********************************************************************** VIP Direct #39 E-newsletter pro internetové strategie, elektronický obchod a informační ekonomiku http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydání najdete: + VIP v novém kabátě a s novým VIP Fórem + Zelená kniha elektronického obchodu schválena (Vlastimil Veselý) + Zvláštnosti internetových projektů (Jiří Voldán) + Výzkum a vývoj v prostředí vysokého školství (Stanislav Kužel) + Start-upy v České republice (Ondřej Bartoš) + Registrace internetových domén v ČR na First Tuesday Praha 5.2. a výzva studentským projektům pro First Tuesday Academic Brno 12.2. + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – soutěž o nejlepší městský web, Maďarsko má předvolbu operátora, my vyšší tarify Českého Telecomu, český trh mobilních telefonů, bezdrátový přístup k Internetu v číslech, nová fakulta IT v Brně, ... + o VIP Direct - jak se odhlásit, změna znakové sady aj. Hlavními partnery VIP, kterým děkujeme za podporu nezávislého pohledu na informační ekonomiku, jsou společnosti Microsoft a MultiMarket. ------------------------------- VIP v novém a s novým VIP Forem http://www.park.cz/vipforum ------------------------------- S novým rokem se převlékl web design VIPu také do nového. Změna není radikální, takže byste měli snadno najít vše, na co jste byli na naší homepage zvyklí. Nový design by měl podpořit výraznější odlišení naší informačně-vzdělávací služby od běžných serverů a symbolizovat tradici důvěryhodnosti a serióznosti informačního obsahu, jehož úroveň si chceme nadále udržet. Budeme vděční za jakékoliv komentáře, které nám k novému designu i obsahu napíšete. Změny nastaly začátkem roku i v naší moderované e-konferenci VIP Forum. Za dva a půl roku své existence se rozrostla na více než 300 účastníků. Budeme se snažit průběžně zvát k účasti zajímavé osobnosti nejen z prostředí internetového podnikání, ale také z organizací tradiční ekonomiky. A budeme rádi, když nám v tom pomůžete i vy a řeknete nebo napíšete o ní těm, kteří by mohli naše diskuse obohatit. Archiv zpráv mohou najít na adrese https://vipforum.e-commerce.cz (pozor na https). Základní informace o VIP Fóru hledejte vždy na výše uvedené adrese. Vaše názory si budete moci navzájem vyjádřit volným textem i formou hlasování, které plánujeme zahájit v příštích týdnech. Podrobnosti přinesou další čísla VIP Direct v návaznosti na články vycházející ve VIP a na témata diskutovaná na setkáních First Tuesday v Praze a Brně, na která VIP Direct přináší pravidelná avíza. ********************************************************************** ---------------------------------------------------------------- Zelená kniha elektronického obchodu schválena (Vlastimil Veselý) ---------------------------------------------------------------- Jak bylo očekáváno, česká vláda schválila 9.1. Zelenou knihu o elektronickém obchodu (ZKEO) a návrh základních opatření, které zpracoval Úřad pro veřejné informační systémy (ÚVIS). Navrhovaná usnesení mj. ukládají vypracovat strategický dokument, tzv. Bílou knihu EO, která by již měla obsahovat konkrétní postupy pro jednotlivé resorty vedoucí k odstranění bariér rozvoje e-obchodu v ČR. Osud Bílé knihy je však stále nejistý, neboť ÚVIS má ve státním rozpočtu na tento rok přiděleny jen malé prostředky. Zelené knize jsme se podrobně věnovali ve dvou posledních vydáních VIP. Dokument ZKEO s datem 7.12.2001 můžete najít na webu ÚVIS. Slíbený komentář k jednotlivým kapitolám knihy jsme přesunuli do příštího vydání VIP vzhledem k přípravám rozšířené diskuse v moderované e-konferenci VIP Forum. Předpokládáme, že začneme koncem příštího týdne. Tak na připojenou... ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ www.multimarket.cz ... klikněte si na nákup! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nebaví vás nosit těžké nákupy? Nebaví vás stát fronty? Nemáte čas nakupovat? Máme pro vás řešení. Nabízíme široký sortiment potravin, drogerie, trafiky a domácích potřeb za ceny srovnatelné s kamennými obchody. Objednávat můžete kdykoliv a nákup vám přivezeme až ke dveřím bytu či kanceláře v pracovní dny od 10 do 22 hodin a v sobotu od 10 do 16 hodin. Nad 700,- Kč dovoz zdarma. Registrovaní zákazníci obdrží při prvním nákupu láhev vína zdarma! ********************************************************************** ------------------------------------------------ Zvláštnosti internetových projektů (Jiří Voldán) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=222 ------------------------------------------------ Traduje se, že u projektu trvajícího čtyři měsíce je 95% práce dokončeno během prvních dvou měsíců, a další dva měsíce potom trvá schvalování konečné podoby zbývajících 5%. To je častý důsledek mnoha zvláštností, kterými se internetové projekty liší od "klasických" IS/IT projektů. Článek se zabývá dále uvedenými zvláštnostmi, ke kterým připojuje možné důsledky a rady, jak jim čelit. - Význam uživatelského rozhraní - Účast designerů - Zadavatel = marketingové oddělení - Přechod projektu v průběžný rozvoj - Nedefinované "referenční prostředí" - Návrh systému - Rozpočet zadavatele ********************************************************************** Dáváte přednost osvědčeným zdrojům informací a trvalým vztahům s těmi, kterým můžete důvěřovat? VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a internetovou ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce JEDINOU JISTOTOU JSOU NEUSTÁLÉ ZMĚNY, BUĎME NA NĚ SPOLU PŘIPRAVENI Vybíráme to, co ovlivňuje budoucnost, vám stačí kliknout. www.park.cz www.e-park.cz ********************************************************************** -------------------------------------------------------------- Výzkum a vývoj v prostředí vysokého školství (Stanislav Kužel) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=221 -------------------------------------------------------------- V rámci invexového třídenního programu Start-Ups uspořádalo First Tuesday CZ diskusní panel zaměřený na vztah vysokoškolského výzkumu a technologického podnikání, kterého pozvalo zástupce managementu dvou pražských a dvou brněnských vysokých škol. Otázky kladl a diskusi moderoval redaktor Ekonomu Stanislav Kužel, který společně s týmem VIP zpracoval záznam diskuse. Panelu se zúčastnili (zleva) Stanislav Kužel (Ekonom), Miroslav Vlček (prorektor ČVUT), Jiří Zlatuška (rektor Masarykovy univerzity), Josef Kubíček (kvestor Univerzity Karlovy), Josef Jančář (prorektor VUT v Brně). ... Nám ve financování startupů donedávna bránil vysokoškolský zákon, což novela odstranila, avšak ne úplně. Pořád zůstalo omezení, že VŠ nemohou nabývat akcie a neexistuje tudíž přirozený způsob, jak vytvořit odštěpnou firmu takového typu, že si v ní škola nechává určitý podíl, v zahraničí právě vyjádřený akciemi, a na druhé straně dovoluje lidem, aby se odrazili ode dna a začali normálně fungovat v ekonomickém prostředí. ... Kongresmani v USA se nestavějí do role vševědoucích, ale zaplatí si experty, kteří jim vypracují analýzy situace a rozvoje daného tématu, oboru, a takto získají objektivní podklady pro svá rozhodnutí. Proto mají jasno ve strategických směrech výzkumu a existuje legislativní rámec pro působení soukromých firem v univerzitním výzkumu. U nás ten legislativní rámec chybí, stejně jako ona vůle s tím něco udělat. ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 7000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** ------------------------------------------- Start-upy v České republice (Ondřej Bartoš) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=224 ------------------------------------------- Český statistický úřad uvádí, že v České republice je registrováno 761 tisíc malých a středních podniků, kolik je však u nás start-upů žádné zdroje neuvádí. Znamená to, že jejich počet je zanedbatelný? Co je to vlastně start-up? Máme v České republice start-upy? Obecně existují tři cesty získání vnějšího financování, první z nich je bankovní úvěr, druhým je získání financí pomocí zvýšení základního jmění vnějším investorem, třetím pak primární emise akcií na kapitálovém trhu (IPO). Poskytnutí bankovního úvěru je, bohužel, většinou vázáno na zajištění, nejčastěji prostřednictvím zástavy, kromě toho je v ČR vzhledem ke konsolidaci bankovního sektoru obecně získávání úvěrů velmi složité, odhaduje se, že pouze 1-2% malých a středních podniků se podařilo získat úvěr. Kapitálový trh pak v ČR téměř neexistuje, pražská burza plní převážně sekundární funkci kapitálového trhu, tedy slouží jako místo výměny cenných papírů, ale bohužel nikoliv jako místo, kam by se podniky mohly obracet v případě potřeby vnějšího kapitálu. A ač došlo již k několika pokusům o primární emisi akcií, žádný z nich se zatím nepovedl a Česká republika tak na svoje první IPO ještě stále čeká, ovšem signály, že by se měla brzy dočkat zatím nejsou. ... ********************************************************************** ------------------------------------------------------------------- Témata akcí First Tuesday CZ : Registrace internetových domén, inovační podnikání na vysokých školách, výzva studentským projektům http://www.firsttuesday.cz -------------------------------------------------------------------- FIRST TUESDAY PRAHA 5.2., 19 hod Tématem dalšího z tradičních setkání, které se koná v hotelu Jalta, Václavské nám. 45, je registrace internetových domén v ČR. Odbornou část večera bude tvořit diskusní panel ve složení Marek Antoš (šéfredaktor serveru Lupa) jako moderátor, Richard Koza, Jakub Ditrich a další. Mezi diskutovanými otázkami nebudou chybět změny nedávno přijaté v CZ-NIC. http://www.nic.cz FIRST TUESDAY ACADEMIC 12.2., 15 hod V pořadí třetí akce konceptu First Tuesday Academic je opět zaměřena na vědu, výzkum a inovační podnikání v prostředí vysokých škol. V úvodu odborného programu vystoupí Josef Jančář (prorektor VUT), Jiří Zlatuška (rektor Masarykovy univerzity) a Jan Winkler (spoluzakladatel Incubatoru 2.0), další část bude věnována krátkým prezentacím nejzajímavějších studentských projektů. Akce se koná v aule rektorátu VUT, Antonínská 1. Studenti mohou přihlásit svoje projekty (stručný popis, použité technologie, obchodní model, cílový trh, složení týmu, kontakt) na adresu brno@firsttuesday.com do 6.2.2002. http://www.firsttuesday.cz/academic FIRST TUESDAY BRNO 12.2., 17 hod Na výše uvedenou akci FT Academic volně naváže tradiční setkání First Tuesday Brno. Odborná část začne panelovou diskusí "Učíme se na chybách aneb jak se líhnou start-upy". V panelu zasednou Petr Ulrich (Qbizm, CEO), Jan Winkler (Incubator 2.0), Josef Jančář (VUT), Jaroslav Bengl (Microsoft), Ondřej Bartoš (First Tuesday CZ, CEO) a další. Na závěr programu bude promítán film STARTUP.COM, dokument o americkém snu a pádu internetové společnosti. http://www.firsttuesday.cz/brno http://www.startupcom.co.uk ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- + Sdružení Zlatý erb vyhlásilo 4. ročník stejnojmenné soutěže o nejlepší webovou stránku českých měst, obcí a regionů. Výsledky budou vyhlášeny na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě v Hradci Králové 25.-26.3., uzávěrka přihlášek je 31.1. Letos poprvé bude brát porota do úvahy i to, zda jsou na webu publikovány informace uložené zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (viz VIP Direct #29), a kvalita jejich provedení. http://zlatyerb.obce.cz + Maďarský telekomunikační regulátor HIF (obdoba našeho ČTÚ) udělil prvních šest předčíslí telekomunikačním společnostem. Od 22.1. si tak mohou zákazníci vybrat operátora, přes kterého bude jejich hovor spojen, vytočením unikátního čtyřciferného kódu. Maďarský telekomunikační trh byl deregulován v prosinci 2001, tedy o rok později než v ČR. Přesto, se zdá, je technicky možné zabezpečit volbu operátora a tím podpořit konkurenční prostředí hned na začátku liberalizace a nikoli až o 18 měsíců později. Jak již VIP několikrát uváděl, monopol (de facto) Českého Telecomu na trhu bytových stanic stále pokračuje. Je otázkou, do jaké míry je rozhodování ČTÚ nezávislé a nakolik čelí tlaku ze strany vlády. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=7741 + Jak se očekávalo, ČTÚ schválil s malými změnami nové tarify Českého Telecomu platné od 1. února. Jak jsme uváděli v minulém vydání, výrazně se zdražují paušály, mírně zlevňuje hovorné a zavádí se kredit volných minut. Pro uživatele Internetu znamená nová škála tarifů zlevnění pro déle připojené a zdražení pro ty ostatní. U internetových tarifů je zajímavé to, že se neobjevují v rozhodnutí regulátora, což znamená, že nejsou regulované. Na zvýšení cen zareagoval značný počet zákazníků odhlášením telefonní stanice nebo přechodem na tarif Home Mini (v tomto případě nebude možné využít budoucí možnost volby operátora) určený především na příjem hovorů. Český Telecom se tímto krokem připravuje na nástup konkurence (předvolba operátora od 1.7.2002, přenositelnost čísla od 1.1.2003), které tímto zužuje s posvěcením ČTÚ prostor. Podrobnosti najdete v článku J. Peterky na níže uvedené adrese. http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=2022 + Na Vysokém učení technickém (VUT) v Brně vznikla k 1.1.2002 nová Fakulta informačních technologií (FIT), která se vydělila z Fakulty elektrotechniky a informatiky. Po Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně již druhá fakulta zaměřená na IT má čtyři ústavy - počítačových systémů, informačních systémů, inteligentních systémů a počítačové grafiky a multimédií. Děkanem byl zvolen Prof. Tomáš Hruška. Přihlášky ke studiu na akademický rok 2002/03 se přijímají do 29.3. http://www.fit.vutbr.cz + Estonský parlament odsouhlasil v prosinci národní strategii pro výzkum a vývoj na období 2002-2006. Estonsko má zvýšit výdaje na vědu a výzkum z 0.7% HDP v roce 1999 na 1.5% HDP v roce 2006. + Ke konci roku 2001 dosáhl počet SIM karet mobilních telefonů na českém trhu již skoro 70% penetrace, přičemž celkový objem trhu meziročně vzrostl o cca 64 %. Největší podíl drží stále Eurotel s 3,24 mil. aktivních zákazníků (46% trhu), 40% připadá na Radiomobil a 14% na Český Mobil. Ke konci tohoto roku by měl počet aktivních SIM karet vzrůst na cca 8.2 mil. V rámci celoevropské strategie většinového akcionáře Radiomobilu - společnosti Deutsche Telekom - dojde během roku k přejmenování firmy i sítě Paegas na T-Mobile. + Počet uživatelů Internetu s bezdrátovým přístupem má podle americké výzkumné agentury Intermarket Group dosáhnout během příštích tří let 730 milionů, což představuje skoro dvacetinásobný růst ve srovnání s rokem 2000. Největší penetrace bezdrátového Internetu se přitom očekává v Evropě (194 mil. oproti sedmi v roce 2000). http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=7856 + Amazon.com po šesti a půl letech poprvé zaznamenal kvartální zisk (ve výši 5 mil. USD). Pro lepší představu - celkový obrat v minulém roce překročil 3 mld. USD, což je 13% růst oproti roku 2000 (prodej mimo USA se údajně zvedl za poslední kvartál o 81%). Akcie Amazonu poskočily o cca 20% a celý internetový B2C sektor bere událost jako signál oživení. http://www.amazon.com + Nový režim pro placení DPH za digitální produkty stahovatelné po Síti schválila Evropská rada finančních ministrů. Opatření se nevztahuje na (EU) exportéry, ale jen na dovozce, většinou americké firmy. Ti se v budoucnu musí registrovat jako plátci DPH v jedné ze zemí EU, která pak bude odpovědná za výběr DPH v odpovídající sazbě té země, kde má sídlo koncový spotřebitel, a zajistí převod peněz do daného státu. EU čelí kritice tohoto kroku zdůrazněním, že 90% zboží prodávaných online je z oblasti B2B, kde se DPH firmám stejně odečítá. Opatření má přitom odbourat nutnost pro firmy z EU žádat o vrácení DPH při exportu na světové trhy a tím odstranit jejich konkurenční handicap. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=7375 + 1. Česká internetová líheň (1. ČIL), dceřinná společnost Venture Group, získala koncem minulého roku 51% podíl v nově založené společnosti ComGate (mobilní komunikace). Veřejná nabídka a prodej akcií 1. ČIL byly po intervenci Komise pro cenné papíry (KCP) ukončeny posledním dnem roku 2001. Cenné papíry mohou být veřejně nabízeny pouze, pokud byl nejpozději v okamžiku veřejné nabídky uveřejněn prospekt cenného papíru. Oznámení oznamující veřejnou nabídku musí být schváleny KCP. http://www.comgate.cz http://www.1cil.cz http://www.venturegroup.cz http://www.sec.cz + 14.3. se koná v pražském hotelu Krystal konference E-learning v praxi firemního vzdělávání. Přednášky budou zaměřeny na virtuální univerzity a vliv na firemní kulturu, projektové a procesní řízení, zásady tvorby e-learningových programů, metodiku a didaktiku e- learning v praxi, autorské právo aj. http://www.e-univerzita.cz + Kalendář vzdělávacích akcí VIP Pořádáte konferenci, seminář nebo veřejný kurs, jejichž obsah souvisí s tématy VIP? Inzerujte je zdarma! Stačí vyplnit WWW formulář na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** Představujeme nové kolektivní partnery Centra pro elektronický obchod Evropská databanka, www.edb.cz Webcom, www.webcom.cz Unipex, www.unipex.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronický obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizací, která sdružuje organizace a jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod, rozvoj Internetu a informační společnosti. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 při odborné sekci České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz) a v současné době má celkem 21 kolektivních a přes stovku individuálních partnerů. CEO plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Seznam partnerů je udržován na adresách (3) a (4). Kolektivním partnerům (právnickým osobám) jsou poskytovány nadstandardní služby, např. formou bezplatné nebo zvýhodněné inzerce ve VIP a VIP Direct, na veřejných akcích CEO apod. Podrobnější informace k partnerství v CEO a online přihlášku najdete na adresách (1) a (2). (1) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (2) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na Internet strategie, E-business a virtuální vzdělávání. VIP Direct je zasílán každý měsíc elektronickou poštou již více než 7000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality týkající se rozvoje informační ekonomiky v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na webu VIP publikovány). VIP/Direct je určen především řídícím pracovníkům v oblasti inovačního podnikání, vzdělávacím institucím, pracovníkům veřejné správy, podnikového marketingu & PR a informatiky, publicistům a novinářům z oblasti IT a managementu, Web masterům, studentům závěrečných ročníků vysokých škol a vůbec všem, kteří se zajímají o rozvoj informační ekonomiky v ČR. VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když jej budete šířit dál (přeposlání této zprávy vašim kolegům nebo známým zabere jen několik sekund :-). Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spammingu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #39 31.1.2002 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychází měsíčně