********************************************************************** VIP Direct #26 E-newsletter pro Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto vydani najdete: + Mapou pro vasi orientaci + Chce zlepsit Cesky Telecom svuj obraz na verejnosti? + Prostredi Internetu a zpracovani plateb kartami (Vaclav Matyas) + Digitalni ekonomika 1999 a 2000 v uzavrene zone VIP + Co chystame ve First Tuesday CZ pro prvni kvartal 2001 + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – akvizice Skynetu, mikroplatby na ceskem Internetu, aliance stredoevropskych portalu, ... + Kolektivni partneri Centra pro elektronicky obchod (CEO) + o VIP Direct ------------------------ Mapou pro vasi orientaci Vlastimil Vesely ------------------------ Dvacate seste vydani VIP Direct je posledni v tomto tisicileti. Zacatek tretiho milenia bychom jiz mohli privitat bez strachu z chyby Y2K a s nadeji na konec jednoho velkeho monopolu. Dynamika trhu pravdepodobne prinese jeste rychlejsi tempo zmen a my se budeme nadale snazit byt na ne pokud mozno pripraveni. Zmeny obvykle doprovazi i par jistot. Virtualni informacni park (VIP) vam v lednu opet predstavi nekolik novinek a na akcich First Tuesday se budeme moci opet potkavat v duverne znamem prostredi nazivo. Budeme radi, kdyz s nami budete objevovat nove a nahlizet do budoucnosti. Budeme radi, kdyz vam pomuzeme v orientaci. Preji vam klidne Vanoce, darky, ktere si prejete (nejen ty hmatatelne a nejen ty digitalni) a do noveho roku 2001 vice casu na komunikaci s temi nejblizsimi. Brzy na pripojenou... ********************************************************************** ---------------------------------------------------- Chce zlepsit Cesky Telecom svuj obraz na verejnosti? http://www.park.cz ---------------------------------------------------- 1.1.2000 zmenil SPT Telecom svuj nazev na Cesky Telecom. Zmenu nazvu provazela zmena loga a intenzivni reklamni kampan se slogany Ted menime zitrek a Vic nez jen slova. Zastupci Ceskeho Telecomu otevrene prohlasili, ze cilem je zlepsit image firmy v ocich verejnosti. Mnohe uvahy se vedou nad vyznamem reklamy, marketingu a public relations v soucasnem svete podnikani. Jsou kampane povedenejsi a kampane mene povedene. Nekdy se zapomina, ze o uspechu ci neuspechu snah marketingovych oddeleni nerozhoduje jen ona hra s cilovymi skupinami v mediich, ale predevsim mira „souladu“ teto hry s hodnotou realnych produktu a s chovanim subjektu v obchodnim styku. Nemuzu si pomoci, ale CTc je pro mne zarnym prikladem toho, jak deklarovane vnejsi znaky a symboly spolecnosti jsou v prikrem rozporu s tim, jak se spolecnost chova ke svym zakaznikum a (potencialnim) obchodnim partnerum. Pripomenme si nekolik klicovych udalosti tohoto roku spojenych s obrazem CTc. 1. Novy telekomunikacni zakon z jara odlozil povinnost dominantniho operatora umoznit svobodnou volbu operatora jednorazovou volbou (coz mimochodem nepripousti relevantni direktiva Evropske unie 98/61/EC) a prenositelnost cisel. Zakon take nedostatecne vymezil vztahy mezi subjekty v sektoru telekomunikaci, coz se projevuje prave nyni pri uzavirani propojovacich dohod (viz dale). Fakticky odklad liberalizace telekomunikacniho trhu priznali i nekteri politici, nesouhlasne stanovisko zverejnilo napr. Centrum pro elektronicky obchod (CEO). 2. Alternativni operatori, kteri jednaji s CTc o propojovacich poplatcich, nesouhlasi s cenami nabizenymi v tzv. referencni nabidce propojeni a obratili se na Cesky telekomunikacni urad (CTU) s pozadavkem, aby napomohl stanoveni rozumnych cen, aby bylo mozne zahajit provoz od 1.1.2001. Absurditou zakona je, ze CTU muze do sporu aktivne vstoupit az pote, co obe strany (tedy i CTc), pisemne konstatuji zasadni rozpor v jednani. 3. Odbornou verejnost pobourila nedavno zprava o navrhu Uradu pro verejne informacni systemy (UVIS), aby byla Ceskemu Telecomu udelena vyjimka ze zakona o zadavani verejnych zakazek. Tim by se CTc mohl bez verejne souteze stat provozovatelem komunikacni infrastruktury informacnich systemu verejne spravy. Komunikacni infrastruktura ma podle materialu zahrnovat poskytovani hlasove fixni a mobilni sluzby, datovych a multimedialnich sluzeb. Patrily by do ni rovnez sluzby poskytovani obsahu a aplikaci. S timto postupem vyjadrilo nesouhlas napr. Ceske forum pro informacni spolecnost, ktere vyzvalo vladu CR k neprijeti takoveho usneseni. 4. Posledni zpravy pred koncem roku hovori o tom, ze tarif Internet 2001 pro vytacene (dial-up) pripojeni, neprinese zadnou ulevu rozpoctum domacnosti a drobnych podnikatelu, kteri budou nadale platit jedny z nejvyssich sazeb za pripojeni v zemich OECD dle parity kupni sily. Otazka, zda se za tento rok podarilo Ceskemu Telecomu zlepsit jeho image v ocich verejnosti, je prilis jednoducha. Ptejme se spise, zda mu na tom opravdu zalezi. CTc je (a jeste minimalne 18 mesicu bude) de facto monopolem v oblasti hlasove telekomunikace. Je take jednou z nejziskovejsich firem ceske ekonomiky, atraktivnim podnikem pro vstup zahranicniho kapitalu a potazmo potencialnim zdrojem vysokeho prijmu pro statni pokladnu. Z urciteho pohledu se jevi racionalni pokracovat v nastoupenem kursu a posilovat svou pozici s planem na budouci akvizice bez ohledu na kritiku konkurentu, zakazniku a odborne verejnosti. Opacny nazor rika, ze zlepsovat negativni image na bourlive se rozvijejicim trhu telekomunikaci, bude stat cim dal vice a ze tato cena nemusi byt vyvazena soucasnymi prinosy. Reklamni kampan Ceskeho Telecomu je vskutku velkolepa, krome inzerce sponzoruje extraligu ledniho hokeje a radu vyznamnych kulturnich akci. Co vsak v porovnani se svym estonskym ci madarskym protejskem udelal pro rozvoj ceskeho Internetu? Ptat se po smysluplnosti nakladu vynalozenych na reklamu a na budovani image je rozhodne na miste, nebot plynou i z nasi kapsy. Po prodeji statniho podilu bude CTc soukromym subjektem a nikdo mu nebude moci mluvit do toho, co udela se svymi prostredky. At jiz uspesnost jeho podnikani dopadne v budoucnu jakkoli, dulezitejsi pro nas ostatni je nyni neco jineho. Soucasne nadrzovani dominantnimu operatorovi stavi zbytecne bariery rozvoji informacni spolecnosti v CR, rozvoji ceskeho Internetu a elektronickeho obchodu, konkurenceschopnosti nasich podnikatelu a moznostem uplatneni mene majetnych. A to je velka skoda nas vsech. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------------- Prostredi Internetu a zpracovani plateb kartami (Vaclav Matyas ml.) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=182 ------------------------------------------------------------------- V listopadu poradalo Centrum pro elektronicky obchod (CEO) ve spolupraci s casopisem Data Security Management (DSM) a VIP park.cz seminar k prijimani plateb kartami v prostredi internetu. Seminar se konal v ramci evropskeho pruzkumu ESIS v prostorach Informacniho centra EU v Praze a byl urcen pozvanym odbornikum a podnikatelum. V uvodni casti seminare byly prezentovany udaje ukazujici zvysenou rizikovost prijimani plateb bez fyzicke pritomnosti drzitele (Cardholder Not Present - CNP, prip. oznacovany postaru i Mail Order / Telephone Order - MOTO), ktere skutecne dnes predstavuji priblizne tretinu pripadu zneuziti platebnich karet. Byly take nastineny zakladni principy prosazovani bezpecnosti v prostredi internetu. Stezejni cast seminare byla venovana diskuzi zastupcu bank a pozvanych odborniku. K nasemu zklamani na posledni chvili odrekli ucast zastupci Komercni banky a take dalsi pozvane "velke" banky absentovaly. O to vice je treba ocenit odvahu zastupcu Citibank, Expandia banky, Zivnobanky a CNB, kteri se do zive diskuze zapojili. Bohuzel zadna z techto bank v soucasne dobe nenabizi zpracovani plateb kartami a elektronicke platby jsou u nich na jinych principech. Z hlasu odborniku z publika je treba predevsim zminit zastupce spolecnosti MUZO a ICZ. … Shrnuti zaveru seminare najdete na vyse uvedene adrese. ********************************************************************** VYSLEDKOVA STUDIE 5.KOLA PRUZKUMU UZIVATELU INTERNETU V CR 68 stran, srovnani s predchozimi koly, tabulky, grafy, interpretace Take u pruzkumu neverite cislum a grafum bez kontextu? Stahnete si bezplatne ukazkovy extrakt historicky prvniho pruzkumu Internetu v CR http://www.park.cz/pruzkum ********************************************************************** --------------------------------------------------- Digitalni ekonomika 1999 a 2000 v uzavrene zone VIP http://www.park.cz/ceo.htm --------------------------------------------------- V uzavrene zone VIP vystavujeme nektere hodnotnejsi dokumenty a studie, ktere jsou pristupne partnerum CEO jako dalsi pridana hodnota clenstvi v Centru. Desatym dokumentem zony byla obsahla studie The Emerging Digital Economy, kterou v roce 1998 zpracoval U.S. Department of Commerce. Na ni navazuji studie z let 1999 a 2000. Ta nejaktualnejsi ma 70 stran a bohatou zasobu tabulek a grafu. V sedmi kapitolach kolektiv autoru analyzuje prumysl informacnich technologii v USA, jeho podil na HDP a strukturu trhu pracovnich sil, ktere pocituji dopad IT. Studie si vsima rustu produktivity, obmeny pracovnich mist apod. ********************************************************************** ------------------------------------------------------ Co chystame ve First Tuesday CZ pro prvni kvartal 2001 http://www.firsttuesday.cz ------------------------------------------------------ Na vsechny akce First Tuesday Praha, First Tuesday Brno a Wireless Wednesday se muzete nyni registrovat take mobilnim telefonem. Po jednorazove registraci vaseho telefonniho cisla postaci vzdy jen poslat SMS, napr. s textem „REG FT“. http://www.firsttuesday.cz/ftreg.asp 9.1.2001 19:30 hod, First Tuesday Praha Restaurace Fromin, Vaclavske nam. 21. Uvodni slovo na tema Initial Public Offering (IPO) a souvislosti vstupu firmy na burzu cennych papiru bude mit Jan Kubalik, reditel spolecnosti Caatoosee. 13.2.2001, First Tuesday Academic a First Tuesday Brno Rektorat VUT, Antoninska 1. Odpoledni odborny program pred tradicnim neformalnim vecerem je urcen predevsim pro studenty brnenskych vysokych skol, kteri se zajimaji o internetove podnikani a otazky spojene s jeho financovanim. Konference Internet & Business LIVE, 6.3.2001, Praha 3. rocnik bude opet zameren na aktualni trendy v oblasti internetoveho podnikani a Internet strategie. Poradano ve spolupraci s Centrem pro elektronicky obchod (CEO). Na odborny program konference navaze tradicni neformalni vecer First Tuesday Praha. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Majoritni podil v brnenske firme SkyNet (jiz cca pred rokem ziskala rizikovy kapital od ECM) ziskaly nyni investicni spolecnosti Advent International a Genesis Capital. SkyNet touto akvizici vyrazne posiluje svou pozici na Slovensku, kde spojenim siti ViaPVT a Slovanet vznikne nejvetsi slovensky poskytovatel Internetu. http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1241 + Cesky portal Centrum, polsky Wirtualna Polska a madarsky Index.hu pripravuji dohodu o spolupraci, ktera bude zahrnovat mj. spolecne nabidky pro reklamni agentury. Jedna se o prvni alianci tohoto typu ve stredni Evrope. + Ceska spolecnost Villusion zprovoznila mikroplatebni system I like Q, ktery je urcen pro anonymni online platby v radech setin az stovek Kc (virtualni mena 100 Q = 1 Kc). Partnery v Evrope ojedineleho projektu jsou Sun a Expandia Banka. http://www.ilikeq.cz + V souvislosti s ocekavanym zprovoznenim top level domeny .eu (konecny termin ani pravidla pro registrace stale nejsou znamy) navrhla Evropska komise, (pravdepodobne po vzoru ICANN) subdomeny .press.eu, .ngo.eu, .media.eu, project.eu, .lex.eu and .event.eu. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=966 + Podle vysledku pruzkumu nemeckych Financial Times a univerzity ve Witten-Herdeck skoro polovina z nemeckych internetovych firem na novem trhu (Neue Markt) frankfurtske burzy nemuze ziskat novy kapital. Z 68 analyzovanych spolecnosti hrozi 31 z nich (z toho 16 ISP) vazne financni problemy. Dle studie se ocekava drasticke snizeni vydaju na reklamu. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=906 + Prvni evropska banka (Egg) se prihlasila k novemu systemu spolecnosti Visa pro bezpecne elektronicke transakce, ktery je zalozen na digitalnich podpisech a autentizaci drzitele karty i obchodnika. Hlavni hrozbou pritom nejsou utoky hackeru, jak se casto soudi, ale zneuziti platebnich karet. Podvody pres Internet budou dle Asociace platebnich karet stat tento rok bankovni prumysl pres 77 milionu EUR. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=846 http://www.egg.com + Londynska firma Earthport prichazi s novym systemem internetovych plateb, ktery umoznuje posilat penize prostrednictvim elektronicke penezenky. Prijemci pak mohou penezenku pouzit k online nakupu, prevodu penez na svuj bankovni ucet nebo k preposlani nekomu jinemu. Za sluzbu se plati 0.2 britske libry. Firma si pro spusteni sluzby vybrala Hong Kong - region s mnoha imigranty, kteri potrebuji posilat vydelane penize rodine a pratelum doma. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=885 + 2.5% snizeni dani mohou v Recku ocekavat danovi poplatnici, kteri letos podaji danove priznani pres Internet. Namestek reckeho ministra financi uvedl, ze zuctovani probehne do 15 dnu od terminu podani priznani. Recka vlada chce timto opatrenim podporit vyuzivani Internetu v zemi. Zprava neuvadi, zda technicke reseni vyuziva pravniho ramce pro elektronicky podpis. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=892 + Akademie ceskeho Internetu svymi hlasy ve 2.kole rozhodla o vyrocnich cenach "Cesky Zavinac" pro nejzajimavejsi internetove projekty a nejuspesnejsi osobnosti. Prvni ceny budou udeleny 11.1.2001. http://www.ceskyzavinac.cz + Management Press vydal dalsi knihu autoru J. Wintera a V. Vrabce „Internet - podnikatelska prilezitost nebo hrozba?“. Publikace se venuje mj. aktualnim realiim internetoveho podnikani v CR. http://www.mgmtpress.cz/podrobne.php?id=126 + Eco.Net Hungary se stala prvni internetovou firmou v Madarsku, jejiz akcie jsou obchodovany na budapestske burze cennych papiru. 60% investic rizikoveho kapitalu v Madarsku smeruje do informacniho a telekomunikacniho sektoru. http://www.europemedia.net/shownews.asp?ArticleID=884 + Pozorni ctenari mne upozornili na nepresnost ve zprave z minuleho vydani. Oceneni brnenske firme Unis na IST konferenci v Nice nebylo prvnim uspechem ceskeho produktu v teto soutezi. Podobne oceneni jiz ziskalo 5 ceskych firem - AEC a Decros v roce 1998, MEDIUM SOFT, ICE a ACR v roce 1999. Tentokrat vsak poprve nemely vychodoevropske produkty predem „rezervovano“ 5 z celkovych 20 oceneni. Omlouvam se a dekuji ctenarum, kteri mne na chybu upozornili. http://www.ist-prize.org:8000/ITP/Winners + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kolektivni partneri Centra pro elektronicky obchod http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Atlas.cz Brain Systems caatoosee Comfor Cesky Internet DirectNet Consulting Editel CZ Euroservis CZ EISF F&N dodavatele Globopolis.com Logos Microsoft nexum Trilog S-COMP Centre Praha SorcererWare Trinity Systems TruconneXion Vysoke uceni technicke ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o informacni spolecnost a Internet. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri odborne sekci Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (http://www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma celkem 176 partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Je mj. ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online. Historie jeho aktivit je udrzovana na adrese (1), seznam partneru na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (5). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.asp (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp (5) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 5500 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na WWW podobe VIP publikovany). VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct #26 22.12.2000 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne