********************************************************************** VIP Direct #32 E-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Akvizice a spojeni: konsolidace v nove ekonomice (V. Vesely) + Jak jsou spotrebitele spokojeni s elektronickymi obchody + Internet po skole + First Tuesday CZ o prazdninach nespi + Release 2.1 v cestine + VIP Forum pomaha hledat spravne odpovedi + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – irsky portal verejnych sluzeb, mezinarodni portal B2B trzist, CEO zkouma elektronicke platby na Internetu, ... + o VIP Direct Hlavnimi partnery VIP jsou spolecnosti Microsoft a Oracle. ------------------------------------------------------------------- Akvizice a spojeni: konsolidace v nove ekonomice (Vlastimil Vesely) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=207 ------------------------------------------------------------------- Kdyz se sejde dvacet vlivnych hostu z rad investicnich bankeru, konzultantu, vrcholovych manazeru a podnikatelu na nezavisle pude, kde mohou nechat za zavrenymi dvermi firemni image, muze z jejich brainstormingu vzejit docela zajimavy vysledek. Zvlaste kdyz si budou povidat v dnesni dobe ztraty iluzi o konsolidaci internetoveho trhu. Pojdme na chvili nahlednout do jejich vizi… Asi nas neprekvapi, ze se vsichni shodnou na tom, ze trend slucovani firem na globalnim trhu bude pokracovat. Dot comy vsak budou spise temi pohlcenymi nez pohlcujicimi. Uspech ci neuspech kazdeho slouceni bude zaviset na tom, jak budou do sebe zapadat firemni strategie a technologie, jak dobre se podari proces spojovani firem vysvetlit vsem zainteresovanym a jak bude cela zmena rizena. Dve hnaci sily ridi soucasnou konsolidaci trhu novych technologii – hledani spravne velikosti firmy (rizeni rustu) a snoubeni nove ekonomiky s tou tradicni. Za klicove faktory uspesnych spojeni (jeden nazor rika, ze nejsou zadna spojeni, jen akvizice ;) diskutujici vybiraji dva - sdilenou vizi a schopnost ucinne zkombinovat existujici produktove znacky a obchodni kanaly. Jako cervena nit se celou diskusi tahne prosta pravda – hlavnimi aktivy modernich spolecnosti jsou lide. Akvizice internetoveho start- upu za dnesni nizkou cenu je dobrou prilezitosti ziskat pro firmu nove schopnosti, ale klicove je udrzet si nove lidi a integrovat je do kultury spolecnosti. Pokud se to nedari, duvody mohou byt ruzne - novi lide jsou prilis citove vazani na svoji vlastni firmu - neveri v cile firmy, ktera je pohltila - neakceptuji procesy souvisejici s firemni kulturou - jako byvali souperi vidi ve vsem zapas, ktery musi mit viteze a porazene Ironii soucasnosti je, ze nizka valuace internetovych firem udelala jejich technologie pro prevzeti jeste atraktivnejsi. Financni dostupnost internetovych firem vsak neznamena, ze se vzdy musi vyplatit je koupit. Akvizice museji vest k novym peneznim tokum, ty jsou rozhodujici. To znamena nove sluzby a produkty, za ktere zakaznici zaplati, nebo vyssi prijmy z jiz existujicich produktu a sluzeb. Ani v takovych pripadech vsak akvizice neni jedinym zpusobem, jak zvysit vykonnost firmy nebo jeji prijmy. Zvitezit nad konkurenci lze i dobre cilenym prodejem a ucinnou marketingovou kampani. Co muzeme podle diskutujicich dale ocekavat? Vetsi opatrnost investoru a problematicky pristup ke kapitalovym trhum (coz je urcite pripad CR) budou znamenat vetsi vyjednavaci silu pro tradicni spolecnosti. Nova media, jako je Internet, nebudou jen alternativni cestou na trh, ale komplementarnim kanalem s temi ostatnimi. Zavery diskuse, kterou usporadalo zacatkem kvetna londynske First Tuesday, mohou byt v mnohem poucne pro nas stredoevropsky trh a predevsim pro ceske kamenne firmy, kterym se oteviraji nove moznosti k ziskani konkurencni vyhody. Neni prave jejich vetsi aktivita na tomto poli to, co zdejsi internetovy trh postrada? ********************************************************************** -------------------------------------------------------- Jak jsou spotrebitele spokojeni s elektronickymi obchody http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=206 -------------------------------------------------------- Sdruzeni obrany spotrebitelu (neziskova clenska organizace) nedavno testovalo 27 nahodne vybranych ceskych internetovych obchodu z hlediska zakona c.367/2000 Sb., jimz byla zacatkem roku 2001 do Obcanskeho zakoniku aplikovana evropska smernice o uzavirani smluv na dalku (pres Internet, katalogovy prodej apod.). Cesky spotrebitel ma tak jiz podobne pravo jako kterykoli jiny spotrebitel v zemich EU odstoupit do 14 dnu od koupe zbozi (tj. vratit zbozi a dostat zpet penize) uskutecnene na dalku. Pokud prodavajici neposkytne zakaznikovi vsechny ze zakona povinne informace, prodluzuje se tato lhuta na tri mesice. Test se zameroval na tri faze – objednavku (kontrolovalo se poskytnuti ze zakona povinnych informaci), dodani zbozi a odstoupeni od smlouvy. Drtiva vetsina nasich e-shopu dle testu neposkytuje zakonem predepsane identifikacni udaje (obchodni jmeno, ICO, adresu), informace o zpusobu platby a dodani a pouceni o pravu na odstoupeni. Tretina z testovanych obchodu nedodala objednane zbozi do 6 tydnu. Prave odstoupeni od smlouvy a vraceni zbozi bez udani duvodu je predmetem kritiky nekterych provozovatelu ceskych e-shopu. Podle jejich nazoru neodpovida nova legislativni uprava zazite kulture nakupu v CR a vystavuje obchody riziku zneuzivani a podvodneho jednani zvlaste u takovych druhu zbozi, kde nelze jednoznacne urcit, zda jiz bylo zakaznikem pouzivano. Ochranou spotrebitelu se zabyvalo take setkani zastupcu evropskych E-commerce center, ktere se konalo koncem kvetna v Kodani. Jedna z prezentaci byla venovana standardum, ktere se pro elektronicke obchody zavadeji v Norsku. Mistni e-shopy museji mj. uvadet svoji fyzickou adresu s telefonnim cislem, po 14 dnech musi smazat udaje o cisle platebni karty kupujiciho a penize z karty nesmi zinkasovat drive, nez je zbozi dodano. Pocet stiznosti spotrebitelu na internetove maloobchody roste i v kolebce elektronickeho obchodu - v USA. Podle Council of Better Business Bureaus (soukroma neziskova organizace zalozena v roce 1912, dnes zastresuje 250 tisic platicich clenu) bylo v roce 2000 nakupujicimi podano pres 3900 stiznosti (nezahrnuje stiznosti vuci webum kamennych maloobchodu a katalogovemu prodeji), coz je oproti predchozimu roku vice nez dvojnasobek. Council pricita zvyseni poctu stiznosti rozsireni online nakupu, vyssimu poctu podvodnych obchodu a vetsi obeznamenosti spotrebitelu s procedurou stiznosti. Na druhe strane se vsak take zvysil podil vyrizenych stiznosti (72% oproti lonskym 60%). Pres tyto problemy jsou E-shopy v USA az na 19. miste v seznamu spolecnosti, na ktere je nejvice stiznosti. ********************************************************************** Chcete efektivne oslovit pres 6000 odberatelu tohoto newsletteru, kteri se zajimaji o uvadena temata informacni ekonomiky? ZDE MUZE BYT VASE SDELENI http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** ----------------------------------------- Internet po skole (Vlastimil Vesely) http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1597 ----------------------------------------- Do vyberoveho rizeni na generalniho dodavatele informacni a komunikacni infrastruktury v ramci realizace Statni informacni politiky ve vzdelavani (vybaveni zakladnich a strednich skol pocitaci a pripojenim do Internetu ve vysi cca 4,5 mld Kc) se prihlasili PVT, KPNQwest Czechia, sdruzeni Contactel s Infinity a Dell Computer, MIS CR, ATS-Telcom Praha a sdruzeni AutoCont On Line s Ceskym Telecomem. Prvnich pet komise vyradila kvuli formalnim nedostatkum nabidky (napr. rozlepena obalka, neuvedeni ceny bez DPH, cast nabidky v anglickem jazyce). Proti rozhodnuti vyberove komise se nekteri ucastnici souteze odvolali. 12.6. Urad pro ochranu hospodarske souteze vyberove rizeni pozastavil formou predbezneho opatreni (na rozhodnuti ma 60 dnu) a zahajil spravni rizeni s Ministerstvem skolstvi s cilem proverit korektnost zadani. Vice v clanku J.Peterky. Kuriozni shoda okolnosti, ktera vyradila az na jedineho vsechny ucastniky tenderu, je bezesporu prazvlastni. Pozornosti by vsak nemelo ujit ani zadani tenderu, ktere nyni zkouma antimonopolni urad. Zasadnimu rozhodnuti o tenderu, jehoz vysledky maji ovlivnit miru informacni gramotnosti nasich deti, opet nepredchazela (jak jiz je v techto pripadech zvykem) verejna odborna diskuse. Ta se odbyvala napr. na serveru Lupa, avsak pravdepodobne bez valne ucasti zastupcu skol a zainteresovanych organu. Diskutabilni je vubec vyber jedineho dodavatele pro vsechny skoly a standardni dodavka bez ohledu na soucasnou vybavenost jednotlivych skol. Je zarazejici, ze se jeste nenasly ve statni sprave penize (mezi tolika granty) na seriozni pruzkum vyuziti ICT ve skolstvi, kdyz si napr. Ministerstvo kultury muze dovolit financovat plosny pruzkum uzivani Internetu mezi sirokou verejnosti, ackoli podobne pruzkumy jsou realizovany privatni sferou. Dalsim spornym bodem je vlastni zpusob pripojeni skol k Internetu pres virtualni privatni sit, ktera ma byt oddelena od otevreneho Internetu. Zaci a studenti by se tak neucili pracovat s realnym prostredim Internetu a s informacnim bohatstvim jeho sluzeb, ale pouze se zdroji, ktere jim vyberou (a jejichz seznam budou pravidelne aktualizovat?) urednici ministerstva. Pani ucitele a pani ucitelky, vite o tom? Ptal se nekdo na vas nazor? Zalezi vam na tom? ********************************************************************** ------------------------------------ First Tuesday CZ o prazdninach nespi http://www.firsttuesday.cz ------------------------------------ E-SECURITY PULSE Novy typ akce First Tuesday CZ se zamerenim na ochranu a bezpecnost dat mel ve ctvrtek premieru v prazskem hotelu Novotel. Na uvodni prehledovy blok zakonceny panelovou diskusi navaze dalsi akce tohoto typu na podzim. Z temat pro priste, ktere byly ucastnikum nabidnuty, se nejvetsi pozornosti tesila problematika detekce pruniku do vnitrnich siti, kryptografie a elektronicky podpis. http://www.firsttuesday.cz/e-security FIRST TUESDAY PRAHA 3.7. Dalsi neformalni setkani zajemcu o nove technologie a internetove podnikani se kona v hotelu Jalta, Vaclavske nam. 45. Odborny program zacina v 19 hod a bude venovan tematu E-government. Vystoupi Jiri Zlatuska (rektor MU), Karel Brezina (ministr vlady CR), o podpore elektronickeho obchodu v CR bude kratce mluvit Miroslav Blazek (namestek predsedy UVIS), o provadecich vyhlaskach k zakonu o elektronickeho podpisu Pavel Vondruska (Urad na ochranu osobnich udaju). Na zaver preda Milan Pesak (prezident Sjednocene organizace nevidomych a slabozrakych CR) certifikaty Blind Friendly Web. FIRST TUESDAY PRAHA 14.8. Tematem srpnoveho vecera budou vybrane aktualni pruzkumy Internetu. Vyzyvame vsechny spolecnosti a agentury, ktere provadeji pruzkumy spojene s Internetem jako predmetem pruzkumu, aby poslali strucny popis pruzkumu s ukazkou jeho vysledku na adresu redakce VIP. BE FIRST ON TUESDAY - SOUTEZ O NEJLEPSI PROJEKT Jednou z cest, jak zaujmout investora, prip. najit obchodni partnery a zakazniky, je prihlasit svuj projekt do nektere ze soutezi, ktere od jara porada First Tuesday CZ. Jejich vitezove (predvyber provadi First Tuesday, konecne poradi urcuji na zaklade prezentaci jednotlivych projektu hoste vecera svym hlasovanim) jsou odmeneni vecnou cenou spojenou s ucasti na zahranicnich akcich First Tuesday, kde mohou oslovit dalsi investory. Vitezi prvnich tri soutezi se staly projekty I like Q, SvetLetenek.cz a 9mesicu.cz. Na invexovem First Tuesday Brno bude mit opet sanci zaujmout pozvane auditorium nekolik vybranych projektu (tentokrat nemuseji byt nutne internetove, stejne jako Invex je venovan cele siri ICT) v soutezi Be First On Tuesday. O soutezi brzy prineseme podrobnejsi informace. Zajemci o komercni partnerstvi souteze mohou kontaktovat brno@firsttuesday.cz. ********************************************************************** ------------------------------------------- Release 2.1 v cestine http://www.mgmtpress.cz/podrobne.php?id=127 http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=19 ------------------------------------------- Nakladatelstvi Management Press si pripsalo dalsi chvalyhodny pocin. Ve spolupraci se Softwarovymi novinami vydalo cesky preklad knihy Esther Dyson Release 2.1. Autorka je uznavanou osobnosti ve svete IT a mj. take investorem do rady vychodoevropskych firem (u nas je spojena predevsim s firmami APP, NetBeans a B2B centrum). Jak rika podtitul, Release 2.1 je jejim navrhem zivota v digitalnim veku. „Navrhem pro nas a nase deti, ktere budou travit stale vetsi cast spolecenskeho, intelektualniho a pracovniho zivota na Siti (at jiz se bude jmenovat Internet ci jakkoli jinak). Hromadna vyroba, masmedia a ridici struktury budou nahle celit opravdove konkurenci ze strany nas jednotlivcu. Zmeni se pomer moci mezi velkymi a malymi, mezi vzdalenymi a blizkymi, mezi dodavateli a spotrebiteli, mezi medii a jejich publikem, mezi vladou a obcany." Kniha, ktera poprve vysla pod nazvem Release 2.0 v rijnu 1997, je clenena do kapitol Spolecenstvi (komunity), Prace, Vzdelavani, Sprava a rizeni Site, Intelektualni vlastnictvi, Kontrola obsahu, Soukromi a Anonymita a bezpecnost, ktere jsou doplneny o aktualni komentare autorky i ctenaru prvniho vydani. VIP opet doporucuje – tato publikace by se mohla stat bibli pro podnikani v informacni ekonomice. Je psana srozumitelnym jazykem pro manazery i technicky zamerene ctenare, s radou praktickych prikladu. Cast kapitoly venovane obchodnim modelum pro podnikani s informacnim obsahem lze najit jiz od roku 1999 ve VIP. ********************************************************************** ---------------------------------------- VIP Forum pomaha hledat spravne odpovedi http://www.park.cz/vipforum ---------------------------------------- - Nastal jiz cas na zpoplatnovani web obsahu? - Za jakych podminek byste byli ochotni platit za informacni obsah na Internetu? - Jsou resenim mikroplatby nebo predplatne? - Jsme ochotni platit za to, co bylo jeste nedavno zdarma? To jsou priklady otazek, ktere se diskutuji ve VIP Foru – moderovane elektronicke konferenci pro Internet business profesionaly. Pokud se chcete vyjadrit k nektere z uvedenych otazek, muzete se primo zapojit do diskuse nebo nam napsat vasi reakci na vip@fce.vutbr.cz. Hledate odpoved na otazku, ktera se tyka internetoveho podnikani, informacni ekonomiky, novych medii? Chcete se seznamit s dalsimi odberateli tohoto newsletteru? Nestaci vam cteni VIP Direct a radi byste si s ostatnimi vymenili vlastni zkusenost, nazor nebo aktualni informaci? PRIHLASTE SI MODEROVANOU E-KONFERENCI VIP FORUM. Staci poslat na adresu majordomo@brainsys.cz text SUBSCRIBE FORUM ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Irska vlada nedavno spustila webovou sluzbu Oasis, ktera ma poskytovat zakladni informace o sluzbach pro verejnost. Server nabizi odlisny pristup k prezentaci informaci verejnych sluzeb na Internetu. Informace totiz jiz nejsou strukturovany podle uradu, ale podle zivotnich situaci, ve kterych obcane tyto informace potrebuji – napr. narozeni ditete, umrti, vzdelavani, koupe bytu nebo domu, zamestnani, duchodove zabezpeceni, vydani ridicskeho prukazu, pasu, registrace k volbam apod. Informace jsou tak obcanum k dispozici na jednom miste bez ohledu na to, kolika a kterych uradu verejne spravy se zalezitosti tykaji. Server bude take slouzit jako portal, resp. brana, ke sluzbam, prostrednictvim nichz budou lide schopni provadet transakce typu zadosti o socialni davky nebo vraceni dane. Neslo by to take u nas? http://www.oasis.gov.ie + Monopolni Slovenske telekomunikacie pripravuji od 1.7.2001 zvyseni cen telefonnich hovoru, ktere ma zdrazit vytacena (dial-up) internetova spojeni ve slovenskych domacnostech o 26%. Levneji (o vice nez polovinu) budou naopak volat majitele ISDN pripojek. Asociacia poskytovatelov Internetu podala protest u Protimonopolneho uradu SR. http://www.telecom.sk http://www.api.sk + Na nize uvedene adrese je provozovan mezinarodni adresar B2B trzist. Obsahuje cca 1900 sluzeb (asi 75% proslo kontrolou uplnosti poskytovanych informaci a najdete je v seznamu), ze kterych muzete vybirat podle odvetvi a mista pusobnosti. http://www.emarketservices.com + Centrum pro elektronicky obchod pokracuje v ankete na tema elektronickych plateb na Internetu. Pokud chcete prispet vlastni zkusenosti a nazorem, dotaznik o ctyrech otazkach najdete na vyse uvedene adrese. Vsichni respondenti obdrzi bezplatne kompletni vysledky. http://www.park.cz/survey/pruzkum.asp + Do konce cervna probihaji volby TOP 10 systemovych integratoru. Ze 31 spolecnosti mohou vybirat clenove ISACA, CSSI, CACIO, SPR, ucastnici konference SI´2001 a zastupci firem z zebricku CZECH TOP 100. Konecne vysledky budou zverejneny 1.8.2001. http://top10.hottop.cz + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ORACLE.COM – BIG BUSINESS, SMALL BUSINESS, ALL BUSINESS http://www.oracle.com/global/cz/start/miliarda/intro.html ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Oracle E-Business Suite je novy software pro elektronicke obchodovani a kompletni zajisteni obchodni cinnosti podniku. Jde o sadu aplikaci pro elektronicke obchodovani a kompletni zajisteni obchodni cinnosti podniku – od marketingu, pres odbyt, vyrobu, zakaznicke sluzby az po ucetnictvi a rizeni lidskych zdroju. A nakonec proc nevyzkouset reseni dostupne v jakemkoli jazyce ci zemi. Pokud se zaregistrujete, muzete si zdarma stahnout Oracle software, diky pravidelnym newsletterum ziskate prehled o novych produktech a budete zdarma dostavat tisteny mesicnik Profit, ve kterem se dovite aktualni informace ze sveta financi. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o elektronicky obchod, rozvoj Internetu a informacni spolecnosti. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 18 kolektivnich a pres stovku individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Seznam partneru je udrzovan na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (1) a (2). (1) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (2) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 6000 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na webu VIP publikovany). VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projevu vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #32 23.6.2001 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne