********************************************************************** VIP Direct #45 E-newsletter pro strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku www.park.cz E-mail: vip@FirstTuesday.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Bílá kniha elektronického obchodu uvolněna k připomínkám + Mezinárodní srovnávací studie e-government podruhé (V. Veselý) + Výsledky průzkumů internetových maloobchodů stejně i jinak + Poslední místa na BOOTCAMPu pro podnikatele 26.-27.7. + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – vystavujte na mnichovském veletrhu SYSTEMS za 15 tis. Kč, nová EU legislativa pro finanční služby online, Internet Info kupuje 4web a eBay PayPal, Flextronics zavírá v Brně výrobu, e-hlasování, ... + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Hlavním partnerem VIP, kterému děkujeme za podporu, je společnost Microsoft. Připomínáme možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou v rámci aktualizace vašeho profilu na adrese uvedené na konci tohoto newsletteru. -------------------------------------------------------- Bílá kniha elektronického obchodu uvolněna k připomínkám http://www.park.cz/vipforum -------------------------------------------------------- Co všechno by v ní mělo být? Kam až sahá elektronický obchod? Co v něm vidí ministerští úředníci a co podnikatelé? Zasahuje všechna odvětví a do jaké míry? Takto jsme se ptali v jednom z předchozích vydání. A někteří z vás mezitím reagovali v moderované e-konferenci VIP Forum (viz odkaz v záhlaví). Ve čtvrtek 18.7. zaslal odbor strategie a rozvoje ÚVIS druhý draft Bílé knihy členům expertní skupiny ÚVIS a zástupcům vybraných odborných sdružení. O den později byl pak dokument zpřístupněn veškerým zájemcům na webu ÚVIS (odkaz přesahující jeden řádek najdete ve VIP Telegraf). Odborná a podnikatelská veřejnost tak má po půl roce možnost posoudit její obsah a zaslat svoje připomínky a návrhy nejpozději do 30.8. na adresu bilakniha@uvis.cz. Finalizovaný materiál má být poté předložen k projednání členům Rady vlády pro státní informační politiku, dále do meziresortního připomínkového řízení a předložen na schůzi vlády k projednání v prosinci 2002. Dokument je rozdělen do 3 souborů a dalších příloh. Brzy se k jeho obsahu vrátíme. Na Vaše názory se zatím těšíme v diskusi VIP Fora. Zúčastníte se? ********************************************************************** ------------------------------------------------------------- Mezinárodní srovnávací studie e-government podruhé (V.Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=236 ------------------------------------------------------------- Ve VIP Direct #37 jsme se krátce věnovali dvěma mezinárodním studiím srovnávajícím přístup jednotlivých zemí k e-government službám. Tentokrát přinášíme komentář k dalším dvěma (obě je možné si v plném znění stáhnout z VIP v článku na výše uvedené adrese). Z dubna 2002 pochází průzkum "Web-based Survey on Electronic Public Services", který pro Evropskou komisi realizovala firma Cap Gemini Ernst & Young v rámci programu eEUROPE. Výsledky srovnávají dostupnost veřejných služeb online v 15 zemích Evropské unie a dále Islandu, Norsku a Švýcarsku. Nejlépe bylo hodnoceno Irsko, které získalo 85 z možných 100 bodů, a Švédsko (81), které vykázalo největší zlepšení od posledního měření v říjnu 2001. Nejhůře dopadlo v celkovém hodnocení Lucembursko (22) a Švýcarsko (35). Mnohem zajímavější, než celkové výsledky jednotlivých zemí, je však struktura hodnocených služeb, které průzkum posuzoval. Hodnoceny jsou čtyři skupiny služeb - příjem generující služby (přiznání k DPH a ostatním daním, sociální dávky, celní deklarace), registrace a oznámení (nové firmy, vozidla, stěhování, narození dítěte, změna rodinného stavu), informační výstupy (volná pracovní místa, výběrová řízení, služby knihoven, zdravotní péče, policejní hlášení) a povolení (žádosti o stavební povolení, licence k podnikání, certifikáty v oblasti životního prostředí). Zatímco