********************************************************************** VIP Direct #28 E-newsletter pro Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Internet & Business LIVE 6. brezna jiz potreti + Soutez internetovych projektu o 2 letenky do Londyna + Soucasnost a budoucnost evropskych portalu + VIP Forum otevreno: zapojte se do diskuse + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – Mesic Internetu, zakony o elektronickem podpisu v zahranici, zpomaleni investic do e- commerce, vlastnicke zmeny na ceskem Internetu, pocty uzivatelu Internetu, ... + Novy kolektivni partner Centra pro elektronicky obchod (CEO) + o VIP Direct ---------------------------------------------- Internet & Business LIVE 6. brezna jiz potreti http://www.firsttuesday.cz/iblive ---------------------------------------------- V utery 6.3. v 9.00 hod zacina v prazskem PwC BusinessCommunityCenter, Katerinska 40, 3. rocnik konference Internet & Business LIVE, kterou porada First Tuesday CZ. Hlavnimi tematy akce konane v ramci mesice Internetu budou opet strategie a obchodni modely v oblasti internetoveho podnikani a elektronickeho obchodu. Z programu vybirame: - Trendy na trhu pripojeni k Internetu. Kde jsou ASP? - Mobilni komunikace: masovy trh pro m-commerce? - Objednavka odkliknuta aneb logistika B2C - Duvera na dalku: poskytovani e-sluzeb - Elektronicky obchod mezi podniky: Bolava mista - K cemu je mi banka: jak Internet meni bankovnictvi - Platime malo, ale casto aneb budoucnost mikroplateb - Podnikani budoucnosti: E-learning a E-zabava - Jak se tvarit, kdyz dot-comy krachuji: ekonomika je jen jedna - Bariery elektronickeho obchodu v CR (panelova diskuse) Vystoupi Marek Antos (Internet Info), Leos Raibr (IBM), Robin Jowitt (PricewaterhouseCoopers), Patrick Zandl (Mobil Media), Jiri Berger (Fractal), Jiri Majer (Tacoma), Nikola Rafaj (Villusion), Jiri Bernatik (EIITE), Michal Nosek (Bonton Online), Petr Koubsky (Inside), Petr Adamek (Nextra CR) a dalsi. Konferencni poplatek 1950 Kc (vcetne DPH) zahrnuje materialy konference, simultanni tlumoceni, obed a obcerstveni. Komercnim partnerem je PricewaterhouseCoopers, odbornym partnerem je Centrum pro elektronicky obchod (CEO), jehoz clenove mohou vyuzit 15% slevy. ********************************************************************** ---------------------------------------------------- Soutez internetovych projektu o 2 letenky do Londyna http://www.firsttuesday.cz/iblive/org.htm ---------------------------------------------------- Na odborny program konference navaze tradicni neformalni vecer First Tuesday Praha, ktery zacina ve stejnem miste v 19:00 hod. Nejlepsi z prihlasenych projektu budou vybrany k zive prezentaci behem vecera, profily dalsich vybranych projektu budou vystaveny v prostorach akce. Nejlepsi prezentace (rozhodnou o ni sami navstevnici) bude odmenena mj. dvemi letenkami do Londyna s pozvankou na mistni First Tuesday (byva uzavrene jen pro pozvane). Na konferenci budou vystaveny take profily investoru se zajmem o internetove projekty. Uzaverka prihlasek pro podnikatele i investory je 2. brezna, jednostrankove formulare (k vyplneni postaci 15 min) jsou ke stazeni na vyse uvedene adrese. ********************************************************************** Chcete efektivne oslovit 5500 odberatelu tohoto newsletteru, kteri se zajimaji o uvedena temata? ZDE MUZE BYT VASE SDELENI http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** ------------------------------------------ Soucasnost a budoucnost evropskych portalu http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=193 ------------------------------------------ US Web a belgicka CKS spojily sve sily v iniciative nazvane Observator digitalni ekonomiky, z jejiz dilny pochazi mj. studie z rijna 1999 venujici se evropskym portalum. Ve sve prvni casti se zabyva prerodem puvodnich katalogu a vyhledavacich sluzeb k mistum, ktere se staly pro vetsinu uzivatelu vstupnimi branami do Internetu. Druha cast studie se venuje obchodnim modelum, smerovani navstevnosti a specializaci tzv. vortalu. V posledni casti je popsana konkretni situace na evropskem trhu opirajici se o zebricky nejnavstevovanejsich serveru z rady zemi EU. Odkaz na kompletni text (ve formatu PDF) umisteny v uzavrene zone VIP najdou radni partneri CEO na vyse uvedene adrese. Jako zakladni charakteristiky uspesneho portalu jsou zminovany - snadno pouzitelny a komplexni katalog a/nebo vyhledavaci sluzba - mnozstvi obsahu a uzitecnych sluzeb, ktere delaji ze serveru skutecnou vstupni branu do Internetu - nastroje na budovani komunit - personalizace - predpoklady pro aplikace elektronickeho obchodu - marketingova podpora Narodni univerzalni portaly (univerzalni ve smyslu tematickeho rozsahu, nikoli geograficky) jsou ve studii klasifikovany do tri typu. Prvnim jsou narodni verze americkych gigantu typu Yahoo, Lycos, Altavista, MSN aj., ktere se prosadily napr. ve Velke Britanii, Francii a Italii. Druhou kategorii jsou nezavisli domaci hraci typu Ole ve Spanelsku nebo Virgilio v Italii. Ve treti kategorii jsou mistni portaly vlastnene velkymi telekomunikacnimi spolecnostmi jako je napr. Belcast v Belgii nebo Voila ve Francii. Hlavnim rozdilem mezi poslednimi dvema kategoriemi je kapitalove zazemi, ktere oslabuje pozici nezavislych portalu a vede k jejich castemu odprodeji silnejsim hracum na trhu. Za dalsi kategorii portalu by mohly byt povazovany portaly poskytovatelu bezplatneho pristupu k Internetu (ISP) jako je napr. Freeserve. Vyrazne nizsi penetrace Internetu a PC v evropskych domacnostech, fragmentace evropskeho trhu s jazykovymi a kulturnimi odlisnostmi, mensi nabidka kapitalu a moznosti financovani vubec a vyhoda zkusenosti a vyzkousenych technologii na strane americkych portalu vede autory studie k zaveru, ze evropsti hraci budou celit stale silnejsimu konkurencnimu tlaku ze zamori. Portaly zustanou dle zaveru studie klicovymi hraci na internetovem trhu. Jejich vyznam se vsak posune od proste vstupni brany ke sluzbam nabizejicim ruznorode nastroje pro uzivatele, kteri tak na portalovem serveru stravi vice casu. Vedle univerzalnich portalu vzroste vyznam oborove specializovanych vertikalnich portalu (vortalu). Nejuspesnejsi vortaly se stanou oborovymi trzisti, ktere nabidne parovani nabidky s poptavkou. V Evrope bude vzrustat konkurence mezi lokalnimi verzemi americkych portalu a domacimi hraci. Pro ty z nich, za kterymi nestoji financni zazemi telekomunikacniho operatora nebo ISP, bude nutnosti ziskat silny kapital a/nebo spojit svoje sily v mezinarodni alianci, napr. AllEurope.com. ********************************************************************** MICROSOFT .NET DAY http://www.internetworld.cz Spolecnost Microsoft pripravuje v ramci konference Prague Internet World 2001 akci nazvanou Microsoft .NET Day. Chcete-li vedet, co to je Microsoft .NET, prijdte se 12.4. podivat do Veletrzniho palace v Praze. Plny den prednasek o soucasnych i pripravovanych technologiich a moznost diskutovat s odborniky na dana temata je nabidkou, ze ktere si muzete vybrat to, co Vas zajima nejvice. ********************************************************************** ----------------------------------------- VIP Forum otevreno: zapojte se do diskuse http://www.park.cz/vipforum ----------------------------------------- Od ledna 2001 presla elektronicka konference VIP Forum zamerena na temata elektronickeho obchodu, internetoveho podnikani a informacni ekonomiky na plne moderovany a otevreny rezim. Muze si ji tedy prihlasit kdokoli, kdo se zajima o uvedena temata a rad prispeje vlastnim nazorem, zkusenosti nebo i otazkou pro ostatni. Prechodem na rezim plne moderace se jiz ucastnici konference nemusi bat, ze budou obtezovani omylem zaslanymi nebo ne uplne relevantnimi prispevky. Kazdy zprava nyni musi byt pred tim, nez se automaticky rozesle dal ostatnim ucastnikum, potvrzena moderatorem. Pokud patrite mezi ty, jejichz cas nebo podminky pripojeni vam nedovoluji cist zpravy z konference denne, muzete si prihlasit tzv. digest a budete dostavat pouze jednu souhrnnou zpravu tydne. K dispozici je take archiv prispevku. - nove obchodni modely pro informacni obsah aneb jak podnikat na Siti - velikost a struktura online trhu v podminkach globalniho trhu aneb kde jsou moji zakaznici - liberalizace telekomunikacniho trhu - nastup bezdratovych technologii aneb jak se nejlepe pripojit - placeni pres Internet aneb co je a neni bezpecne - pravni aspekty aneb co zmeni zakon o elektronickem podpisu - ochrana soukromi aneb jak delat spravny marketing na Internetu - od WWW prezentace k extranetu aneb celopodnikove informacni systemy v kontextu Internetu a modelu ASP - vzdelavani v informacni spolecnosti aneb role Internetu ve skolach - informacni sluzby statni a verejne spravy aneb co mame pravo vedet - 5.ramcovy program EU aneb hledame vhodneho partnera pro mezinarodni E-business projekt VIP Forum je v provozu od cervna 1999 a v soucasne dobe ma okolo 250 ucastniku. Je urcena pro sdileni zkusenosti a vymenu nazoru a aktualnich informaci mezi odborniky z ruznych oboru, pro ktere je Internet a elektronicky obchod vyzvou a prilezitosti k podnikani, ke vzdelavani nebo obecne ke komunikaci s lidmi podobnych zajmu. Ve VIP Foru proto radi privitame ekonomy, odvetvove analytiky, pedagogy, pravniky, pracovniky uradu statni a verejne spravy, verejne cinitele; privitame ucast odborniku z oblasti telekomunikaci, informacnich technologii, financnich instituci, marketingu a reklamy; podnikatele v oblasti informacnich zdroju, publicisty i studenty. A nepatrite-li nahodou ani k jedne ze skupin, vubec to neznamena, ze nestojime prave o Vas. Pro prihlaseni staci zaslat text SUBSCRIBE FORUM na adresu majordomo@brainsys.cz, podrobnejsi instrukce najdete na adrese uvedene v zahlavi. ********************************************************************** KOMPLETNI STUDIE 5.KOLA PRUZKUMU UZIVATELU INTERNETU V CR 68 stran, srovnani s minulymi koly, tabulky, grafy, interpretace Take u pruzkumu neverite cislum a grafum bez kontextu? Stahnete si bezplatne ukazkovy extrakt aktualnich vysledku historicky prvniho pruzkumu Internetu v CR http://www.park.cz/pruzkum ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Internetovym Silvestrem byl vcera tradicne zahajen 4. rocnik Mesice Internetu, ktery organizuje sdruzeni BMI. Mezi hlavnimi akcemi kampane jsou konference Internet ve statni sprave a samosprave (26.- 27.3., Hradec Kralove), Internet a konkurenceschopnost podniku (13.3., Zlin), Internet do skol (22.3., Praha) a Junior Internet (10.3. Praha), dny Internetu v Decine, Jihlave, Valasskem Mezirici a Ceskem Krumlove a dalsi akce. http://www.brezen.cz + Posledni tydny prinesly dalsi vlastnicke zmeny na ceskem Internetu. Computer Press koupil spolecnost Clark Net Project, provozovatele systemu vymenne reklamy Mr. Lin(x). Computer Press jiz drive odkoupil prava na obchodni provoz systemu, nyni se stal vlastnikem i technickeho reseni. Nedavno zalozena dcerinna firma InternetShops dnes provozuje jiz pet e-obchodu: Vltava.cz, Kancelar.cz, VypalCD.cz, MusicKatalog.cz a Cybex.cz. http://www.cpress.cz http://www.mrlinx.cz + Irsko, ktere zrovnopravnilo elektronicke podpisy s temi tradicnimi v zari 2000, celi podobnym problemum s implementaci zakona v praxi jako my. Na rozdil napr. od Nemecka je zakon take technologicky neutralni a ponechava volbu technickych prostredku podpisu na dohode obou stran elektronicke komunikace. Irsko zatim nema zrizen ani urad pro akreditaci a dohled nad certifikacnimi autoritami. Predpoklada se, ze jeho role bude spise v nezavislem hodnoceni (udelovani znamek za kvalitu sluzeb ve stylu napr. hotelovych hvezdicek) a nikoli pravne restriktivni. V soucasne dobe Pravniho ramce pro elektronicky podpis se brzy docka i Madarsko, jehoz vlada prijala tento zakon 21. unora, v soucasne dobe prochazi schvalovaci procedurou v parlamentu. http://www.irigov.ie/tec + Zprava eMarketer z unora 2001 uvadi, ze skoro tretina Evropanu ma pristup k Internetu. Pocet evropskych uzivatelu dosahl na konci roku 2000 celkem 116 milionu, rozdily mezi jednotlivymi staty jsou vsak znacne. Zatimco Svedsko se muze pochlubit 48% penetraci, z Reku je na Siti pouze 6%. Nejvetsi pocet uzivatelu je v Nemecku a Velke Britanii (22 mil.), nasleduji Italie a Francie (12 mil.). http://www.emarketer.com/estatnews/enews/reuters/02_06_2001.rwntz- story-bcneteuropeusersdc.html + Ocekavane zpomaleni investic v obdobi Q4/2000 potvrzuje lednova zprava americke National Venture Capital Association. Po nepretrzitem rustu v poslednich peti letech znamenalo posledni ctvrtleti lonskeho roku skoro tretinovy ubytek investic do e-firem v porovnani s predchozim kvartalem. Presto byl rok 2000 opet rekordni - s celkovym objemem 103 mld USD investic (73% narust oproti roku 1999) a poctem 5380 zainvestovanych firem (36% rust). O tom, ze investori rozhodne neopousteji Internet, svedci take fakt, ze asi 40% ohlasenych investic v Q4/2000 se tyka internetovych firem. Vetsi sanci vsak maji na trhu jiz etablovane a rostouci firmy uchazejici se o druhe kolo financovani. Podil prvotnich investic klesl na 25% z celkoveho kolace. http://www.ecommercetimes.com/perl/story/7097.html + Dve nove B2B trziste se objevily na ceskem Internetu. Cesky Telecom uvedl do provozu CenTrade, ktere zahrnuje i logistiku, financovani a platby (ve spolupraci se Citibank). CenTrade slouzi primarne pro vlastni e-procurement, je vsak otevrene i ostatnim subjektum. Ambici na mezinarodni IT trziste pro stredni a vychodni Evropu ma eMatrix, ktere je jiz v provozu v Rusku a na Slovensku, Distributorum a vyrobcum maji byt partnery dealeri, systemovi integratori apod. http://www.centrade.cz http://www.ematrix.cz + Vzdelavaci roadshow Internet meni svet objizdi dalsi krajska mesta s cilem oslovit regionalni media a samospravu, skoly, podnikatele a dalsi verejnost. V breznu bude na rade Liberec (15.3.), Usti nad Labem (22.3.) a Olomouc (29.3.). http://www.spis.cz/roadshow + 29.-31.5. se kona na Vysoke skole ekonomicke v Praze 7. rocnik konference INFORUM o profesionalnich informacnich zdrojich. http://www.inforum.cz + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Novy kolektivni partner Centra pro elektronicky obchod http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Sybase CR, s.r.o., http://www.sybase.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ je samostatna pobocka Sybase Inc., jedne z nejvetsich softwarovych spolecnosti na svete. Do produktoveho portfolia spolecnosti Sybase patri vysoce vykonne databazove servery, komplexni podnikova reseni predevsim v oblasti mobilnich a zabudovanych reseni, datovych skladu a nastroju pro vyvoj e-commerce aplikaci. Divize Sybase Professional Services realizuje rozsahle projekty zejmena v oblasti e-business a CRM. Produkty a profesionalni sluzby Sybase jsou pravidelne vyhodnocovany jako jedny z neprogresivnejsich v oboru informacnich technologii. Mezi zakazniky patri nejvyznamnejsi spolecnosti z oblasti bankovnictvi a financnich sluzeb, prumyslu i verejne spravy. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o elektronicky obchod, rozvoj Internetu a informacni spolecnosti. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (http://www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 18 kolektivnich a pres stovku individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Je mj. ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online. Historie jeho aktivit je udrzovana na adrese (1), seznam partneru na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (5). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.asp (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp (5) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 5500 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na WWW podobe VIP publikovany). VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projevu vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #28 28.2.2001 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne