spíše jen k průměru EU. Britský statistický úřad uvádí, že celkový počet teleworkers ve Velké Británii vzrostl za posledních pět let o 70%. Podle jeho poslední zprávy o trendech na trhu práce bylo na jaře 2001 v zemi 2,2 milionu teleworkers, což odpovídá 7.4% všech pracujících v zemi. Čísla se vztahují na ty, kteří pracují doma alespoň jeden den v týdnu a přitom ke své práci používají telefonní přípojku a počítač. Pokud by jsme definici zúžili na ty, kteří by bez použití počítače a připojení nemohli vůbec dělat svou práci, dojdeme k ne o mnoho menšímu číslu - 1.8 milionu lidí (65% nárůst za posledních pět let). Další fakta si všímají podrobněji charakteristik a motivace těchto lidí. Podle britského Institutu pro studium zaměstnanosti bude 27 milionů, tj. asi šestina evropských pracovních sil, do roku 2010 pracovat z domova. Studie rozeznává čtyři typy těchto pracovníků. Největší skupinou jsou ti, kteří pracují na více místech, kam patří především zaměstnanci střídající domov a kancelář, příp. více míst s pracovní stanicí. Tato skupina by se měla do roku 2010 zhruba zečtyřnásobit na celkový počet cca 14 milionů. Druhou největší skupinou jsou osoby samostatně výdělečně činné s odhadovaným růstem více než 100% za první dekádu tohoto století. Patří sem lidé pracující pro své zaměstnavatele většinou doma (telehomeworkers) - nejsou tedy přímými dodavateli služeb pro organizace (jejich počet má vzrůst skoro na čtyřnásobek, tj. přes 3 miliony). Nejmenší skupinou jsou pak eLancers - podnikatelé, kteří dodávají svoje služby podnikovým klientům a mají vlastní počítač a připojení (jejich počet by se měl více než zdvojnásobit na 3 miliony). Zájemci o podrobnější čísla z EU a dalších vybraných zemí je mohou najít v publikaci eWork 2002: Status Report on New Ways to Work in the Knowledge Economy, kterou vydala Evropská komise v červenci tohoto roku. Na rozdíl od popisu situace např. v Maďarsku, Polsku, Slovinsku a Estonsku v ní však chybějí informace o ČR. Dle informací VIP by první odhady (týkající se pouze firemní sféry) měly být známy začátkem příštího roku na základě šetření Českého statistického úřadu. ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 8000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@firsttuesday.cz VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce ********************************************************************** --------------------------------------- Zákazníci důvěřují online bankovnictví http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=250 --------------------------------------- Během října vyšly dvě na sobě nezávislé studie výzkumných agentur dokumentující dramatický růst počtu uživatelů online bankovnictví v Evropě a USA. Ačkoliv k absolutním číslům v těchto průzkumech býváme ve VIP skeptičtí, za pozornost stojí jejich srovnání a vyplývající trendy. Ukazuje se, že bankám se daří přesvědčit své klienty o bezpečnosti svých internetových transakcí. To zůstává stále problémem internetových obchodů, pro které často bývá důvěra v bezpečnou a snadnou platbu klíčem k přesvědčení kritické masy zákazníků. Výzkumná agentura Datamonitor předpovídá pro konec roku 2002 skoro 49 milionů evropských zákazníků online bankovnictví, což by byl výrazný nárůst v porovnání s 23 miliony v roce 2000. Počet online uživatelů nadále roste navzdory poklesu investic do e-banking technologií, které se v Evropě propadly za poslední rok o pětinu na 1.7 mld USD. V současné době má nejvyšší počet klientů těchto služeb Velká Británie (9,8 mil.), Německo (8,5) a Skandinávie (8,2). Datamonitor očekává růst počtu klientů těchto služeb také ve Francii (v současné době 4,7 mil.), Itálii (4,6) a Španělsku (necelé 4 mil.). Na severoamerický trh je pro změnu zaměřena studie renomované agentury eMarketer. Podle jejich údajů počet domácností v USA využívajících služeb online bankovnictví vzroste do konce roku na 21,2 milionu (za poslední rok nárůst o 23%). Za období 2001-2005 se má zdvojnásobit počet domácností, které realizují svoje bankovní transakce přes Internet. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- + Do veřejné obchodní soutěže na "dodávku systému decentralizovaného řešení správy domény nejvyšší úrovně", kterou vyhlásilo Sdružení CZ.NIC (viz VIP Direct #48), se přihlásily společnosti GTS Czech, Pragonet a PVT. Nový model má umožnit konkurenci více subjektů registrujících domény pro koncové zákazníky. CZ.NIC tak skončí dlouho kritizovaný monopol na registrace domén (který je od začátku outsourcován na KPNQwest/GTS). Vítěz soutěže má být znám 19.12. http://www.nic.cz + Na svém zasedání v Šanghaji začal ICANN (správce celosvětového systému internetových domén) reformovat svou organizační strukturu. Devět míst v radě, které byly dříve vyhrazeny pro volené zástupce veřejnosti, má být obsazeno zástupci podnikatelských a technických kruhů. Tento krok je kritizován s tím, že povede k další izolaci výkonného orgánu od více než půl miliardy uživatelů Internetu. Záměrem nového plánu je také dát silnější hlas národním vládám (viz VIP Direct #44). http://www.icann.org + Po dalším neúspěšném jednání mezi Českým Telecomem, alternativními operátory a ISP inicioval ČTÚ vznik Fóra pro vytáčený přístup k síti Internet, jehož gestorem je také Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí (APVTS). Fórum s účastí veřejnosti má jednat o podobě nového modelu komutovaného připojení. 5.11. se uskutečnilo první jednání, na které byli pozváni také zástupci Sdružení obrany spotřebitelů a občanského sdružení Internet pro všechny (založené organizátory Výzvy k rozšíření Internetu v ČR). Pohledy obou sdružení na probíhající jednání najdete na níže uvedených adresách. http://www.kdetoje.cz/vyzva http://www.spotrebitele.cz/domaci/internet021109.html + Česká vláda schválila návrh věcného záměru novely telekomunikačního zákona, která má řešit liberalizaci místních smyček (stále ve vlastnictví Českého Telecomu) spojujících zákazníka s nejbližší veřejnou ústřednou, na což původní plán liberalizace telekomunikačního trhu vůbec nepamatoval (!). Pro země unie a kandidátské země toto předepisuje direktiva EU, proto byla problematika poslední míle vyňata do novely s tím, že další otázky bude řešit až nový telekomunikační zákon (ministr Mlynář odhaduje jeho schválení na konec roku 2003). V něm se počítá mj. se zpřesněním právních úprav smluv o propojení, volby operátora, přenositelnosti čísel a pravidel pro stanovení cen a pravomocí regulátora. Paragrafové znění novely právě prochází připomínkovým řízením v Poslanecké sněmovně a je s podivem, jak malé pravomoci zatím přisuzuje regulátorovi. Více v článku J. Peterky na následující adrese. http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2559 + Ve výběrovém řízení na dvě licence pro provoz veřejné telekomunikační sítě s využitím pevných rádiových přístupových sítí (FWA) v pásmu 3,5 GHz (viz VIP Direct #47) byla udělena pouze jediná - společnosti Eurotel (dále se účastnily firmy GTS a GlobalTel). Připomeňme, že loni byly uděleny tři licence pro pásmo 3,5 GHz firmám SkyNet, Eurotel a Czech On Line. http://www.ctu.cz/26ghz.htm + Podle nedávné studie Forrester Research dosáhnou evropští operátoři 3G sítí bodu zvratu nejdříve v roce 2014. I v případě, že by se naplnila nerealistická očekávání ohledně úrovně penetrace trhu, budou muset operátoři ztrojnásobit tzv. ARPU (průměrný výnos na zákazníka, který obecně vykazuje dlouhodobý pokles), aby se vrátily investice v pátém roce. V roce 2007 má používat UMTS jen asi 10% evropských uživatelů (tedy asi pětina toho, co operátoři očekávali). http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=13047 http://www.forrester.com + Růst uživatelů mobilních sítí v Evropě má začít stagnovat okolo počtu 300 milionů. Analytikové předpovídají, že západoevropští operátoři získají letos 13% svých příjmů z ne-hlasových služeb v porovnání s 8.8% v roce 2001 a 5.3% v roce předchozím. + Deutsche Telekom plánuje do konce roku získat 3 miliony zákazníků (což obnáší ještě asi 300 tisíc) služby DSL. DT patří mezi největší poskytovatele DSL služeb na světě. http://www.telecom.de + Nizozemský ministr vyzval ke zřízení vládního web serveru, kde by mohli občané upozorňovat na plýtvání státní byrokracie a na neefektivní pracovní postupy a navrhovat způsoby, jak šetřit veřejné výdaje. Komentář VIP: Pokud by následovalo pravidelné vyhodnocování obdržených námětů se zveřejňováním toho, které náměty byly realizovány a jak, je to příklad hodný následování i v českých poměrech a velmi vhodný nástroj pro nutnou reorganizaci procesů v naší státní správě. + Podle nejnovější studie Economic & Social Research Council (ESRC) je Internet nejvhodnějším nástrojem pro zaangažování občanů do politiky a veřejného života. Politici a nátlakové skupiny budou stále více volit Internet pro vtáhnutí především mladých lidí (a jak se ve studii přímo píše - "apatických voličů") do politického dění. http://www.esrc.ac.uk/esrccontent/news/september02-3.asp + Dle studie Intermarket Group se zvyšuje používání e-mailových newsletterů v marketingových kampaních, což potvrzují dvě třetiny dotázaných marketerů. Pro 65% firem orientovaných na podnikový sektor je hlavním cílem přímý prodej, přes 60% respondentů uvádí též motivaci vzdělávat potenciální zákazníky. http://www.intermarketgroup.com + Český Telecom se zbavuje dvou aktivit provozovaných jeho dceřinnou firmou MIA (převzatá ČTc na jaře 2000). Ke koupi se nabízí výměnný systém webové reklamy Kvantum a informační server Svět namodro. http://www.svetnamodro.cz http://www.kvantum.cz + Přes 1,5 mil. MMS zpráv poslali od spuštění této služby úvodem léta italští uživatelé mobilních telefonů. Zasílání MMS je v zaváděcím období (4-5 měsíců) u operátorů TIM a Vodafone bezplatné. + 27.11. pořádá Centrum pro elektronický obchod (CEO) další setkání pro své členy (vstup zdarma) a další zájemce s odborným programem na téma Portály a jejich význam při začleňování do EU. Akce se koná od 16 hod v Informačním centru EU na Rytířské 31 v Praze. http://www.e-commerce.cz/akce/021127.asp + 23.-25.10. se v Praze konala pod záštitou Evropské komise mezinárodní konference "eBusiness and eWork", kterou poprvé za 12 let hostila země střední a východní Evropy. Součástí akce byly výstava s možností přistupujících jednání do konsorcií 6. rámcového programu EU (více informací o něm najdete v příštím vydání VIP Direct) a tisková konference k financování R&D projektů z evropských fondů za účasti Rosalie Zobel (European Commission Director). Na druhé z níže uvedených adres lze najít fotografie z akce. http://www.ebew.net http://www.tc.cz/e2002 ********************************************************************** Centrum pro elektronický obchod (CEO) je odbornou sekcí České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz), která sdružuje organizace i jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout neziskovou platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO, které vzniklo v listopadu 1998, plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Podrobnější informace o výhodách partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách níže. http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp Do dalšího období vstupuje CEO s obměněným výkonným orgánem. Jiřího Peterku, Lubomíra Karpeckého a Josefa Hajkra nahradili v Radě CEO Pavel Šťovíček (Logos), Michal Zálešák (Web Projects) a Emil Čelustka (ABC Systems). Novým předsedou CEO byl zvolen Vít Skála (Lesnictvi.cz). Kompletní složení je na www.e-commerce.cz/rada.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, e-business a informační ekonomiku. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 8000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když tuto zprávu přepošlete vašim kolegům nebo známým. Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spammingu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu adresu uvedenou v následující patičce. VIP Direct #49 12.11.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází měsíčně ve spolupráci s First Tuesday CZ ISSN 1212-1347