********************************************************************** VIP Direct 7/2000 E-newsletter pro Internet strategie, E-business a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Patrite mezi E-fluentials? (uvodnik) + First Tuesday 5.9., Wireless Wednesday 20.9. a First Tuesday Brno + Vysledky 5.kola pruzkumu uzivatelu Internetu k objednani + Bude nebude (Petr Koubsky) + Akcni plan iniciativy e-Evropa + Jaky je stav rozvoje informacni spolecnosti v CR + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – XChat prodan, byl zalozen SPIR, mobilni penetrace dosahla 30%, porovnani cen zbozi mezi evropskymi staty ... + Informace kolektivnich partneru CEO + o VIP Direct -------------------------- Patrite mezi E-fluentials? http://www.park.cz -------------------------- V polovine zari budou pripraveny k odeslani vysledkove studie 5. kola pruzkumu uzivatelu Internetu. Prave pri jejich priprave mne zaujal jeden z prispevku v mezinarodni E-konferenci nowEurope, ktery informoval o pruzkumu trochu jinem. Spolecnost Burson-Marsteller se pokusila identifikovat skupiny, ktere svymi nazory a postoji vyrazne ovlivnuji internetovou komunitu. Tito „online ovlivnitele“ (e-fluentials) tvori podle vysledku pruzkumu asi 8% (tj. 9 milionu) soucasne internetove populace. Ani tady nejde tolik o presnost samotnych cisel, ale spise o to, co dohromady vypovidaji a jak jsou e- fluentials klasifikovani. Pojdme se podivat na jednotlive kategorie. Information Sponges (informacni houby) - absorbuji mnohem vice informaci nez prumerni internetovi uzivatele a sbiraji je z vice zdroju. 72% z nich navstevuje firemni WWW servery v porovnani s 41% u prumerne online populace. New Product Innovators (inovatori novych produktu) – inklinuji k novym vyrobkum a technologiim a to plati i pro jejich nakupni zvyklosti. 68% z nich nekdy ovlivnilo vyber toho, co si kupuji jejich pratele a znami. 61% si casto zkousi nove produkty drive nez ostatni. Avid Communicators (dychtivi komunikatori) - komunikuji online s mnohem vetsim poctem lidi, v porovnani s prumernou online populaci pouzivaji E-mail dvakrat vice. Marketing Multipliers (marketingovi multiplikatori) - uspesne siri nazory, jejichz vliv neodpovida jejich vyznamu. Ctyrikrat vice se radi o firmach, podnikani a novych technologiich. Technology Savvy (technologicti koumesove) jsou internetovi odbornici. 74% z nich se pripojuje vice nez jednou denne v porovnani se 45% u prumernych uzivatelu, 53% travi vice nez 2 hod denne online v porovnani s 22% u prumernych uzivatelu. Influentials (vlivne osobnosti, veliciny) rozsiruji svuj vliv i mimo online svet. 42% z nich odpovida tradicni definici vlivnych Americanu (to o sobe muze rici pouze 10% cele americke populace). Hodi se nektera kategorie na vas? Pak jste ti pravi pro VIP Forum. Behem zari otevirame nasi E-konferenci dalsim pozvanym (v ramci pridruzeneho partnerstvi CEO to budou predevsim ucastnici akci First Tuesday). Radi v ni dame prostor dalsim, kteri hybou ceskym Internetem a novou ekonomikou a chteji je aktivne ovlivnovat. ********************************************************************** -------------------------------------------------------- Vysledky 5.kola pruzkumu uzivatelu Internetu k objednani http://www.park.cz/pruzkum -------------------------------------------------------- 5. kola pruzkumu uzivatelu Internetu, ktery je nejstarsim pruzkumem Internetu u nas, se zucastnilo 1463 respondentu. Vice nez 40 otazek mapovalo mj. zakladni demografii respondentu, organizaci, ve ktere pracuji, preference pouzivanych nastroju, sluzeb i vyhledavanych informaci. 5.kolo se jeste vice soustredilo na obchodni vyuziti Internetu (nakupy a platby) a mobilni komunikaci. Vysledkove studie o rozsahu cca 70 stran, ktere obsahuji vyhodnoceni absolutnich poctu i procentnich podilu ke vsem otazkam vcetne barevnych grafu a interpretace trendu (v navaznosti na vysledky predchozich 4 kol), budou pripraveny k distribuci v polovine zari. Jiz nyni si je muzete objednat (vcetne anglicke verze) na adrese vip@fce.vutbr.cz. Kolektivni partneri CEO mohou uplatnit 20% slevu, clenove CSSI 10%. Dale je mozne si nechat zpracovat detailni analytickou studii obsahujici analyzu hodnot z ruznych pohledu a jejich kombinaci, napr. dle regionu, prijmove nebo vekove skupiny, prip. jinych pozadavku zadavatele. Vyzyvame nasledujici vyherce vecnych a peneznich cen, kteri byli vylosovani, aby nas co nejdrive kontaktovali ohledne predani ceny (budou tez vyrozumeni E-mailem). Vsichni respondenti, kteri uvedli svoji E-mailovou adresu, obdrzi do mesice zakladni vysledky. Jiri Dvorak, nar. 30.12.1984 Bohuslav Hora, nar. 4.1.1971 Jan Ledabyl, nar. 15.7.1976 Bohumil Sampalik, nar. 15.8.1961 Dekujeme partnerum pruzkumu – spolecnostem Dusek Tours (hlavni partner), GiTy, Microsoft a S-Comp. Medialnimi partnery pruzkumu byli Centrum.cz (hlavni medialni partner), MSN.Atlas a Strix.cz. Podrobne informace a vyber z vysledku predchozich kol najdete na vyse uvedene adrese, prip. muzete kontaktovat vip@fce.vutbr.cz. ********************************************************************** ---------------------------------------------------------------- First Tuesday 5.9., Wireless Wednesday 20.9., Bootcamp, Brno aj. http://www.firsttuesday.cz http://www.firsttuesday.com ---------------------------------------------------------------- V poradi 11. ceske setkani Internet podnikatelu a investoru v ramci jiz celosvetove site First Tuesday se uskutecni opet v restauraci Fromin na Vaclavskem nam. 21 v Praze (vedle OD Krone) dne 5.zari v 19:30 hod. Uvodni slovo bude mit Dan Mucha, spoluzakladatel prazske firmy Globopolis.com, ktera nedavno ziskala investici ve vysi 6 mil. USD. Aktualni informace vcetne registracniho formulare najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. Ucast na veceru je pro predem registrovane tradicne ZDARMA, ostatni plati vstupne 200 Kc. Dekujeme partnerum First Tuesday CZ (CMS Cameron McKenna, Red-Stars.com data AG, Accord Group, IBM a Samba Digital Media), partnerum vecera (SI Corporate Finance a ING Group & Baring Communications Equity) a take medialnim partnerum (Prague Business Journal, Euro a Inside). WIRELESS WEDNESDAY 20. zari v 15:30 zacina prvni Bezdratova streda (Wireless Wednesday) ceskeho First Tuesday. Panelove diskuse zamerene na technologie a podnikani s bezdratovymi komunikacemi, m-commerce, GSM banking, WAP apod. se zucastni Milan Sames (Nokia), Jiri Peterka (CEO), Patrick Zandl (Mobil server), Jan Roule (Radiomobil), Geoff Goodfellow (Iconia.com), Brian Wardrope (BCE) a Dan Mucha (Globopolis.com). Vstupne na akci je 300 Kc (zahrnuje tez tistene materialy a ucast na neformalnim veceru), registrace bude otevrena tento tyden na vyse uvedene adrese. FIRST TUESDAY BRNO S prvnim vyrocim existence ceskeho First Tuesday se v rijnu uskutecni take prvni vecer First Tuesday v Brne. Brnenske First Tuesday bude soucasti doprovodneho programu vystavy Invex, uskutecni se druhe (!) utery dne 10.rijna. Zacatek je 18:30 hod. FIRST TUESDAY BOOTCAMP Internetovym podnikatelum bude urcen prvni cesky vzdelavaci Bootcamp aneb zivotni cyklus firmy v jednom dni. Akce si klade za cil provest zacinajici podnikatele vzorovym zivotnim cyklem zacinajici firmy od napadu a zalozeni firmy pres pocatecni financovani, jednani s venture kapitalovymi investory, kapitalovy vstup az po vstup na burzu ci strategicky prodej. Ucastnici akce by meli ziskat zakladni predstavu o hlavnich rizicich a klicovych faktorech internetoveho podnikani. Predni odbornici v cele s Romanem Stankem detailne rozeberou kazdy aspekt zacinajiciho podnikani, vcetne vychodisek a vzorovych reseni. FIRST TUESDAY FIRST FUNDING Zacatkem rijna jiz lze prihlasovat vase projekty pro First Funding - lokalni obdobu MatchMakingu, pri ktere bude umoznena prima jednani vybranym investorum a podnikatelum. Podrobnejsi informace o zminenych akcich prinese pristi vydani VIP Direct. ********************************************************************** ----------------------------------- Bude nebude http://www.park.cz/pohledy/kou3.htm ----------------------------------- Novym prirustkem sekce VIP Pohledy na informacni spolecnost je clanek P.Koubskeho, ktery je venovan futurologickym vizim toho, jak informacni a komunikacni technologie ovlivni svet a nase zivoty. Clanek poprve vysel zacatkem roku v Softwarovych novinach, myslime si vsak, ze stoji za to jej zpristupnit vsem ctenarum VIP. Vybrany byly prozatim jen nasledujici casti, v pristim vydani je doplnime o dalsi s komentarem VIP. Virtualni korporace Konec copyrightu Noviny jsou televize - a naopak Dokumentovany zivot Informacni valky Vzrust poctu statu Svet jako poradne velke letadlo ********************************************************************** --------------------------------- Akcni plan iniciativy e-Evropa http://www.park.cz/actionplan.pdf --------------------------------- Rada Evropske unie prijala Akcni plan iniciativy eEurope (odkaz na akcni plan realizace Statni informacni politiky CR najdete v minulem uvodniku VIP). Tricetistrankovy dokument z cervna 2000 byl revidovan v navaznosti na pripominky k puvodnimu dokumentu a obsahuje nyni zvlastni casti venovane trhu prace ve znalostni ekonomice a urychleni elektronickeho obchodu. Mezi cili, ktere maji byt dosazeny v roce 2002, jsou mj. "vyznamny pokles tarifu pro pristup k Internetu smerem k nejnizsim na svete" a "vetsi flexibilita na trhu prace, napr. teleworking a prace na castecny uvazek". Z terminovanych ukolu pro clenske zeme EU dale vybirame : - zrizeni domeny .eu (do konce roku 2000) - prijeti legislativy pro copyright, elektronicke penize a distancni marketing financnich sluzeb (do konce roku 2000) - podpora malych a strednich podniku a jejich online aktivit prostrednictvim „referencnich center“ pro koordinaci vymeny znalosti a prezentaci nejlepsich postupu (do konce roku 2002) ********************************************************************** ------------------------------------------------ Jaky je stav rozvoje informacni spolecnosti v CR http://www.park.cz/esis http://www.ispo.cec.be/esis ------------------------------------------------ Od cervence jsou ve VIP vystaveny dalsi vysledky Evropskeho pruzkumu rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) za obdobi Q2/2000. Vedle analytickych zprav je soucasti pruzkumu i evidence projektu a propagacnich iniciativ na podporu informacni spolecnosti. Pristi uzaverka pro sber dat je v polovine zari. Vyzyvame proto vsechny komercni, statni i verejnopravni subjekty, ktere planuji, vyvijeji nebo jiz provozuji systemy nebo aplikace vyhovujici uvedenym kriteriim EU, aby (bezplatne) prihlasily svoje projekty formou dotazniku a zviditelnily tak svoje aktivity na evropske urovni. Dotaznik v ceskem jazyce a podrobnejsi informace o pruzkumu ESIS najdete na vyse uvedene adrese. V ramci vladni iniciativy Public Private Partnership predlozilo CEO vlastni nabidku spoluprace opirajici se o zkusenosti z tohoto projektu. Na podzim pripravujeme ESIS konferenci, kde budou vybrane projekty a iniciativy prezentovany zahranicnim hostum. Vsichni respondenti pruzkumu ESIS budou mit narok na bezplatnou ucast. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + 5.-7.zari poradaji Vysoke uceni technicke v Brne a Masarykova univerzita dalsi rocnik konference RUFIS (Role univerzit v informacni spolecnosti). http://www.vutbr.cz/konference/rufis2000 + Ani prazdniny neprerusily serii akvizic na ceskem Internetu. Firma NetCentrum koupila XChat, nejvetsi cesky chatovy server vykazujici 180 tis. uzivatelu. Tento pripad vsak provazi nejasnosti ohledne toho, co konkretne bylo predmetem koupe krome znacky Xchat a domeny. http://www.xchat.cz + Pocet uzivatelu mobilnich telefonu (resp. pocet aktivovanych SIM karet) presahl v polovine srpna 3 miliony, coz jiz predstavuje skoro 30% penetraci. Ctyrmilionove hranice by melo byt dosazeno v lednu 2001. Na soucasnem mobilnim trhu v CR drzi EuroTel 51% podil, RadioMobil 46% a Cesky Mobil 3%. + Koncem srpna vzniklo Sdruzeni pro internetovou reklamu (SPIR), jehoz zakladajicimi cleny jsou Internet Info, Internet servis, IP Praha, M.I.A., Pegas Internet a Run Interactive. http://www.spir.cz + Reditelem Uradu na ochranu osobnich udaju (UOOU) byl jmenovan Karel Neuwirt, byvaly reditel odboru ochrany osobnich udaju v USIS. Hlavnim ukolem UOOU je dozor nad institucemi, ktere shromazduji a zpracovavaji osobni data obcanu, dozor nad certifikacnimi autoritami pro elektronicke podpisy a udelovani autorizace k jejich cinnosti. http://www.uoou.cz/ + Pruzkum sluzby SERVERcheck zkoumal software pouzivany pro provoz WWW serveru v CR. S 61% vede zdarma dostupny Apache nasledovany produktem Microsoft Internet Information Server, ktery je pouzivan na 35% webovych serveru v CR. Nejvice pouzivanym operacnim systemem pro provoz WWW serveru je pritom Unix/Linux platforma s podilem 53%, nasledovana Microsoft operacnimi systemy, ty maji podil 36%. V prvnim cervencovem testu bylo detekovano 42060 bezicich a funkcnich WWW serveru. http://security.namodro.cz/servercheck.asp + Potrebujete porovnat ceny zbozi na Internetu mezi vice staty? K dispozici mate minimalne 2 sluzby - Zoomit a Pricerunner. Zoomit prohledava 400 elektronickych obchodu v 10 jazycich, nabizi automatickou konverzi men a informuje take o tom, zda lze s dodavkou zbozi pocitat i ve vasi zemi. Svedskou konkurencni sluzbou je Pricerunner, ktery byl nedavno spusten pro Velkou Britanii, Nemecko, Francii, Dansko a Holandsko s marketingovym rozpoctem 20 milionu GBP. http://www.zoomit.com http://www.pricerunner.com + Vysledky projektu Internet Geography, ktery realizoval Matthew Zook, z cervence 2000 udavaji, ze pocet registrovanych domen 2.radu presahl 22 milionu (ve srovnani s 13,5 mil. v lednu). Nejvetsi koncentrace zustava v USA (46%), ale svuj podil rychle zvysuji staty jako Velka Britanie (14%) a Nemecko (10%). Nejvyssi rust byl zaznamenan v Italii (194%), Velke Britanii (175%), Holandsku (162%), Japonsku (150%) a Jizni Koree (145%). http://socrates.berkeley.edu/~zook/domain_names + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informace kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Seminar KOMUNIKACE A OBCHODOVANI NA INTERNETU http://www.logos.cz/seminar ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Autoklub Praha, Opletalova 29, Praha 1, 13. zari 2000 od 9:00 hod. Spolecnost Logos si Vas dovoluje pozvat na seminar tykajici se komunikace a e-commerce, ktery porada ve spolupraci se spolecnostmi Microsoft a Intel. Jedna se o IV. pokracovani serie seminaru s uvedenou tematikou, ktere Logos porada. Tentokrat bude seminar vice zameren na e-commerce jako nepretrzity proces komunikace se zakaznikem probihajici po cely zivotni cyklus produktu, resp. sluzby. Vice informaci vcetne moznosti prihlaseni ziskate na ... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Seznam kolektivnich partneru CEO v abecednim poradi ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Brain Systems Comfor DirectNet Consulting EDITEL CZ EISF F&N dodavatele Globopolis.com Logos Mediafactory Microsoft S-COMP Centre Praha SorcererWare Trinity Systems TruconneXion Vysoke uceni technicke ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). V soucasne dobe ma 15 kolektivnich a 68 individualnich partneru. Historie jeho aktivit zamerenych na oblast informacni ekonomiky je udrzovana na adrese (1). CEO je ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online a odbornym partnerem ceskeho First Tuesday. Pro svoje partnery (forma clenstvi), jejichz seznam najdete na adrese (2), provozuje E-konferenci VIP Forum s Web archivem a digest verzi, viz (3). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (4). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.htm (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.htm (3) http://www.e-commerce.cz/forum.htm (4) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 4000 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (tyto nebudou ve WWW podobe ve VIP publikovany). VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 7/2000 4.9.2000 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne