********************************************************************** VIP Direct #38 E-newsletter pro internetove strategie, elektronicky obchod a informacni ekonomiku http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Moc a nemoci informacniho obsahu (Vlastimil Vesely) + Co noveho se Zelenou knihou elektronickeho obchodu + Internet po skole (5) + First Tuesday: integrace aplikaci a webove sluzby 8.1. v Praze a podnikani s databazemi informaci o firmach 15.1. v Brne + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – Cesky Telecom chysta dalsi zdrazeni, prvni dve UMTS licence udeleny, vyuzivani cookies bude v EU mozne, novy server o IT pravu, ... + o VIP Direct Hlavnimi partnery VIP jsou spolecnosti Microsoft a Multimarket. Ctenarum VIP prejeme klidne Vanoce a prijemne straveny cas mezi svymi nejblizsimi. Stastne vykroceni do noveho roku 2002 a nam vsem pak informace prinasejici spise ty dobre zpravy. Dekujeme za vasi prizen a budeme radi, kdyz i nadale s nami budete chtit objevovat a spolecne nachazet orientaci ve spolecnosti, ve ktere stale dulezitejsi roli budou hrat vcasne informace a ty spravne znalosti. Za tym VIP Vlastimil Vesely ********************************************************************** --------------------------------------------------- Moc a nemoci informacniho obsahu (Vlastimil Vesely) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=220 --------------------------------------------------- Pred rokem se VIP poprve vyjadril k domaci medialni scene, do ktere tehdy silne zasahla politika. Pripada mi, ze po roce znovu prituhuje, a ze by neskodilo vice verejne diskuse nad zpusobem prace nasich medii a nad roli Internetu, ktery do medialniho deni stale vice zasahuje. ... Ve svem invexovem prispevku si Vaclav Klaus take prisadil ke kritice internetovych medii za udajnou "povrchnost, subjektivnost, nezodpovednost, svevolnost a absenci prisne redakcni prace". Srovnavani urovne online publicistiky s tou tradicni v tistenych mediich neni zdaleka nove. Trefnou reakci na tyto pokusy napsal nedavno Milos Cermak na Lupe. Jiny jeho clanek pak otevrene upozornuje na priklon nejctenejsich deniku k bulvaru, ktery pozoruji jiz delsi dobu. Take mate ten pocit, ze srovnani nevyzniva az tak cernobile? ... Pro vetsinu z nas je mozna ranni cteni novin prijemnym zvykem (nezda se vam mimochodem, ze jsou si nejctenejsi tituly obsahem i stylem podobne k nerozeznani?), v aktualnosti zpravodajstvi i v hloubce pohledu vsak nemohou konkurovat dobrym (pozor, nikoli jakymkoli!) internetovym serverum. ... Vsichni si budeme muset zvyknout na to, ze v podnikani s informacnim obsahem, kam patri prave media nebo take poradenstvi, bude klesat vyznam firemni znacky (brand) jako zaruky kvality. Ta bude reprezentovana spise vlastnimi tvurci obsahu (kteri jsou v ere Internetu snazeji dostupni a "vyhledatelni" pro primy kontakt). Vyjimkou budou samozrejme napr. televizni nebo rozhlasove trhy regulovane licencemi, ktere budou nadale vyznamnym statkem intelektualniho vlastnictvi v povedomi publika. I tady vsak bude platit, ze nabidka informacniho obsahu (vcetne vzdelavani a zabavy) trvale poroste, zatimco poptavka po nem (omezena nasim casem, ktery mame k dispozici) bude vicemene konstantni. Z toho jasne plyne, ze cena kopii bude klesat, a bude treba najit nove obchodni modely, jak uspesne financovat tvorbu informacniho obsahu. Podminkou pro to nutnou (nikoli postacujici) bude unikatnost obsahu a zpusobu jeho prezentace, coz opet souvisi s autory del a medialnich konceptu. Vim treba, co mohu ocekavat od osobnosti jako Ondrej Neff, Lucie Vopalenska, Marek Eben, Petr Koubsky nebo Jefim Fistejn (abych tedy zahrnul ruzny typ obsahu v ruznych mediich). Prestoze s nimi nemusim vzdy souhlasit, jsou pro mne proverenym zdrojem informaci a zpusobem, jak s nimi nakladaji. Svym "produktum" vtiskli nezamenitelnou tvar, coz pro divaka, posluchace a ctenare znamena unikatni hodnotu. Pokud si v budoucnu zalozi nove servery, porady a casopisy nebo si ty dosavadni prejmenuji na Outside, Viditelnou kocku nebo Na susarne, verim, ze si sve publikum zase najdou. Bez nich by totiz znacka byla jen prazdnou obalkou a v pripade tvorby informacniho obsahu nezapomenme, ze zvysenym objemem produkce nelze dosahnout uspor z rozsahu. Zacal jsem usmevne, ted pro zmenu kratce o dvou mene veselych causach, ktere v necem bohuzel pripominaji lonsky prosinec. Premier Zeman vyzval k hromadne zalobe vlady na tydenik Respekt, ktery kritizuje korupcni prostredi a obchazeni vyberovych rizeni u statnich zakazek. Pripomenme, ze jeden pripad se tykal prave sektoru ICT. Od doby, kdy Zemanovo rozhorceni nad kritikou ze strany Respektu plnilo prvni stranky novin, prisla do jeho rukou Hodnotici zprava Evropske komise, kde se mohl docist podobnych zaveru. Vztah naseho premiera k mediim je dobre znam, nic to vsak nemeni na faktu, ze tentokrat si pro utok vybral tydenik, ktery tematicky neteka a dlouhodobe se venuje klicovym otazkam domaci politiky. Vsichni, kteri mame co do cineni s informacnim obsahem, bychom meli dat jasne najevo, co si myslime o snahach likvidovat (ano, to slovo z ust pana premiera padlo) svobodna media, ktera nestavi svuj uspech na bulvarnim pojeti a atraktivnosti titulku. Ani pohled na nejsledovanejsi medium, ktere ma nejvetsi schopnost manipulovat verejnost, neskyta hezci obrazek. Obvineny reditel TV Nova opakovane zneuziva svuj porad Volejte rediteli pro politicke komentare a ovlivnovani verejnosti (tedy vcetne svedku) i presto, ze nezapomene nekolikrat zduraznit, ze "o prubehu vysetrovani ani slovicko". Pokud tato absurdita unika vernym sledovacum jeho televize, nemela by rozhodne ujit Rade pro rozhlasove a televizni vysilani. Zarazi mne, ze tento organ udelil Ceske televizi pokutu za "omlouvajici se billboardy" (rozhodlo o nich odvolane vedeni), ale zmineny porad na TV Nova mu nevadi. Zda se, ze ani nasim politikum nevadi, ze danovi poplatnici budou muset zaplatit prohranou arbitraz a ze ceskemu statu jsou za hranicemi zabavovana umelecka dila na splaceni dluhu drzitele televizni licence, ktery nikdy neplnil puvodni podminky jejiho udeleni. Jak je mozne, televizni rado, ze byla pres to vsechno tomuto drziteli prodlouzena licence na dalsi leta? Tezko se branit spekulacim, ze za nasim medialnim magnatem stoji politicky vlivni, zvlast kdyz nekteri dokonce otevrene vystupuji na jeho podporu. Nebo je to z litosti nad tim, ze je tak chudy, ze nema z ceho splacet dluhy a obtizneji se mu tak buduje sestersky kanal na Slovensku? Joj, to snad ne! Pro zajemce o podrobnejsi informace, historii celeho pripadu a zasvecene nezavisle komentare Milana Smida doporucuji server Louc. V informacni spolecnosti bude vzrustat pestrost nabidky informacnich zdroju, jejich vyber a porovnavani prezentovanych faktu vsak bude vzdy na nas. Bezvyhradne bychom nemeli verit zadnemu z nich a konkurenci na medialnim trhu bychom si meli hyckat tak jako krehkou kvetinu svobody a demokracie. ********************************************************************** Chcete efektivne oslovit pres 7000 odberatelu tohoto newsletteru, kteri se zajimaji o uvadena temata informacni ekonomiky? ZDE MUZE BYT VASE SDELENI http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** -------------------------------------------------- Co noveho se Zelenou knihou elektronickeho obchodu -------------------------------------------------- V minulych dvou vydani se VIP venoval Zelene knize elektronickeho obchodu (ZKEO), kterou zpracovava expertni skupina koordinovana Uradem pro verejne informacni systemy (UVIS). V soucasne dobe je v pripominkovani druha verze dokumentu, ktery vsak jiz v listopadu vzala na vedomi Rada vlady pro Statni informacni politiku. Termin ukonceni sberu pripominek jeste nebyl oznamen, dle poslednich informaci byl dokument predbezne zarazen na jednani vlady 9.1.2002. 27.11.2001 usporadalo v Praze Centrum pro elektronicky obchod (CEO) setkani venovane aktualnimu vyvoji kolem ZKEO, na kterem vystoupili hlavni autori, vedouci expertni skupiny UVIS a mj. zastupci CEO, CSSI a CFIS, kteri prezentovali sve zasadni pripominky k obsahu. Partneri CEO maji moznost se s aktualni verzi ZKEO seznamit v interni sekci sveho webu, pro ostatni je nyni vystavena tez na webu UVIS. Na setkani byl predstaven "oficialni vladni informacni portal o elektronickem obchodu pro diskusi se sirokou verejnosti", ktery by mel byt dostupny na adrese eCommerce.gov.cz (zatim tomu tak neni). Lednovy VIP prinese komentar k jednotlivym kapitolam knihy a navazne bude otevrena jiz avizovana diskuse v moderovane e-konferenci VIP Forum. ********************************************************************** Davate prednost osvedcenym zdrojum informaci a trvalym vztahum s temi, kterym muzete duverovat? VIRTUALNI INFORMACNI PARK (VIP) mapuje informacni spolecnost a internetovou ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvnich ceskych serveru zamerenych na Internet Commerce JEDINOU JISTOTOU JSOU NEUSTALE ZMENY, BUDME NA NE SPOLU PRIPRAVENI Vybirame to, co ovlivnuje budoucnost, vam staci kliknout. www.park.cz www.e-park.cz ********************************************************************** ----------------------------------------- Internet po skole (5) http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1962 ----------------------------------------- Projektu realizace Statni informacni politiky ve vzdelavani (SIPVZ), tedy vybaveni zakladnich a strednich skol pocitaci s pripojenim do Internetu jsme se zabyvali ve VIP jiz ctyrikrat. Pojdme se podivat, co prinesly posledni dva mesice. Vitezne konsorcium AutoCont On Line a Cesky Telecom planuje v pristim roce do projektu investovat cca 3,5 mld. Kc (1,7 mld. na pocitace a 1,8 mld. na komunikacni infrastrukturu). Ministerstvo skolstvi ma investici postupne splacet do roku 2005, pricemz splatky jsou jiz pevne dany, takze kazda uspora na strane dodavatele (vlivem napr. snizeni poctu skol nebo pripadne snizeni cen SW licenci) znamena pro nej vyssi zisk. Prvni skoly maji byt pripojeny v unoru, pritom nejdrive ty, ktere zadne pripojeni k Internetu jeste nemaji. Mezitim se zacinaji ozyvat ti, kterych se projekt nejvice tyka, tj. ucitele, a dozadovat se toho, aby s nimi jejich ministerstvo vubec komunikovalo. Koncem listopadu se ve Zlenicich konalo pravidelne setkani informatiku, reditelu a spravcu skolnich siti, na kterem mela zastupkyne MSMT referovat o stavu a prubehu projektu. Na miste vznikla "Iniciativa ucitelu informatiky", ktera adresovala otevreny dopis rediteli projektu SIPVZ. Vazne pochybnosti "nad nacasovanim, postupem a zvolenou metodou realizace programu" vyjadruje i Sdruzeni profesnich organizaci autonomnich pravnich subjektu skol ruznych zrizovatelu (CZESHA). Podrobnosti najdete na nize uvedenych adresach. http://www.horackova.cz/zlenice/ http://www.czesha.cz/data/prohlaseni.htm Podivne deni okolo projektu Internetu do skol dokresluje obskurni vysledek vyberoveho rizeni na generalniho auditora, ktery ma mit dohled nad budovanim a provozem systemu. Do souteze se prihlasily pouze dve firmy (!) a vyhrala jej firma Chemcomex Praha, ktera dle informaci na svem webu podnika predevsim v oblasti geologickych pruzkumu a energetiky. V oblasti IT je zatim neznama a ani jeji aktivity zapsane v obchodnim rejstriku nemaji mnoho spolecneho s Internetem, skolstvim, audity nebo projektovym rizenim (na rozdil od napr. provozovani nevyhernich hracich automatu). ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ www.multimarket.cz ... kliknete si na nakup! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nebavi vas nosit tezke nakupy? Nebavi vas stat fronty? Nemate cas nakupovat? Mame pro vas reseni. Nabizime siroky sortiment potravin, drogerie, trafiky a domacich potreb za ceny srovnatelne s kamennymi obchody. Objednavat muzete kdykoliv a nakup vam privezeme az ke dverim bytu ci kancelare v pracovni dny od 10 do 22 hodin a v sobotu od 10 do 16 hodin. Nad 700,- Kc dovoz zdarma. Registrovani zakaznici obdrzi pri prvnim nakupu lahev vina zdarma! ********************************************************************** ---------------------------------- Akce First Tuesday CZ v lednu 2002 http://www.firsttuesday.cz ---------------------------------- FIRST TUESDAY PRAHA 8.1., 19 hod Tematem dalsiho z tradicnich setkani ktere se kona v hotelu Jalta, Vaclavske nam. 45, je integrace aplikaci v ere e-business a webove sluzby. Vystoupi Jiri Gregor (Progress Software), Petr Koubsky (Inside), Radovan Janecek (Systinet) a Zdenek Drbohlav (Multimedia Computer). Moderatorem odborne casti bude sefredaktor Softwarovych novin Ivo Minarik. Vstup po predchozi online registraci zdarma. FIRST TUESDAY BRNO 15.1., 17 hod 12. neformalni setkani zajemcu o podnikani s Internetem a novymi technologiemi se kona v budove Moravske zemske knihovny a bude zamereno na podnikani s informacemi o firmach. V diskusnim panelu zasednou Roman Schwanzer (generalni reditel Evropske databanky), Martin Coufal (reditel HOPPENSTEDT BONNIER Information) a dalsi. Vstup po predchozi online registraci zdarma. http://www.firsttuesday.cz/brno ********************************************************************** Budte v obraze v e-businessu! Jiz vice nez rok vychazi kazde utery v noci newsletter casopisu e-biz. Shrnuje vse dulezite, co se za posledni tyden v e-businessu a na internetu stalo. Ctenari ocenuji, ze pise strucne vse podstatne a jsou tak diky nemu velmi efektivne "v obraze". Muzete si ho predplatit zdarma na webu http://www.ebiz- mag.cz nebo e-mailem s predmetem Newsletter na adrese ebiz@cpress.cz. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Cesky Telecom se snazi vyuzit sveho de facto monopolniho postaveni v oblasti bytovych stanic a pripravuje dalsi zvyseni cen pro rok 2002. Jak podrobne analyzuje ve svem clanku J. Peterka, CTc usiluje o to, abychom vice telefonovali pevnou linkou. Vyrazne totiz zdrazuje pausaly, mirne zlevnuje hovorne a zavadi kredit volnych minut. Pro uzivatele Internetu se nic zasadniho nemeni, dele pripojenym prinasi zlevneni, zatimco pro ostatni Internet zdrazuje. Nove ceny jsou pouze navrhem, ktere jeste musi schvalit regulator (CTU). http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1991 + RadioMobil a Eurotel ziskali licence na provoz mobilnich siti UMTS v CR za 3,861 a 3,535 mld Kc. Radiomobil jako vitez aukce navic ziskava frekvenci 