********************************************************************** VIP Direct 8/2000 E-newsletter pro Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + To bylo tenkrat aneb VIP po peti letech (uvodnik) + Zakladni vysledky 5.kola pruzkumu uzivatelu Internetu + First Tuesday Brno 10.10., Bootcamp 31.10. a First Funding + Kdy bude elektronicky podpis (Jiri Peterka) + Informacni technologie meni ekonomiku (Jiri Zlatuska) + Ztrata metafory (Jan Gabriel) + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – dalsi investice do ceskeho Internetu, licence na hlasove sluzby a site FWA, ... + Informace kolektivnich partneru CEO + o VIP Direct --------------------------------------- To bylo tenkrat aneb VIP po peti letech http://www.park.cz --------------------------------------- To bylo tenkrat, kdyz Petr Ulrich zacinal stavet prvni virtualni obchodni dum. To bylo jeste tenkrat, kdyz nasi provideri nemeli propojene svoje site a na billboardech nebylo jedina WWW adresa. Vzpominate si jeste? Psal se rok 1995 a Internet zacal pozvolna pronikat z vysokoskolskych serveru do firemni sfery. Na Ustavu informatiky brnenskeho VUT FAST vznika na podzim server Virtualniho informacniho parku (VIP), na kterem se zacinaji objevovat prvni clanky o marketingu na Internetu a perspektivach elektronickeho obchodovani. O rok pozdeji VIP hosti vubec prvni pruzkum Internetu v CR a v breznu 1998 vychazi poprve jeho E-newsletter VIP Direct. Asi o pul roku pozdeji vznika z komunity okolo VIP Centrum pro elektronicky obchod a E-konference VIP Forum, v zari 1999 VIP prinasi do CR vecery First Tuesday. Zkratka V.I.P. byva pouzivana k oznacovani velmi dulezitych osob (Very Important Person), ktere na verejnych akcich pozivaji urcitych vyhod a na ktere se soustreduje pozornost medii (a ochranek). V nasem pripade zkratka VIP poukazovala na to, ze nas server chce byt velmi dulezitym mistem (Very Important Place) pro ty, ktere zajimaji sirsi souvislosti vyuzivani novych technologii k lepsimu sdileni informaci a znalosti, pro ty, ktere zajimaji nove zpusoby podnikani v oblasti informacnich siti a dopady jejich rozvoje na ekonomiku a spolecnost. Troufam si tvrdit, ze principy nove ekonomiky meni vyznam V.I.P. a kriteria pro toto oznacovani. Decentralizovany svet Internetu dava mnohem vetsi prostor aktivnim jednotlivcum a alternativnim informacnim zdrojum, u kterych bude rozhodovat o tom, zda si najdou svoje ctenare, divaky a posluchace, pouze uroven a zamereni jejich obsahu. Jiz dnes jsme svedky borticich se vydavatelskych imperii a slabnuti kultu masmedii udrzovanych hvezd. Ty budou muset celit opravdove konkurenci ze strany statisicu jednotlivcu, kteri budou moci i bez jejich prostrednictvi ziskavat pozornost a stat se pro urcitou cast verejnosti velmi dulezitou osobou, budou-li mit ostatnim co nabidnout (viz napr. pripady Napsteru a Stephena Kinga). Behem uplynulych peti let prodelal VIP bezne detske nemoci a ucil se na vlastnich chybach. 23. vydani VIP Direct dava timto na vedomi svym peti tisicovkam ctenaru, ze se i nadale budeme snazit co nejlepe uspokojovat vas zajem o klicova temata informacni ekonomiky. Do sesteho roku vstupujeme s databazovou podobou WWW sluzby a novym redakcnim systemem, ktery umoznuje vzdalene publikovani prispevku nasim externim autorum. Po VIP Direct a VIP Foru pribudou do konce roku dalsi dve sluzby, ktere by mely informacne podporit aktivity First Tuesday a Centra pro elektronicky obchod (CEO). Budu se s vami tesit na videnou v realnem case na nektere z jejich akci. ********************************************************************** ----------------------------------------------------- Zakladni vysledky 5.kola pruzkumu uzivatelu Internetu http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=2000108193439 ----------------------------------------------------- 5. kola pruzkumu uzivatelu Internetu, ktery je nejstarsim pruzkumem Internetu u nas, se zucastnilo 1463 respondentu. Vice nez 40 otazek mapovalo mj. zakladni demografii respondentu, organizaci, ve ktere pracuji, preference pouzivanych nastroju, sluzeb i vyhledavanych informaci. 5.kolo se jeste vice soustredilo na obchodni vyuziti Internetu (nakupy a platby) a mobilni komunikaci. Dekujeme vsem zucastnenym respondentum a prinasime prehled zakladnich vysledku: Pohlavi --------- muz 78% zena 22% Trvale bydliste ----------------------------- Praha 23,8% Severni Morava 19,3% Jizni Morava 14,7% Vychodni Cechy 12,4% Severni Cechy 9,7% Stredni Cechy 9,2% Zapadni a jizni Cechy 10,9% Vek ---------------------- do 15 1,1% 15-24 37,6% 25-33 31,6% 34-42 14,7% 43-51 10,5% 52 a vice 4,4% ---------------------- prumerny vek 29,9 roku Nejvyssi dosazene vzdelani ---------------------------------- vysokoskolske technicke 18,6% vysokoskolske ostatni 18,7% stredoskolske - studuji VS 14,0% stredoskolske 40,9% zakladni 7,7% Hruby mesicni prijem -------------------- do 5000 9,4% 5001-10000 10,6% 10001-15000 17,0% 15001-20000 12,9% 20001-30000 10,3% 30001-40000 4,6% 40001-50000 1,2% nad 50000 2,4% Politicke sympatie ------------------------ pravice 30,1% napravo od stredu 20,1% stred 8,1% nalevo od stredu 4,2% levice 2,0% Hod/tyden na Internetu ---------------------- mene nez 2 2,5% 2-4 14,8% 5-10 32,3% 11-20 25,0% nad 20 25,4% Pouzivane sluzby --------------------------------- E-mail 99,4% WWW 89,3% Chat (ICQ) 43,6% FTP 42,1% Java script 30,2% Real Audio 28,7% Real Video 21,7% Cookies 20,6% E–konference (mailing list) 20,2% Telnet 12,9% Newsgroups 10,2% Internetova telefonie 9,2% Digitalni podpis/certifikat 7,9% Push kanaly 1,2% Problemy pri pouzivani Internetu -------------------------------------------- rychlost pripojeni 61,8% naklady na pripojeni 49,1% nalezeni hledane informace 29,0% stabilita spojeni 28,8% bezpecnost prenasenych dat 25,9% nevyzadana posta 24,8% ochrana soukromi 23,0% hodnovernost nabizenych informaci 21,1% aktualnost informaci 16,9% organizace shromazdenych informaci 13,8% nalezeni jiz objevenych informaci 10,1% inzerce na WWW 8,2% ochrana dusevniho vlastnictvi 5,8% Vlastni zkusenosti s nakupem na Internetu -------------------------------------------------- vice nakupu v CR 30.2% bez zkusenosti - zatim chci jen vyzkouset 19.7% bez zkusenosti - planuji vyuzivat 19.5% jeden nakup v CR 17.5% bez zkusenosti - zajem ani nemam 9.5% jen v zahranici 3.7% Vysledkove studie o rozsahu 70 stran, ktere obsahuji vyhodnoceni absolutnich poctu i procentnich podilu ke vsem otazkam vcetne barevnych grafu a interpretace trendu (v navaznosti na vysledky predchozich 4 kol) si muzete objednat (vcetne anglicke verze) na adrese vip@fce.vutbr.cz. Kolektivni partneri CEO mohou uplatnit 20% slevu, clenove CSSI 10%. Dale je mozne si nechat zpracovat detailni analytickou studii obsahujici analyzu hodnot z ruznych pohledu a jejich kombinaci, napr. dle regionu, prijmove nebo vekove skupiny, prip. jinych pozadavku zadavatele. Partnery pruzkumu byly spolecnosti Dusek Tours (hlavni partner), GiTy, Microsoft a S-Comp, medialnimi partnery Centrum.cz (hlavni medialni partner), MSN.Atlas a Strix.cz. ********************************************************************** ---------------------------------------------------------- First Tuesday Brno 10.10., Bootcamp 31.10. a First Funding http://www.firsttuesday.cz http://www.firsttuesday.com ---------------------------------------------------------- V poradi 13. ceske setkani Internet podnikatelu a investoru v ramci jiz celosvetove site First Tuesday se uskutecni pri prilezitosti prvniho vyroci existence ceskeho First Tuesday poprve v Brne dne 10. rijna od 18:30 hod v Business centru (v arealu brnenskeho vystaviste). Akce je oficialni soucasti doprovodneho programu veletrhu Invex. Pro predem registrovane je vstup tradicne zdarma, ostatni plati ucastnicky poplatek 200,- Kc. Pozor – kapacita prostoru je omezena a v dobe zasilani teto zpravy je volnych jen nekolik poslednich mist! Online registraci najdete na http://www.firsttuesday.cz/ftreg.asp First Tuesday Brno uvita vzacne hosty - vystoupi Julie Meyer (spoluzakladatelka celosvetove site First Tuesday) a Steve Carlson (koordinator First Tuesday pro region stredni a vychodni Evropy). Na akci bude rovnez vyhlasena spolecna soutez IBM, First Tuesday CZ a Softwarovych novin "Mate Internet v supliku?" a oznamena dalsi investice do ceskeho internetoveho start-upu, ke kteremu napomohlo tez First Tuesday CZ. Sponzory a partnery akce jsou Brnenske veletrhy a vystavy (hlavni partner), Nextra, CMS Cameron McKenna, Juice Pay Try me zona a Cash Reform Group. Internetovym podnikatelum je urcen prvni cesky vzdelavaci Bootcamp aneb zivotni cyklus firmy v jednom dni, ktery probehne 31.10. v prazskem hotelu Diplomat. Ucastnicky poplatek pro podnikatele je 890 Kc, pro ostatni 18900 Kc. Cesky prednaseji Roman Stanek (Sun Microsystems), Michal Smrek (CMS Cameron McKenna), John Gridley (NetCentrum), Zbynek Loebl (Central European Advisory Group) a Tomas Seidl / Tomas Rozsypal (Deloitte & Touche). Podrobnosti na http://www.firsttuesday.cz/bootcamp.htm 23.11. se kona v Praze First Funding - lokalni obdoba MatchMakingu. Vybranym podnikatelum (oblast internetoveho podnikani) budou na zaklade jejich prihlasek a predlozenych business planu umoznena prima jednani s prihlasenymi investory. Prihlasit svuj projekt muzete vyplnenim formulare, ktery bude vystaven od 10.10. na vyse uvedene adrese. Dalsi moznosti je navstivit zastupce First Tuesday CZ na Invexu v e-zone (stanek IBM v pavilonu F). Partnery First Tuesday CZ jsou CMS Cameron McKenna, Red-Stars.com data AG, Accord Group, IBM a Samba Digital Media. Medialnimi partnery jsou Prague Business Journal, Euro a Inside. ********************************************************************** ------------------------------------------------- Kdy bude elektronicky podpis (Jiri Peterka) http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=2000108003509 ------------------------------------------------- Zakon o elektronickem podpisu vstoupil 1. rijna v platnost. K jeho praktickemu vyuziti vsak chybi nezbytne provadeci vyhlasky. Urad pro ochranu osobnich udaju, ktery je k jejich vydani zmocnen, se jiz vyjadril ze prvni pracovni verze lze cekat nejdrive na prelomu roku. ... Cely text prispevku najdete na vyse uvedene adrese. ********************************************************************** ----------------------------------------------------- Informacni technologie meni ekonomiku (Jiri Zlatuska) http://www.fi.muni.cz/~zlatuska/IT-meni-ekonomiku/ ----------------------------------------------------- 14.9. vysel v Hospodarskych novinach clanek J. Zlatusky, ktery reagoval na predchozi prispevek Vaclava Klause o tom, ze informacni technologie nemeni ekonomiku. Po dohode s autorem predkladame ctenarum VIP tento text, ktery dle naseho nazoru patri spolecne s clankem P. Koubskeho Co je nova ekonomika (najdete tez ve VIP) k nejzasadnejsim prispevkum na dane tema, ktere byly v CR publikovany. Tematu nove ekonomiky se pravdepodobne nevyhne ani pondelni diskuse na Invexu „Informacni technologie – modni vlna versus vazne uvahy“, ktere se zucastni mj. Vaclav Klaus, Jan Muhlfeit a Jiri Kejval. Zacina v 15 hod v kongresove hale Holiday Inn (vstup je pouze na pozvani). ********************************************************************** ---------------------------------------------------------- Nova ekonomika a ztrata metafory (Jan Gabriel) http://www.park.cz/new_park/vypis.asp?kod_cl=2000108190804 ---------------------------------------------------------- ... Zatimco svet se nezadrzitelne globalizuje, znasobuji se coby protipol tohoto vyvoje nove pozadavky identity. Napeti mezi pohybem ekonomicke integrace a tendencemi k socialni atomizaci stale casteji vede ke krizi legitimity, kterou dnes trpi predevsim tradicni instituce vcetne rodiny. Nova media stale vice promenuji i samotnou politiku, ktera se drive ci pozdeji stane mediem sama o sobe. Meni se tez role statu, ktery ztraci svoji kontrolni moc. Nadchazi soumrak suverenity narodnich statu. Castells tvrdi, ze stary ekonomicky system dodnes prezivajici v Evrope nezadrzitelne odumira. Jeho organizace se mohutnym rozvojem Internetu nepretvari, a pokud se stary kontinent plne neotevre novemu typu trhu prace, riskuje prinejmensim tolik, ze ti nejschopnejsi se od nej odvrati a zacnou pracovat po siti pro firmy a spolecnosti ve Spojenych statech. Evropa si toto nebezpeci plne neuvedomuje a nadale reprodukuje stare modely prace a socialnich vztahu. Je prilis konzervativni. ... Cely text prispevku najdete na vyse uvedene adrese. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Prisun investic do ceskeho Internetu nadale pokracuje. Firma Data Tech (software pro financni instituce a e-business reseni) ziskala v zari investici od Cash Reform Group. Brnenska firma B2B Centrum ohlasila pred nekolika dny pocatecni kapital od Esther Dyson a Romana Stanka. Jeji elektronicke trziste www.intelligo.cz soustreduje na jedno misto nabidky i poptavky z oblasti nevyrobnich zdroju (predevsim kancelarska technika, kancelarske potreby a nabytek). http://www.datatech.cz http://www.b2bcentrum.cz + Urad pro ochranu hospodarske souteze ulozil Ceskemu Telecomu pokutu 2 mil. Kc za zneuziti dominantniho postaveni na telekomunikacnim trhu vuci spolecnosti GTS (drive Dattel). Ta vsak skodu ji zpusobenou jednanim ceskeho Telecomu vycislila na 45 mil. Kc a na od CTc ji pozaduje. http://www.compet.cz + CTU udelil prvni dve licence na hlasove sluzby, ktere ziskaly spolecnosti Aliatel a Contactel. CTU dale rozhodl o licencich pro site FWA, ktere ziskaly spolecnosti Broadnet, GiTy/StarOne a Nextra. http://www.ctu.cz/26ghz.htm + Contactel, Video On Line, World Online a NIX.CZ vydali spolecnou tiskovou zpravu kritizujici cenovou politiku Ceskeho Telecomu v oblasti telefonnich sazeb, ktera brzdi rozvoj Internetu v CR. Zprava se odvolava na statistiku OECD, ktera ukazuje, ze podle parity kupni sily je CR „druhou nejdrazsi zemi ze vsech 29 clenskych zemi, pokud jde o telefonni sazby za pripojeni k Internetu.“ http://www.oecd.org/dsti/sti/it/cm/ + Americka firma ProQuest (drive UMI) prodala do CR celostatni akademickou licenci na pristup do databaze plnych textu 5000 zahranicnich novin a casopisu (v ASCII, HTML nebo faksimilnim formatu). Vstup do databaze (vcetne nekolikaleteho archivu) pres WWW rozhrani ma nyni zdarma kazda vysoka skola, vsechny slozky Akademie ved CR, verejne knihovny, muzea, ministerstva a Rada vlady pro vyzkum a vyvoj. http://www.proquest.cz + 10. rocnik mezinarodniho veletrhu Invex Computer se kona ve dnech 9.-13.10. na brnenskem vystavisti. http://www.bvv.cz/invex + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informace kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Cesky Internet - sit verejnych internetovych terminalu http://www.cesky-internet.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Novym partnerem CEO se stala spolecnost Cesky Internet s.r.o., ktera pripravuje v ramci iniciativ e-europe a PPP rozsahly projekt zpristupneni Internetu beznemu obcanu CR. Hlavnim produktem je verejny terminal pro pristup k Internetu, ktery umoznuje zcela zdarma pristup k zalistovanym organizacim (e-commerce, pojistovny, banky, telefonni operatori atd.); pouzivani bezplatne E-mailove sluzby; bezplatny pristup k jednotnemu portalu statni spravy a k vseobecnym informacim a rovnez i placeny vstup do volneho Internetu. Poplatky za zalistovani pritom umoznuji sluzbu terminalu zdarma. Technicke reseni terminalu je chraneno registraci u Uradu prumysloveho vlastnictvi. Do konce ledna 2001 bude instalovano v pilotnim provozu prvnich 20 terminalu. Cilovy stav pocita az s 6000 terminaly. Projekt je mozne shlednout na Invexu v ramci prezentace rodiny produktu Ceskych radiokomunikaci. Kontakt: info@cesky-internet.cz. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Centrum pro elektronicky obchod (CEO) je odbornou neziskovou organizaci, ktera sdruzuje organizace a jednotlivce s profesnim zajmem o informacni ekonomiku a Internet. Poslanim CEO je umoznit komunite svych partneru (na bazi clenstvi) vymenu informaci a znalosti a poskytnout platformu pro spolecne projekty komercni sfery, verejne spravy a vysokoskolskych pracovist v oblasti mapovani rozvoje elektronickeho obchodu, vzdelavani apod. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI, viz http://www.cssi.cz) a v soucasne dobe ma 16 kolektivnich a 132 individualnich partneru. CEO plni funkci informacniho a komunikacniho uzlu ve vztahu k centrum a strukturam podobneho typu v zahranici. Je mj. ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online. Historie jeho aktivit je udrzovana na adrese (1), seznam partneru na adresach (3) a (4). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne nebo zvyhodnene inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (5). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.asp (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp (3) http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp (4) http://www.e-commerce.cz/individualni.asp (5) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 5000 odberatelu. V kazdem vydani najdete strucny prehled nejzajimavejsich novinek ve VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (nektere z nich nejsou na WWW podobe VIP publikovany). VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 8/2000 8.10.2000 (c) VIP park.cz http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne