********************************************************************** VIP Direct #40 E-newsletter pro internetové strategie, elektronický obchod a informační ekonomiku http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + Chyťte je, dokud jsou mladí (rozhovor s Michalem Rostockem) + Inovační podnikání na vysokých školách (Vlastimil Veselý) + Ve VIP Foru o spamu a návrhu zákona o reklamě + Zeptali se nás (Vlastimil Veselý) + konference Internet & Business LIVE 5.3. a FT Brno 14.3. + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – prohlášení ČFIS k podpoře Internetu, veřejná dražba domén, tarif Home Mini bez možnosti volby operátora, kdy a kde startuje letos UMTS, nominace Českého Zavináče, ... + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Hlavními partnery VIP, kterým děkujeme za podporu nezávislého pohledu na informační ekonomiku, jsou společnosti Microsoft a MultiMarket. *** CHCETE DOSTÁVAT VIP S DIAKRITIKOU? *** Rádi bychom vám připomněli možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou. Stačí si jednoduše aktualizovat váš profil na adrese http://www.park.cz/news/login.asp ----------------------------------------------------------- Chyťte je, dokud jsou mladí (rozhovor s Michalem Rostockem) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=225 ----------------------------------------------------------- Opravdoví podnikatelé jsou zvláštní lidé. Jsou příliš geniální na to, aby byli schopni se zařadit do existujících struktur. Raději vytvářejí svoje vlastní a ty existující více nebo méně úspěšně porážejí. Mají také silně vyvinutý instinkt a jsou správně netrpěliví vůči lidem, kterým to nedochází. Zároveň je jejich zaměstnanci mají rádi, protože vědí, že se podílejí na něčem novém a unikátním, na něčem, co se ve velké korporaci nestává. ... Moc nevěřím tomu, že se dá podnikání naučit na škole. Ti, kteří učí na školách dnes, často nemají ponětí o tom, co to znamená vést podnik. V USA se to řeší tím, že kvalitní podnikatelé přednášejí na školách a spolupracují s profesory na jejich přednáškách. ... To, že existovala investiční horečka v USA, neznamená, že "smart money" včas neexitovaly se ziskem. Určitě na dot.com horečce někdo vydělal peníze, jen o tom dnes nechce hovořit. Zajímalo by mne, co například dnes dělají zakladatelé Hotmailu, ICQ, Checkpointu apod. Horečka internetových start-upů v ČR měla jeden velký přínos. První generace mladých lidí se poprvé odvážila začít pracovat sama pro sebe, převzít zodpovědnost nejen za sebe, ale i za své lidi, klienty a investory. Přesto, že to mnozí z nich nedokázali napoprvé, jejich šrámy a zkušenosti jim pomohou, až znovu rozjedou další business. ... Už jsem dlouho neviděl partu kluků v kraťasech s mizerným business plánem, kteří chtějí několik milionů dolarů na to, aby expandovali do ciziny. Mám dojem, že investiční skepse na trhu finančních investorů stále trvá, na trhu strategických investorů začínáme vidět světlo na konci cesty. Zajímavá je situace u VC fondů, z nichž zatím skoro žádný neskončil. Mám dojem, že raději zatím spí na svých ztrátách, než aby se podívaly pravdě do očí. Pro firmy s dobrým business plánem a managementem nikdy důvod ke skepsi neexistoval. ... Osobně nevěřím v globalizaci a koncentraci kapitálu. Kouzlo kapitalismu spočívá v tom, že se v něm setkávají lidé mající peníze a platící těm, kteří vytvářejí hodnoty. Není to bitva mezi bohatými a chudými. Je to bitva mezi těmi, co mají nápady, a těmi, co si je chtějí kupovat. Každý může začít podnikat a dokázat ostatním, že jeho nápad vytvořil hodnotu, kterou si někdo jiný chce koupit. Prostor je neomezený a otevřený, štěstí přeje připraveným a zkušeným. *************************** R E K L A M A **************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Microsoft .NET také pro PDA http://www.microsoft.com/europe/mobdevcon/home.asp ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Síla technologií Microsoft .NET je nyní dostupná i pro bezdrátově komunikující zařízení typu PDA či Smart Phone, což je kombinace umožňující vznik nové generace bezdrátových aplikací a služeb zvyšujících zisk svému provozovateli. Microsoft Mobility Developer konference v Londýně 17.-18.4. je tím správným fórem, kde se dozvíte víc. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Klikněte si na nákup! www.multimarket.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nebaví Vás nosit těžké nákupy? Chcete pohodlně nakupovat? Nabízíme široký sortiment potravin, nápojů, vín, drogerie a dalších výrobků za příznivé ceny. Objednávat můžete kdykoliv a nákup Vám přivezeme v pracovní dny a v sobotu až ke dveřím bytu či kanceláře. Při objednávce nad 700 Kč máte dovoz zdarma! Nyní můžete platit v hotovosti nebo kartou na místě řidiči nebo prostřednictvím eBanky nebo použitím elektronické peněženky I LIKE Q. Pro Vaše domácí zvířecí mazlíčky jsme připravili snížení cen vybraných výrobků až o 20% ********************************************************************** -------------------------------------------------- Inovační podnikání na vysokých školách (V. Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=226 -------------------------------------------------- K záznamu diskuse čtyř (pro)rektorů na invexové diskusi Start-Ups jsme se vrátili dvěma otázkami a seminářem First Tuesday Academic, který se konal na VUT v Brně 12.2. Na moje otázky odpovídali Josef Jančář (prorektor VUT v Brně), Josef Vlček (prorektor ČVUT) a Jiří Zlatuška (rektor Masarykovy univerzity). Jaké konkrétní legislativní bariéry brání českým vysokým školám chovat se podobně jako ve vyspělých zemích v oblasti výzkumu a vývoje, resp. spolupráce s privátní sférou? Kde vidíte rozumné hranice pro podnikání vysokých škol? Kolik procent rozpočtu by si měly/mohly české VŠ vydělat vlastní činností, např. aplikovaným výzkumem? Jak to vypadá v zahraničí? ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 7000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** -------------------------------------------- Ve VIP Foru o spamu a novém zákonu o reklamě http://www.park.cz/vipforum --------------------------------------------- Od ledna probíhá v moderované e-konferenci VIP Forum intenzivní diskuse nad tématem nevyžádané pošty a spamu. V posledních dnech pak především v souvislosti s novým návrhem zákona o reklamě, jehož znění schválené Poslaneckou sněmovnou najdete na níže uvedené adrese. Z diskuse ve VIP Foru vybíráme části textů (bez diakritiky). http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?o=3&ct=975&ct1=0&v=PZ&pn=4&pt=1 (1) Zakazuje se ... e) šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Jak se zdá, naši zákonodárci si s obranou proti spamu příliš hlavu nelámali, vágnější formulaci si asi těžko představit. Zatímco první část formulace (výdaje adresáta) by znamenalo totální zákaz zaslat jakoukoli e-mailovou nabídku bez předchozího souhlasu (což by samo o sobě zabrzdilo slibně se rozvíjející e-obchod v ČR), druhá část jde ještě dál a říká, že můžeme z porušení zákona obvinit jakéhokoli inzerenta, jehož reklama nás obtěžuje. Z mezinárodní konference I-Strategy cituji návrh Jona Lowdera, který navrhuje určitou formu auditu... Kazdy seznam e-mailovych adres urceny k hromadnym obesilkam nad urcitou velikost by byl predmetem auditu, ktery by posuzoval postupy opt-in a opt-out a kontroloval jejich dodrzovani. Podminkou pro fungovani tohoto mechanismu by byla pravni norma vynucujici registraci vlastnika ci provozovatele e-seznamu. Tim by se zamezilo snaham vyhnout se sankcim pouhou zmenou providera. Autor navrhu zminuje, ze takovou sluzbu poskytuje v zahranici jiz nekolik spolecnosti, napr. Whitehat.Com. Pro nás se nabízí úvahy, zda by - to nebyl zajímavý business pro firmy provádějící dnes např. audity návštěvnosti WWW serverů? - tento business měl být regulovaný např. licencemi podobně jako u certifikačních autorit? - nebylo rozumné doplnit již existující zákon na ochranu osobních údajů (OOÚ) a využít pro dohled Úřadu na OOÚ? Do diskuse se aktivně zapojil mj. Dan Lukeš. Zde je jeho poznámka... Osobne se domnivam, ze uzitecnejsi by bylo, kdyby uprava byla takova, ze - reklamni zpravy musi obsahovat identifikaci zadavatele a siritele - siritel nesmi kontaktovat toho, kdo dal najevo, ze si to nepreje - neni mozne predavat nebo prodavat udaje o prijemci, pokud k tomu nedal svuj explicitni souhlas Domnivam se, ze kompromisni reseni ma daleko vetsi sanci na realny uspech, nez deklaratorni uplny zakaz. Co si o tom myslíte vy? I tato diskuse (byť nepřímo) souvisí s Bílou knihou elektronického obchodu, ke které připravujeme ve VIP Foru rozsáhlou diskusi. Omlouváme se, že slíbený komentář k jednotlivým kapitolám knihy stále odkládáme, nicméně rádi bychom diskusi zahájili s co nejširším zastoupením odborníků, kteří mají k tématu co říct. ********************************************************************** Dáváte přednost osvědčeným zdrojům informací a trvalým vztahům s těmi, kterým můžete důvěřovat? VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a internetovou ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce JEDINOU JISTOTOU JSOU NEUSTÁLÉ ZMĚNY, BUĎME NA NĚ SPOLU PŘIPRAVENI Vybíráme to, co ovlivňuje budoucnost, vám stačí kliknout. www.park.cz www.e-park.cz ********************************************************************** --------------------------------------- Zeptali se nás (Vlastimil Veselý) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=223 --------------------------------------- Kam budou směřovat nové trendy ve využívání internetu k firemní prezentaci? Prosadí se v blízké budoucnosti více model placeného obsahu u informačních serverů? Ačkoli většinou přinášíme odpovědi druhých na naše otázky, nyní mířily do VIP otázky odjinud a bylo na nás odpovídat. Ptali se Šárka Marešová, redaktorka newsletteru PR klubu a Pavel Hrůza, šéfredaktor e-komerce.cz. ********************************************************************** --------------------------------------------------------- First Tuesday CZ: Internet & Business LIVE, FT Brno 14.3. http://www.firsttuesday.cz --------------------------------------------------------- INTERNET & BUSINESS LIVE 5.3. 4. ročník tradiční konference zaměřené na obchodní modely, strategie a přehledy trhu v oblasti internetového podnikání a elektronického obchodu se koná v úterý 5.3. v pražském hotelu Jalta, Václavské nám. 45. Registrace na místě od 9 hod. Konferenční poplatek ve výši 1950 Kč (15% sleva pro partnery CEO)zahrnuje materiály konference, simultánní tlumočení, oběd, občerstvení a přednostní vstup na volně navazující večer First Tuesday Praha (od 19 hod). * Internet Business in Central Europe: Gold fever is over * Od konektivity ke službám: co čekat od ISP * Co rozhoduje v internetovém maloobchodě * Internetové bankovnictví: česká realita * Clickstream aneb datové sklady pod weby * Využití marketingových kanálů na IT trhu * CRM: jak (ne)vyhodit peníze z okna * Jsou připraveny podnikové informační systémy na e-business? * Web integrace - novy obsah nebo jen název? (panelová diskuse) Vystoupí Steve Carlson (First Tuesday Ltd.), Petr Koubský (Inside), Jiří Hlavenka (Computer Press), Martin Kamín (nezávislý), Michal Svatý (AMI), Štěpán Havlas (PwC Consulting), Ivan Bureš (nezávislý), Jakub Dadák (Brain Systems), Ivo Rehberger (Nextwell) a další. http://www.firsttuesday.cz/iblive FIRST TUESDAY BRNO 14.3., 16.30 hod 14. neformální setkání zájemců o podnikání s Internetem a novými technologiemi se koná v Business centru BVV (vchod branou č.4) v rámci celodenního veletrhu Do práce zaměřeného na absolventy VŠ. Odborný program setkání bude tvořit především panelová diskuse na téma řízení lidských zdrojů v sektoru IT. http://www.firsttuesday.cz/brno ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- + České fórum pro informační společnost, které je poradním orgánem Rady vlády pro státní informační politiku, je znepokojeno nedostatečnou podporou Internetu. Jeho veřejné prohlášení kritizuje prohlubující se rozpor mezi závazky vlády a jejími reálnými kroky. Upozorňuje, že vláda se v rámci inicitivy eEurope+ zavázala "dosáhnout podstatného snížení cen za přístup na Internet", a to již do konce roku 2002, ale její faktické činy (zejména posilování pozice dominantního Českého Telecomu) vedou k přesně opačnému efektu. Plné znění prohlášení včetně příloh s grafy si můžete stáhnout z http://www.park.cz/soubory/cfis020220.zip + 5.3. od 10 hod se koná v pražském Kongresovém centru veřejná dražba dosud zakázaných domén - arts.cz, com.cz, firm.cz, net.cz, nom.cz, rec.cz, web.cz a všechna jména odpovídající zkratkám národních domén (např. sk.cz nebo at.cz). Seznam dražených domén, dražební řád a vyhláška jsou vystaveny na níže uvedené adrese. Čistý výtěžek dražby věnuje CZ.NIC na konto Paraple. Nevydražená doménová jména budou uvolněna 1.4. pro standardní režim žádostí. http://www.nic.cz + Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl stížnost firmy GTS na postup vlády při přidělování veřejné zakázky na komunikační infrastrukturu veřejné správy (viz VIP Direct #37). Zákon o zadávání veřejných zakázek dovoluje v případě specializované zakázky, kterou je schopen realizovat jediný dodavatel, vyzvat kandidáta přímo. ÚOHS svým rozhodnutím sděluje, že Český Telecom byl jedinou firmou schopnou zakázku realizovat. http://www.compet.cz + Zákazníci Českého Telecomu, kteří zvolili tarif Home Mini, nebudou moci využívat služby volba operátora. Povinnost poskytovat tuto službu, která je společně s přenositelností čísel předpokladem skutečně liberalizovaného trhu (viz VIP Direct 4/2000), povolila Poslanecká sněmovna odložit až na 1.7.2002. Dle vyjádření předsedy ČTÚ musí být služba "technicky dostupná na všech telefonech, nikoliv všem klientům bez ohledu na cenový program". http://www.ctu.cz + Podle nového návrhu k regulaci telekomunikačního trhu v Británii již nebudou muset alternativní operátoři platit předem Britskému Telecomu za nepočítaný přístup k Internetu. Britský regulátor Oftel si od návrhu slibuje větší konkurenci, která má srazit ceny dolů, a urychlení rozvoje trhu. Uživatelům Internetu mají přinést změny neomezený přístup k Internetu za paušál. Srovnání přístupu regulátorů k ochraně konkurenčního prostředí nechávám na čtenářích. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=8004 + V roce 2002 začne řada evropských operátorů poskytovat služby mobilních sítí třetí generace (3G), aby vyhověli licenčním požadavkům na pokrytí, které jim ukládají národní regulátoři nebo vlády, příp. aby předběhli své konkurenty. Na níže uvedené adrese najdete přehled zemí a podmínek pokrytí, k nimž se držitelé licencí zavázali. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=8075 + Nominace do užšího výběru výročních cen Český Zavináč nepřinesly mnoho nového. Mezi nominované přibyla Lupa jako publicistický server, Marek Antoš jako podnikatel, Bílé zboží, Obchodní dům jako internetové obchody a Ladislav Zajíček (in memoriam) jako novinář. Vyhlášení výsledků a udělení cen proběhne dnes večer. http://www.ceskyzavinac.cz + Iniciativa W3C/WAI (Web Accessibility) vydala Směrnice pro poskytovatele veřejných informací a tvůrce webových stránek. Tím, že tyto směrnice byly uznány za de facto standardy, se jejich původní cíl - zajistit zdravotně postiženým plný užitek z Internetu, rozšířil na tvorbu srozumitelnějších stránek pro všechny. Směrnice by měly mít zásadní vliv zejména na tvůrce webových stránek veřejného sektoru. http://europa.eu.int/information_society/accessibility/ + 26.2. se koná v Praze seminář AFOI se zaměřením na bezpečnost informačních systémů a outsourcing doprovázený výstavkou INFOSECURITY. Tématy akce jsou bezpečnostní požadavky ve smlouvách s dodavateli, svěřená správa komunikační infrastruktury, bezpečnost při vývoji a správě aplikací, úloha help desku, bezpečnostní politika IS veřejné správy aj. http://www.afoi.cz + 25.-26.3. se v Hradci Králové koná 5. ročník konference Internet ve státní správě a samosprávě. Hlavními tématy budou veřejná správa a e-procurement, služby komunikační infrastruktury ISVS, elektronický podpis, využití IT v krizových situacích. Vystoupí mj. ministr Karel Březina, David Stádník, Jiří Krump, Jiří Zlatuška. Novinkou bude diskuse Bez e-munity za účasti zástupců všech parlamentních politických stran s moderací J.Pokorného. http://www.isss.cz ********************************************************************** Kolektivní členové Centra pro elektronický obchod Anubis.EU, Aram, Atlas.cz, Baring Communications Equity Emerging Europe, Brain Systems, NetKit, EDITEL CZ, Evropská databanka, F&N dodavatelé, ICL ČR, Logos, Microsoft, Multimarket, NEXTRA Czech Republic, nexum Trilog, S-COMP Centre Praha, Sybase ČR, Tree of Business Knowledge, Unipex CZ, VUT v Brně, Webcom. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronický obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizací, která sdružuje organizace a jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod, rozvoj Internetu a informační společnosti. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 při odborné sekci České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz) a v současné době má celkem 21 kolektivních a přes stovku individuálních partnerů. CEO plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Kolektivním partnerům (právnickým osobám) jsou poskytovány nadstandardní služby, např. formou bezplatné nebo zvýhodněné inzerce ve VIP, na veřejných akcích CEO apod. Podrobnější informace k partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách níže. http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, E-business a virtuální vzdělávání. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 7000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na webu VIP publikovány). VIP/Direct je určen především řídícím pracovníkům v oblasti inovačního podnikání, vzdělávacím institucím, pracovníkům veřejné správy, podnikového marketingu & PR a informatiky, publicistům a novinářům z oblasti IT a managementu, Web masterům, studentům závěrečných ročníků vysokých škol a vůbec všem, kteří se zajímají o rozvoj informační ekonomiky v ČR. VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když jej budete šířit dál (přeposlání této zprávy vašim kolegům nebo známým zabere jen několik sekund :-). Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spammingu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #40 20.2.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychází měsíčně