********************************************************************** VIP Direct #27 E-newsletter pro Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Nekamenujte, klikejte + Co chysta First Tuesday CZ pro prvni kvartal 2001 + Co diskutujeme ve VIP Foru + Evropska internetova kultura: kdo jsou Muppies + Komu patri sedma velmoc? + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – pad Globopolis, iDnes se spojuje s Mobil serverem, pravni aspekty mezinarodnich elektronickych transakci, SPIS roadshow, Zlaty erb, Zavinace udeleny, propojovaci poplatky tel. Operatoru, ... + Kolektivni partneri Centra pro elektronicky obchod (CEO) + o VIP Direct --------------------------------------- Nekamenujte, klikejte http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=189 --------------------------------------- Pohyb akcii technologickych firem na NASDAQ jako by otocil smerovky na informacni dalnici. Drive bezbrehou duveru v cokoli zavanejici Internetem dnes vystridal hluboky pesimismus pochybujici snad i o tom, zda tato sit skutecne existuje. Co se vlastne zmenilo? Vyznam podilu na trhu, dosazeni bodu zvratu i dalsi ekonomicke parametry kazdeho podnikani prece zustaly stejne. Studentske firmy zalozene v garazi nebo se servery v kuchyni se budou muset stale zajimat o navratnost vlozenych prostredku. Tzv. kamenne obchody (v anglictine brick-and-mortar) budou nuceny nadale bedlive sledovat internetove trendy a prizpusobovat jim svoje firemni strategie. Co se mozna zmenilo, je ten propastny rozdil mezi nimi. Bude stale obtizneji rozpoznatelne, co je a co neni internetova firma. Ciste kamenne firmy budou mizet. Bud vyuziji technologie Internetu a elektronicky obchod se stane standardni soucasti jejich podnikatelskych aktivit ve firme, ktere se jiz zacalo rikat click-and- mortar. A nebo z trhu zmizi uplne (nebojte se, zustanou i vyjimky, ja bych take ozelel prohlizec u zmrzlinare). Takovy podnik pak dokaze zkombinovat vyhodu svych fyzickych aktiv (napr. logistickeho centra) a rychlost reakce na pozadavky zakazniku, kteri dobre vedi, ze konkurence je jen kliknuti vedle. Posledni dny otrasly ceskym Internetem. Ctvrtmiliardova investice do ceskeho internetoveho start-upu konci neuspechem. Prazska firma Globopolis uzavira provoz sveho portalu a propousti zamestnance. Katastrofa? Ale kdeze, za chvili se mozna nekteri z nich objevi s uspesnejsim projektem. Chybami se clovek uci a internetovy business u nas na to jeste moc casu nemel. Mene ambiciozni, avsak vice realne projekty tak nyni mozna maji vetsi sanci uspet. Jen nezapomente, ze vasim zakaznikem by mel byt platici uzivatel a nikoli kapitalovy trh. ********************************************************************** ------------------------------------------------- Co chysta First Tuesday CZ v prvnim kvartale 2001 http://www.firsttuesday.cz ------------------------------------------------- 6.2.2001, 19:00, First Tuesday Praha 16. setkani First Tuesday Praha se kona opet v restauraci Fromin na Vaclavskem nam. 21, tentokrat jiz od 19.00 hod. Hlavnim recnikem bude Pavel Borkovec, predseda predstavenstva spolecnosti Mobil Media, ktery bude hovorit o nedavno ohlasenem spojeni se spolecnosti Mafra a o trendech na ceskem trhu e-zpravodajstvi. Vstup je volny pouze po predchozi registraci. Dalsi informace a registracni formular naleznete na vyse uvedene adrese. 13.2.2001, 17:00, First Tuesday Brno a First Tuesday Academic Rektorat VUT, Antoninska 1. Odpoledni odborny program pred tradicnim neformalnim vecerem je urcen nejen tradicnim navstevnikum First Tuesday, ale tez pro studenty brnenskych vysokych skol, kteri se zajimaji o internetove podnikani a otazky spojene s jeho financovanim. Vystoupi Josef Jancar (prorektor VUT), Jiri Hlavenka (zakladatel a reditel Computer Press) a Jiri Grund (manazer projektu e-konom), kterym bude mozne klast otazky v nasledne diskusi. Tradicni vecerni cast zahaji Marek Polan (zakladatel Finance.EU), ktery se bude venovat nedavne investici svycarskeho partnera a trendum na trhu financnich informacnich sluzeb na ceskem Internetu. http://www.firsttuesday.cz/brno 6.3.2001, konference Internet & Business LIVE, Praha 3. rocnik bude opet zameren na aktualni trendy v oblasti internetoveho podnikani, jeho obchodni modely a strategie. Na konferenci vystoupi Petr Koubsky (Inside, moderator panelu), Marek Antos (Lupa, analyza trhu pripojeni), Patrick Zandl (Mobil Media, mobilni komunikace, m- commerce), Nikola Rafaj (Villusion, mikroplatby), Petr Bernatik (EIITE, e-learning) a dalsi zkusene osobnosti ceskeho E-businessu. Zaverecna panelova diskuse bude venovana barieram elektronickeho obchodu v CR. V prostorach konference budou opet vystaveny profily zajimavych projektu spojenych s Internetem. Vedle nich budou mit moznost byt prezentovani investori, kteri hledaji perspektivni podnikatele s napady na ziskovy Internet projekt nebo se chteji predstavit Internet Business komunite. Na odborny program konference navaze tradicni neformalni vecer First Tuesday Praha. http://www.firsttuesday.cz/iblive (registrace otevrena) ********************************************************************** --------------------------- Co diskutujeme ve VIP Foru http://www.park.cz/vipforum --------------------------- Jak nekteri z vas asi vite, v cervnu 1999 vznikla ve spolupraci s CEO elektronicka konference venovana tematum elektronickeho obchodu, internetoveho podnikani a informacni ekonomiky. Je urcena pro sdileni zkusenosti a vymenu nazoru a aktualnich informaci odborniku z ruznych sektoru privatni sfery, verejne spravy i vysokych skol. Od ledna 2001 preslo VIP Forum na plne moderovany a otevreny rezim, coz znacne rozsirilo radu dalsich ucastniku. Jiz treti tyden pokracuje diskuse, kterou jsme zacali otazkou "Co brani rychlejsimu rozvoji e-businessu v CR a co z toho je pritom realne v roce 2001 zmenit, pripadne jak?". Slibil jsem, ze VIP Direct obcas prinese z nasich diskusi male shrnuti. Prvni serie prispevku ukazala potrebu a zajem (mozna i nedostatecne povedomi podnikatelu) o moznosti financovani rozvoje zacinajicich internetovych projektu (tema Loveni investoru). Probiraly se zpusoby, jak prezentovat podnikatelske napady, typy akci, na kterych lze napr. primo jednat s predvybranymi investory nad vasimi business plany a v poslednich zpravach take aktualni pripad kolapsu zainvestovaneho internetoveho start-upu (tema Globopolis). Nekolik prispevku se tyka cisel, statistik a pruzkumu trhu E-commerce v CR. Mezi brzdami E-commerce byla zminena mj. velikost trhu B-C, ktery (ac objemove daleko mensi v porovnani s B-B) ma velky vyznam pro budovani povedomi o elektronickem obchodu mezi nejsirsi verejnosti. Hodne pozornosti vyvolala otazka legislativy, resp. miry jeji potrebnosti pro rozvoj elektronickeho obchodu v CR. Ucastnici VIP Fora mohou do konce ledna sdilet svoje pripominky k dokumentu Navrh legislativniho postupu pro podporu elektronickeho obchodu v CR, ktery predlozil UVIS k verejne diskusi. Dalsi prispevky zminovaly vnitropodnikove aspekty obtizneho prosazovani E-commerce v obchodnim retezci - chybejici strategie, neschopnost vyrobcu poskytovat obchodnikum informace v elektronicke podobe apod. Konkretnim otazkam k barieram elektronickeho obchodu v CR bude venovana panelova diskuse na konferenci Internet & Business LIVE (viz vyse). Pokud se chcete jiz nyni k nektere z navrzenych otazek nebo jinych temat konference vyjadrit a nastartovat tak breznovy panel, pripojte se k nam ve VIP Foru. Dejte nam vedet, ktera otazka tam chybi a na co dalsiho se panelistu zeptat. Tesime se na vase podnety. ********************************************************************** ---------------------------------------------- Evropska internetova kultura: kdo jsou Muppies http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=190 ---------------------------------------------- Sociologicka studie P.Barbesina a P.Schellenbaumove z listopadu 1999 se zabyva zivotnim stylem a kulturou nove internetove generace, ktera jiz zapustila v Evrope sve koreny. Odkaz na kompletni text (ve formatu PDF) umisteny v uzavrene zone VIP najdou radni partneri CEO na vyse uvedene adrese. Jaka je tedy charakteristika MUPPIES (v prekladu asi multimedialni meststi lide tlacici internetovou ekonomiku)? Dle studie davaji (na rozdil od yuppies) prednost znalostem pred penezi, sdileni pred vlastnictvim, pivu pred vinem a Web kreativite pred spekulativnim umenim. Preferuji monogamii, liberalni hodnoty a vetsi strach maji z digitalni anamnezy (ztraty dat ulozenych na vnejsich pametech typu diare, pocitace nebo mobilniho telefonu) nez z AIDS. Jejich jazyk je silne ovlivnen technickymi terminy sveta ICT. Udajne tri ctvrtiny evropskych muppies ma univerzitni vzdelani a 65% mezinarodni pracovni zkusenosti. Na rozdil od tradicnich manazeru, jejichz mysl prevazne zkouma, zda jsou dostupne informace pravdive, muppies se spise zamysleji nad tim, k jake zmene na trhu povedou a jakou zvolit dalsi strategii. ... Kompletni text na vyse uvedene adrese. ********************************************************************** --------------------------------------- Komu patri sedma velmoc? http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=188 --------------------------------------- Dlouho jsem vahal, zda se ma VIP vyjadrovat k tomu, co se delo a deje v Ceske televizi. Nezabyvame se tu prece politickymi komentari a spory exekutivy a zakonodarcu. Vyjimku tvori kauzy, ktere se primo dotykaji informacni spolecnosti a vetsiny z nas. A pusobeni elektronickych medii (nejen Internetu) jsou prave takovym pripadem. S oblibou cituji Esther Dyson, moudrou to zenu divajici se na rozvoj digitalnich technologii a Site se zdravym nadhledem. Ve sve knize Release 2.0 (ceske vydani verze 2.1 pripravuje Management Press) hodnoti Internet jako idealni nastroj konspirace a televizi jako idealni nastroj propagandy. I proto se nasi politici zajimaji mnohem vic o to druhe. Na rozdil od vyspelych demokracii vsak musime v televizi pravidelne sledovat jejich debaty, ve kterych komentuji sami sebe. Pripadalo by vam normalni, kdyby se kazde sobotni poledne sesli pred televiznimi kamerami herci nebo sportovci a navzajem se hodnotili? Ackoliv tento stav nedokumentuje prilis vysokou uroven nasi politicke kultury nebo vyspelost medialniho trhu, mnohem vice mne znepokojuje neco jineho, co zacalo jiz pred vice nez rokem. ... Stejne jako napr. u schvalovani telekomunikacniho zakona nebo navrhu danove ulevy pri nakupu osobniho pocitace, sledujme opet pozorne postoje nasi politicke reprezentace a miru jejich snahy o nezavislost a kulturu medii. Ne predvolebni retorika, ale postoje v techto vypjatych situacich, necht nam slouzi jako kriterium naseho pristiho vyberu. ********************************************************************** VYSLEDKOVA STUDIE 5.KOLA PRUZKUMU UZIVATELU INTERNETU V CR 68 stran, srovnani s predchozimi koly, tabulky, grafy, interpretace Take u pruzkumu neverite cislum a grafum bez kontextu? Stahnete si bezplatne ukazkovy extrakt historicky prvniho pruzkumu Internetu v CR http://www.park.cz/pruzkum ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + 28.1. je uzaverka prihlasek do souteze Zlaty erb o nejlepsi WWW sluzbu obci a mest. Vysledky budou zverejneny na konferenci Internet ve statni sprave a samosprave, ktera se kona 26.-27.3. v Hradci Kralove. http://zlatyerb.obce.cz. + Leden prinesl dve velke zmeny na ceskem Internetu. Spolecnost Mafra (vydavatel MF Dnes a provozovatel iDnes) ziskala tretinovy podil v Mobil serveru (prostrednictvim spolecnosti Mobil Media). Zatimco kapitalove vstupy do hlavnich hracu na nasem internetovem trhu pokracuji, prijemce jedne z nejvetsich lonskych investic do Internetu, konci. Kvuli neochote investoru pokracovat ve financovani uzavira Globopolis provoz sveho portalu. http://www.mobil.cz http://www.idnes.cz http://www.globopolis.cz + Odbornici se nemohou shodnout, zda ma v pripade sporu ohledne elektronicke obchodni transakce rozhodovat jurisdikce v zemi puvodu zbozi (obchodnika) nebo v zemi zakaznika. Prijate reseni, ktere ma zacit platit v zemich EU od brezna, uprednostnuje druhou variantu. Ministri a Evropska komise zduvodnuji tento krok tim, ze je v prvni rade potreba podporit duveru v elektronicky obchod na strane potencialnich zakazniku. Druha strana argumentuje tim, ze se timto resenim vytvori stav pravni nejistoty predevsim pro male a stredni podniky. Pro mezinarodni spolecnosti totiz nebude tak velkym problemem venovat se pravnim otazkam pro kazdou zemi EU zvlast, kdezto drobni podnikatele budou vystaveni vyssim nakladum za pravni a pojistovaci sluzby. To se muze projevit i vetsi ostrazitosti investoru financovat mezinarodni internetove aktivity. http://www.thestandard.com/article/display/0,1151,20526,00.html?nl=mg + V cele prvni polovine tohoto roku bude probihat vzdelavaci roadshow Internet meni svet, kterou organizuje Sdruzeni pro informacni spolecnost (SPIS) ve spolupraci s ministry Karlem Brezinou a Stanislavem Grossem a poslanci Ivanem Langerem a Vladimirem Mlynarem. Roadshow objede vsechna krajska mesta (v lednu probehla v Ostrave a Brne) s cilem oslovit regionalni media a samospravu, skoly, podnikatele a dalsi verejnost. V unoru bude na rade Plzen (1.2.), Hradec Kralove (8.2.) a Karlovy Vary (15.2.). http://www.spis.cz/roadshow + Ve dnech 1.-3. unora se kona v Praze konference, seminare a vystava s nazvem Podnikatelske zpravodajstvi a management znalosti. http://www.bikm.com/cee-bikm-community-events/czech/praha-2001-02/index.htm + CVUT a Narodni vzdelavaci fond poradaji ve dnech 14.-16. unora v Praze konferenci e-Learning pro kazdeho. http://www.cvut.cz/BELCOM + Cenove rozhodnuti CTU vydane 12.1. stanovilo maximalni vysi propojovacich poplatku, na kterych se nemohli dohodnout novi telefonni operatori s Ceskym Telecomem. Monopol CTc de iure skoncil k 1.1.2001, zakaznici vsak konkurenci zatim nijak nepocitili, nebot zadny z novych operatoru nemohl zacit nabizet sve sluzby. http://www.ctu.cz/down/jp/cr_prop2.pdf + Akademie ceskeho Internetu rozhodla svymi hlasy o udeleni deseti Zavinacu, uzivatele Internetu pak o jedenactem. Dve ceny si odnesli Ondrej Neff a zastupce sluzby iDNES. Nejlepsim podnikatelem byl zvolen Roman Stanek, novinarem Ondrej Neff, sluzbou Obchodni rejstrik a e-obchodem AlbumCity. Kompletni vysledky najdete na nize uvedene adrese. http://www.ceskyzavinac.cz + V minulem vydani VIP Direct jsme mylne uvedli, ze navrh na udeleni vyjimky ze zakona o zadavani verejnych zakazek Ceskemu Telecomu za ucelem provozu komunikacni infrastruktury informacnich systemu verejne spravy pochazi z UVIS. Tato informace neni pravdiva, dle nasich informaci vznikl navrh na Ministerstvu dopravy a spoju. Za mylnou informaci se omlouvame. + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Predstaveni kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nextra Czech Republic, s.r.o., http://www.nextra.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nextra je mezinarodni spolecnosti poskytujici sluzby v oblasti internetu a telekomunikaci. Filozofii Nextry je uspokojit i ty nejnarocnejsi zakazniky, kteri vyzaduji individualni pristup a maji vysoke pozadavky na kvalitu sluzeb. Nextra poskytuje radu sluzeb na bazi internetoveho protokolu jako je internetova konektivita, VoIP, hostingove sluzby, virtualni site a podobne. Nextra disponuje nejrychlejsi paterni IP siti ve stredni Evrope (Nextbone o kapacite prazskeho uzlu 310 Mbit/s) a diky tomu muze poskytovat i velmi kvalitni vysokorychlostni pripojeni za priznive ceny. V CR pusobi Nextra od roku 1998. Rychly rust zavrsila v kvetnu letosniho roku akvizici pvt.net, internetove divize spolecnosti PVT, a. s. V soucasne dobe je Nextra Czech Republic jednou z vedoucich spolecnosti na ceskem trhu v oblasti pripojeni k Internetu pro podnikovou klientelu. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o informacni spolecnost a Internet. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (http://www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 20 kolektivnich a pres stovku individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Je mj. ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online. Historie jeho aktivit je udrzovana na adrese (1), seznam partneru na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (5). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.asp (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp (5) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 5500 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na WWW podobe VIP publikovany). VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projevu vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #27 26.1.2001 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne