********************************************************************** VIP Direct 6/2000 E-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Pozaduje PPP po podnikatelich pomoc nebo prinasi prilezitost? (uvodnik) + Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu konci 10.8. + First Tuesday 15.8., Wireless Wednesday a First Tuesday Brno + Digitalni ekonomika v uzavrene zone VIP + VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet – antispamovy zakon v USA, standardy mereni navstevnosti, nove ESIS vysledky, danove ulevy pri koupi domaciho pocitace, regulace elektronickych penez, ... + Informace kolektivnich partneru CEO + o VIP Direct ------------------------------------------------------------- Pozaduje PPP po podnikatelich pomoc nebo prinasi prilezitost? http://www.park.cz ------------------------------------------------------------- Jednu z uvodnich prednasek na letosni konferenci Systemova integrace mela Esther Dyson, znama americka analyticka (jeji sloupky najdete casto v Prague Business Journal), ktera investovala do rady firem ve vychodni Evrope. V rozhovoru pro Euro mj. zminila, ze „nejvetsim problemem CR je fakt, ze vlada temto vecem neveri. Takze je vsechno mnohem obtiznejsi. V Madarsku maji lide k pocitacovemu prumyslu uctu. Vlada ma zajem na rozvoji Internetu. ... Take polska vlada je v tomto ohledu velice aktivni. Zavadi Internet do skol. Na varsavske burze jsou akcie peti nebo sesti IT firem. Lide tam touzi po modernizaci. Chapou, ze to je skutecny motor rustu." Neni pravda, ze by se u nas nic nedelo. Mame zakon o elektronickem podpisu (nadsena media bohuzel nevysvetluji verejnosti to, ze platnost zakona a potrebna infrastruktura pro jeho aplikaci v praxi jsou dva velmi rozdilne predpoklady). Koncem kvetna byl po nekolika odkladech konecne prijat Akcni plan realizace statni informacni politiky (SIP) do konce roku 2002, ktery zahrnuje pres 30 projektu rozdelenych do oblasti informacni gramotnosti, elektronickeho obchodu a informatizace statni spravy. Nedavno ohlasena iniciativa ministra Breziny Public Private Partnership vyzyva podnikatelskou a verejnou sferu, aby „nabidla moznosti spolecneho financovani projektu, pilotni projekty apod., ktere by prispely k urychleni a zefektivneni realizace SIP“. Ministr by pak mel do konce zari zpracovat a predlozit do vlady analyzu techto moznosti. To vse lze povazovat za pozitivni signaly, ze nase zeme nezustane stranou evropskych aktivit smerujicich k informacni spolecnosti. Jen je jiz nejvyssi cas na to, aby se z pozitivnich signalu staly konkretni viditelne vystupy, ktere by zastinily utapeni miliard v krachujicich kolosech stare ekonomiky, odlozenou liberalizaci telekomunikaci a verejnosti stale utajovane podminky pripojeni skol k Internetu, k nimz se pri prevzeti licence zavazal Cesky mobil. K tomu muzeme nyni pomoci i svoji nabidkou. Prvnich informaci o nametech PPP a jejich vyhodnoceni (vcetne prijimanych opatreni) bychom se meli dockat na rijnovem Invexu. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------ Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu konci 10.8. Chcete ziskat zakladni vysledky a vyhrat letenku do Thajska? http://www.park.cz/pruzkum ------------------------------------------------------------ Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu, ktery byl zahajen zacatkem cervna, bude uzavren ve ctvrtek 10.srpna ve 12:00 hod. Kompletni vysledkove studie budou pripraveny k objednani uvodem zari. K dispozici bude i anglicka verze. Kolektivni partneri CEO mohou uplatnit 20% slevu. Zucastnit pruzkumu se stale muze kazdy uzivatel Internetu s trvalym bydlistem v CR (vyplneni WWW dotazniku zabere cca 10-15 min). Vsichni, kteri dle pokynu vyplni pripraveny WWW formular, budou zarazeni do slosovani o ceny. Hlavni cenou je letenka do thajskeho Bangkoku, dalsi tri vylosovani respondenti obdrzi 1000 Kc. Vsem ucastnikum budou zaslany zakladni vysledky. Ucast je mozna i anonymne. Dekujeme nasim partnerum pruzkumu - Dusek Tours, Centru pro elektronicky obchod, GiTy, Microsoft a S-Comp. Medialnimi partnery byly Centrum.cz, MSN.Atlas a Strix.cz. Podrobne informace a vyber z vysledku predchozich kol najdete na vyse uvedene adrese, prip. muzete kontaktovat vip@fce.vutbr.cz. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------ First Tuesday 15.8., Wireless Wednesday a First Tuesday Brno http://www.firsttuesday.cz http://www.firsttuesday.com ------------------------------------------------------------ V poradi 10. ceske setkani Internet podnikatelu a investoru v ramci jiz celosvetove organizace First Tuesday se uskutecni opet v restauraci Fromin na Vaclavskem nam. 21 v Praze (vedle OD Krone) dne 15.srpna v 19:30 hod. Uvodni slovo bude mit Juri Kaljundi, reditel a spoluzakladatel estonske firmy CV-Online, ktera nedavno expandovala do nekolika stredoevropskych zemi a koupila mj. cesky server profese.cz. Aktualni informace vcetne registracniho formulare najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. Ucast na veceru je pro predem registrovane tradicne ZDARMA, ostatni plati vstupne 200 Kc. Dekujeme partnerum vecera - CMS Cameron McKenna, Red-Stars.com data AG, Accord Group a Samba Digital Media, a take medialnim partnerum First Tuesday CZ - Prague Business Journal, Euro a Inside. Ceske First Tuesday pripravuje na podzim serii akci nad ramec tradicnich uternich veceru. Krome dale uvedenych je to First Funding - lokalni obdoba MatchMakingu, pri ktere bude umoznena prima jednani vybranym investorum a podnikatelum. Podnikatelum bude urcen prvni cesky vzdelavaci Bootcamp aneb zivotni cyklus firmy v jednom dni. Pro podnikave studenty na vysokych skolach je pak urceno prvni First Tuesday Academic. Dalsi informace o zminenych akcich prineseme v pristim vydani. Na 20.zari je planovana prvni tzv. Bezdratova streda (Wireless Wednesday) ceskeho First Tuesday. Panelove diskuse zamerene na bezdratovou komunikaci, WAP, GSM platby, m-commerce aj. si ziskaly znacnou popularitu a staly se dalsi pravidelnou akci v rade mest First Tuesday. S prvnim vyrocim existence ceskeho First Tuesday se v rijnu uskutecni take prvni vecer First Tuesday v Brne. Brnenske First Tuesday se bude konat behem vystavy Invex, tedy druhe (!) utery dne 10.rijna. Predpokladany zacatek je 18:00 hod. Hlavnim partnerem vecera jsou Brnenske veletrhy a vystavy a.s. Spojeni First Tuesday s investicni spolecnosti Yazam, ktera se specializuje na investice do zacinajicich firem, by melo prinest podnikatelum moznost urychleneho financovani (do 8 tydnu po prvnim kontaktu). Podrobnosti najdete v tiskove zprave na vyse uvedenych adresach. ********************************************************************** --------------------------------------- Digitalni ekonomika v uzavrene zone VIP http://www.park.cz/ceo.htm --------------------------------------- V uzavrene zone VIP vystavujeme nektere hodnotnejsi dokumenty a studie, ktere jsou pristupne partnerum CEO jako dalsi pridana hodnota ke sluzbam Centra. Jako desaty dokument zony pribyla obsahla studie The Emerging Digital Economy, kterou v roce 1998 zpracoval U.S. Department of Commerce. Prestoze podle data jejiho vzniku muzete nabyt dojmu, ze se jedna o davno zastaraly dokument, ktery byl soucasnym vyvojem zatlacen do historie jiz minuly rok, neni tomu tak. Vedle britske studie "Work in the Knowledge-Driven Economy" je to dalsi ukazka toho, jak vazne berou vlady vyspelych zemi zmeny, ktere do struktury narodnich ekonomik (byt globalne propojenych) prinasi informacni revoluce. Nemohu nezminit slova "Nova ekonomika urcite neznamena novou ekonomii", ktera pronesl Prof. Vaclav Klaus pri prilezitosti nedavneho vyhlaseni sto nejvyznamnejsich firem CR za minuly rok (zdroj: Euro 26/00). Na rozdil od vyspelych zemi stale postradame uceleny dokument podobneho typu, ktery by kvantifikovane vyjadril podil informacniho prumyslu na HDP a zmapoval soucasny stav v odvetvich, ktere skytaji nejvetsi perspektivy pro elektronicky obchod. V osmi kapitolach kolektiv autoru postupne rozebira sferu mezipodnikoveho elektronickeho obchodu, poskytovani zbozi a sluzeb digitalniho charakteru, maloobchodni prodej zbozi, strukturu zakazniku i pracovnich sil. Zvlastni casti jsou venovany cestovnimu prumyslu, bankovnictvi, pojistovnictvi a v peti prilohach na zaver najdete radu prehledu, statistik a pripadovych studii, ktere se sice tykaji americkeho trhu, ale mohou dobre poslouzit jako voditko pro ty, kteri by meli ambici podobny dokument vytvorit pro CR, prip. stredni Evropu. V pristim VIP Direct se budeme venovat i novejsimu vydani teto studie z roku 1999. Privitame vase tipy na ekonomy, kteri se zajimaji o informacni ekonomiku (at uz je stara nebo nova) a kteri by meli zajem se stat pridruzenymi partnery Centra pro elektronicky obchod (CEO). Radi je privitame. ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stoji za to vedet -------------------------------------- + Omlouvame se tem z vas, kterym neprislo korektne minule vydani VIP Direct 5/2000 z uvodu cervence. Technicka chyba vznikla na strane Ustavu informatiky VUT FAST, ktery provozuje zasilaci mechanismus VIP. Cely text posledniho VIP Direct (a tez vsechny ostatni) si muzete stahnout z archivu na http://www.park.cz/vipd + 25.7. byla otevrena vyzva pro 4. kolo prihlasek IST projektu (technologie pro informacni spolecnost) do 5. ramcoveho programu EU (podpora vedy a vyzkumu) s celkovym rozpoctem 450 mil. EUR. Termin odevzdani prihlasek je 31.rijen. Na druhe z nize uvedenych adres byla zprovoznena informacni podpora pro organizacni, pravni a financni aspekty projektu 5.ramcoveho programu. http://www.cordis.lu/ist/calls/200004.htm http://www.cordis.lu/fp5/management + Navrh antispamoveho zakona hladce prosel Snemovnou reprezentantu USA. Obcane i firmy by meli podle nej pravo zalovat odesilatele nevyzadane posty. Kazdy prijemce by mohl pozadovat az 500 USD za jednu zpravu, maximalne vsak 50000 USD. I vyzadane zpravy (napr. z E-konferenci) budou muset byt v pripade reklamniho sdeleni zretelne oznaceny, dale nesmeji obsahovat falesnou adresu odesilatele a jejich prijemce musi mit moznost odber kdykoli zrusit. Navrh zakona vychazi z podobne pravni upravy, ktera zakazuje obtezovani nevyzadanymi telefonaty a faxy. Zakon jeste musi schvalit Senat USA. Pokud vstoupi v platnost, jeho pusobnost se bude tykat jen uzemi USA. http://news.cnet.com/news/0-1005-200-2284004.html + Od cervence jsou ve VIP vystaveny dalsi vysledky Evropskeho pruzkumu rozvoje informacni spolecnosti (ESIS) za obdobi Q2/2000. Pristi uzaverka pro evidenci projektu a iniciativ je v polovine zari. Prihlasit se mohou komercni, statni i verejnopravni subjekty, ktere planuji, vyvijeji nebo jiz provozuji systemy nebo aplikace vyhovujici uvedenym kriteriim EU. http://www.park.cz/esis + Mezi klicovymi cili Evropske komise v oblasti budovani informacni spolecnosti je zavedeni konkurence do procesu pripojovani domacnosti k telefonnim ustrednam, tzv. 'Unbundling the local loop'. Vsechny clenske zeme by mely otevrit konkurenci svoje mistni telefonni smycky do konce tohoto roku. Dalsi opatreni komise se tykaji pozadavku na post-monopolni telekomunikacni operatory. Ti by meli poskytnout informace o tom, zda umoznuji svym konkurentum pristup k lokalnim smyckam a pripadne za jakych podminek. Stranou nezustava ani regulacni ramec pro nakladani s radiovymi frekvencemi, aby se zajistila dostupnost a ucinne vyuzivani radioveho spektra, a pro aplikace spojene s treti generaci mobilnich komunikaci. + Americky i evropsky vybor FAST (Future of Advertising Stakeholders) oznamily, ze spoji svoje sily k vytvoreni standardu pro mereni navstevnosti WWW serveru. Tento krok byl vynucen zacinajici divergenci standardu mezi USA a Evropou. V soucasne dobe existuji tri zpusoby, kterymi se meri online navstevnost: "serverove orientovany" (pouziva analyzu zaznamu, ktere shromazduje WWW server); "uzivatelsky orientovany" (zkouma chovani navstevniku na zaklade jejich pohybu po Webu - napr. Media Matrix nebo Nielsen's Netratings); a "reklamne orientovany" (sleduje, kolik reklamnich prvku bylo zobrazeno v dane online kampani - napr. DoubleClick). + Novelizace nekolika zakonu maji umoznit danove ulevy pri nakupu osobniho pocitace. Danovy poplatnik si tak bude moci odecist od zakladu dane z prijmu castku vynalozenou na porizeni domaciho pocitace vcetne periferii a software. Podminkou je, ze nesmi jit o pocitac porizeny k podnikani nebo k jine samostatne vydelecne cinnosti. Ustanoveni, ktere ma platit po dobu 4 let, se ma vztahovat i na pripad, kdy zamestnavatel koupi pocitac, ktery pak proda na splatky svym zamestnancum za nakupni cenu. Vice v clanku J.Peterky na http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=936 + Vysledkem EU projektu Intellectual Property Rights Helpdesk je vytvoreni sluzby pro podporu malym a strednim firmam a vedecko- vyzkumnym pracovistim v oblasti ochrany intelektualniho vlastnictvi. K dispozici je vicejazycny Web s cca 6000 dokumenty a bezplatna pravni poradna na E-mailu info@ipr-helpdesk.org. Mate-li zajem o bezplatny CD-ROM, ktery obsahuje kompletni obsah WWW serveru s radou pruvodcu a tutorialu, napiste si o nej na promo@ipr-helpdesk.org. http://www.ipr-helpdesk.org + Ministri financi EU odlozili svoje rozhodnuti o regulacnim ramci pro elektronicke penize pote, co se objevily namitky Evropske centralni banky (ECB). V lonskem roce vydala Komise navrh regulovat vydavani elektronickych penez v pocitacovych sitich. Podle nej by mohly "nebankovni" instituce za urcitych podminek vstoupit na trh elektronickych penez. ECB vyjadrila obavy z techto volnejsich pravidel. Prvni verze direktivy zabyvajici se e-penezy, ktera se vztahuje na digitalni penize prenasene na cipovych kartach (elektronicke penezenky) nebo uchovavane na pevnych discich pocitacu, by ponechala normalni pravidla bankovniho dohledu nad vetsinou emitentu, ale nechala zemim EU volnost neregulovat male, uzavrene systemy, napr. na univerzitach. ECB se obava, ze rozsirene pouzivani elektronickych penez by mohlo podkopat jeji schopnost kontrolovat inflaci, mj. ovlivnovanim rustu penezni nabidky v Eurozone. + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informace kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SorcererWare s.r.o., http://www.sorcererware.com ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SorcererWare s.r.o. se radi mezi predni spolecnosti podnikajici v oboru "New Media", tedy interaktivni zabavy, digitalni TV, mobilnich zarizeni a elektronickych obchodu. Nasim klientum nabizime komplexni pohled v ramci corporate identity, kreativni reseni a vysokou technickou uroven. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Seminar Komunikace a e-commerce, http://www.logos.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Vzhledem k velkemu zajmu o kvetnovy seminar Komunikace a obchodovani na Internetu, kdy nebyli uspokojeni vsichni prihlaseni, spolecnost Logos porada jiz IV. seminar tykajici se komunikace a e-commerce. Akce se bude konat 13. zari 2000 od 9:00 v prostorach Autoklubu Praha (Opletalova 29, Praha 1). Seminar je urcen obchodnimu, marketingovemu a IT managementu predevsim obchodnich a distribucnich firem. V pripade zajmu o ucast na pripravovanem seminari nas kontaktujte pomoci nasledujiciho spojeni - info@logos.cz nebo recepci spolecnosti Logos - 02/41006666. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kurs Zaklady transferu technologii, http://www.fbm.vutbr.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Porada Fakulta podnikatelska VUT v Brne ve dnech 10.-17.9. internatni formou. Absolventi kursu budou schopni pripravovat a pripadne ridit projekty 5. ramcoveho programu EU (k tomuto tematu bude jeste doplnujici skoleni), provadet transferove projekty a pripravit a ridit nove zalozene inovacni firmy vyuzivajici vysledku vyzkumu (tzv. spin- out). Soucasti kursu je simulacni hra The Global Marketplace modelujici chovani trhu. Zaverecne zkousky budou obsahovat test znalosti, hodnoceni pripraveneho projektu, a vysledky simulacni hry GMP. Kurs je zcasti financovan z prostredku PHARE, takze jeho cena, vcetne ubytovani a stravovani, cini 19700 Kc. Predpoklada se dalsi soucinnost s absolventy (poradenstvi, doskolovani apod.) a moznost pozdejsi validace nekterou vzdelavaci instituci EU. Zajemci mohou ziskat podrobnejsi informace od Mgr M. Bilikove, VUT TTU, Kounicova 67a, 60190 Brno, e-mail bilikova@ro.vutbr.cz, tel. 05-4112 5216. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). V soucasne dobe ma 15 kolektivnich a 65 individualnich partneru. Historie jeho aktivit zamerenych na oblast informacni ekonomiky je udrzovana na adrese (1). CEO je ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online a odbornym partnerem ceskeho First Tuesday. Pro svoje partnery (forma clenstvi), jejichz seznam najdete na adrese (2), provozuje E-konferenci VIP Forum s Web archivem a digest verzi, viz (3). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (4). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.htm (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.htm (3) http://www.e-commerce.cz/forum.htm (4) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou jiz vice nez 4000 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete (tyto nebudou ve WWW podobe ve VIP publikovany). VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 6/2000 8.8.2000 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne