********************************************************************** VIP Direct #34 E-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Terminologie elektronickeho obchodovani (Jiri Peterka) + Internet po skole III + Vysledky pruzkumu GSM, e-bankingu a vytaceneho pripojeni v CR + V zari ctyri akce First Tuesday CZ, na Invexu Start-Ups + VIP Forum pomaha hledat spravne odpovedi + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – seminar o firemnich web sluzbach 4.9., data Katastru nemovitosti a drazby na Internetu, Cesky Telecom kupuje asp1000, Ahold firmu Peapod, ... + o VIP Direct Hlavnimi partnery VIP jsou spolecnosti Microsoft a Oracle. ------------------------------------------------------ Terminologie elektronickeho obchodovani (Jiri Peterka) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=210 ------------------------------------------------------ V polovine srpna se na pude UVIS sesli resitele tzv. Zelene knihy se zastupci dalsich zainteresovanych stran (vcetne autorovy malickosti za CEO), aby spolecne dospeli k definicim zakladnich pojmu v oblasti elektronickeho obchodu - urcite nejen pro potreby prave vznikajici Zelene knihy o elektronickem obchode. Nakonec vsichni zucastneni dospeli ke konsensu, ze ktere vzesly definice tech nejzakladnejsich pojmu: e-commerce, e-business, e-government. Oproti predchozim pristupum se nakonec prosadil pristup zalozeny na co nejobecnejsim vymezeni, ktere by neblokovalo zadne budouci technologie ci postupy. Drive uvazovanou moznosti bylo vymezit podstatu terminu vyctem moznych variant - nyni se vycet moznych variant pretransformoval do podoby poznamky pod carou (a neni tak soucasti samotne definice, v obdobnem smyslu jako poznamky pod carou nejsou soucasti zneni zakona). Za zminku take stoji interpretace prefixu "e", ktery byl pojat nikoli v zuzenem pojeti "skrze Internet", ale ve smyslu pouziti libovolnych elektronickych prostredku resp. siti. Podrobneji se o vypracovanych definicich, ktere by se mely objevit v priloze Zelene knihy o EO postupu, muzete docist na vyse uvedene adrese. e-Business (e-byznys) Serie procesu, sledujicich konkretni cil, zahrnujicich vice nez jeden subjekt a realizovanych elektronickymi prostredky. e-Commerce (elektronicky obchod) Serie procesu, spojenych s prubehem obchodnich transakci a realizovanych elektronickymi prostredky. e-Government Serie procesu, vedoucich k vykonu statni spravy a samospravy a uplatnovani obcanskych prav a povinnosti fyzickych a pravnickych osob, realizovanych elektronickymi prostredky. ********************************************************************** Davate prednost osvedcenym zdrojum informaci a trvalym vztahum s temi, kterym muzete duverovat? VIRTUALNI INFORMACNI PARK (VIP) mapuje informacni spolecnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvnich ceskych serveru zamerenych na Internet Commerce JEDINOU JISTOTOU JSOU NEUSTALE ZMENY, BUDME NA NE SPOLU PRIPRAVENI Vybirame to, co ovlivnuje budoucnost, vam staci kliknout. www.park.cz www.e-park.cz ********************************************************************** -------------------------------------------- Internet po skole III (Vlastimil Vesely) http://www.mdcr.cz/archiv/gsm1800smlouva.rtf http://archiv.czech.net/anovinky/ai2925.htm -------------------------------------------- Ve dvou predchozich vydanich VIP Direct jsme informovali o pozadi vyberoveho rizeni na generalniho dodavatele informacni a komunikacni infrastruktury v ramci realizace Statni informacni politiky ve vzdelavani (vybaveni zakladnich a strednich skol pocitaci a pripojenim do Internetu ve vysi cca 4,5 mld Kc). Contactel se stale nesmiril s rozhodnutim Uradu pro ochranu hospodarske souteze a s vyrazenim sve nabidky (spolecne s Infinity a Dell Computer) kvuli udajnemu duvodu, ze jeji obal nebyl radne uzavren a zapeceten. Vzhledem k tomu, ze planovane zasedani komise na Ministerstvu skolstvi k teto veci se stale neuskutecnilo, dalsi vyvoj causy zustava otevreny. Za nejpravdepodobnejsi scenare jsou povazovany vyber jedine formalne zpusobile nabidky (sdruzeni AutoCont On Line a Cesky