********************************************************************** VIP Direct 5/2000 E-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Svet je maly (uvodnik) + Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu pokracuje + First Tuesday 4.7., Wireless Wednesday a First Tuesday Brno + Co je nova ekonomika (Petr Koubsky) + VIP Telegraf aneb co je opravdu dulezite – zakon o elektronickem podpisu schvalen v Senatu, e-podnikatelska soutez pro studentske tymy, platebni karta Juice Pay, kapitalove vstupy do ceskeho Internetu pokracuji, ... + Informace kolektivnich partneru CEO + o VIP Direct ------------------ Svet je maly http://www.park.cz ------------------ Pred rokem objizdeli autem dva mladi Estonci stredni Evropu. Na tom, si reknete, neni nic divneho. Spousta mladych lidi takto nyni cestuje. S jednim z nich jsme se znali z E-konference Online Europe a tak jsme si v Brne domluvili schuzku. Prijemne povidani v Lagune u ceskeho piva se tocilo kolem internetoveho podnikani, pristupu nasich vlad k rozvoji informacni ekonomiky a vubec o tom, v cem se nase zeme lisi a v cem jsou si podobne. Juri Kaljundi jiz mel zkusenosti s rizenim IT firmy Stallion, jeho nova spolecnost CV-Online provozovala server, ktery zprostredkovaval pracovni mista a zivotopisy uchazecu v baltskych zemich. Juriho jsem potkal podruhe letos v kvetnu v Praze. Jeho firma byla vybrana na First Tuesday Matchmaking, nebot hledala dalsi zdroje na expanzi. Mezitim do ni kapitalove vstoupili zahranicni investori vcetne Esther Dyson, cinnost CV Online se rozsirila z Pobalti do Finska, Ruska a Madarska. A nyni take do CR, nebot CV Online nedavno koupil od spolecnosti Logos server Profese.cz. Vzpomnel jsem si na jeden telefonat primo od naseho stolu tenkrat v Lagune... Svet je maly. A s informacnimi technologiemi jeste mensi. Nemyslim si, ze s jejich rozvojem budeme cestovat mene. Rekl bych, ze spise efektivneji (tedy mene zbytecne). Na mista, o kterych jiz neco vime, a za lidmi, ktere si prejeme potkat. Mene bude zalezet na omezenich fyzickeho sveta, vice na spolecnem zajmu lidi, kteri maji zajem spolu komunikovat. A to mne naplnuje nadeji a optimismem. Preji vam vsem zaslouzenou dovolenou. Divejte se dobre okolo sebe a zapamatujte se mista a lidi, ke kterym by jste se chteli vratit. A pokud nevydrzite online abstinenci, poslete nam svoje tipy referujici o moznostech pristupu k Siti na tradicnich ci exotickych mistech kdekoli na svete. ********************************************************************** ------------------------------------------------------------ Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu pokracuje Chcete ziskat zakladni vysledky a vyhrat letenku do Thajska? http://www.park.cz/pruzkum ------------------------------------------------------------ Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu, ktery byl zahajen zacatkem cervna, potrva do zacatku srpna. Prvni vysledky lze ocekavat na konci prazdnin. V otazkach tohoto kola si jeste vice vsimame zkusenosti, motivaci a preferenci pri nakupech a platbam na Internetu a take pouzivani dalsich koncovych zarizeni (napr. mobilnich telefonu). Zucastnit pruzkumu se muze kazdy uzivatel Internetu s trvalym bydlistem v CR (vyplneni online dotazniku vam zabere cca 15 min). Vsichni, kteri dle pokynu vyplni pripraveny WWW formular, budou zarazeni do slosovani o ceny. Hlavni cenou je letenka do Bangkoku (Thajsko), dalsi tri vylosovani respondenti obdrzi 1000 Kc. Vsem ucastnikum budou zaslany zakladni vysledky. Ucast je mozna i anonymne. Jste providerem (ISP), vydavatelem tisteneho, rozhlasoveho nebo online media, provozujete Internet kavarnu? Pomuzete nam o pruzkumu informovat svoje uzivatele, ctenare nebo posluchace? Uvedeme vas na hlavni strance pruzkumu a poskytneme cast, prip. i kompletni vysledkovou studii zdarma. Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** ----------------------------------------------------------- First Tuesday 4.7., Wireless Wednesday a First Tuesday Brno http://www.firsttuesday.cz http://www.firsttuesday.com ----------------------------------------------------------- V poradi 9. ceske setkani Internet podnikatelu a investoru v ramci jiz celosvetove organizace First Tuesday se uskutecni v restauraci Fromin na Vaclavskem nam. 21 v Praze (vedle OD Krone) dne 4. cervence v 19:45 hod. Uvodni slovo bude mit Adam R. Healey, reditel firmy Samba Digital Media, ktera v minulych dnech ohlasila kapitalovy vstup nekolika investoru (viz zpravy nize). Aktualni informace vcetne odkazu na registracni formular a fotografie z minulych setkani najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. Ucast ZDARMA je jen pro predem registrovane. Sponzory vecera jsou CMS Cameron McKenna, Red-Stars.com data AG, Accord Group a SI Corporate Finance, medialnimi partnery Prague Business Journal, Euro a Inside. Uvodem cervna byla zprovoznena nova podoba www.firsttuesday.cz, kde jsou pravidelne aktualizovany informace ze sveta First Tuesday. Server prinasi lokalni informace v ceskem jazyce (mj. aktualizovany prehled kapitalovych vstupu do ceskych internetovych firem) rozsirujici sluzby poskytovane centralne pres WWW server v Londyne. Na zari je planovana prvni tzv. Bezdratova streda (Wireless Wednesday) ceskeho First Tuesday. Panelove diskuse zamerene na bezdratovou komunikaci, WAP, GSM platby apod. si ziskaly znacnou popularitu a staly se dalsi pravidelnou akci v rade mest First Tuesday. O podrobnosti prazske akce vas budeme vcas informovat. S prvnim vyrocim existence ceskeho First Tuesday se v rijnu uskutecni take prvni vecer First Tuesday v Brne. Brnenske First Tuesday se bude konat behem vystavy Invex, tedy druhe (!) utery dne 10.rijna. Predpokladany zacatek je 18:00 hod. Partnerem vecera jsou Brnenske veletrhy a vystavy a.s. ********************************************************************** ------------------------------ Co je to nova ekonomika http://www.park.cz/kis/kou.htm ------------------------------ V kvetnove priloze Softwarovych novin, Inside a Eura byl publikovan clanek P.Koubskeho "Co je to nova ekonomika". Plne zneni najdete na vyse uvedene adrese ve VIP. Pristi vydani VIP prinese vyber z dalsiho clanku autora „Bude nebude“, ktery je venovan vizim toho, jak informacni a komunikacni technologie ovlivni nase soukrome i pracovni zivoty. Internet meni pravidla - ano, ale ktera a v cem? Je charakter ekonomiky v digitalnim veku skutecne odlisny oproti industrialni ere? Jake jsou prilezitosti v novych podminkach, kde cihaji hrozby? A vubec - neni to vsechno jen nafouknuta bublina? ... Existuji dva svety: hmotny svet atomu a nehmotny svet bitu. Ten prvni, to je nase kazdodenni realita, svet budov, automobilu, angorskych svetru a jadernych elektraren. Ten druhy, to je svet bankovnich kont, akcii, pocitacoveho softwaru, hudebnich nahravek, televizniho vysilani, textu knih, nejruznejsich sluzeb. Ekonomicky vyznam onoho druheho sveta bezpochyby roste sam o sobe: pocitacovy prumysl, zabavni prumysl, informacni a konzultacni sluzby vseho druhu (vcetne vetsiny financnich, ktere sem samozrejme spadaji) predstavuji ve vyspelych zemich dulezity az rozhodujici prispevek k celkove tvorbe HDP. Co je vsak jeste dulezitejsi nez ekonomicky vyznam “druheho sveta” sam o sobe, to je jeho vliv na svet prvni. Budovy, automobily, angorske svetry a jaderne elektrarny existuji mimo jine i diky informacim -- spouste informaci. Jde o technologicke a vyrobni predpisy stejne jako o informace ekonomickeho charakteru: udaje o poptavce a nabidce urcuji cenu, jina data ridi logistiku, vyrobni terminy, propojuji vyrobu s prodejem, marketingem a ucetnictvim, a tak dale. Zmeni-li se zpusob nakladani s temito daty, zmeni se take odpovidajici objekty hmotneho sveta, protoze ten se informacemi chte nechte ridi. Revoluce v druhem svete -- a ona probiha -- se nevyhnutelne promitne do sveta prvniho. At podnikate v jakemkoli oboru, jeho pravidla budou jiz brzy plne diktovana pravidly sveta bitu, tedy digitalnich informaci. Neni to koneckoncu nijak nova ani nezvykla situace. Staci si uvedomit, ze velka cast vseho, co se dnes v hospodarske sfere odehrava, je jiz nekolik set let urcena jinou sadou pravidel pochazejicich z “nehmotneho” sveta -- pravidly financnich instituci. Urokove miry, principy obchodovani na burze, smenne kursy deviz, pravidla platebniho styku, tim vsim je do znacne miry determinovano veskere ekonomicke deni. Pritom jde o abstraktni principy, o sadu pravidel, ktere nekdo nekdy definoval a sepsal na papir. Vyznam a vliv pravidel prichazejicich ze sveta bitu ma podobne koreny a bude jiz brzy podobne zavazny. Znovu opakuji klicovou tezi z uvodniku: pocitace nejsou samy o sobe dulezite, o ty zde nejde. Co je dulezite, je komunikace mezi lidmi i stroji. Komunikace neni sektorem ekonomiky: komunikace je ekonomika sama. ... V klasicke ekonomice existuje zakon klesajicich vynosu. Dva kopaci jeste vykopou jamu mozna opravdu dvakrat rychleji nez jeden, ctyri ji vsak urcite nevykopou ctyrikrat rychleji, ale pravdepodobne jen trikrat. Osm kopacu nevykope jamu ani osmkrat, ani sestkrat, ale nejspis jen petkrat rychleji nez jeden a dvacet kopacu je jednoduse k nicemu -- driv by si porozbijeli hlavy krumpaci navzajem, nez by udelali neco uzitecneho. Rigorozni formulace zni, ze zvysuje-li se mnozstvi vstupu (pri konstantni urovni vsech ostatnich vstupu), bude mezni produkt kazde jednotky vstupu klesat. V nove, digitalni, “sitove” ekonomice je tomu trochu jinak. Podle klasickych pravidel by se o ucastnicich site dalo predpokladat neco podobneho jako o kopacich: jejich pocet by mel rust po jistou mez, a to stale pomaleji, protoze duvodu vstupovat do site by melo s rostoucim poctem jejich ucastniku ubyvat. Ve skutecnosti je to presne opacne: cim vic, tim vic. ... Cela koncepce ekonomickeho altruismu, o nemz tu je rec, se vlastne toci kolem jedne jedine uvahy: pokud velke mnozstvi z nas vlozi jistou investici do prostredi, v nemz pusobime, zlepsi se kvalita tohoto prostredi natolik, ze na tom vydelaji vsichni (vznikem novych obchodnich prilezitosti, novych sekundarnich trhu apod.). Pochopitelne je tady hacek, jemuz ekonomove rikaji problem cerneho pasazera: prospech budou mit i ti, kteri do zlepseni spolecneho prostredi nevlozi nic. Z klasicke ekonomie je znamo, ze tento problem je neresitelny -- vsechny pokusy o eliminaci cernych pasazeru jsou bud neucinne, anebo zhorsi kvalitu prostredi natolik, ze se prinos cele koncepce vytrati. ... ********************************************************************** ---------------------------------------- VIP Telegraf aneb co je opravdu dulezite ---------------------------------------- + 29.6. schvalil Senat navrh zakona o elektronickem podpisu (platny od 1.1.2001) O den pozdeji podepsal v USA podobny zakon prezident Clinton. + Dle studie Global e-Marketing bylo v Polsku minuly rok 650 internetovych maloobchodu generujici obrat 25 mil. USD. Za hlavni bariery rozvoje jsou povazovany male rozsireni platebnich karet a pomalost (nespolehlivost) dodavky. Jen necele 4% obchodu si sama zajistuje distribuci (v porovnani s 50% v USA). + Direktiva EU tykajici se elektronickeho zpusobu fakturace DPH by mela byt schvalena vladami clenskych zemi zacatkem pristiho roku. V soucasne dobe existuji velke rozdily v pouzivani elektronickych transakci mezi severni Evropou a Stredomorim, komise vsak presto ocekava, ze behem pristiho roku se direktivou budou ridit vsechny clenske zeme. http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/publications/official_doc /com/com.htm + Evropska komise uzavrela v kvetnu treti kolo prihlasek IST projektu do 5.ramcoveho programu EU (podpora vedy a vyzkumu). Do programu IST, ktery je zameren na technologie pro informacni spolecnost, bylo podano 213 projektu (v prvnim kole 577, ve druhem 202). Vybrane projekty budou moci byt zahajeny koncem roku. Vyzva pro ctvrte kolo bude oznamena v cervenci, predpoklada se, ze uzaverka terminu bude v zari a vyhodnoceni v rijnu 2000. http://www.cordis.lu/ist http://www.park.cz/fp5 + Tydenik Ekonom vyhlasil podnikatelskou soutez pro studentske tymy strednich a vysokych skol za podpory konzultacnich a investicnich firem. Podminky souteze a kontakt v nasledujicim dokumentu http://www.firsttuesday.cz/doc/dotcom.doc + Vstupy rizikoveho kapitalu do ceskych internetovych firem neberou konce. Dva nejvyznamnejsi smerovaly do firem, ktere existuji od roku 1999. Do poskytovatele zakazkovych e-business reseni Samba Digital Media investovaly celkem 2.4 mil. USD red-stars.com AG data, Baring Communications Equity Emerging Europe, Siemens a individualni investor - Roman Stanek. Zakladatelem firmy je (puvodem American) Adam Healey, ktery bude mit uvodni slovo na cervencovem First Tuesday (viz zprava vyse). Jen o neco drive ohlasila investici 6 mil. USD (od fondu Advent International) dalsi firma zalozena v Praze Americany - Globopolis.com, ktera provozuje mestskeho pruvodce (cestovani, kultura a zabava) pro Prahu a dalsich 7 stredoevropskych mest (brzy ma pribyt dalsich 15). http://www.samba.cz http://www.globopolis.com + Dalsi dva kapitalove vstupy maji charakter akvizic. Fio Holding koupila od firmy Multiweb server Akcie.cz, ktery se ma stat nastrojem pro obchodovani na americkem a nemeckem trhu cennych papiru v realnem case. Druhym pripadem je prevzeti serveru Profese.cz (puvodne vlastnen firmou Logos) estonskou firmou CV- Online, ktera svou cinnost rozsirila z pobaltskych zemi tez do Finska, Ruska a Madarska. http://www.fio.cz http://www.akcie.cz http://www.cveurope.com http://www.cvonline.cz http://www.profese.cz + Novou moznost placeni prostrednictvim Internetu nabizi CitiBank. Vice o platebni karte Juice Pay v clanku J.Peterky. http://www.lupa.cz/komentare/ukaz.php3?k_id=864 + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informace kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). V soucasne dobe ma 15 kolektivnich a 65 individualnich partneru. Historie jeho aktivit zamerenych na oblast informacni ekonomiky je udrzovana na adrese (1). CEO je ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online a odbornym partnerem ceskeho First Tuesday. Pro svoje partnery (forma clenstvi), jejichz seznam najdete na adrese (2), provozuje E-konferenci VIP Forum s Web archivem a digest verzi, viz (3). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (4). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.htm (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.htm (3) http://www.e-commerce.cz/forum.htm (4) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou vice nez 3500 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nechceme VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 5/2000 4.7.2000 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne