********************************************************************** VIP Direct #44 E-newsletter pro strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku www.park.cz E-mail: vip@FirstTuesday.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Státní informační a telekomunikační politika konečně dohromady (J. Peterka) + Informační společnost a ekonomika v kandidátských zemích (V. Veselý) + Trendy na trzích internetové reklamy (USA, UK, Německo, Polsko) + Zasedání ICANN v Bukurešti, kde vidí E. Dyson příští business + First Tuesday uvádí BOOTCAMP pro podnikatele 26.7.-27.7. + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – investiční pobídky pro IT sektor, Fast50, ADSL a volba operátora, kapitálové vstupy na českém internetovém trhu, online systém pro DPH plátce v EU, ... + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Hlavními partnery VIP, kterým děkujeme za podporu, jsou společnosti Microsoft a MultiMarket. Připomínáme možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou v rámci aktualizace vašeho profilu na adrese uvedené na konci tohoto newsletteru. -------------------------------------------------------------------- Informační a telekomunikační politika konečně dohromady (J. Peterka) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=234 -------------------------------------------------------------------- Jedním z méně pozitivních specifik naší republiky, usilující o vstup do EU, je oddělený přístup ke tvorbě základních koncepcí v oblasti telekomunikací a informační společnosti. Zatímco v zahraničí řeší tyto dvě oblasti většinou společně (a např. EU má jen jednu koncepci eEurope+), u nás máme od roku 1999 samostatnou Státní informační politiku a Národní telekomunikační politiku, ovšem s minimální (až téměř nulovou) vzájemnou provázaností. První verze "konvergovaného" koncepčního dokumentu, který měl vzniknout ve spolupráci Ministerstva dopravy a spojů a ÚVIS, byla slibována již někdy na březen. Zveřejněna však byla až nyní, ... kdy výsledky voleb a povolební jednání stále jasněji naznačují, že by mohlo vzniknout samostatné "konvergované" ministerstvo informačních technologií ... Mezi obsahem koncepce eEurope+ a dosavadní Státní informační politiky jsou ale dosti významné rozdíly, zejména pokud jde o priority a akcentování toho, co je považováno za stěžejní. Iniciativa eEurope+ (shodně s programem eEurope pro členské země) klade mimořádný důraz na dostupnost telekomunikačních a informačních služeb pro nejširší veřejnost. Usiluje proto o co nejvýraznější pokles cen, snaží se podporovat hodnotný informační obsah, dbá na posilování informační gramotnosti, podporuje vědu a výzkum, aktivně stimuluje rozvoj podnikání, a teprve jako jednu z dalších priorit má i informatizaci veřejné správy. ... První verze "konvergovaného" koncepčního dokumentu, zveřejněná v nedávných dnech, nese název "Státní informační a komunikační politika", podtitul "ČR na cestě k evropské informační společnosti", a má statut návrhu, určeného k veřejné diskusi. Veřejnost má možnost zasílat své připomínky do 18. srpna 2002 na adresu sikp@uvis.cz. Plný text článku najdete na výše uvedené adrese. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------------- Informační společnost a ekonomika v kandidátských zemích (V. Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=233 ------------------------------------------------------------------- Úvodem června se ve slovinské Lublani konala ministerská konference Information Society - Connecting Europe, která hodnotila pokrok, jehož dosáhly kandidátské země při plnění Akčního plánu eEurope+ 2003. Výsledky ČR prezentoval ministr Karel Březina a vy si je můžete sami srovnat ve výsledkové studii na první z níže uvedených adres (formát PDF zkomprimovaný v ZIP). Za pozornost stojí, že ČR jako jediná kandidátská země nedodala čerstvá data pro oblast školství a tudíž musela být použita data z roku 2000. Podrobnosti o obsahu zprávy najdete v článku J. Peterky na druhé z níže uvedených adres. Dle názoru VIP má výsledková zpráva velmi omezenou vypovídací schopnost. Interpretace dat je povrchní a potvrzuje zkušenost autora z evropského průzkumu ESIS II (1999-2001), že je velmi obtížné zajistit stejnou kvalitu dat získávaných z různých zemí na státu závislými organizacemi. http://www.park.cz/soubory/EUaccessProgress2002.zip http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2327 Zajímavější je únorová zprávy Světové banky "A Preliminary Strategy to Develop a Knowledge Economy in European Union Accession Countries" (můžete si ji stáhnout z VIP na níže uvedené adrese - formát PDF zkomprimovaný v ZIP), která se rovněž věnuje kandidátským zemím a všímá si zaostávání za zeměmi EU v oblasti IT navzdory rapidnímu zlepšení v posledních letech. Podle zprávy měly loni kandidátské země v průměru 13 osobních počítačů na 100 obyvatel (31 v EU, 65 v USA), 31% penetraci mobilních telefonů (72 v EU, 44 v USA) a 8 uživatelů Internetu (v EU 4x více, v USA asi 6x více). Zpráva speciálně zmiňuje Irsko, Finsko a Jižní Koreu jako příklady zemí, které dokázaly přeměnit svoje zaostalé ekonomiky v konkurenceschopné trhy a dostat se na špici v inovacích díky investicím do ICT a vzdělání. V této souvislosti doporučuje kandidátským zemím čtyři pilíře strategie, které jdou zjednodušeně popsat takto: - Ekonomický a právní rámec umožňující účinné financování a podporu podnikání - Pružný vzdělávací systém odpovídající potřebám firem a měnící se poptávce - Rozšířený přístup k počítačům, Internetu a dalším technologiím - Dobře vybavená výzkumná centra uspokojující místní potřeby soukromého a veřejného sektoru http://www.worldbank.org http://www.park.cz/soubory/KEstrategyEUaccess.zip ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 7000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@FirstTuesday.cz VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce ********************************************************************** --------------------------------------------------------------------- Trendy na trzích internetové reklamy (USA, Británie, Německo, Polsko) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=232 --------------------------------------------------------------------- Zatímco trh tradiční reklamy poklesl v roce 2001 o více než 15%, online segment zaznamenal nárůst o 38% a do pěti let má dosáhnout 17 mld EUR. Tak alespoň soudí renomovaná společnost Jupiter Media Matrix. Podle poradenské společnosti Forrester Research mají do tří let vzrůst rozpočty pro elektronický marketing o 15% ve prospěch nových koncových zařízení (především mobilních telefonů). Výzkum mezi inzerenty však zjistil, že 30% z nich nezvýší své výdaje na bannerové kampaně, neboť jsou frustrováni nespolehlivostí používaných metrik. Místo toho mají navýšit o třetinu rozpočty na marketingové iniciativy využívající e- mail. Podívejme se na čísla ve vybraných evropských zemích. http://www.jmm.com http://www.forrester.com Statistiky Forrester Research dále uvádějí, že trh online reklamy ve Velké Británii meziročně vzrostl o 28%, zatímco celkový reklamní trh zaznamenal pokles o více než 3%. Celková výše investic do online reklamy v Británii dosáhla loni 174 mil. USD. Nejvíce utrácel finanční sektor (nárůst o 59%, tvoří asi čtvrtinu trhu) a producenti spotřebního zboží. Velikost německého trhu online reklamy dosáhla v roce 2000 dle výzkumné firmy Datamonitor 341 mil. USD (384 mil. EUR), což z něj dělá největší trh v Evropě. Datamonitor předpovídá kumulovaný růst za období 2001-2005 45%. Loni utratili polští inzerenti na Internetu asi 6.6 mil. EUR a analytici očekávají v tomto roce zvýšení na 8.3 mil. Za Bílou knihu online reklamy je považována studie "Online Advertising Update" zabývající se měřením růstu a efektivnosti online reklamy v USA. Shromážděné informace od předních výzkumných agentur v oblasti médií ukazují, že ředitelé firem tráví více času na Internetu než s jakýmkoli jiným médiem a že Internet se stává hlavním médiem pro oslovení manažerů a podnikatelů během pracovního dne. Studie mj. uvádí aktuální údaj průměrného CTR (počet kliknutí na banner k počtu impresí) ve výši 0,1-0,2% (!). http://www.emarketer.com/ereports/downloads/forbes.html Podle GartnerG2 stále více amerických firem používá emailové marketingové kampaně na místo direct mailu tradiční poštou. Zatímco u nás stále dominuje plošná bannerová inzerce a mediální agentury ohromují počty impresí, v zahraničí se stal e-mailový marketing nákladově efektivnější cestou k získání a udržení zákazníků. GartnerG2 předpovídá, že příjmy z e-mailové reklamy dosáhnou tento rok 1.26 mld USD (tj. roční nárůst asi o 30%), a 1.5 mld USD v roce 2005. http://www3.gartner.com/5_about/press_releases/2002_03/pr20020319b.jsp Holandská asociace pro direct marketing (DMSA) spustila web server umožňující registraci uživatelům, kteří si nepřejí být obtěžováni marketingovou komunikací, ať už ve formě e-mailu, tradiční pošty nebo telemarketingu. DMSA může registrovaným osobám garantovat vyřazení z databází pouze u svých členů (tj. 700 organizací v Holandsku), spolupracuje však se sesterskou organizaci v USA, která používá podobný mechanismus. http://www.dmsa.nl ********************************************************************** ----------------------------------------------------------------- Zasedání ICANN v Bukurešti, kde vidí Esther Dyson příští business http://www.icann.org/minutes/prelim-report-28jun02.htm http://release1.edventure.com/abstracts.cfm?Counter=8718254 ----------------------------------------------------------------- V Bukurešti se minulý týden konalo pětidenní zasedání snad nejvýznamnějšího orgánu světového Internetu - ICANN (organizace spravuje systém doménových jmen), která rozhodovala mj. o své vlastní reformě. Na stole byl mj. odbornou veřejností kritizovaný návrh poskytnout více prostoru při rozhodování zástupcům národních vlád (zde je patrný především tlak EU) a obchodních organizací. Jedním z bodů agendy byl přechod správy domény .org sloužící nekomerčním organizacím na jednu z jedenácti tenderu se ucházejících společností. Připomeňme, že současným správcem registru je Verisign (jeho kontrakt vyprší v prosinci) a že roční tržby jen za tuto doménu představují cca 13 mil. USD. Oficiální zápis z jednání najdete na první z výše uvedených adres. Na bukureštském setkání First Tuesday vystoupila Esther Dyson, která v rozhovoru s našimi kolegy z First Tuesday předpověděla THE NEXT BIG THING pro internetový business - Identity Management. Chcete- li se o něm dozvědět více, VIP doporučuje článek E. Dyson na jejím vlastním serveru - viz druhá adresa výše. ********************************************************************** ------------------------------------------------ First Tuesday BOOTCAMP pro podnikatele 26.-27.7. http://www.FirstTuesday.cz/bootcamp ------------------------------------------------ 26.-27.7.2002 (od pátku 13 hod do soboty 19 hod) pořádá First Tuesday CZ v Českém manažerském centru Čelákovice, nám. 5. května 2, druhý BOOTCAMP navazující na předloňskou úspěšnou akci iniciovanou Romanem Staňkem. Letošní téma je rozvoj podnikání, tj. jak řešit problémy z oblastí strategie, financí, marketingu, lidských zdrojů a práva, jak se vyrovnat s novými tržními podmínkami. BOOTCAMP pro podnikatele je vzdělávací akci zaměřenou na mladé firmy a podnikatele, kteří přešli z rané fáze podnikání do fáze dalšího rozvoje. Formou krátkých přednášek a případových studií chceme účastníkům umožnit získat přehled o možnostech řešení jejich strategických podnikatelských problémů a porovnat zkušenosti ostatních podnikatelů. Součástí BOOTCAMPu bude večerní zahradní party. Účast na BOOTCAMPu je omezená. Účastnický poplatek 4990 Kč bez DPH (vstup na party 990 Kč) je nutné zaplatit nejpozději do 25.7. Přednášejí mj. Oldřich Bajer (Netcentrum), Jiří Beneš (3TS Venture Partners), Alexandra Hochmanová (nezávislá), Petr Koubský (Inside), Michael Mullen (White & Case), Miroslav Princ (First Tuesday CZ), Petr Stuchlík (iDnes Fincentrum), Kamil Vacek (Avenir Telecom) a další. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- + Uzávěrka přihlášek do soutěže Deloitte & Touche Central Europe Technology Fast50 o nejrychleji rostoucí středoevropské firmy v oblasti technologií byla prodloužena do 16.7. Podmínkou k výběru je vyplnění dotazníku na níže uvedené adrese a dále fakt, že vaše společnost podniká v oboru alespoň 3 roky s ročním obratem (v roce 1999) nad 20 tisíc USD. Padesát nejrychleji rostoucích firem bude vyhlášeno na říjnových setkáních First Tuesday v celém regionu. V loňském ročníku se v žebříčku umístilo celkem 15 českých firem, třemi nejlepšími se staly Internet Info, ET NETERA a K.D. Marketing. http://www.deloitteCE.com/fast50 + Zemanova vláda schválila úvodem června dva podpůrné programy - pro strategické služby (péče o zákazníky, vývoj software, IT řešení, centra oprav high-tech) a pro technologická centra. K získání státní podpory v rámci investiční pobídky musí firma investovat min. 50 mld Kč (alespoň čtvrtina musí být financována formou akciového kapitálu) nebo polovinu v regionech s vyšší nezaměstnaností po dobu aspoň pěti let. Firma musí rovněž vytvořit pracovní místa pro osoby trvale žijící v ČR a mít alespoň 50% obratu určeného na export. Podpora pro technologická centra je určena na inovační aktivity v oblasti předvýroby (nikoli tedy základního výzkumu) s podobnými (avšak o něco měkčími) kritérii. http://www.czechinvest.cz + Český telekomunikační úřad zakázal Českému Telecomu poskytovat jeho službu IOL Platinum na bázi ADSL na základě stížnosti alternativních operátorů, kteří požadují buď možnost pronajímat si tzv. místní smyčky (neboli poslední míli) nebo velkoobchodní ceny pro ADSL od ČTc (viz VIP Direct #43). Zajímavé je, že Úřad na ochranu hospodářské soutěže stížnost zamítl a provoz služby povolil. http://www.ctu.cz + Internetový obchod s hudebními nosiči AlbumCity změnil svou značku a strategii. Novou značkou držitele loňské ceny Zavináče v kategorii e-shop je i90 a své zboží mohou na serveru nabízet i menší nezávislí prodejci. AlbumCity hodlá zprostředkovávat prodej i mezi zákazníky navzájem. http://www.i90.cz + Společnost Vatera, která provozuje internetové aukce v ČR, Maďarsku a Polsku se zaměřením mj. na zprostředkování odbytu přebytečných zásob nebo odprodej majetku při likvidacích firem, získala investici ve výši 650 tis. USD od fondu iEurope a Esther Dyson. http://www.vatera.cz + Czechjobs.cz (vlastněný irským IrishJobs.ie) a CV-Online oznámily sloučení svých obchodních aktivit v ČR pod názvem CV-Online. Klienti obou firem získají po fúzi přístup k databázi 16 tisíc životopisů včetně 5500 aktivních uchazečů. CV-Online působí v sedmi zemích střední a východní Evropy s 56 tis. registrovanými uživateli. http://www.cvonline.cz + 1.7. byla v ČR technicky zprovozněna služba volba operátora (vytočením čtyřmístné předvolby). Podmínkou je uzavření smlouvy s daným operátorem. Vzhledem k cenovým podmínkám má však smysl především pro menší firmy, neboť pro domácnosti konkurenční podmínky na trhu zatím stále nenastaly. Dle informací získaných na First Tuesday Praha se možnost využít volby operátora pro přístup na Internet očekává začátkem září. + Slovenský parlament schválil novelu telekomunikačního zákona, která potvrdila plnou liberalizaci trhu od 1.1.2003. Slovenský zákon neobsahuje odklad volby operátora ani přenositelnosti čísla o 18-24 měsíců tak, jak to u nás dopustila většina Poslanecké sněmovny, a řeší dokonce i otázku zpřístupnění místních smyček pro alternativní operátory. + Na veřejném slyšení 8. července v Bruselu mají telekomunikační operátoři diskutovat problémy spojené se zpřístupňováním místních smyček dominantními operátory. Jednání následuje po zprávě právnické firmy Squire, Sanders & Dempsey, která zjistila, že bývalí monopolní operátoři příliš otálejí s pronájmem svých měděných drátů na tzv. poslední míli vedoucí ke koncovým zákazníkům. Tématem schůzky mají být mj. nekalé cenové praktiky deformující trh. Evropská komise již zahájila řízení proti francouzskému Wanadoo a německému Deutsche Telekom za údajné monopolní chování v sektoru širokopásmového přístupu k Internetu. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=10975 + Služba VIES financovaná Evropskou komisí umožňuje dodavatelům kontrolovat online platnost registračního čísla plátce DPH u svých zákazníků, což by mělo ušetřit čas a administrativní náklady podnikatelům i daňovým úředníkům. Současná pravidla pro DPH říkají, že dodávka zboží realizovaná mezi dvěma členskými státy EU je osvobozena od DPH v zemi původu a je zdaňována v cílové zemi. Obchodník si však před tím, než odešle zboží s cenou nezahrnující DPH, musí být jistý, že jeho zákazník je plátcem DPH v jiné členské zemi. V opačném případě by musel zaplatit DPH ze svého. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=11116 + Kolaps americké telekomunikační firmy WorldCom by mohl mít ničivé následky pro uživatele Internetu. WorldCom, který zveřejnil schodek 3.8 mld USD ve svém účetnictví, totiž vlastní části sítí MCI a UUNet, které zajišťují asi 40% celosvětového provozu Internetu. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=11243 ********************************************************************** Centrum pro elektronický obchod (CEO) je iniciativou odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz), která sdružuje organizace i jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod, rozvoj Internetu a informační společnost. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout neziskovou platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 a v současné době má celkem 21 kolektivních a přes stovku individuálních partnerů. CEO plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Podrobnější informace o výhodách partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách níže. http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, e-business a informační ekonomiku. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 7000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když jej budete šířit dál (přeposlání této zprávy vašim kolegům nebo známým zabere jen několik sekund :-). Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spammingu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu uvedenou v následující patičce. VIP Direct #44 8.7.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází měsíčně ve spolupráci s First Tuesday CZ ISSN 1212-1347