Telecom) nebo zruseni cele souteze. Ministr skolstvi Eduard Zeman v reakci na interpelaci Vladimira Mlynare priznal, ze puvodne uvazovany pilotni projekt „mel do znacne miry stavet na prislibech Ceskeho mobilu, ktere se nepodarilo realizovat." Pokud si jeste vzpomenete na vyrovnany souboj o licenci na tretiho GSM operatora, Cesky mobil (CM) porazil konsorcium Orange a Gity i diky tehdy verejnosti utajenemu prislibu pripojeni ceskych skol a knihoven na Internet. Smlouva s CM je jiz verejne dostupnou (prvni adresa v zahlavi zpravy) a lze v ni zjistit, ze prakticky zadny konkretni zavazek CM neuklada, nebot jej pouze „zavazuje financovat veskere naklady spojene s vybudovanim technologicke infrastruktury pro pristup k internetu ve vice nez 13000 skolach a knihovnach v CR do konce trileteho obdobi od udeleni Povereni". Z textu smlouvy neni vubec jasne, zda mohou skoly (a knihovny) pocitat s hrazenim provoznich nebo jen investicnich nakladu souvisejicich s pripojenim. Jisti si dokonce nemohou byt ani druhou variantou, nebot se nikde nepise o tom, ze zminena infrastruktura bude patrit skolam a bude nezavisla na te, kterou bude CM pouzivat pro sve zakazniky. Nektere formulace smlouvy spise vedou k uvaze, ze CM vybuduje infrastrukturu, kterou za blize neurcenych podminek teprve skolam nabidne. Tezko tedy vinit CTU, ze nevymaha od drzitele licence plneni smluvniho zavazku, kdyz smlouva Peltramova Ministerstva dopravy byla sepsana tak vagne. Podle dostupnych zdroju se jeste nedavno jednalo o tom, ze slibenych 455 mil. Kc venuje CM vitezi vyberoveho rizeni. V soucasne dobe projekt s timto jiz ani nepocita. Podrobny komentar J.Peterky ke smlouve z rijna 1999 najdete na druhe z vyse uvedenych adres. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------- Vysledky pruzkumu GSM, e-bankingu a vytaceneho pripojeni v CR ------------------------------------------------------------- Od tohoto vydani se bude VIP Direct pravidelne venovat pruzkumum v oblasti Internetu a elektronickeho obchodu. Dnes zaciname prehledem vybranych vysledku od spolecnosti Taylor Nelson Sofres (TNS) za obdobi duben-srpen 2001. Pocet uzivatelu mobilnich telefonu v CR byl v dubnu odhadovan na 4,4 mil., tj. skoro 54% obyvatel starsich 18ti let (k cemuz je nutno pripocist i nezanedbatelny pocet deti a mladeze). Podil uzivatelu, kteri pouzivaji vice SIM karet ruznych operatoru se pohybuje okolo 6% vsech uzivatelu mobilnich telefonu. Cervencovy pruzkum TNS zjistoval preferenci uzivatelu Internetu a mobilniho telefonu pro ovladani sveho bankovniho uctu. V pripade internetoveho kanalu dle vysledku jednoznacne dominuj eBanka s podilem 52%, s velkym odstupem nasleduji CSOB/IPB, Komercni banka a Ceska sporitelna s podily od 19 do 14%. Nejvice uzivatelu GSM bankingu ma Ceska sporitelna (31%) nasledovana GE Capital Bank, eBankou a CSOB/IPB s podily od 24 do 18%. Za hlavni prekazky elektronickeho bankovnictvi jsou povazovany absence vlastniho uctu (38%), dostatecnost off-line sluzeb banky (26%) a neduvera v zabezpeceni (21%). Pocet domacich uzivatelu vsech poskytovatelu vytaceneho pripojeni (dial-up) roste vzhledem k absolutnimu narustu uzivatelu Internetu a take vzhledem ke znacnemu prekryvu mezi providery (tj. uzivatele casto vyuzivaji vice sluzeb najednou). Nejvetsi podil zaznamenal srpnovy pruzkum u bezplatnych sluzeb World Online a Video Online (sluzba Volny.cz) s cca 37% uzivatelu, nasleduje Internet Online (sluzba Quick) a Contactel (sluzba Redbox) s cca 31%. Nejvyuzivanejsi placenou sluzbu poskytuje Internet Online (9%). Pripojeni prostrednictvim kabelove televize UPC vyuziva 2% dotazanych. V pristim vydani se podivame na pruzkumy dalsich vyzkumnych agentur. ********************************************************************** Chcete efektivne oslovit pres 7000 odberatelu tohoto newsletteru, kteri se zajimaji o uvadena temata informacni ekonomiky? ZDE MUZE BYT VASE SDELENI http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** ------------------------------------------------------- V zari ctyri akce First Tuesday CZ + invexovy Start-Ups http://www.firsttuesday.cz ------------------------------------------------------- BE FIRST ON TUESDAY - SOUTEZ O NEJLEPSI IT PROJEKT Soutez o nejlepsi projekt (business plan) v oblasti informacnich a komunikacnich technologii je otevrena vsem projektum, ktere nebyly spusteny pred zarim 2000, nevyhraly zadnou jinou soutez First Tuesday CZ a jsou realizovany subjektem pusobicim v CR. Prihlasit se je mozne vyplnenim a odeslanim standardizovaneho formulare v anglickem jazyce do 24. zari 2001. Hodnoceni a vyber projektu bude provadet porota slozena ze zastupcu First Tuesday CZ a hlavnich partneru akce. Profily projektu z uzsiho vyberu, ktere nebudou vybrany k verejne prezentaci, budou vystaveny v prostoru konani First Tuesday Brno a projektu Start- Ups v pavilonu F. Vitezny projekt urci svym hlasovanim hoste vecera First Tuesday Brno. Hlavnim partnerem souteze je PricewaterhouseCoopers, ceny pro viteze venuji spolecnosti IBM, Go Fly a pro viteze kategorie Web Content firma ABC Systems. http://www.firsttuesday.cz/BeFirst FIREMNI WWW SLUZBY: VYKLADNI SKRIN NEBO OBCHODNI KANAL? (seminar) 4.9. Zarijovemu setkani First Tuesday Praha bude predchazet odpoledni seminar prezentujici pohledy resitele i provozovatele pri planovani a tvorbe a provozu firemnich WWW sluzeb pro komunikaci se zakazniky, poprodejni podporu apod. v ramci postupneho budovani dalsiho obchodniho kanalu podniku. Soucasti seminare bude prezentace vysledku pruzkumu Web100 (zkoumal www sluzby firem zarazenych do zebricku Czech Top 100) a panelova diskuse. http://www.firsttuesday.cz/webseminar FIRST TUESDAY PRAHA 4.9. V poradi 23. neformalni setkani zajemcu o nove technologie a internetove podnikani zacina v 19 hod v hotelu Jalta, Vaclavske nam. 45. Tematem vecera bude E-learning. O svoje zkusenosti se podeli zastupce dodavatelu e-learning reseni, organizaci, ktere je pro svoje zamestnance implementuji a zahranicni hoste - Petr Daniel (Gopas), Eduard Mazak (CSOB), Jan Bjerninge a Jonas Dahlqvist (Merlin Institute). FIRST TUESDAY BRNO 25.9. Osme neformalni setkani zajemcu o nove technologie a internetove podnikani v Brne se bude konat od 17 hod na BVV, Vystaviste 1 jako soucast doprovodneho programu Mezinarodniho strojirenskeho veletrhu. Tematem vecera bude elektronicky obchod v mezipodnikove sfere a B2B trziste. http://www.firsttuesday.cz/brno START-UPS ANEB CHCETE VYSTAVOVAT S FIRST TUESDAY NA INVEXU? 15.-19.10. se v Brne uskutecni dalsi rocnik veletrhu Invex a First Tuesday CZ pro vas pripravuje v pavilonu F vzdelavaci program Start- Ups. Ve spolupraci s BVV nabizime start-upum doprovodnou expozici First Tuesday CZ, v jejimz prostoru muzete mit svuj stanek i Vy. Pokud chcete vystavovat na Invexu v prostoru First Tuesday sekce, ozvete se co nejdrive na adresu vip@fce.vutbr.cz. Cena plochy se stolkem a pripojkou na Internet je pouze 4700 Kc za 2 m2). Nabizime take moznost komercniho vystoupeni po odbornem programu (30 min. prednaska za 1900 Kc) nebo reklamni panel (4500 Kc za 2 m2). ********************************************************************** ---------------------------------------------- Jake jsou vase nazory? Poslete je do VIP Fora! http://www.park.cz/vipforum ---------------------------------------------- - Povazujete opatreni ceskych bank, ktere pozastavily autorizaci internetovych plateb provadenych pres platebni karty, za logicka nebo spise za krok zpet na ceste k rozvoji E-commerce? - Souhlasili byste s moznosti registrovat u nas domenova jmena s ceskou diakritikou (jak je tomu od 26.2.2001 v domenach net, org a com)? Nebo by to byla spise komplikace registrovat pro firmu vsechny mozne tvary jejiho nazvu (pokud obsahuje hacky, carky, prip. krouzek? To jsou priklady otazek, ktere se diskutuji ve VIP Foru – moderovane elektronicke konferenci pro Internet business profesionaly. Pokud se chcete vyjadrit k nektere z uvedenych otazek, muzete se primo zapojit do diskuse nebo nam napsat vasi reakci na vip@fce.vutbr.cz. Hledate odpoved na otazku, ktera se tyka internetoveho podnikani, informacni ekonomiky, novych medii? Chcete se seznamit s dalsimi odberateli tohoto newsletteru? Nestaci vam cteni VIP Direct a radi byste si s ostatnimi vymenili vlastni zkusenost, nazor nebo aktualni informaci? PRIHLASTE SI MODEROVANOU E-KONFERENCI VIP FORUM. Staci poslat na adresu majordomo@brainsys.cz text SUBSCRIBE FORUM ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Od 2.9.2001 by mela byt dostupna data vsech regionu v internetove verzi celostatniho Katastru nemovitosti. Vystupy z Katastru porizene timto zpusobem „maji zatim informativni charakter a nelze je pouzit jako verejne listiny". Sluzba je zpoplatnovana sazbou 50 Kc za kazdy list A4 a podminkou otevreni zakaznickeho uctu je slozeni zalohove platby (nejmene vsak 2000 Kc). Aplikaci vytvorila APP Czech. http://katastr.cuzk.cz + Cesky Telecom uzavrel dohodu o strategicke investici do prazske firmy asp1000, ktera se soustreduje na vyvoj a provoz ASP sluzeb. Za prvni rok existence ziskala firma investici od Esther Dyson a Briana Wardropa. Spolecnost asp1000 byla jako jedina ceska firma zarazena do evropskeho finale souteze Tornado Insider European Super Nova Competition (viz VIP Direct #31). http://www.asp1000.cz + Jako server s nejrozsahlejsim prehledem konanych i ukoncenych verejnych drazeb v CR se prezentuje e-aukce.com, ktery je provozovan firmou Magnus III z Usti nad Labem. Obsahuje tez databazi drazebniku, informace o drazbach poradanych financnimi urady, aktuality a reportaze z drazebniho sveta, automaticky monitoring verejnych drazeb aj. http://www.e-aukce.com + Za vyznamnou akvizici na trhu online objednavek potravin do domu je povazovano uplne prevzeti firmy Peapod (nejvetsi americky internetovy obchod s potravinami) spolecnosti Ahold, ktera jiz drive drzela majoritu. Po teto transakci (ve vysi cca 35 mil. USD) ma nasledovat fuze Peapodu s dcerinnou spolecnosti Aholdu. Peapod (zalozen 1989) slouzi 120 tis. zakazniku v USA a jeho rocni obrat byl loni 93 mil. USD. Ahold provozuje asi 8500 super/hypermarketu v Evrope, Americe a Asii s obratem 50 mld USD. Jeho online sluzby mohou vyuzivat zakaznici mj. v Holandsku, Svedsku a Norsku (jejich rocni obrat je okolo 250 mil. EUR). Spolecnost spatruje v dodavkach do domu cenny doplnek ke spektru svych financnich a dalsich sluzeb. Co myslite, kdy se internetovych nakupu dockaji v masove miry ceske domacnosti? http://www.ahold.com http://www.peapod.com + 5.-6.9. se kona v Kongresovem centru Praha seminar "Elektronicke bankovnictvi. http://www.dcd.cz/seminare/ebanking.cz + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ORACLE MARKETING http://www.oracle.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kazda spolecnost, ktera chce dosahnout zisku, musi svym vyrobkum a sluzbam zajistit prodejnost. Toho se dosahuje nejen vysokou kvalitou a prijatelnou cenou, ale take rozvinutim sirokeho marketingoveho potencialu. Oracle vytvoril aplikaci k rizeni vsech cinnosti s marketingem spojenych. Vasemu podniku zajisti pripravu kompletnich seznamu zakazniku, jejich roztrideni a nasledne cilene osloveni. Tim se da cela kampan mnohonasobne zefektivnit, coz se brzy promitne ve zvyseni trzeb, ale take v prehlednych vyhodnocenich prodejnosti, ktere mate kdykoli v prubehu i po skonceni kampane volne k dispozici. Nejste-li tedy s vyvojem nektere prodejni akce spokojeni, dava Vam Oracle Marketing jedinecnou moznost okamzite reagovat. Setrite jinak zbytecne nebo neucelne vynalozene financni i lidske zdroje. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o elektronicky obchod, rozvoj Internetu a informacni spolecnosti. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 19 kolektivnich a pres stovku individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Seznam partneru je udrzovan na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (1) a (2). (1) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (2) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 7000 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na webu VIP publikovany). VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projevu vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #34 4.9.2001 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne