********************************************************************** VIP Direct #43 E-newsletter pro strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku www.park.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Nesnesitelná svoboda volby (V. Veselý) + Nová média pro staré psy (V. Veselý) + Brambor liberalizace nechládne (ČR, Francie, Řecko, Maďarsko) + Cena věrnosti v přímém bankovnictví + First Tuesday uvádí cestovní služby, GPS v dopravních službách, praktické zkušenosti se zavádění e-podpisu + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – KPNQwest vyhlásil bankrot, Skynet dalším operátorem, Internet do škol a petice učitelů, Zákon o elektronickém obchodu. + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Děkujeme partnerům VIP - společnosti Microsoft. Připomínáme možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou v rámci aktualizace vašeho profilu na adrese uvedené na konci tohoto newsletteru. --------------------------------------------- Nesnesitelná svoboda volby (Vlastimil Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=231 --------------------------------------------- Dle vyjádření britského vládního zmocněnce pro elektronický obchod (e-envoy) má kompletní zavedení online služeb státní správy (e-government), které je plánováno do konce roku 2005, znamenat snížení počtu zaměstnanců ve veřejném sektoru o jednu pětinu. V Británii toto číslo znamená 800 tisíc úředníků. To by byl panečku argument do našich voleb! Kdyby se ovšem našla strana, která by měla odvahu něco takového říct (a přijít tak o hlasy nemalé skupiny občanů) namísto prázdných hesel o průvanu v byrokracii. Sdružení pro informační společnost (SPIS) nedávno zadalo dvěma agenturám realizaci reprezentativního průzkumu ke třem konkrétním otázkám, které jsou parlamentními stranami víceméně ignorovány. Jde o zpřístupnění Internetu širší veřejnosti s cenově dostupným připojením, práce doma ve smyslu uplatnění se na pracovním trhu a zlepšení výkonnosti institucí veřejné správy prostřednictvím jejich informatizace. Výsledky průzkumů můžete najít na adrese uvedené níže. Pravděpodobně jste si všimli, že české parlamentní strany neberou Internet jako nástroj volební kampaně příliš vážně a vsázejí spíše na billboardy a zábavné mítingy. ... Nabízí se vysvětlení, že úderné slogany a retušované tváře vůdců zaberou u voličů více než detaily volebních programů nebo online diskuse nad jejich věrohodností. A nebo že by už o programy tolik nešlo a přednost dostal opět mocenský kalkul programově neslučitelných a proti sobě mobilisujících soupeřů? ... Bude u voličů slavit úspěch bezpohlavní koaliční taktika a dokonale zvládnutá technologie moci nebo držení daného slova a dobrá paměť? Minulé vydání VIP Direct se zabývalo fenoménem e-hlasování, se kterým experimentuje již řada evropských zemí s motivací zvýšit obecně klesající účast ve volbách. Např. v Británii využilo Internet v některých regionech ke vzdálenému hlasování do místní samosprávy až 28% hlasujících. V nadcházejících volbách do naší Poslanecké sněmovny budou moci poprvé hlasovat čeští občané v zahraničí. Vzhledem k počtu míst, kde tak budou moci fyzicky učinit, se jedná o gesto vpravdě symbolické. O nějaké formě elektronického hlasování přitom není ani řeči. Nelze se neptat, zda je to vůbec v zájmu současné vlády a jejího pseudoopozičního partnera. ... Čtenáři VIP jsou jistě informačně vyspělí a nepotřebují radit, komu dát v půli června svůj hlas. Programy většiny stran lze najít na webu a v nich i to, co (ne)slibují pro rozvoj informační společnosti a ekonomiky. ... Nahlédnutí do nich bude jistě užitečné, neméně však zjištění, jak se k relevantním tématům poslanci jednotlivých stran stavěli při hlasování. Výsledky hlasování si můžete připomenout na webu Poslanecké sněmovny - viz adresa dále. Přeji všem čtenářům VIP šťastný výběr naší společné budoucnosti. Svobodu pro každého jednotlivce i zájmovou skupinu, jejich rovnost vůči státu v otázce dodržování zákonů (a to ducha i litery, jejichž výklad má bohužel někdy příliš daleko), vymahatelnost práva v adekvátním čase, konkurenční prostředí (včetně sektorů telekomunikací a vzdělávání - bytostně důležitých pro rozvoj informační ekonomiky), smysluplné možnosti volby (pokud možno častěji než jednou za čtyři roky) – nezávislých médií, informačních zdrojů, komunikačních kanálů, komunit, soukromí, svého lékaře a učitele - s odpovědností za ni, uchování hodnot, na které nelze uplatnit zákony nabídky a poptávky, toleranci k odlišnosti, solidaritu s méně úspěšnými a pokoru před tím, co nás přesahuje. Tak alespoň rozumím společnosti informační a občanské, kde angažovanost ve věcech veřejných není redukována na členství v politických stranách. Kde jejich momentální poměr sil není klíčem pro obsazování funkcí v kulturních radách a málem i míst na veřejných parkovištích. Kde vlastní názory mají větší váhu než poslušnost k sebevědomému vůdci, který nedokáže přiznat svoji omylnost a neustále kreslí obraz nepřítele. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=10449 http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=10458 http://www.spis.cz/everejnost7 http://www.psp.cz Plný text najdete na výše uvedené adrese. ********************************************************************** ------------------------------------------- Nová média pro staré psy (Vlastimil Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=228 ------------------------------------------- Na konci roku 2000 vznikla v USA jedna z mála studií zabývající se poskytovateli informačního obsahu ve sféře online médií. Průzkum byl založen na vzorku 159 online médií (dle definice šlo o internetové zprostředkující služby mezi inzerenty a publikem, jejichž hlavní část výnosů je z reklamy) a zkoumal, do jaké míry se mohou online média stát novou silou přerozdělující trh reklamy a do jaké míry jsou jen růstovou příležitostí pro dominantní tradiční hráče. … Současná situace na trhu ukazuje na dva klíčové rozdíly mezi ekonomikou internetových a tradičních médií. Za prvé na Internetu usiluje o reklamní koláč mnohem více firem než v tradičním světě médií. A za druhé většina web služeb, které se snaží zpoplatnit svůj obsah, čelí přímé konkurenci podobných služeb, které kopírují "televizní" model a nabízejí svůj obsah zdarma na základě dostatečně velké návštěvnosti a zisku z reklamy. … Ani kontextový marketing, konsolidace nebo snížení nákladů nepomohou internetovým službám k ziskovosti. Správnou cestou je inovace a využití unikátnosti Internetu a jeho interaktivity. K nabídce informačního obsahu a s ním spojeným marketingovým službám bude třeba, aby mediální společnost zvládla tři klíčové činnosti. Plný text najdete na výše uvedené adrese. ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 7000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@FirstTuesday.cz VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce ********************************************************************** ------------------------------------------------------------- Brambor liberalizace nechládne (Francie, Řecko, ČR, Maďarsko) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=230 ------------------------------------------------------------- Francouzský regulátor ART oznámil snížení tarifů pro plný přístup k místním smyčkám o 28%. Rozhodnutí ART také zavazuje France Telecom, aby nabídla všem operátorům možnost umístit svá zařízení ve svých prostorách. Řecká vláda schválila návrh dodatku telekomunikačního zákona, který má vyhovět požadavku EU. Nejvýznamnější změnou je zpřístupnění místních smyček a zvýšení pravomocí regulátora v oblasti licenčního řízení, které mu mají umožnit hrát aktivnější roli při sjednávání dohod mezi operátory a účinněji spolupracovat s Antimonopolním úřadem a Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Dodatek by měl vejít v platnost v lednu 2003. ... ČR bude možná čelit další arbitráži u mezinárodního soudu. Podobně jako u těch předchozích nebyly žalovány firmy Vladimíra Železného, ani v tomto případě by nebyl ve sporu Český Telecom. Souzen by byl český stát a jeho schopnost ochránit zahraniční investice, resp. zajistit rovné konkurenční podmínky na trhu. Posuďte sami, zda pokročila liberalizace našich telekomunikací de facto. Český Telecom vyčíslil náklady na zavedení volby operátora na cca 1,5 mld. Kč a požádal ČTÚ, aby mu dovolil naúčtovat tyto dodatečné náklady ostatním operátorům. Argumentuje tím, že povinnost zavést volbu operátora má pouze ČTc jako dominantní operátor. Rozhodnout musí ČTÚ. Telekomunikační operátoři Aliatel, Contactel, eTel, GTS, Jet2Web, NEXTRA a Tiscali vydali společné stanovisko, ve kterém nesouhlasí s rozhodnutím české vlády jmenovat Český Telecom "národním operátorem telekomunikačních sítí", což má znamenat "poskytování přednostních služeb státní správě v případě krizových situací nebo výjimečných událostí". Alternativní operátoři dále obviňují ČTc ze zneužívání fakticky monopolního postavení ve věci nabídky technologie ADSL (vysokorychlostní datový přenos) a obrátili se v této věci vedle ČTÚ na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. ... V této souvislosti není od věci podívat se do Maďarska, kde dominantní Matav (bývalý monopolní operátor a dnes největší maďarský ISP) hodlá technologií ADSL nahradit neomezený dial-up přístup k Internetu za paušální měsíční sazbu (tedy to, po čem česká internetová veřejnost tolik volá). Kritikové však soudí, že širokopásmová konektivita zůstane v mnoha částech země ještě dlouho nedostupná. Kritika poměrů na českých telekomunikacích je již obehranou písničkou a není potěšením VIP se do ní opakovaně strefovat. Zůstane horkým bramborem politiků, dokud formálně deklarovanou liberalizaci nepocítí zákaznické kapsy. Tedy minimálně do doby, než český stát přestane být většinovým vlastníkem Českého Telecomu a než ČTÚ získá a bude využívat pravomoci skutečně nezávislého a silného regulátora. Pokud chcete být svědky výměny názorů zainteresovaných stran, přijďte se podívat na diskusní panel věnovaný tématu liberalizace na červencovém First Tuesday Praha. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=10133 http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=10469 http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2323 Plný text najdete na výše uvedené adrese. ********************************************************************** --------------------------------------- Cena věrnosti v přímém bankovnictví http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=229 --------------------------------------- Internetové bankovnictví používá dnes podle Forrester Research více než 42 mil. zákazníků, což představuje třetinu evropských uživatelů Internetu a asi 14% dospělé evropské populace. Měsíční přírůstek se pohybuje okolo 1 milionu. V úrovni služeb Internet bankingu, výši poplatků a v míře sdílení rizika mezi bankou a klientem jsou však velké rozdíly. Přestože většina našich bank internetový kanál pro správu účtu otevřela, není bohužel příliš z čeho vybírat. Řada českých podnikatelů, kteří měli možnost seznámit se s nabídkou zahraničních bank, mluví o v ČR přežívajícím bankovním socialismu. Týká se to především služeb s platebními kartami, za které platíme v absolutní výši českým bankám stejně nebo více (než je ve vyspělém světě obvyklé) při nesrovnatelně horší nabídce, resp. kvalitě služeb. ... Průkopníkem přímého bankovnictví u nás byla eBanka (dříve Expandia Banka) a dá se říci, že si po stránce technologie (informační systém byl od samého počátku budovaný v souladu se strategií banky) a interních procesů udržuje stále náskok před svými konkurenty. Donedávna se těšila ještě jedné neméně důležité věci – nebývale silné loajalitě svých klientů, kteří sami a ochotně získávali pro banku další zákazníky z řad svých známých a kolegů. ... Začátkem jara provedla eBanka několik zásadních změn (pravděpodobně v souvislosti s fúzí s Českou pojišťovnou, odchodem klíčových manažerů, zakladatelů a se změnou firemní kultury), které vyvolaly značnou nevoli mezi zákazníky a vlnu kritiky v odborných médiích. Co se vlastně stalo? ... "(Banka) zrušila komunikační nástroj komunity svých silně loajálních zákazníků, ztratila možnost je v rozumné míře ovlivňovat a poškodila svůj image vysoce inovativní společnosti". Seriál článků Emila Čelustky s názvem Stopařův průvodce světem platebních karet na serveru e-komerce.cz stojí za přečtení - VIP doporučuje. Na závěr malé poučení. Marketingová teorie rozeznává několik typů zákazníků podle vztahu k dodavateli. Na jedné straně stojí věrní a loajální klienti ztotožnění s hlásanými hodnotami firmy, které jednotlivá reklamace nebo zvýšení ceny nerozhází. Na té druhé pak ostražití pragmatici, kteří přejdou ke konkurenci ihned, jakmile jim nabídne úsměv navíc. Byla by škoda, kdyby pár manažerských lapsů zničilo konkurenční výhodu banky, která si od svého vzniku zakládala na otevřené komunikaci. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=7269 http://www.e-komerce.cz/ec/ec.nsf/0/45E1193FECFCB33CC1256B85007A0D72 http://www.e-komerce.cz/Redir?Open&id=DB13D86148917E7FC1256B27005BAD61 Plný text najdete na výše uvedené adrese. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------- First Tuesday uvádí Cestovní služby, GPS a zavádění e-podpisu http://www.FirstTuesday.cz ------------------------------------------------------------- FIRST TUESDAY PRAHA 2.6., 19.00 hod Červnové setkání podnikatelů se koná opět v hotelu Jalta, Václavské nám. 45 s tématem Cestovních služeb a využití. Diskusní panel ve složení Václav Honek (Galileo ČR a SR), Michal Laurich (ČSA), Jiří Berger (Fractal), Jana Růžičková (Čedok) a Rostislav Litvin (Asiana) bude moderovat Libuše Mohelská (e-biz). Na úvod vystoupí Roman Staněk (Systinet) s přednáškou Zdary a nezdary nové ekonomiky. Pro online registrované vstup zdarma. E-SECURITY PULSE 10.6., 17.00 hod V pořadí již pátý seminář se zaměřením na informační bezpečnost se koná v novém termínu (!) v hotelu Jalta, Václavské nám. 45. Tématem budou praktické zkušenosti se zaváděním elektronického podpisu. Vystoupí Petr Koubský (Inside), Pavel Vondruška (ÚOOU), Jan Matějka (Ústav státu a práva AV ČR), Pavel Frič (Ditec), Lenka Capoušková (I.CA) a Karel Umlauf (Globe Internet). Pro online registrované vstup zdarma, ostatní 300 Kč. http://www.firsttuesday.cz/e-security FIRST TUESDAY BRNO 11.6., 17.00 hod Červnové neformální setkání se koná v sále 102 výškové budovy BVV, Výstaviště 1, na téma Business aplikace GPS v dopravních službách. Systémy sledování zásilek hostům přiblíží Lenka Soukupová (DHL), o pohled Svazu dopravců se podělí Vojtěch Hromíř (ČESMAD). Pro online registrované vstup zdarma. http://www.firsttuesday.cz/brno ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- + Celosvětová fúze významných operátorů a Internet poskytovatelů KPNQwest (vlastní jednu z největších vysokorychlostních optických sítí v Evropě - tzv. Euroring) a GTS se v ČR projevila pohlcením "v opačném směru" (lokálně větší byla GTS) a novým názvem lokální pobočky obou firem KPNQwest/GTS. Ke dni 23.5. však KPNQwest se sídlem v Holandsku vyhlásila bankrot, což začíná mít dopad na zahraniční pobočky. Česká pobočka koncem května oznámila provozní nezávislost, nicméně vzhledem k tomu, že patří mezi aktiva mateřské firmy, zůstává otázka jejího budoucího vlastníka otevřená. http://www.kpnqwest.com http://www.gts.cz + Megalomanský projekt "Internet do škol" (viz např. VIP Direct #38), který byl na Invexu k údivu mnohých vyhlášen IT počinem roku 2001, nepřestávají provázet pochybnosti a kontroverzní prohlášení, kterých si začínají všímat i hlavní média. Skupina učitelů a zřizovatelů škol zahájila petiční akci zaměřenou proti zřízení obecně prospěšné společnosti "s cílem vyzvat vládu ČR, aby zabránila monopolizaci informačního prostředí ve školství a možnému komerčnímu zneužití škol, učitelů a žáků prostřednictvím IT". Podrobnosti v článku J.Peterky - viz adresa níže. http://petice.gfxs.cz/ http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2266 + Pod tlakem veřejnosti bylo zveřejněno plné znění Rámcové smlouvy o poskytování služeb komunikační infrastruktury informačních systémů veřejné správy mezi ÚVIS a Českým Telecomem. http://www.uvis.cz/C1256A9900576BAF/pages/5D1054CEEBB01469C1256B7400 3643FF?OpenDocument + První draft Bílé knihy elektronického obchodu obdrželi k připomínkám členové expertní skupiny jmenovaní Úřadem pro veřejné informační systémy (ÚVIS). Dokument by měl být představen veřejnosti úvodem července. Právní odborníci Ministerstva průmyslu a obchodu mezitím připravili paragrafové znění Zákona o elektronickém obchodu. Zájemcům zašleme text k připomínkám na vyžádání. + SkyNet se stal dalším držitelem licence na poskytování veřejných telefonních služeb přes pevnou telekomunikační síť. Připomeňme, že Skynet patří mezi významné providery - s kapitálem od ECM, Advent International a Genesis Capital a s licencí na bezdrátové připojení (viz VIP Direct #26). http://www.skynet.cz ********************************************************************** Představujeme kolektivní partnery Centra pro elektronický obchod http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp Anubis.EU, Atlas.cz, Baring Communications Equity Emerging Europe, Brain Systems, NetKit, EDITEL CZ, Evropská databanka, F&N dodavatelé, ICL ČR, Logos, Microsoft, Multimarket, nexum Trilog, S-COMP Centre Praha, Sybase ČR, Unipex CZ, VUT v Brně, Webcom. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronický obchod (CEO) je iniciativou odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz), která sdružuje organizace i jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod, rozvoj Internetu a informační společnost. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout neziskovou platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 a v současné době má celkem 18 kolektivních a přes stovku individuálních partnerů. CEO plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Podrobnější informace o výhodách partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách: http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, e-business a informační ekonomiku. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 7000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když jej budete šířit dál (přeposlání této zprávy vašim kolegům nebo známým zabere jen několik sekund :-). Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spamu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu vip@FirstTuesday.cz VIP Direct #43 4.6.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází měsíčně ve spolupráci s First Tuesday CZ ISSN 1212-1347