1800 MHz pro sit GSM a voli si frekvenci UMTS. Na rozdil od prohlaseni ministra dopravy a spoju se do aukce neprihlasil zadny zahranicni zajemce a celkova castka zdaleka nedosahuje ocekavanych 20 mld. Prvni splatka ve vysi 1 mld. Kc. mela byt splacena 14.12., zbytek navyseny o uroky budou splacet po dobu deseti let. Zahajeni provozu UMTS ma nastat nejpozdeji v lednu 2005. http://www.ctu.cz + Ministerstvo dopravy a spoju vyzvalo odbornou verejnost k predlozeni nametu a pripominek (do je 20.12.), ktere budou zohledneny pri zpracovani vecneho zameru novely zakona o telekomunikacich. Na nize uvedene adrese je vystaven Navrh opatreni k dalsimu rozvoji konkurence na telekomunikacnim trhu v CR. http://www.mdcr.cz/archiv2001/navrhopatr211101.doc + 8.12. zemrel Ladislav Zajicek, kontroverzni osobnost a IT publicista zamerujici se predevsim na Internet, open source a sireni digitalnich hudebnich del. V prvni polovine 90.let zalozil a vedl mesicnik Bajt, po jeho zaniku pak denni e-zpravodajstvi News-On-Net. http://www.netem.cz + Ministri EU se dohodli na legislativnim omezeni spamu (zasilani nevyzadane posty) a ukladani souboru na pocitac uzivatele bez jeho vedomi - viz VIP Direct #37. Cookies (soubor s nastavenim a preferencemi) budou moci web servery vyuzivat, pokud o jeho ukladani uzivatele jasne informuji (nerika se vsak presne jak, kdy nebo kde). http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=7188 + Internetovy kiosek Ceskeho Telecomu na Prazskem hrade (viz VIP Direct #37) musel byt odstranen a jeho projekt verejnych internetovych terminalu pozastaven na zaklade predbezneho soudniho rozhodnuti. To bylo vyvolano stiznosti firmy Cesky Internet, ktera ma na technicke reseni registrovan uzitny vzor. + Studie Forrester Research a Gartner predpovidaji vice nez 100% narust objemu e-mailove reklamy (tj. pres 800 mil. USD za minuly rok), ktera se ma stale vice prosazovat napr. ve forme cilenych e-newsletteru oproti tradicnim bannerum, ktery se predpovida pokles o 18% (na 6 mld. USD). + VIP doporucuje novy server o internetovem a pocitacovem pravu autoru Jiriho Cermaka, Jana Matejky a Ladislava Smejkala. Najdete na nem kompletni zneni relevantnich zakonu, slovnicek pojmu a tematicky clenene prispevky. http://www.itpravo.cz + Podle Asociace GSM dosahl celkovy pocet uzivatelu mobilnich siti GSM 600 milionu a do konce roku 2001 se predpoklada narust o dalsich 5%. Tato cisla znamenaji, ze mobilni telefon ma asi kazdy desaty clovek na planete. V soucasne dobe jsou site GSM k dispozici ve vice nez 171 zemich a komercne nasazeno je pres 55 siti GPRS. http://www.gsmworld.com + Na nize uvedene adrese muzete vyhledat cislo popisne vsech obyvanych domu, ulice a obce v CR. Data jsou clenena dle okresu. http://www.mvcr.cz/adresa/index.html + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o elektronicky obchod, rozvoj Internetu a informacni spolecnosti. Poslanim CEO je poskytnout komunite svych partneru (na bazi clenstvi) platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 21 kolektivnich a pres stovku individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Seznam partneru je udrzovan na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (1) a (2). (1) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (2) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 7500 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na webu VIP publikovany). VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projevu vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #38 21.12.2001 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne