********************************************************************** VIP Direct 4/2000 I-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Aby vyhravali ti lepsi (uvodnik) + Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu zahajen + First Tuesday 6.6. a stredoevropske B2B MatchMaking + Elektronicky podpis jako memento (Jiri Peterka) + Nova E-commerce studie v uzavrene zone VIP pro partnery CEO + Co by mel manazer vedet o E-businessu + VIP Telegraf aneb co je opravdu dulezite – telekomunikacni zakon schvalen, dalsi kapitalove vstupy do ceskeho Internetu, dalsi vysledky ESIS, prvni MBA modul E-commerce v CR... + Informace kolektivnich partneru CEO - SorcererWare + o VIP Direct ---------------------- Aby vyhravali ti lepsi http://www.park.cz ---------------------- O minulem vikendu opet hostila Budapest konferenci organizatoru First Tuesday. Tentokrat jiz vice nez 120 zastupcu mest ze vsech kontinentu si vymenovalo zkusenosti z lokalnich uspechu (i omylu) a pripravovalo spolecne sluzby pro e-podnikatele a investory. Vyslechli jsme si, jak vypadaji akce nasich kolegu v malajskem Kuala Lumpur, v Reykjaviku, v Chicagu i v Jizni Africe. Overili jsme si, jak podobny koncept uspesne realizuje v Queenslandu australsky pravnik a v Dubaji od minuleho tydne anglicky IT konzultant (v 80. letech stravil tez dva roky v Praze). Velkou cast First Tuesday organizatoru tvori puvodem Americane, kteri presidlili do noveho prostredi. Potesujici je, ze i mensi mesta (napr. norsky Trondheim) zaznamenavaji silici zajem verejnosti i sponzoru, kteri chteji svoje jmeno spojovat se sluzbami globalni site First Tuesday. Bylo vzrusujici diskutovat po dva dny v teto pestre skupine individualit, ktere plni roli (ac kazda s jinym profesnim zazemim) komunikacnich uzlu ve svych lokalnich komunitach. Na konferenci nebylo prilis videt kravaty a tmave obleky. Misto nich spise tricka a dziny, a k tomu podnikavost, vuli, schopnosti a chut komunikovat. First Tuesday neni poradatelem zabavnych vecirku, kde se lze zdarma napit, ani inkubatorem pro zacinajici firmy. Ambici First Tuesday je tvorit prostredi (a byt duveryhodnym informacnim zdrojem) pro lepsi start firem v oblasti informacniho a technologickeho podnikani. Pokud muzeme povazovat Internet za nastroj, ktery pomaha demokratizovat pristup k informacim, First Tuesday pomaha demokratizovat pristup k chytremu kapitalu (internetovemu businessu totiz nestaci "obycejne penize") a k ostatnim klicovym zdrojum nove ekonomiky, tj. predevsim k talentovanym manazerum, analytikum, vyvojarum a konzultantum. Informace o kapacite techto zdroju budou brzy k dispozici vsem jednotlivym uzlum site prostrednictvim sdilene databaze. Jak nejlepe vyjadrit efekt toho vseho? Kapitalismus bez treni, minimalni transakcni naklady? K cemu? Aby se snizily bariery geograficke vzdalenosti a informacni izolace mezi poptavkou a nabidkou. Aby opravdu vyhravali ti lepsi. Pres 70 tisic vzajemne propojenych clenu komunity First Tuesday predstavuje dnes obrovsky potencial, ktery muze vyznamne rozhybat trh pracovnich sil a know-how v regionech, kterym se o necem takovem mohlo pred tim jen zdat. Puvodne mel byt tento uvodnik o klicovem rozhodnuti nasich zakonodarcu ve vztahu k informacni spolecnosti - o telekomunikacnim zakone. Po zazitku z Budapesti mi vsak pripada zbytecne znovu opakovat, jak odlisny a zastaraly svet maji pred sebou ti, kteri o nas rozhoduji (a ktere si vetsina zvolila). Vlada a poslanci CSSD a ODS svym rozhodnutim ukazali, ze si nejsou vedomi zakladnich pravidel informacni ekonomiky. V rozporu s trendy ve vyspelem svete odkladaji liberalizaci telekomunikacniho trhu a brzdi tim rozvoj klicoveho sektoru ekonomiky, coz je proti zajmu vsech obcanu. Zapamatujme si ty, kteri takto hlasovali. ********************************************************************** -------------------------------------------------------- Sber dat pro 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu zahajen Chcete ziskat zakladni vysledky a vyhrat letenku? http://www.park.cz/pruzkum -------------------------------------------------------- Jak informovalo minule cislo VIP Direct, 5.kolo pruzkumu uzivatelu Internetu, ktery je nejstarsim pruzkumem Internetu u nas, bylo zahajeno koncem brezna verejnou diskusi v odborne komunite CEO k obsahu dotazniku. Rada nametu byla zapracovana a 1. cervna se dotaznik otevrel verejnosti. Sber dat bude trvat nejmene jeden mesic. Partnery 5.kola pruzkumu jsou spolecnosti Dusek Tours (hlavni partner), Gity a Microsoft. Medialnim partnerem pruzkumu je server Centrum. Cilem pruzkumu je charakterizovat uzivatele ceskeho Internetu a jejich demograficky profil; zjistit duvody, zpusoby a preference vyuzivani Internetu; poznat jejich postoje k obchodnimu vyuziti Internetu. V 5. kole si jeste vice vsimame zkusenosti, motivaci a preferenci pri nakupech a platbam na Internetu a take pouzivani dalsich koncovych zarizeni (napr. mobilnich telefonu). Zucastnit pruzkumu se muze kazdy uzivatel Internetu s trvalym bydlistem v CR. Ucast je mozna i anonymne (vyhra je podminena uvedenim rodneho cisla z duvodu identifikace vyherce a zamezeni vicenasobne ucasti jedne osoby). Vsichni, kteri dle pokynu vyplni pripraveny WWW formular, budou zarazeni do slosovani o ceny. Hlavni cenou je letenka do Bangkoku (Thajsko), dalsi tri vylosovani respondenti obdrzi 1000 Kc. Vsem ucastnikum budou zaslany zakladni vysledky. Jste providerem (ISP), vydavatelem tisteneho rozhlasoveho nebo online media, provozujete Internet kavarnu? Pomuzete nam o pruzkumu informovat svoje uzivatele, ctenare nebo posluchace? Uvedeme vas na hlavni strance pruzkumu a poskytneme cast, prip. i kompletni vysledkovou studii zdarma. Kontaktujte vip@fce.vutbr.cz ********************************************************************** --------------------------------------------------- First Tuesday 6.6. a stredoevropske B2B MatchMaking http://www.firsttuesday.cz http://www.firsttuesday.com --------------------------------------------------- V poradi 8. ceske setkani Internet podnikatelu a investoru v ramci jiz celosvetove organizace First Tuesday se uskutecni opet na terase prazskeho klubu Lavka dne 6. cervna. Vzhledem k blizicimu se letu se zacina o neco pozdeji - ve 20:00 hod. Uvodni slovo budou mit Oldrich Bajer a Ondrej Tomek, zakladatele firmy NetCentrum, ktera provozuje portal Centrum. Sponzory vecera jsou CMS Cameron McKenna, Red- Stars.com, Accord Group a SI Corporate Finance, medialnimi partnery Prague Business Journal, Euro a Inside. Aktualni informace vcetne odkazu na registracni formular a fotografie z minulych setkani najdete na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy. Ucast ZDARMA je jen pro predem registrovane. First Tuesday spojuje v soucasne dobe pres 70000 osob ve vice nez 80 mestech vsech kontinentu. Stava se tak postupne portalem a globalnim trzistem pro internetove start-upy, talentovane jednotlivce, kapital a know-how. First Tuesday si ziskalo pozornost predevsim diky tradicnim neformalnim vecerum, odkud pochazi i nazev organizace. Vedle nich se postupne rozbihaji tzv. Matchmaking events (viz dale), diskusni panely (prvni pro vas pripravujeme koncem leta) a online informacni sluzby. Objem investic ziskanych prostrednictvim First Tuesday jiz presahl 100 milionu USD (jen zdokumentovane pripady), rada firem si diky First Tuesday nasla zamestnance a spolupracovniky. Prvni cervnove utery bude otevrena nova podoba www.firsttuesday.cz, kde budou pravidelne k dispozici aktualni informace ze sveta First Tuesday. Server bude prinaset lokalni informace v ceskem jazyce rozsirujici sluzby poskytovane centralne pres WWW server v Londyne (timto zpusobem by mela od cervence probihat mj. registrace). 19. kvetna hostila Praha po Londynu, Zurichu a Berlinu dalsi First Tuesday MatchMaking. Na teto celodenni akci prezentuji jiz predvybrani podnikatele svoje business plany vybranym investorum, kteri maji o dany typ podnikani zajem. Prazske MatchMaking bylo zamerene na elektronicky obchod mezi podniky (B2B) a na region stredni a vychodni Evropy. Na vyberu prihlasenych projektu a investoru se podilela spolecnost Price Waterhouse Coopers. Z regionu stredni a vychodni Evropy se do vyberu dostalo pet ceskych firem (Praxis, Benefide, The Virtus Group N.V., ArtWorks a B2B Centrum), pet madarskych, jedna estonska a jedna ruska. Dalsi akce typu Matchmaking budou probihat v siti First Tuesday kazdy mesic, pro podnikatele je tedy neustale sance prihlasit svuj business plan a najit sveho investora. ********************************************************************** ---------------------------------------------- Elektronicky podpis jako memento, Jiri Peterka http://www.park.cz/pohledy/pet_zep.htm ---------------------------------------------- 24.5. schvalila Poslanecka snemovna Parlamentu drtivou vetsinou 169 hlasu (ze 186 pritomnych) poslanecky navrh zakona o elektronickem podpisu, ktery je jednim z klicovych predpokladu pro rozvoj elektronicke komerce a naseho smerovani k tzv. informacni spolecnosti. ... Na prvni pohled by se mohlo zdat, ze slo o vzacne bezproblemovou zalezitost, ktera dokazala spojit strany napric politickym spektrem a primela politiky odlozit tradicni sarvatky a jednat konstruktivne a rychle. Ve skutecnosti se ale i kolem elektronickeho podpisu preci jen odehral lity a nemilosrdny boj. Nebyl ale vedeny politiky, a nebyl ani nijak vyrazneji medializovan. ... O co vlastne v celem sporu slo? A kdo byly zucastnene strany? Spor nebyl o tom, jak elektronicke podpisy provazat s ostatni legislativou a jak jim udelit potrebny statut (zrovnopravnit je s podpisy vlastnorucnimi). Spor byl o to, jak v zakone pojmout samotne elektronicke podpisy - jakou abstrakci technologii do zakona zakomponovat, tak aby zakon na jedne strane dokazal vystihnout a reagovat na podstatne vlastnosti a moznosti technologii, a na druhe strane nebranil jejich pouziti a sam se nemusel s ocekavanym vyvojem technologii prilis brzy menit. Na to pak navazovala i dulezita otazka vybudovani "systemu duvery", o ktery by se elektronicke podpisy mohly opirat a ze ktereho by mohly odvozovat svou platnost. ... ********************************************************************** ----------------------------------------------------------------- Zmena E-mailove adresy pro prihlaseni/odhlaseni odberu VIP/Direct http://www.park.cz/vipd Nova E-commerce studie v uzavrene zone VIP pro partnery CEO http://www.park.cz/ceo.htm ----------------------------------------------------------------- Upozornujeme na zmenu E-mailove adresy, na ktere si lze automaticky prihlasit nebo odhlasit odber tohoto newsletteru. Nova adresa (uvadena vzdy na konci textu) je nyni vipd@www.park.cz. Pro prihlaseni odberu newsletteru a pro nastaveni vasich preferenci (napr. znakove sady pro prijimani textu s diakritikou) muzete nadale vyuzivat WWW formular na vyse uvedene adrese. 1. cervna byla ve VIP zrizena tzv. uzavrena zona pro partnery CEO. Jak jiz bylo drive avizovano, nektere hodnotnejsi dokumenty a studie budou nadale pristupne jen partnerum CEO jako dalsi pridana hodnota ke sluzbam Centra. Odkazy na takove dokumenty jsou oznaceny ikonou ve tvaru cervene elipsy, uvnitr ktere jsou pismena CEO. V soucasne dobe je v uzavrene zone VIP 9 dokumentu, jejich prehled najdete na vyse uvedene adrese. Nejnovejsim dokumentem v uzavrene zone VIP je studie z Berlina, ktera se zabyvala zkusenostmi s nakupy produktu a sluzeb v Nemecku (vcetne nakupu z dalsich zemi EU). Analyzovana data zahrnuji srovnani nakladu na doruceni, vcasnost a spravnost doruceni, nakladu na vraceni zbozi, proces vystaveni objednavky, metodu platby apod. Studie prinasi zajimave informace pro zakazniky i provozovatele nasich elektronickych obchodu. ********************************************************************** ------------------------------------- Co by mel manazer vedet o E-businessu http://www.swnet.cz http://www.euro.cz ------------------------------------- Prilohy Softwarovych novin, Inside a Eura prinaseji ve svych poslednich vydanich ctyri clanky na tema informacni ekonomiky a elektronickeho obchodu. Vybirame z clanku P.Koubskeho "Co je to nova ekonomika". V podminkach sitove ekonomiky zavisi uspech ekonomickeho subjektu vice na stavu a velikosti site, jejiz je soucasti, nez na jeho vlastni vykonnosti. ... Prumerna cena telekomunikacni sluzby (na konkurencnim trhu!) pri dane kvalite klesne na polovinu zhruba kazdych 18 mesicu, anebo se za tutez dobu pri dane cene kvalita zdvojnasobi. ... Velka cast vseho, co se dnes v hospodarske sfere odehrava, je jiz nekolik set let urcena jinou sadou pravidel pochazejicich z „nehmotneho“ sveta -- pravidly financnich instituci. Urokove miry, principy obchodovani na burze, smenne kursy deviz, pravidla platebniho styku, tim vsim je do znacne miry determinovano veskere ekonomicke deni. Pritom jde o abstraktni principy, o sadu pravidel, ktere nekdo nekdy definoval a sepsal na papir. ... Komunikace neni sektorem ekonomiky: komunikace je ekonomika sama. ********************************************************************** ---------------------------------------- VIP Telegraf aneb co je opravdu dulezite ---------------------------------------- + Poslanecka snemovna odmitla pozmenovaci navrhy Senatu k navrhu telekomunikacniho zakona a potvrdila fakticke odlozeni liberalizace telekomunikacniho trhu, prestoze je toto v rozporu s doporucenim EU. Dala tak prednost vyssi cene, za kterou vlada bude moci prodat statni podil v Ceskem Telecomu. Senatorum (a take odborne verejnosti) se nelibil predevsim dvoulety odklad zavedeni prenositelnosti cisel a 18 mesicni odklad zavedeni predvolby pro vyber operatora. Pozmenovaci navrh Senatu doporucoval zavest obe zminene sluzby alespon o 6 mesicu drive. Vysledky hlasovani poslancu k tomuto navrhu najdete na nize uvedene adrese. http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=18468 + Ve VIP najdete dalsi vysledky Evropskeho pruzkumu rozvoje informacni spolecnosti (ESIS), ktery v CR realizuje Ustav informatiky VUT FAST v Brne ve spolupraci s CEO. Vysledkove zpravy zahrnuji napr. aktualizovany prehled sitovych zarizeni a verejnych sluzeb, prehled propagacnich iniciativ na podporu informacni spolecnosti, vyvoj regulace a nektere statistiky. Srovnatelna data o dalsich 24 zemich Evropy a Stredomori muzete bezplatne ziskat na serveru ISPO. Dalsi uzaverka pro Evidenci projektu a iniciativ je v polovine cervna. Prihlasit se mohou komercni, statni i verejnopravni subjekty, ktere planuji, vyvijeji nebo jiz provozuji systemy nebo aplikace vyhovujici uvedenym kriteriim EU. http://www.park.cz/esis http://www.ispo.cec.be/esis + Jiz tradicne prinasime prehled kapitalovych vstupu do ceskych internetovych firem. Posledni tydny prinesly dalsi tri, dalsi dva se ocekavaji. Vetsinovy podil v telekomunikacni spolecnosti PragoNet ziskal Deutsche Telekom (za 51% zaplatil skoro 25 mil. USD). Do provozovatele portalu Centrum investovaly mensinovym podilem fondy Baring Communications Equity Emerging Europe a Intel Capital. Vice informaci o tomto pripadu bude pravdepodobne oznameno na uvod cervnoveho First Tuesday (viz zprava vyse). Vedle portalu Seznam a Centrum kapitalove posilil i dalsi z prvni trojice - portal Atlas (investice ze strany EPIC Holding). http://www.pragonet.cz http://www.netcentrum.cz http://www.atlas.cz + Uvodem dubna probehl prvni vyukovy kurs MBA studia (Master of Business Administration) se zamerenim na Electronic Commerce v CR. Dvoudenniho modulu se na Brno Business School zucastnilo vice nez 20 manazeru distancniho studia. Studenti na zaver vypracovavaji hodnoceny assignment, ktery resi strategickou aplikaci E-commerce v jejich vlastni organizaci. + V ramci evropskeho projektu Victoria (program Leonardo da Vinci) vznika virtualni knihovna kursu, vzdelavacich programu, publikaci, (na Internetu i CD) v oblasti e-Commerce, e-Business a e-Banking. Realizatori jiz zahajili sber dat. Chcete-li nechat zaradit do databaze svoji publikaci, kurs apod., kontaktujte Prof. Gheorghe M.Sandulescu, E-mail: sand@automation.ipa.ro + 7.5. byla Evropskym parlamentem prijata direktiva EU o elektronickem obchode, kterou musi clenske staty uvest v platnost do osmnacti mesicu. Direktiva ustanovuje princip "zeme puvodu", ktery zbavuje internetove obchodniky nutnosti vyhovovat ruznym zakonnym upravam ve vsech clenskych zemich. Nyni se bude online business ridit jen pravem, ktere je platne ve state prodavajiciho. http://europa.eu.int/rapid/start/cgi/guesten.ksh?p_action.gettxt=gt& doc=IP/00/442|0|RAPID&lg=EN + 12.-13.6. se kona v Praze konference Systemova integrace, 19.-21.6. u slovinskeho Bledu 13.rocnik mezinarodni konference Electronic Commerce (30% sleva na vloznem pri registraci pres VIP) http://si.vse.cz http://ecom.fov.uni-mb.si + Kalendar vzdelavacich akci VIP Poradate konferenci, seminar nebo verejny kurs, jejichz obsah souvisi s tematy VIP? Inzerujte je zdarma! Staci vyplnit WWW formular na http://www.park.cz/kalendar ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informace kolektivnich partneru Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ SorcererWare s.r.o., http://www.sorcererware.com ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Spolecnost SorcererWare s.r.o. se zameruje na vyrobu aplikacnich serveru typu B-to-B, B-to-C, intra-/extra- netove aplikace a pripravu prezentaci pomoci spickovych vizualizacnich nastroju. Jsme take vyrobcem obchodni aplikace pro spolecny nakup PowerShop.cz, ktery najdete na adrese http://www.powershop.cz. Presvedcime Vas, ze jedine spickove vedomosti umoznuji stat se opravdovym carodejem. Kontakt: info@scr4u.com ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). V soucasne dobe ma 13 kolektivnich a 63 individualnich partneru. Historie jeho aktivit zamerenych na oblast informacni ekonomiky je udrzovana na adrese (1). CEO je ceskym kontaktnim bodem pro European Telework Online a odbornym partnerem ceskeho First Tuesday. Pro svoje partnery (forma clenstvi), jejichz seznam najdete na adrese (2), provozuje E-konferenci VIP Forum s Web archivem a digest verzi, viz (3). Kolektivnim partnerum (pravnickym osobam) jsou poskytovany nadstandardni sluzby, napr. formou bezplatne inzerce ve VIP a VIP Direct, na verejnych akcich CEO apod. Podrobnejsi informace k partnerstvi v CEO a online prihlasku najdete na adresach (2) a (4). (1) http://www.e-commerce.cz/zpravy.htm (2) http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.htm (3) http://www.e-commerce.cz/forum.htm (4) http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan kazdy mesic elektronickou postou vice nez 3500 odberatelu. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum verejne spravy, podnikoveho marketingu & PR a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum zaverecnych rocniku vysokych skol a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni ekonomiky v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade vaseho prihlaseni, resp. projeveni zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz jej budete sirit dal (preposlani teto zpravy vasim kolegum nebo znamym zabere jen nekolik sekund :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima, prip. nam napiste vase tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene na konci teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Nechceme VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich zprav nebo jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s nami pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 4/2000 1.6.2000 (c) Vlastimil Vesely http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi mesicne