první skupina dosáhla průměrného hodnocení 79, čtvrtá jen 41. Každopádně inspirativní metodika pro nezávislé posouzení úrovně online služeb našich úřadů. O něco starší (z roku 2001) je průzkum American Society for Public Administration (ASPA) a Divize Spojených národů pro veřejnou ekonomiku (UNDPEPA), který zkoumal úroveň e-government služeb ve všech 190 zemích OSN. Výsledková studie ukazuje, že jen v 84 z nich mají národní vlády svůj web server a pouhých 17 umožňuje online transakce. Srovnávací analýza je založena na hodnocení (ve studii nepříliš jasně specifikovaného) informačního obsahu, online služeb a technologické infrastruktury (počty PC, telefonních linek, mobilů, televizí!, uživatelů Internetu, podílu městské populace aj.), které společně určily tzv. e-government index. Dle očekávání dosáhly nejlepšího USA (3.11) před Austrálií (2.60), z evropských zemí je na tom nejlépe Norsko (2.55). Index ČR je 2.09 (stejně jako Argentina), což jej řadí na 30. místo před všechny ostatní kandidátské země (k velkému údivu VIP včetně Estonska). Obě studie skýtají užitečné podklady pro tvorbu strategických dokumentů v oblasti e-government, na které ještě u nás čekáme, a neměly by uniknout pozornosti ministerských úředníků ani dodavatelů řešení. Přejme si, aby po nich co nejdříve následovaly konkrétní realizace a abychom si je mohli z domova vyzkoušet za dostupnou cenu připojení na již plně liberalizovaném telekomunikačním trhu. ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 7000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@FirstTuesday.cz VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce ********************************************************************** ---------------------------------------------------------- Výsledky průzkumů internetových maloobchodů stejně i jinak http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=235 ---------------------------------------------------------- V dubnu a květnu proběhl třetí průzkum ON-LINE SHOPPING realizovaný GfK Praha a INCOMA Research (ve spolupráci s APEK) mezi více než 1100 provozovateli internetových maloobchodů a 1500 uživateli Internetu. GfK odhaduje celkový objem obratu pro internetový obchodní kanál (který nemusí být pro firmu jediným) v ČR na 1,1-1,4 mld Kč. V sortimentu dominuje výpočetní technika (nabízená 26% obchodů) a elektronika, ze služeb pak rezervace ubytování a prodej prostřednictvím aukcí. Za největší překážku rozvoje považují obchodníci cenu připojení k Internetu. Dle reprezentativního průzkumu uživatelů Internetu vychází GfK, že v posledním půlroce nakoupilo na Internetu přes 700 tisíc lidí, což je 34% všech uživatelů. Oproti loňskému roku tak jejich podíl nevzrostl, přestože absolutně stoupl počet nakupujících o 80 tisíc. Nejžádanějším zbožím jsou (jako loni) knihy a časopisy (37%) a audio nahrávky, mezi službami pak rezervace vstupenek do divadel, kin a na koncerty (22%) a služby spojené s cestovním ruchem. Nákupy jsou placeny nejčastěji dobírkou, za nejdůležitější faktor pro volbu internetového nákupu považují zákazníci cenu a detailní informace o výrobku. Některé údaje potvrzuje průzkum realizovaný cca o měsíc později firmou Network Media Service, jehož výsledky (získané od 762 respondentů reprezentativního online panelu) ukazují, že skoro polovina nakupujících očekává na Internetu cenu o cca 10% nižší. Dobírka jasně vede mezi používanými metodami plateb, preferováno je však použití platební karty (nic nového pod sluncem, jen kdyby na to slyšely naše banky). Podíl nakupujících mezi internetovou populací v obou průzkumech porovnat nejde. NMS totiž zjišťovala zkušenost s online nákupem bez časového rozlišení (někdo tedy může mít třeba jen jednu dávnou zkušenost) a vychází jí penetrace nakupujících skoro dvojnásobná (62%). Škoda, že ani jeden z průzkumů nerozlišoval nákup v českém i-shopu od těch v zahraničí a zkušenost s jedním versus více nákupy. Průzkum GfK by si příště také zasloužil jasnější rozdělení platebních metod v rámci bankovního převodu. Přesto jsou výsledky obou průzkumů užitečným vodítkem pro ty, kteří zvažují otevření internetového obchodního kanálu pro své koncové zákazníky. *************************** R E K L A M A **************************** Společnost Microsoft ČR vyhlásila ceny Microsoft Industry Awards pro své partnery. V jednotlivých kategoriích získaly cenu za nejlepší řešení následující firmy: * Infinity : pro bankovnictví, pojišťovnictví a správu financí, za řešení intranetu v Pojišťovně České spořitelny * Digi Trade : pro obchod, výrobu a utility, s řešením Microsoft Solution for Intranets pro Pražskou energetiku * Apex Computer : pro malé a střední firmy, za produkt Kostka Pro upravený pro JTC Transcentrum * Logos : pro státní správu, za Centrální internetový systém pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy * Český Telecom : mimořádná cena pro řešení založená na platformě Microsoft .NET, za řešení eStore ********************************************************************** --------------------------------------------------- Poslední místa na First Tuesday BOOTCAMPu 26.-27.7. http://www.FirstTuesday.cz/bootcamp --------------------------------------------------- V pátek 26.7. začíná druhý BOOTCAMP pro podnikatele, který pořádá First Tuesday CZ v Českém manažerském centru Čelákovice v návaznosti na předloňskou úspěšnou akci iniciovanou Romanem Staňkem. Letošní téma je rozvoj podnikání, tj. jak řešit problémy z oblastí strategie, financí, marketingu, lidských zdrojů a práva, jak se vyrovnat s novými tržními podmínkami. BOOTCAMP je vzdělávací akci zaměřenou na mladé firmy a podnikatele, kteří přešli z rané fáze podnikání do fáze dalšího rozvoje. Formou prakticky zaměřených přednášek a případových studií pomůže účastníkům získat přehled o řešení jejich podnikatelských problémů a porovnat zkušenosti ostatních podnikatelů. Součástí BOOTCAMPu je večerní zahradní party. Účastnický poplatek činí 4990 Kč bez DPH (vstup na party 990 Kč). Přednášejí Oldřich Bajer (Netcentrum), Jiří Beneš (3TS Venture Partners), Marek Bolega (Fincom Group), Alexandra Hochmanová (nezávislá), Petr Koubský (Inside), Michael Mullen (White & Case), Miroslav Princ (First Tuesday CZ), Jan Schiesser (ATLANTIK finanční trhy), Vít Stehlík (White & Case), Petr Stuchlík (iDnes Fincentrum), Kamil Vacek (Avenir Telecom) a další. ********************************************************************** ----------------------------------- VIP Telegraf : co stojí za to vědět ----------------------------------- + Agentura CzechTrade byla pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu realizací společného stánku českých IT firem na veletrhu SYSTEMS, který se koná v termínu od 14. do 18. října v Mnichově (loni přes 120 tis. návštěvníků a 2700 vystavovatelů). Ministerstvo hradí náklady na účast českých vystavovatelů (plochu, realizaci expozice a doprovodnou propagaci) v rámci akreditačního poplatku 15000 Kč. Uzávěrka přihlášek je 19.8. http://www.czechtrade.cz http://www.systems.de + Nová legislativa pro vzdálený marketing přijatá EU bude mít za následek silnější restrikce pro firmy sjednávající kontrakt na poskytování finančních služeb telefonicky, faxem nebo přes Internet. Úprava zakazuje zasílání nevyžádané pošty s výjimkou případu, kdy o ni zákazník explicitně požádá (princip OPT IN). Je přitom na národních vládách, zda umožní volnější princip OPT OUT, tedy možnost zasílání nevyžádané pošty v případě, že příjemce nedal najevo nesouhlas. Firmy jsou také povinny poskytnout zákazníkům všechny informace před sjednáním kontraktu. Zákazník má v každém případě právo od smlouvy odstoupit do lhůty 14-30 dnů. Připomeňme, že finanční služby bylo v EU zakázáno propagovat vzdáleným marketingem od roku 1997. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=11370 + Britská vláda ohlásila záměr nahradit od roku 2006 volební urny čtyřmi způsoby hlasování. Voliči si budou moci vybrat mezi online hlasováním z práce nebo domova, poštou, telefonem nebo fyzicky na volebním místě prostřednictvím online terminálů. Vývoj řešení si vyžádá 30 mil. liber během příštích tří let. Standardy pro e-hlasování mají být stanoveny letos, volební registr pak dokončen příští rok. Vláda zvažuje zavedení i dalších volebních způsobů, jako je SMS a digitální televize. + Flextronics International (největší OEM výrobce spotřební elektroniky) oznámil uzavření svého výrobního závodu v Brně a propuštění tisícovky zaměstnanců do konce roku z důvodu globální ekonomické krize. Flextronics původně slíbil investovat 100 mil. USD a zaměstnat 3 tis. lidí, za což získal dotaci na nová pracovní místa, daňové úlevy a od města Brna navíc bezplatně pozemek. Skutečná investice zatím představuje jen desetinu částky. Pokud smlouva neobsahovala jasně definované sankce za nesplnění podmínek (což se brzy ukáže), odpovědní funkcionáři budou čelit tvrdé kritice. http://www.flextronics.com + Firma Internet Info (provozovatel serverů Lupa, Měšec, Vajíčko) koupila sdružení 4Web, které provozuje servery Root (Linux zpravodajství), Navrcholu (bezplatné měření návštěvnosti www serverů) a Woko. http://www.iinfo.cz + Největší provozovatel online aukcí eBay (současný obrat okolo 1 mld EUR, 46 mil. uživatelů) oznámil, ze získá formou odkupu všech akcií společnost PayPal, která provozuje systém online plateb. Hodnota obchodu, který má být po souhlasu akcionářů uzavřen do konce roku, je necelých 1,5 mld USD. http://www.ebay.com http://www.paypal.com + Německý zpracovatel platebních karet Euro Kartensysteme (EKS) vypověděl asi 3000 smluv s online maloobchody kvůli elektronickým podvodům. Nedávné rozhodnutí Německého nejvyššího soudu však dává důkazní břemeno v případě nelegálních internetových a telefonních transakcí na bedra zpracovatele, nikoli obchodníka. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=11252 + Ve spolupráci s Delegací Evropské komise v ČR byl vytvořen web server obsahující podrobné informace o Evropské unii a o stavu naší přípravy na vstup. Najdete zde podrobné informace o jednotlivých státech, stav jednání o vstupu, seznam akcí a seminářů podporujících náš vstup. Doplňkovou službou je slovník pojmů, popis institucí, představení politiků, principy financování, podporované sektory v EU a řada praktických informací pro budoucí členy Evropy. http://evropska-unie.cz/cz + Média si příliš nevšímala návštěvy výkonného ředitele Economist Intelligence Unit (EIU), Lou Celiho, který vystoupil 26.6. na Snídani s EIU spolupořádanou společností Albertina icome Praha. Ekonomický analytik EIU M. Sherwood pak prezentoval Ekonomické výhledy zemí východní Evropy na příštích 18 měsíců. Pokud vám nestačí běžné povrchní zpravodajství o našem vstupu do EU, doporučujeme stáhnout si prezentaci z níže uvedené adresy http://www.aip.cz/download *************************** R E K L A M A **************************** Centrum pro elektronický obchod (CEO) je iniciativou odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz), která sdružuje organizace i jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod, rozvoj Internetu a informační společnost. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout neziskovou platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO, které vzniklo v listopadu 1998, plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Podrobnější informace o výhodách partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách níže. http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, e-business a informační ekonomiku. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 7500 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když tuto zprávu přepošlete vašim kolegům nebo známým. Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spammingu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu adresu uvedenou v následující patičce. VIP Direct #45 23.7.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází měsíčně ve spolupráci s First Tuesday CZ ISSN 1212-1347